En bemanningsanställd journalist klagar i Journalisten. Hon hotar med att sluta som journalist och bli sekreterare om inte villkoren förbättras:
”Ur bemanningsföretaget synvinkel är vi fast anställda.
Men vilket perspektiv vi än använder så har vi bemanningsanställda lägre lön, enligt förbundets senaste uträkning skiljer det 8 300 kronor per månad. Dessutom har vi sämre villkor, framförallt har vi färre betalda lediga dagar.
Och hela tiden den där naggande känslan. Av att inte riktigt räknas. Att inte ha utrymme för en dålig dag.
Så vet ni vad, kära dagstidningar? Det är dags att skärpa sig. Göra om och göra rätt.
Vikarierna står inte på kö längre. Många av de jag pluggade med gör något helt annat idag, själv brukar jag överväga en YH-utbildning till medicinsk sekreterare när framtiden ter sig oviss.
När yrket inte är lika attraktivt måste arbetsgivaren locka med något annat. Börja med att ge oss lika lön och lika villkor som alla andra dagspressjournalister.”
https://www.journalisten.se/debatt/jag-var-pa-tre-redaktioner-samma-vecka-det-har-haller-inte-arbetsgivare