Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-04-02, 19:32
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Du som är så duktig, själv hade väl jag 2:a i mitt betygssystem

Vad är objekt och predikat i följande mening samt vilken ordföljd är det? :”Varje morgon äter jag Conflakes”
Fråga chatgpt haha
Citera
2023-04-02, 19:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
För att ge exempel behöver jag vet vad du kan för annars är det svårt för mig att förklara tekniskt.
Jag kan väldigt mycket tekniskt och reagerade på det här inlägget, och att säga att det har gått bakåt med programmeringen är väl att ta i?

Citat:
Men för att ta ett exempel. Det här är världens mest använda databas
https://github.com/sqlite/sqlite
Inte för att det spelar så stor roll, men är det verkligen världens mest använda databas? Vad har du för källa på det?

Citat:
Den uppdateras då och då men huvuddelen gjordes för mer än 20 år sedan
https://www.sqlite.org/changes.html

Idag är det väldigt svårt att hitta kodare med den kompetensen och marknaden är så koncentrerad att det knappt går att sälja "nya" produkter även om de är fantastiskt bra
Menar du att det är svårt att hitta C-programmerare eller personer som kan SQL? När det gäller SQL har det ju gått framåt ganska mycket då man slipper sitta och skriva SQL numera Ja, jag vet saker kring dålig prestanda osv.

Citat:
Annat exempel
Twitter kickade 75% av sina anställda, har twitter blivit sämre?
Jag förstår inte vad du menar med det här. Ska twitter ha sparkar 75% av sina anställda för att programmeringskunskaperna gått bakåt? Twitter har ju under någorlunda modern tid gjort ganska, framåt om du frågar mig, mycket för HTML och CSS. Även om det inte kanske kan klassas som programmering direkt.

Överlag tycker jag det har gått otroligt långsamt framåt, men att säga att det har gått bakåt är ju att ta i.
Citera
2023-04-02, 19:35
Medlem
Citat:
För att ge exempel behöver jag vet vad du kan för annars är det svårt för mig att förklara tekniskt.

Men för att ta ett exempel. Det här är världens mest använda databas
https://github.com/sqlite/sqlite

Den uppdateras då och då men huvuddelen gjordes för mer än 20 år sedan
https://www.sqlite.org/changes.html

Idag är det väldigt svårt att hitta kodare med den kompetensen och marknaden är så koncentrerad att det knappt går att sälja "nya" produkter även om de är fantastiskt bra

Annat exempel
Twitter kickade 75% av sina anställda, har twitter blivit sämre?

Jag är en senior full stack developer så du kan inte bli för teknisk för mig.

Exakt vad menar du har går tillbaks inom programmering? Din text här svarar inte på det.
Citera
2023-04-02, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Där har du fel! GPT4 anpassar sig hyggligt efter användares, personliga, önskemål, och kan, till skillnad, ifrån uppslagsverk förtydliga och förenkla texter.

Det gör den inte, jag har försökt, flera jag vet har testat och den är riktigt dålig på att anpassa sig.
Det fungerar för nybörjare men de som har kunskaper, där fungerar det inte alls
Som uppslagsverk är det ok, inte mer än så

Den ger ofta dåliga tips när det blir avancerat
Citera
2023-04-02, 19:37
Bannlyst
Citat:
Du som är så duktig, själv hade väl jag 2:a i mitt betygssystem

Vad är objekt och predikat i följande mening samt vilken ordföljd är det? :”Varje morgon äter jag Conflakes”
Inte fan vet jag, och jag minns egentligen ingenting från Svenska A. Var tvungen att kolla upp allt, men jag anade får som får kläder.
Citera
2023-04-02, 19:40
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Jag tycker den stendumma GTP3,5 är tillräckligt bra.

Jag hade en lite fundering och frågade GTP3.5 och fick bra svar:

Vad är subjekt och predikat i följande mening ”Varje morgon äter jag Conflakes”?

Om jag istället skriver”Jag äter cornflakes varje morgon”

vilken är rak eller omvänd ordföljd?

Hur vanligt är omvänd ordföljd i latinska språk?

Fan den är sjuk grymm.

Fast "pojken älskar flickan", är väl rak ordföljd, SVO, om "pojken" är subjektet?

Hur som helst: Efter att ha klarat 20 ord av 20 i årets högskoletest, så lät jag GPT4 göra en test av mig. Den kom ut med en rad knepiga ord. Men, sedan när programmet skulle summera mitt resultat, så föll det tillbaka till grundskolans första klass, och räknade ihop fel antal rätt! Även Open AI's VD har erkänt detta fel hos systemet. Men betydligt svårare matte är GPT4 en baddare på att lösa och lära ut!
Citera
2023-04-02, 19:41
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Det gör den inte, jag har försökt, flera jag vet har testat och den är riktigt dålig på att anpassa sig.

Ok, din bedömning. Kan du ge något exempel på det?
Citera
2023-04-02, 19:43
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:

Japp, så är det. Det blir ju säkert bättre snart dock.
Citera
2023-04-02, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Japp, ska bli spännande inom det området. Har själv hållit på med musik i över 30 år och hade tankar redan för typ 20 år sedan om AI-genererad musik osv. Jag skulle inte bli förvånad om musiken den skapar är bättre än 99% av det människor lyckas göra. Vilket ifs kanske inte säger så mycket med tanke på all skit som görs. Men ska bli väldigt spännande.
Jag tror också det kommer bli bättre på något sätt. Vi får se hur. Det jag har hört än så länge är inte bra, framför allt inte då AIn har försökt skapa rockmusik med hela mixar. Jag ska undersöka lite hur det ligger till på den elektroniska fronten framöver. Det lär väl vara där det händer mest. Drömmen skulle vara om Kraftwerk lyckas få ur sig en riktigt bra AI-skiva innan dom går och dör, men jag tror dom är för gamla för det.
Citera
2023-04-02, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Jag är en senior full stack developer så du kan inte bli för teknisk för mig.

Exakt vad menar du har går tillbaks inom programmering? Din text här svarar inte på det.

Ok, men då borde du förstå mitt svar om sqlite

Det som inträffat inom programmering är att det har blivit många fler programmerare som kan mindre. Detta på grund av utvecklingsmiljöer och annat bidrar med mer hjälp. Dagens programmerare pusslar ihop kod snarare än att de utvecklar egen teknik.

Du som är fullstack, skulle du kunna skriva en egen webserver? Du behöver inte kunna men skulle du kunna? Även om man är fullstack så brukar de inte förstå tekniken under ytan eller de applikationer som används i fullstackutvcecklingen.

Förr skrev programmerare nästan allt själva, det tog självklart längre tid jämfört med att hitta färdig kod och pussla ihop saker. Men man lär sig bättre av att skriva saker från grunden.

Utvcklingsmiljöer gav inte alls samma hjälp som man får idag, det gör det det självklart svårare men också det gör att man lär sig bättre.

Annat exempel på hur många kodare skriver idag. de flesta använder stilen "lowerCamelCase", den stilen togs fram av java och fått extremt genomslag. Detta för att det anpassat för DDD (https://en.wikipedia.org/wiki/Domain-driven_design). DDD är katastrof men ger bra med klirr om man är konsult. DDD är orsaken till att behovet av programmerare är nästan oändligt.

Förr var det mycket mer DOD (https://en.wikipedia.org/wiki/Data-oriented_design). Det har en högre tröskel men koden håller längre. Exempelvis är sqlite typisk DOD kod, den blir inte gammal.
Citera
2023-04-02, 19:47
Medlem
Fittfittas avatar
Snart behöver människor inte använda hjärnan längre, bara fråga chatgpt haha. Det spelar nog mindre roll för oss äldre då vi redan har utvecklat vår hjärna och gjort den van vid att användas osv. Men tänk på ungdomarna idag, eller barnen (för att inte tala om hur det ser ut i framtiden). Folk kan ju inte ens skriva idag pga autokorrekt för att ta ett enda exempel. Jag är glad att jag inte är barn idag.
Citera
2023-04-02, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ok, din bedömning. Kan du ge något exempel på det?

Ja, vet dock inte hur jag skall visa det här för dig, jag kan exempelvis klistra in någon fråga med klantigt svar från GPT men vet inte om det ger så mycket så kom gärna med tips hur jag skall göra föra att visa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in