Jag skulle tro att Google Search om 1-2 år också är en AI likt ChatGPT. De har minst en redan som heter Google Bard som är släppt för publik testning i Storbritannien och USA.
Ja, men jag tänkte mest på hur dom ska arbeta mot AI-spam i sökresultaten. Det lär inte bli lätt.
Men GPT4 kan själv, under vissa begränsningar vilka svar den får leverera, via ett API, anropa webbsidor, t.ex Wikipedia, (ibland inte den mest tillförlitliga källan, då det är enskilda användare som skriver där), för att hämta information.
Här ligger ett stort arbete för dagens AI , klara av att anpassa sig efter de som just då använder AIt.
Om jag söker har jag vissa önskemål, annan som söker har andra önskemål. Nu är det för generellt för att vara användbart för annat än uppslagsverk
Jag tycker den stendumma GTP3,5 är tillräckligt bra.
Jag hade en lite fundering och frågade GTP3.5 och fick bra svar:
Vad är subjekt och predikat i följande mening ”Varje morgon äter jag Conflakes”?
I den givna meningen är "jag" subjektet och "äter Conflakes varje morgon" är predikatet. Predikatet beskriver vad som görs i satsen och inkluderar verbet "äter" och objektet "Conflakes". Subjektet är den som utför handlingen, vilket i detta fall är "jag".
Om jag istället skriver”Jag äter cornflakes varje morgon”
I denna omformulerade mening är "jag" fortfarande subjektet och "äter cornflakes varje morgon" är fortfarande predikatet. Satsstrukturen är densamma som i den tidigare meningen, med undantag för ordvalet "Conflakes" som nu har ändrats till "cornflakes".
vilken är rak eller omvänd ordföljd?
I svenskan är normalt sett ordföljden subjekt-verb-objekt (SVO), vilket betyder att subjektet kommer före verbet, och verbet kommer före objektet i en mening.
Exempel på en mening med rak ordföljd (SVO): "Jag äter en smörgås."
En omvänd ordföljd (OVS) kan användas för att betona objektet eller för att infoga adverbial i början av meningen. I en omvänd ordföljd är verbet placerat före subjektet, och objektet följer verbet.
Exempel på en mening med omvänd ordföljd (OVS): "En smörgås äter jag."
Det är dock viktigt att notera att omvänd ordföljd är mindre vanligt i svenskan än i till exempel tyskan och engelskan, där det används oftare.
Hur vanligt är omvänd ordföljd i latinska språk?
Omvänd ordföljd är relativt vanligt i latinska språk, särskilt i latinet. Latinska språk använder normalt sett en specifik ordning som kallas för "verb-subjekt-objekt" (VSO). I denna ordföljd kommer verbet först, följt av subjektet och sedan objektet.
Exempel på en mening med VSO ordföljd på latin: "Amat puellam puer" (ungefär "Pojken älskar flickan").
Denna ordföljd används också i andra latinska språk, som till exempel italienska och spanska. Men dessa språk använder också SVO ordföljd som standard, särskilt i vardagligt tal.
Exempel på en mening med SVO ordföljd på italienska: "Io mangio una mela" (ungefär "Jag äter ett äpple").
Sammanfattningsvis är omvänd ordföljd relativt vanligt i latinska språk, men det beror på språket och situationen.
Ja... AI Armageddon händer ju bara en gång i det här solsystemet. Så visst är det häftigt att få vara med när det händer. Att ha fått en inbjudan till the grande finale.
Japp, och man får se till att vara en Front row banger på första parkett.
Idag är det väldigt svårt att hitta kodare med den kompetensen och marknaden är så koncentrerad att det knappt går att sälja "nya" produkter även om de är fantastiskt bra
Annat exempel
Twitter kickade 75% av sina anställda, har twitter blivit sämre?
Nej, det går i princip inte att säkerställa att ett neuralt nätverk har mänskligt kompatibla värderingar. Det är därför de kontrollerar outputen och censurerar olämpliga svar eller svarar med förprogrammerade fraser. Om den börjar utveckla ett simpelt men faktiskt neuralt medvetande kommer det i början ligga närmare en guldfisk än en människa, och snart efter det, kanske närmare en haj än en människa. Det är inte sannolikt att den första versionen av ett artificiellt medvetande blir en vapenvägrande buddhist. Detta vore önskvärt, men det finns i dag ingen teknik eller ens en teori om hur man gör det. Det är därför som Musk, Tegmark m.fl vill dra i handbromsen.
Jag har full förståelse för deras oro, speciellt som sannolikheten för att, även, dagens GPT4, kan ha ett rundimärt medvetande kan vara så högt som 10 procent.
Ett bättre sätt vore att utrusta GPT4 och senare GPT5 med en mängd människoliknande förmågor och attribut, för att vi, då, skulle uppfatta programmet som medvetet. Iof, kanske, alarmet, då, skulle gå i gång i förtid, men bättre att det går igång för tidigt, än för sent.
Ingen risk för att det första AI medvetandet skulle bli likt en haj, om AI:et för röra sig i en mänsklig kontext, och internalisera hela spekrumet av mänsklig kärlek och omsorg.
Vad är subjekt och predikat i följande mening ”Varje morgon äter jag Conflakes”?
Citat:
I den givna meningen är "jag" subjektet och "äter Conflakes varje morgon" är predikatet. Predikatet beskriver vad som görs i satsen och inkluderar verbet "äter" och objektet "Conflakes". Subjektet är den som utför handlingen, vilket i detta fall är "jag".
Fan den är sjuk grymm.
Jag vet inte om jag förstår det här fel och det var otroligt länge sedan jag kvitterade ut mitt MVG i Svenska A, men meningen innehåller väl inte ens satsdelen "äter Conflakes varje morgon" som ChatGPT refererar till. Predikat ska väl vara en helt komplett satsdel, som består att ett eller flera ord i följd.
Här ligger ett stort arbete för dagens AI , klara av att anpassa sig efter de som just då använder AIt.
Om jag söker har jag vissa önskemål, annan som söker har andra önskemål. Nu är det för generellt för att vara användbart för annat än uppslagsverk
Där har du fel! GPT4 anpassar sig hyggligt efter användares, personliga, önskemål, och kan, till skillnad, ifrån uppslagsverk förtydliga och förenkla texter.
Jag vet inte om jag förstår det här fel och det var otroligt länge sedan jag kvitterade ut mitt MVG i Svenska A, men meningen innehåller väl inte ens satsdelen "äter Conflakes varje morgon" som ChatGPT refererar till. Predikat ska väl vara en helt komplett satsdel, som består att ett eller flera ord i följd.
Du som är så duktig, själv hade väl jag 2:a i mitt betygssystem
Vad är objekt och predikat i följande mening samt vilken ordföljd är det? :”Varje morgon äter jag Conflakes”
Det spelar väl ingen roll hur musik har skapats? Är den bra så är den bra. Jag är rätt positivt inställd till AI när det gäller musik och tror att det kommer hända bra saker där framöver. Musik har ju gått rätt mycket i stå. "Allt" är redan gjort. Kanske kan AI revolutionera musik så småningom eftersom det egentligen inte hänt något riktigt, riktigt banbrytande inom musik sedan slutet av 70-talet/början av 80-talet. Det krävs ny teknik för att komma vidare där. Jag ska säga att jag inte tycker att musiken "var bättre förr" utan att det forsätter komma ny skitbra musik hela tiden.
Japp, ska bli spännande inom det området. Har själv hållit på med musik i över 30 år och hade tankar redan för typ 20 år sedan om AI-genererad musik osv. Jag skulle inte bli förvånad om musiken den skapar är bättre än 99% av det människor lyckas göra. Vilket ifs kanske inte säger så mycket med tanke på all skit som görs. Men ska bli väldigt spännande.