2023-04-02, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Jag skulle tro att Google Search om 1-2 år också är en AI likt ChatGPT. De har minst en redan som heter Google Bard som är släppt för publik testning i Storbritannien och USA.
Ja, men jag tänkte mest på hur dom ska arbeta mot AI-spam i sökresultaten. Det lär inte bli lätt.
Citera
2023-04-02, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
När det inträffar brukar tekniken gå tillbaka vilket inträffat senaste 10 åren inom programmering

Vad menar du med detta?
Kan du ge exempel?
Citera
2023-04-02, 18:57
Bannlyst
Hur tror vi att det kommer gå med recensionssystem på internet då? Det är sällan det är passande, men en sån här tror jag passar i det här fallet: 😂
Citera
2023-04-02, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Men GPT4 kan själv, under vissa begränsningar vilka svar den får leverera, via ett API, anropa webbsidor, t.ex Wikipedia, (ibland inte den mest tillförlitliga källan, då det är enskilda användare som skriver där), för att hämta information.

Här ligger ett stort arbete för dagens AI , klara av att anpassa sig efter de som just då använder AIt.
Om jag söker har jag vissa önskemål, annan som söker har andra önskemål. Nu är det för generellt för att vara användbart för annat än uppslagsverk
Citera
2023-04-02, 19:00
Medlem
trickydicks avatar
Jag tycker den stendumma GTP3,5 är tillräckligt bra.

Jag hade en lite fundering och frågade GTP3.5 och fick bra svar:

Vad är subjekt och predikat i följande mening ”Varje morgon äter jag Conflakes”?

Om jag istället skriver”Jag äter cornflakes varje morgon”

vilken är rak eller omvänd ordföljd?

Hur vanligt är omvänd ordföljd i latinska språk?

Fan den är sjuk grymm.
Citera
2023-04-02, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ja... AI Armageddon händer ju bara en gång i det här solsystemet. Så visst är det häftigt att få vara med när det händer. Att ha fått en inbjudan till the grande finale.
Japp, och man får se till att vara en Front row banger på första parkett.
Citera
2023-04-02, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Vad menar du med detta?
Kan du ge exempel?

För att ge exempel behöver jag vet vad du kan för annars är det svårt för mig att förklara tekniskt.

Men för att ta ett exempel. Det här är världens mest använda databas
https://github.com/sqlite/sqlite

Den uppdateras då och då men huvuddelen gjordes för mer än 20 år sedan
https://www.sqlite.org/changes.html

Idag är det väldigt svårt att hitta kodare med den kompetensen och marknaden är så koncentrerad att det knappt går att sälja "nya" produkter även om de är fantastiskt bra

Annat exempel
Twitter kickade 75% av sina anställda, har twitter blivit sämre?
Citera
2023-04-02, 19:23
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Nej, det går i princip inte att säkerställa att ett neuralt nätverk har mänskligt kompatibla värderingar. Det är därför de kontrollerar outputen och censurerar olämpliga svar eller svarar med förprogrammerade fraser. Om den börjar utveckla ett simpelt men faktiskt neuralt medvetande kommer det i början ligga närmare en guldfisk än en människa, och snart efter det, kanske närmare en haj än en människa. Det är inte sannolikt att den första versionen av ett artificiellt medvetande blir en vapenvägrande buddhist. Detta vore önskvärt, men det finns i dag ingen teknik eller ens en teori om hur man gör det. Det är därför som Musk, Tegmark m.fl vill dra i handbromsen.

Jag har full förståelse för deras oro, speciellt som sannolikheten för att, även, dagens GPT4, kan ha ett rundimärt medvetande kan vara så högt som 10 procent.

Ett bättre sätt vore att utrusta GPT4 och senare GPT5 med en mängd människoliknande förmågor och attribut, för att vi, då, skulle uppfatta programmet som medvetet. Iof, kanske, alarmet, då, skulle gå i gång i förtid, men bättre att det går igång för tidigt, än för sent.

Ingen risk för att det första AI medvetandet skulle bli likt en haj, om AI:et för röra sig i en mänsklig kontext, och internalisera hela spekrumet av mänsklig kärlek och omsorg.
Citera
2023-04-02, 19:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Vad är subjekt och predikat i följande mening ”Varje morgon äter jag Conflakes”?

Citat:
I den givna meningen är "jag" subjektet och "äter Conflakes varje morgon" är predikatet. Predikatet beskriver vad som görs i satsen och inkluderar verbet "äter" och objektet "Conflakes". Subjektet är den som utför handlingen, vilket i detta fall är "jag".
Fan den är sjuk grymm.
Jag vet inte om jag förstår det här fel och det var otroligt länge sedan jag kvitterade ut mitt MVG i Svenska A, men meningen innehåller väl inte ens satsdelen "äter Conflakes varje morgon" som ChatGPT refererar till. Predikat ska väl vara en helt komplett satsdel, som består att ett eller flera ord i följd.
Citera
2023-04-02, 19:28
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Här ligger ett stort arbete för dagens AI , klara av att anpassa sig efter de som just då använder AIt.
Om jag söker har jag vissa önskemål, annan som söker har andra önskemål. Nu är det för generellt för att vara användbart för annat än uppslagsverk

Där har du fel! GPT4 anpassar sig hyggligt efter användares, personliga, önskemål, och kan, till skillnad, ifrån uppslagsverk förtydliga och förenkla texter.
Citera
2023-04-02, 19:29
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Jag vet inte om jag förstår det här fel och det var otroligt länge sedan jag kvitterade ut mitt MVG i Svenska A, men meningen innehåller väl inte ens satsdelen "äter Conflakes varje morgon" som ChatGPT refererar till. Predikat ska väl vara en helt komplett satsdel, som består att ett eller flera ord i följd.

Du som är så duktig, själv hade väl jag 2:a i mitt betygssystem

Vad är objekt och predikat i följande mening samt vilken ordföljd är det? :”Varje morgon äter jag Conflakes”
Citera
2023-04-02, 19:31
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Det spelar väl ingen roll hur musik har skapats? Är den bra så är den bra. Jag är rätt positivt inställd till AI när det gäller musik och tror att det kommer hända bra saker där framöver. Musik har ju gått rätt mycket i stå. "Allt" är redan gjort. Kanske kan AI revolutionera musik så småningom eftersom det egentligen inte hänt något riktigt, riktigt banbrytande inom musik sedan slutet av 70-talet/början av 80-talet. Det krävs ny teknik för att komma vidare där. Jag ska säga att jag inte tycker att musiken "var bättre förr" utan att det forsätter komma ny skitbra musik hela tiden.
Japp, ska bli spännande inom det området. Har själv hållit på med musik i över 30 år och hade tankar redan för typ 20 år sedan om AI-genererad musik osv. Jag skulle inte bli förvånad om musiken den skapar är bättre än 99% av det människor lyckas göra. Vilket ifs kanske inte säger så mycket med tanke på all skit som görs. Men ska bli väldigt spännande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in