2023-04-02, 17:04
Medlem
Ja extra intressant för det uppgav Carina om bilen hon såg….
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
Jag håller med dig…när jag såg mitt mejl till honom såg jag det här med ”tonade rutor”…en liten detalj som jag glömt bort såhär tolv år senare😊
Citera
2023-04-02, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Ja extra intressant för det uppgav Carina om bilen hon såg….
Exakt…fick lite rysningar nästan😳
Citera
2023-04-02, 17:34
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Det kanske hade blivit annorlunda om du i ditt ursprungliga inlägg hade förklarat att du tagit bort en del av meningen, och varför du valde att göra det? När det gäller att ta bort ur citat, så bör man visa att man gjort det, t ex med /.../. (Hittade inga "klamrar" på mobilens tangentbord.)

Ett citat är ett ordagrant återgivet ställe i en text. Att bara citera delar av ett inlägg är en helt annan sak.
Citera
2023-04-02, 18:49
Medlem
Skulle vara toppen om du ville skicka in dessa uppgifter till Kalla Fall.
Citat:
Exakt…fick lite rysningar nästan😳
Citera
2023-04-02, 19:03
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Precis, då förstod gm att GW hade räknat ut vilka de är!

Precis så är det.
Att GM förr eller senare skulle inse att Leif GW visste vilka dom var hade professorn givetvis räknat ut, så han låg hela tiden ett steg före GM. Han visste att dom skulle bli nojiga och göra någon form av "städjobb", ta bort kopplingar dom emellan etc.
GW hade nog koll på deras Facebook och när förändringarna sen kom som ett brev på posten då visste han att var i hamn.
Citera
2023-04-02, 19:18
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Jag håller med dig…när jag såg mitt mejl till honom såg jag det här med ”tonade rutor”…en liten detalj som jag glömt bort såhär tolv år senare😊

Exakt, det var det första jag tänkte!
Där har vi dom tonade rutorna som Carina noterade.
Då bör det nog vara samma bil som killarna på Hällristningsvägen såg.
Eller kan man ha bemödat sig med att byta bil? Tveksamt.. tänker då på stressen, att hinna göra sig av med kroppen innan gryning.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-04-02 kl. 19:31.
Citera
2023-04-02, 19:25
Medlem
Då kanske vi har ett par nya pusselbitar på plats idag…bra jobbat allihopa!
Om det är BW och MK som är ”GWs gubbar” vet jag ej men mkt pekar i den riktningen🤔
Citera
2023-04-02, 19:25
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Ett citat är ett ordagrant återgivet ställe i en text. Att bara citera delar av ett inlägg är en helt annan sak.

Släpp sargen och kom in i matchen Sculley, det börjar bli riktigt intressant nu
Citera
2023-04-02, 19:26
Medlem
ThordOlavssons avatar
Jag har åter läst Professor Wille Vingmutter.

En sak som förbisetts står på sista sidan i kapitlet om Helena:

"Sedan fortsätter man hem och pratar igenom vad man skall säga för det fallet att polisen skulle höra av sig och ställa några frågor. När de väl gjorde det är det långt senare och enbart rutinfrågor."

Lite senare diskuterar GW sin kontakt med polisen:

"Om de däremot hör av sig ska de givetvis få alla uppgifter som de behöver. Namn och nummer och allt det där."

Ytterligare en sak att beakta står lite tidigare:

"När man väl kommit ut på den större vägen kör man i riktning mot det ställe där man bor och som ligger utanför Mariestad. Under den resan kommer man att stanna för att dumpa hennes kropp. --- Platsen där hon dumpas ligger inom en halvcirkel med en radie på en distansminut [1.8 km] från det ställe där deras båt ligger".

GW är alltså tydlig med att polisen hör av sig till hans gubbar "långt senare". Det tycker jag helt utesluter BW samt de vänner som var med (läs: iakttog) Helena på Stadt. De sista som iakttog Helena är ju centrala att förhöra för att se om de iakttog några andra, som kan tänkas ha visat ett intresse för Helenas person.

Dessa gubbar skall bo utanför Mariestad. De skall ha sin båt på en plats som inte kan ligga i en vik eller vid en udde, för i så fall kan båten inte färdas en halvcirkel.

De två skall vara gamla vänner till Helena i hennes egen ålder: "Helena blir upplockad av två gamla vänner i hennes egen ålder alldeles utanför Stadshotellet." Uttrycket "egen ålder" är en gummiparagraf som vi fäster oss olika vid beroende på vem vi misstänker. MiKj är jämnårig och BW är två år äldre.

Det intressanta i texten är att de är utanför Stadt. Det kan alltså röra sig om personer som inte varit inne på Stadt.

Det får mig att tänka på en fråga som Prinzezzan ställt om en person som varit med Helena tidigare på dagen och som skall ha lämnat Stadsparken tidigt, jag vill minnas att det var en av bröderna T*ano. Prinzezzan, fick du någon klarhet i det?
Citera
2023-04-02, 19:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Exakt, det var det första jag tänkte!
Där har vi dom tonade rutorna som Carina noterade.
Då bör det här nog vara samma bil som killarna på Hällristningsvägen såg. Eller kan man ha bemödat sig med att byta bil? Tveksamt.. tänker då på stressen och att man måste hinna göra sig av med kroppen innan gryning.
JA…om man kan knyta BW till den förmodade brottsplatsen (lekplats/kohagen) så är naturligtvis det högst komprometterande information kring honom🧐
Citera
2023-04-02, 19:34
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson

"Sedan fortsätter man hem och pratar igenom vad man skall säga för det fallet att polisen skulle höra av sig och ställa några frågor. När de väl gjorde det är det långt senare och enbart rutinfrågor."

"Om de däremot hör av sig ska de givetvis få alla uppgifter som de behöver. Namn och nummer och allt det där."

"När man väl kommit ut på den större vägen kör man i riktning mot det ställe där man bor och som ligger utanför Mariestad. Under den resan kommer man att stanna för att dumpa hennes kropp. --- Platsen där hon dumpas ligger inom en halvcirkel med en radie på en distansminut [1.8 km] från det ställe där deras båt ligger".

GW är alltså tydlig med att polisen hör av sig till hans gubbar "långt senare". Det tycker jag helt utesluter BW samt de vänner som var med (läs: iakttog) Helena på Stadt. De sista som iakttog Helena är ju centrala att förhöra för att se om de iakttog några andra, som kan tänkas ha visat ett intresse för Helenas person.

Dessa gubbar skall bo utanför Mariestad. De skall ha sin båt på en plats som inte kan ligga i en vik eller vid en udde, för i så fall kan båten inte färdas en halvcirkel.

De två skall vara gamla vänner till Helena i hennes egen ålder: "Helena blir upplockad av två gamla vänner i hennes egen ålder alldeles utanför Stadshotellet." Uttrycket "egen ålder" är en gummiparagraf som vi fäster oss olika vid beroende på vem vi misstänker. MiKj är jämnårig och BW är två år äldre.

Det intressanta i texten är att de är utanför Stadt. Det kan alltså röra sig om personer som inte varit inne på Stadt.

Det får mig att tänka på en fråga som Prinzezzan ställt om en person som varit med Helena tidigare på dagen och som skall ha lämnat Stadsparken tidigt, jag vill minnas att det var en av bröderna T*ano. Prinzezzan, fick du någon klarhet i det?

Kan du hänvisa till det inlägget, så kanske det ringer en klocka?
Citera
2023-04-02, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson

Jag vill läsa boken, har ej fått tillfälle.
Däremot är det föga troligt att Helena skulle ”hänga” med någon av bröderna T*ano!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in