Resultat: Hur lämnar ni deklarationen i år?
Via e-tjänst, app eller hemsida
87,13%
1097 röster
Skickar SMS och godkänner
3,49%
44 röster
Ringer in och godkänner
0,64%
8 röster
Det klassiska sättet, pappersblanketten (så de får jobba lite också)
3,49%
44 röster
Struntar att lämna in deklarationen, mer spännande då.
5,24%
66 röster
2023-03-31, 11:48
Avslutad
Nu har minst 1000 medlemmar röstat att de lämnar in sin deklaration "Via e-tjänst, app eller hemsida"
Och mellan den 5–6 april börjar skatteverket betala ut skatteåterbäring till er som godkänt
deklaration digitalt utan ändringar, senast den 30 mars. Kanske blir en glad påsk för vissa.
.
Citera
2023-03-31, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Ja alltså Skatteverket sa på telefon att det är möjligt att göra så om man får kvarskatt. I min deklaration står det att jag skall betala 0 kr så rent praktiskt har jag inte gjort något fel här mer än att jsg skall börja betala in från och med juni .

Ja, om du får kvarskatt.

Men får du t ex en lön ska utbetalaren enligt skatteförfarandelagen betala in preliminärskatten månaden efter utbetalning. Och driver du näring så ska du själv skicka in en preliminär inkomstdeklaration för att ” Preliminär skatt ska betalas för beskattningsåret med belopp som så nära som möjligt kan antas motsvara den slutliga skatten för samma år.” Jag vet inte vad som händer om du år efter år drar till med noll i beräknat överskott men Skatteverket kanske blir lite skeptiska mot uppgiften och börjar ifrågasätta om du verkligen driver någon vinstgivande verksamhet?

Så din teori om att kunna helt undvika preliminärskatten känns ganska teoretisk.
Citera
2023-03-31, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Ja, om du får kvarskatt.

Men får du t ex en lön ska utbetalaren enligt skatteförfarandelagen betala in preliminärskatten månaden efter utbetalning. Och driver du näring så ska du själv skicka in en preliminär inkomstdeklaration för att ” Preliminär skatt ska betalas för beskattningsåret med belopp som så nära som möjligt kan antas motsvara den slutliga skatten för samma år.” Jag vet inte vad som händer om du år efter år drar till med noll i beräknat överskott men Skatteverket kanske blir lite skeptiska mot uppgiften och börjar ifrågasätta om du verkligen driver någon vinstgivande verksamhet?

Så din teori om att kunna helt undvika preliminärskatten känns ganska teoretisk.

Pratade.med revisorn och sa att det är möjligt att i efterhand betala in en del av preliminärskatt.

Uppger ju bara att jag kommer att omsätta 100 000 och efter tre månader 200 000 etc , sedan betalar man in kvarskatten efteråt.

För att undvika kostnadsränta betalar man in en viss del 12 e februari

Det står 0 kr just nu som jag skall betala in,så har därmed inte gjort något fel mer än att jag kan ändra det nu.
Citera
2023-03-31, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Pratade.med revisorn och sa att det är möjligt att i efterhand betala in en del av preliminärskatt.

Uppger ju bara att jag kommer att omsätta 100 000 och efter tre månader 200 000 etc , sedan betalar man in kvarskatten efteråt.

För att undvika kostnadsränta betalar man in en viss del 12 e februari

Det står 0 kr just nu som jag skall betala in,så har därmed inte gjort något fel mer än att jag kan ändra det nu.

Nu kanske jag är petig men då är det inte preliminärskatt du betalar in utan restskatt (eller egen inbetalning).
Preliminärskatt är vad som tas ut med preliminärskatteavdrag vid en utbetalning eller debiterad preliminärskatt under inkomståret.

Om du successivt höjer överskottet i preliminära inkomstdeklarationer så anpassas den debiterade preliminärskatten så att den blir rätt för hela året under resten av året. Sålunda ingen restskatt om det preliminära överskottet för året stämmer med det slutliga.
Citera
2023-03-31, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Nu kanske jag är petig men då är det inte preliminärskatt du betalar in utan restskatt (eller egen inbetalning).
Preliminärskatt är vad som tas ut med preliminärskatteavdrag vid en utbetalning eller debiterad preliminärskatt under inkomståret.

Om du successivt höjer överskottet i preliminära inkomstdeklarationer så anpassas den debiterade preliminärskatten så att den blir rätt för hela året under resten av året. Sålunda ingen restskatt om det preliminära överskottet för året stämmer med det slutliga.

Ok för kolla med revisorn igen. Det jag minns förra året den här tiden var att jag skulle betala en in 1240 kr varje månad under 12-13:e och det gjorde jag. I januari stod det att jag inte hade något att betalas men kommer att omsätta 200 000 kr och då jag ringde skatteverket sa dem att jag kan göra det lite senare.

Det viktiga är att jag vet hur mycket som skall in och att jag ringer Skatteverket igen och frågar hur jag skall göra.

Det är första gången jag skall betala in från nik firma men då får man en rutin iallafall.
Citera
2023-04-02, 15:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Är det nån som har koll på hur det är med tex skuldsanering hos kronis och skatten? Jag fattar att pengarna som kommer in på mitt konto oavsett anledning kan dras av kronofogden, men undrar om skatten beräknas annorlunda om man sitter i skuldsanering.

Enligt paragraf 45 "Skuldsanering" har du rätt i att behålla din skatteåterbäring om det är beslutat om skuldsanering sen tidigare.
Citera
2023-04-02, 17:51
Medlem
zebra121s avatar
Till veckan är det så dags. Viktigt som tusan.

Är det någon som vet om man kan se/få en förhandstitt på när pengarna trillar in beroende på vilken bank man har?
Själv har jag Handelsbanken.
Citera
2023-04-02, 18:32
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Hoppsan. Där trillade slutskattebeskedet in på kivra. Vågar man hoppas på pengar redan imorgon då månne?
Citera
2023-04-02, 18:43
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Hoppsan. Där trillade slutskattebeskedet in på kivra. Vågar man hoppas på pengar redan imorgon då månne?

Om man loggar in på Skatteverkets hemsida och tittar på saldot på sitt skattekontot(om det är uppdaterat) kan man se om en utbetalning skett, står det något där ännu? Det tar ju ett tag innan utbetalning sker till bank, vill minnas de sagt 5-6 april.
Citera
2023-04-02, 19:37
Medlem
När man deklarerat innan 30 mars utan ändringar men dock har enskild firma får man skatteåterbäringen 4- 6 april?
Citera
2023-04-02, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa787
När man deklarerat innan 30 mars utan ändringar men dock har enskild firma får man skatteåterbäringen 4- 6 april?

Fast du gör ju ändringar om du har enskild firma? Tror NE-bilagan räknas som att du gör en ändring. Tror inte du får nu i veckan... Men jag kan ha fel.
Citera
2023-04-02, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisa787

Tillägg till deklarationen (NE-bilagor t ex) gör att du inte kan få skattebeslut och pengar tillbaka den 4-6 april, som sagts ovan.
Tidigast i juni får du beslut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in