Resultat: Hur lämnar ni deklarationen i år?
Via e-tjänst, app eller hemsida
87,13%
1097 röster
Skickar SMS och godkänner
3,49%
44 röster
Ringer in och godkänner
0,64%
8 röster
Det klassiska sättet, pappersblanketten (så de får jobba lite också)
3,49%
44 röster
Struntar att lämna in deklarationen, mer spännande då.
5,24%
66 röster
2023-03-23, 12:18
Medlem
Hej!

Är det något som vet om man kan deklarera förlust vid köp krypto certifikat (Ethereum XBT) man har köpt via Avanzas ISK konto? För förlust är väl ingenting som sker per-automatik?

Tacksam för svar.
Citera
2023-03-23, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingaa
Hej!

Är det något som vet om man kan deklarera förlust vid köp krypto certifikat (Ethereum XBT) man har köpt via Avanzas ISK konto? För förlust är väl ingenting som sker per-automatik?

Tacksam för svar.

Transaktioner i ISK får du varken dra av eller skatta på.
Citera
2023-03-23, 21:54
Medlem
DenGamleKaptens avatar
Om min deklaration (privatperson) skulle väljas ut för granskning, kan jag räkna med att granskningen enbart kommer röra mina ekonomiska förehavanden 2022? Eller är det sannolikt att de också kommer efterfråga uppgifter från tidigare år? Förstår att detta kanske kan variera från situation till situation, men finns det någon tumregel liksom?
Citera
2023-03-25, 11:22
Medlem
vadsadusadus avatar
Är det nån som har koll på hur det är med tex skuldsanering hos kronis och skatten? Jag fattar att pengarna som kommer in på mitt konto oavsett anledning kan dras av kronofogden, men undrar om skatten beräknas annorlunda om man sitter i skuldsanering.
Citera
2023-03-29, 16:33
Medlem
5-6 april 2023
Gäller dig som ska få tillbaka pengar och deklarerar utan tillägg eller ändringar senast 30 mars.

Om man gjort ändringar såsom milersättning och skickat in samma dag man kunde logga in i appen.
När kan man vänta sig utbetalning eller beslut gällande detta? Står ingenstans om man får det i april,maj eller juni
Citera
2023-03-29, 16:46
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chicki
5-6 april 2023
Gäller dig som ska få tillbaka pengar och deklarerar utan tillägg eller ändringar senast 30 mars.

Om man gjort ändringar såsom milersättning och skickat in samma dag man kunde logga in i appen.
När kan man vänta sig utbetalning eller beslut gällande detta? Står ingenstans om man får det i april,maj eller juni

Juni om inte SKV ställer frågor kring avdraget.
Citera
2023-03-29, 19:08
Medlem
pok?s avatar
Till er som har fått brevet på posten: Var ert också ovanligt lätt att öppna, precis som om någon redan hade öppnat det och sen tillslutet det igen?
Senast redigerad av pok? 2023-03-29 kl. 19:10.
Citera
2023-03-30, 10:58
Medlem
Thraxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Är det nån som har koll på hur det är med tex skuldsanering hos kronis och skatten? Jag fattar att pengarna som kommer in på mitt konto oavsett anledning kan dras av kronofogden, men undrar om skatten beräknas annorlunda om man sitter i skuldsanering.

Jag vet i alla fall jag har skuldsanering hos KF och jag pratade med dom om detta i telefon för några dagar sedan och dom sa att har du skuldsanering och liknande hos oss så kommer skattepengarna du ska få tillbaka kommer gå automatiskt till att betala av dina skulder. Så jag antar att det kommer vara samman för dig, sen som han sa på KF så har man inget val om man har skuldsanering utan det dras automatiskt för att betala skulderna som ska vara prio ett vilket jag förstår.
Citera
2023-03-30, 14:13
Medlem
lunarluddes avatar
Jag har fått reda på vad jag ska få, men jag undrar om man får någon "specifikation" som man får innan lönen? Tänkte där det står utbetalningsdag, konto osv?
Citera
2023-03-30, 22:19
Medlem
Kan man man inte skippa preliminärskatten och betalas in allt på en gång nästa år i sk kvarskatt? Såg att man kan betala in kvarskatten i februari. Därmed kan man i teori betala in all preliminärskatt där.
Citera
2023-03-30, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Kan man man inte skippa preliminärskatten och betalas in allt på en gång nästa år i sk kvarskatt? Såg att man kan betala in kvarskatten i februari. Därmed kan man i teori betala in all preliminärskatt där.

Har inte du en tråd redan att hållas i?
Du bör nog läsa skatteförfarandelagen innan du bygger teorier.
Citera
2023-03-31, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Har inte du en tråd redan att hållas i?
Du bör nog läsa skatteförfarandelagen innan du bygger teorier.
Ja alltså Skatteverket sa på telefon att det är möjligt att göra så om man får kvarskatt. I min deklaration står det att jag skall betala 0 kr så rent praktiskt har jag inte gjort något fel här mer än att jsg skall börja betala in från och med juni .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in