2023-04-02, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halteper
Har sett att många tvivlar på att MH har kunnat sova, varit runt i lägenheten o.s.v. utan att ha vaknat eller sett något. Jag vet ju för egen del att jag i ungdomen crashat i något soffhörn mitt i en vansinnig fest med musiken i botten i nästan komaliknande tillstånd.

Förutom det fullständigt anekdotiska i ditt inlägg så är det ju inte framförallt att hon påstår sig sova som är det märkliga, det är att hon påstår sig sova genom dom för mordet viktiga tillfällena vid FLERA TILLFÄLLEN, men är vaken däremellan som är *udda*. Jag hoppas ju att rätten kommer finna det osannolikt, även om det såklart är "möjligt". Lägg därtill den alldeles fantastiska historien om att JJ skulle ha flyttat kroppen fram och tillbaka så att det passar med när MH är vaken och... Tja, dumheter och trams såklart. MH ljuger, och hon gör det för att hon är mer insyltad än hon vill framstå som.
Citera
2023-04-02, 15:47
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jag har installerad Hälsoapp i min mobil. Ville göra ett test angående 02:19-tiden med 33 registrerade steg och mätte upp ett uppskattat gångavstånd utifrån skissen av lägenheten: badrum-dörrspringa kök-sovalkov. M sa nämligen att hon tittade in i köket för att se T och J sitta där mittemot varandra och prata. Avståndet fram- och tillbaka utifrån M:s förhör efter mätning uppgick till 21 m.

Därefter tog jag en mätsticka, mätte upp 21 m och tog en liten promenad tillsammans med mobilen.
Antal registrerade steg i min hälsoapp: 30.

Det är väl lite sånt man önskat att utredningen gjort.
Både en rekonstuktion och mätning av steg i lgh utifrån det som tjejerna sagt i förhör.

Då 02:43, när Majas app registrerar 48 steg, är ju lite längre än 02:19. Nu kan man väl också konstatera att under dessa omständigheter som varit under natten och med tiden som gått från brottet till förhöret, måste det vara extremt svårt att minnas i vilka stunder man hämtade en mobil eller inte.

Jag kan inte se att det nästan går. Det är en hemsk natt, det har skettt ett mord, Maja har druckit. Jag tror att minnet är en mycket opålitlig faktor här för vem som helst, och har du dessuto ADD, svårigheter att sortera intryck, hålla rätt på tider...

Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det är väldigt raffinerad teknik och räknar ganska rätt.

Frågetecken är ju dels hur mycket MH rör sig utan mobilen och när mobilen väl rör sig är det hon som ”håller” i den eller JJ?

M a o hur stort värde har beviset steg i MH:s hälsoapp egentligen om det inte går att bevisa att hon höll i mobilen eller hade den i fickan eller dylikt? Snålt med bevis redan som det är så man kan fundera på hur rätten värderar detta?

Kan jämföras med då JJ har Toves mobil på en tur in till stan. Fipplar hon med Toves mobil vad säger att hon inte fipplar med MH:s mobil också?

Förstår att många vänder och vrider på detta för det är ett av de viktigaste bevisen för att MH är delaktig i nånting men hur bevisvärdet är kan vara svårt att förutspå här.

Med i kompotten kan vi slänga att i skogen använder MH i sin tur JJ:s mobil för att lysa och fixa och evtl steg där ska då egentligen tilldelas både MH och JJ va?

Ja, det som är mest emot Maja, förutom att hon faktiskt är i lgh, är rörelserna i appen.

Men det finns inga bevis för var i lgh Maja varit vid dessa rörelser, inte ens att det är hon själv som rört mobilen. Säg att JJ tänkt ta med sig Majas mobil för att hon inte ska ringa 112? Eller att det är JJ som ger Maja mobilen för at hon ska känna sg lugn när de är borta på McD.

Inte heller vet vi var Tove funnits efter brottet. Johanna är inte pålitlig, jag tror att det framgår av förhöret i rätten.

Den rättsmedicinska utredningen styrker inte att Maja varit med vid mordet, även om åklagaren försöker trycka på det (det finns dock inget som motsäger det heller).

Försvaret har ju tagit fasta på detta att man inte kan visa vem som höll mobilen när den rörde sig, samtidigt har ju Maja sagt att hon varit uppe vid två tillfällen, även då när JJ åkte ivaäg, alltså nära inpå mordet.

Men någon aktivitet från mobilen fins inte strax innan detta, dvs då mordet ska ha skett. Är det ett bevis? Varken rörelse eller icke rörelse säger något om vad Maja gör under denna tid.

Opåtligt är förhörmed Maja många faktorera där som gör det i stort sett värdelöst.

Hur går Majas påstående ihop från det sista förhöret i jan- 23, med registringen i appen?

"Eh, och kommer upp igen då och säger då att hon mötte grannen i trappan. Eh, eh, och hon lämnar nycklar och sina bilnycklar och så och sen så åker hon till Donken med grannen. Eh, och jag går och, ja jag går och hämtar mobilen som ligger kvar i sängen, eh, och då skriver Johanna ett sms, eh, jag var alltså på toan då och Johanna skriver ett sms liksom att ja jag är på Donken nu och jag skickar
liksom en tumme upp och sen så kommer ju Johanna tillbaka
."

Maja säger att hon är på toan när Johanna kommer och säger att hon åker till McD, och det är då hämtar Maja mobilen från sängen.

Men tidsmässigt hur ser det ut?

Vi vet ju att Majas mobil registrerar steg 02:43. Det är alltså rörelse innan JJ sticker till Donken.
Toves mobil registrerar rörelse 02:45, JJs 02:46 och Toves mobil visar rörelse 02:47 mot McD.

Johanna kanske inte bara lämnade nycklar utan hämtade först Toves mobil, sedan sin egen, men först efter att Maja hämtat sin?

Varför skulle Maja hämta sig mobil då? Har Johanna hämtat den åt henne för att hon vet att Maja är ensam med den döda Tove? Eller uppmanar hon Maja att hämta den?

Tider, spekulation (fetat konfirmerade tider FUP)
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---

Med tanke på att Stefan D blev frikänd från mordet i TR då det ändå fanns en del indicier som ändå pekade på att han var skyldig, men rätten sågade allt vid fotknölarna (blod på tvättmaskin, inne i plösar, raderingar, inloggningar på Lenas konto, har jag svårt att se hur Maja skulle kunna bli fälld på så obefintliga indicier.

Om hon blir fälld, då tror jag abolut att hon blir friad i HR.
Citera
2023-04-02, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halteper
Har sett att många tvivlar på att MH har kunnat sova, varit runt i lägenheten o.s.v. utan att ha vaknat eller sett något. Jag vet ju för egen del att jag i ungdomen crashat i något soffhörn mitt i en vansinnig fest med musiken i botten i nästan komaliknande tillstånd. De kunde fan kört en T52:a genom huset utan jag skulle vaknat. Likaså har jag varit semivaken och med ett öga halvöppet och nästan radiostyrd tagit mig till toaletten utan att sett att det suttit 7-8 pers i vardagsrummet när jag gått förbi och endast fokuserat på själva toalettstolen. Jag hade inte lyft ett ögonbryn för några dunsar eller någon dörr som stängs.

I övrigt tycker jag MH verkar fullständigt kontrollerad av JJ. Hon säger och gör det som JJ säger. Kanske inte jämförbart men lite som hur "barnflickan" i Knutby var kontrollerad av Fossmo.

Tycker inte JJ skulle varit med i rättssalen när MH utfrågades. Hon trasslar in sig genom att inte svara fullt ut på flera frågor och hon var också i för dåligt skick för att veta sitt eget bästa. För mycket ångest då försvarar man sig inte. Sedan var hon ju med och visste att hon gjorde fel men jag tvivlar på att hon var med vid själva mordet.

Är man redigt berusad och trött kan nog sova igenom det mesta. Tyvärr för M s del finns det några försvårande omständigheter.

Ingen förutom hon själv säger att hon varit påtagligt berusad.
01:45 är hon tillräckligt alert för att ta upp telefonen och filma ett rådjur. Hon hörs även prata under filmen. 5 Minuter efter detta ska hon alltså vara så utslagen så hon inte ens orkar pilla med sin telefon eftersom mellan 01:50 och 02:49 sker ingen användaraktivitet. Förutom när den är uppe och promenerar vid två tillfällen. Det är också lite märkligt att vare sig J eller M inte använder sina telefoner från att dom kommer till lägenheten tills mordet är fullbordat.

Men när hon kommer hem på natten efter dumpningen har hon piggnat till igen. För då spelar hon spel och kollar på youtube en timma innan hon somnar.

Det är ändå lite märkligt att man just vid mordet och likbränningen är så trött så man däckar, men så fort man kommer hem till sin trygga varma säng så piggnar man till.
Citera
2023-04-02, 15:53
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
GWs analys i det som består av försvarets tolkning ang. det preliminära obduktions protokollet tycker jag inte verkar förklarat på ett vettigt sätt.

Att det som gäller är det slutgiltiga obduktion beskedet och att ett preliminärt sådant inte ska vara det som rätten ska ta i beaktan när det ska beslutas om JJ är skyldig till mord.

Han, GW och Clea tycker det vad det verkar som, medans dom två rättsläkarna hävdar motsatsen.

Tja, vet inte vad han menar när han babblar om sina "seminarieformer", han kanske har någon info vi inte har. Men han uttrycker en oro för att rättsläkaren ljuger i sitt utlåtande. Det är en extremt allvarlig anklagelse som han verkligen borde presentera sina belägg för. Men förmodligen är det mer en personlig åsikt han har än något annat.

När det kommer till det preliminära utlåtandet som sedan ändrades så finner jag inga konstigheter alls i det. Man hade i ett initial skede funnit skum/bubblig vätska i lungorna. Detta kan indikera maginnehåll, vilket då noterades preliminärt. För att veta säkert måste dock skummet analyseras i mikroskop, och när detta gjordes fann man inget maginnehåll. Varför den preliminära bedömningen justerades efter de slutliga fynden. Allting helt vetenskapligt och i god ordning. Förmodligen är det där för avancerat för GW att sätta sig in i
Citera
2023-04-02, 15:55
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
akt 149 sid 99

Mjukdelsblödningarna på ryggen (nr. 145, 146, 76/147) och armbågarna (nr. 143, 144) har ett utseende som starkt talar för att de orsakats av slag med/stöt emot/tryck mot hård plan yta. Mjukdelsblödningarna har vidare lokalisation som är förenlig med att de uppkommit då hennes armar hållits och tryckts mot en hård plan yta av annan person (golv, möjligen vägg) samtidigt som hon liggande på rygg tryckts mot en hård plan yta (golv).
Även underhudsblödningar på den högra handen (nr. 64) kan möjligen ha uppkommit
på samma sätt. Att de uppkommit på annat sätt, t ex då den avlidne slagit annan person eller slagit i en yta/föremål i omgivningen under den aktuella händelsen är minst lika troligt.

Aktb 149 sid 100
”Den sammantagna skadebilden är förenlig med att skadorna på halsen, armbågarna och ryggen uppkommit på det sättet som den misstänkta JJI har beskrivit, d vs att den avlidna hamnat på rygg på golvet, att hennes armar har hållits av och tryckts mot golvet av den andra misstänkta MH samtidigt som den avlidna utsatts för yttre våld mot halsen av den misstänkta JJ i form av framifrån anbringat grepp med två händer med tummarna parallellt om struphuvudet/halsen och tryckande våld mot bålen/ryggen mot ett hårt underlag när JJ satt sig på hennes mage/bröst. Att skadorna på huvudet uppkommit initialt i förloppet innan den avlidna hamnade på golvet är lika möjligt som att de uppkommit under delar av förloppet som utspelat sig på golvet. Vidare är det lika möjligt att skadorna
på huvudet uppkommit i ett och samma eller två olika skeden av förloppet.

Den sammantagna skadebilden kan också vara förenlig med att skadorna på halsen, armbågarna och ryggen orsakats av en person så som den misstänkta MH uppgett i förhör, där sannolikheten för ett sådant scenario ökar om den avlidna under en tid befunnit sig i en försvarslös ställning, t ex på grund av medvetandepåverkan till följd av skadorna i huvudet”

Det finns två olika scenario i det slutgiltiga dödfallsutlåtandet.

Tack för citaten.
Rätt klargörande. Det går alltså inte heller att utesluta att MH varit delaktig och hållit fast T som JJ beskrivit. Då hamnar man i sannolikhetsbedömningar. Vad är mest troligt.

Då bör man beakta avsaknad av avvärjningsskador, att alla tre är kvinnor och inte någon av dem en klart fysiskt starkare man, att själva mordet sannolikt tog tid, lät högt och att lägenheten är pytteliten

Samt kanske viktigast - att precis allt annat som skedde under kvällen gjordes gemensamt och i samförstånd av JJ och MH tillsammans. De diskuterade att slå T, de spanade och väntade på T, de gick till lägenheten med T och efteråt bar de tillsammans ner kroppen, släpade ut den i skogen och gömde den. Dessutom kom de överens om vad de skulle säga och båda två höll fast vid lögnerna under åtta veckors häktesförhör.

Det finns bara en enda episod där MH nu uppger att hon inte deltog eller kände till - själva mordögonblicket. Eftersom det kanske är avgörande för straffet. Det hon uppger är nog inte riktigt sant.
Och skulle det verkligen vara så är nog MHs deltagande egentligen mest förenligt med medhjälp till mord.

Men rätten ska inte avgöra eller döma för vad som verkligen har hänt - utan på det som under rättegången har gått att bevisa. Så vi får väl vänta och se.
Senast redigerad av coli 2023-04-02 kl. 16:08.
Citera
2023-04-02, 15:58
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Är man redigt berusad och trött kan nog sova igenom det mesta. Tyvärr för M s del finns det några försvårande omständigheter.

01:45 är hon tillräckligt alert för att ta upp telefonen och filma ett rådjur. Hon hörs även prata under filmen. 5 Minuter efter detta ska hon alltså vara så utslagen så hon inte ens orkar pilla med sin telefon eftersom mellan 01:50 och 02:49 sker ingen användaraktivitet.

Menar du att det är telefonen som ljuger nu? MH har pillat på den under den där timmen, även fast telefonen själv säger att det inte var så?

Det kanske är läge att inse att om MHs telefon varit stilla och oanvänd under en hel timme mitt i natten, förutom två korta rörelser, så har MH sovit förutom två korta toabesök.

Återigen ser vi hur enkelt det är att förklara MHs förehavanden. Som någon MH-hatare uttryckte det hela, varför inte välja den enklaste lösningen? Men det gäller väl bara när den enklaste lösningen är att MH mördade Tove, inte när den enklaste lösningen är att hon låg och sov.
Citera
2023-04-02, 15:58
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Tja, vet inte vad han menar när han babblar om sina "seminarieformer", han kanske har någon info vi inte har. Men han uttrycker en oro för att rättsläkaren ljuger i sitt utlåtande. Det är en extremt allvarlig anklagelse som han verkligen borde presentera sina belägg för. Men förmodligen är det mer en personlig åsikt han har än något annat.

När det kommer till det preliminära utlåtandet som sedan ändrades så finner jag inga konstigheter alls i det. Man hade i ett initial skede funnit skum/bubblig vätska i lungorna. Detta kan indikera maginnehåll, vilket då noterades preliminärt. För att veta säkert måste dock skummet analyseras i mikroskop, och när detta gjordes fann man inget maginnehåll. Varför den preliminära bedömningen justerades efter de slutliga fynden. Allting helt vetenskapligt och i god ordning. Förmodligen är det där för avancerat för GW att sätta sig in i
Förmodligen även för Clea.
Det ska bli intressant att se om någon utomstående "Expert" kommer att tillfrågas om/när det blir förhandling i HR.

Även om JJ försöker sig på ett byte av försvarsadvokat...
Citera
2023-04-02, 16:01
Medlem
trngws avatar
Citat:
Förmodligen även för Clea.
Det ska bli intressant att se om någon utomstående "Expert" kommer att tillfrågas om/när det blir förhandling i HR.

Även om JJ försöker sig på ett byte av försvarsadvokat...

Ja, Cleas agerande är nästan värre än GW, hon förväntas ju ändå som försvarsadvokat kunna agera professionellt.

Tycker inte det behövs ytterligare en expert, rapporten talar sitt tydliga språk. Men det skadar ju inte, bortsett från skattemedlen som slösas
Citera
2023-04-02, 16:04
Medlem
trngws avatar
Citat:
Visst är det så (det fetade)
Men om vi ponerar att straffet blir mindre än ett år, kan det då beslutas att MH ska kvarhållas i häkte?

Det händer att den som döms till ett kortare fängelsestraff avtjänar hela tiden i häkte, då det kan vara lite väntetid att få komma till anstalt.

Om straffet blir ett år, så avjtänar hon 8 månader, och av de har hon redan suttit ungefär 6, så hon kommer i sådant fall förmodligen inte att hinna flyttas till anstalt.
Citera
2023-04-02, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är väl lite sånt man önskat att utredningen gjort.
Både en rekonstuktion och mätning av steg i lgh utifrån det som tjejerna sagt i förhör.

Då 02:43, när Majas app registrerar 48 steg, är ju lite längre än 02:19. Nu kan man väl också konstatera att under dessa omständigheter som varit under natten och med tiden som gått från brottet till förhöret, måste det vara extremt svårt att minnas i vilka stunder man hämtade en mobil eller inte.

Jag kan inte se att det nästan går. Det är en hemsk natt, det har skettt ett mord, Maja har druckit. Jag tror att minnet är en mycket opålitlig faktor här för vem som helst, och har du dessuto ADD, svårigheter att sortera intryck, hålla rätt på tider...

Ja, det som är mest emot Maja, förutom att hon faktiskt är i lgh, är rörelserna i appen.

Men det finns inga bevis för var i lgh Maja varit vid dessa rörelser, inte ens att det är hon själv som rört mobilen. Säg att JJ tänkt ta med sig Majas mobil för att hon inte ska ringa 112? Eller att det är JJ som ger Maja mobilen för at hon ska känna sg lugn när de är borta på McD.

Inte heller vet vi var Tove funnits efter brottet. Johanna är inte pålitlig, jag tror att det framgår av förhöret i rätten.

Den rättsmedicinska utredningen styrker inte att Maja varit med vid mordet, även om åklagaren försöker trycka på det (det finns dock inget som motsäger det heller).

Försvaret har ju tagit fasta på detta att man inte kan visa vem som höll mobilen när den rörde sig, samtidigt har ju Maja sagt att hon varit uppe vid två tillfällen, även då när JJ åkte ivaäg, alltså nära inpå mordet.

Men någon aktivitet från mobilen fins inte strax innan detta, dvs då mordet ska ha skett. Är det ett bevis? Varken rörelse eller icke rörelse säger något om vad Maja gör under denna tid.

Opåtligt är förhörmed Maja många faktorera där som gör det i stort sett värdelöst.

Hur går Majas påstående ihop från det sista förhöret i jan- 23, med registringen i appen?

"Eh, och kommer upp igen då och säger då att hon mötte grannen i trappan. Eh, eh, och hon lämnar nycklar och sina bilnycklar och så och sen så åker hon till Donken med grannen. Eh, och jag går och, ja jag går och hämtar mobilen som ligger kvar i sängen, eh, och då skriver Johanna ett sms, eh, jag var alltså på toan då och Johanna skriver ett sms liksom att ja jag är på Donken nu och jag skickar
liksom en tumme upp och sen så kommer ju Johanna tillbaka
."

Maja säger att hon är på toan när Johanna kommer och säger att hon åker till McD, och det är då hämtar Maja mobilen från sängen.

Men tidsmässigt hur ser det ut?

Vi vet ju att Majas mobil registrerar steg 02:43. Det är alltså rörelse innan JJ sticker till Donken.
Toves mobil registrerar rörelse 02:45, JJs 02:46 och Toves mobil visar rörelse 02:47 mot McD.

Johanna kanske inte bara lämnade nycklar utan hämtade först Toves mobil, sedan sin egen, men först efter att Maja hämtat sin?

Varför skulle Maja hämta sig mobil då? Har Johanna hämtat den åt henne för att hon vet att Maja är ensam med den döda Tove? Eller uppmanar hon Maja att hämta den?

Tider, spekulation (fetat konfirmerade tider FUP)
---------------------------------------------------------------------------------------------------- ---

Med tanke på att Stefan D blev frikänd från mordet i TR då det ändå fanns en del indicier som ändå pekade på att han var skyldig, men rätten sågade allt vid fotknölarna (blod på tvättmaskin, inne i plösar, raderingar, inloggningar på Lenas konto, har jag svårt att se hur Maja skulle kunna bli fälld på så obefintliga indicier.

Om hon blir fälld, då tror jag abolut att hon blir friad i HR.

Så går typ mitt resonemang också. Hade velat se en tidslinje från åklagaren helt dedikerad åt att visa MH:s rörelser.

Alltså a la åklagaren försökte visa hur Palmemordet gick till. Tog alla kända fakta och gjorde en tidslinje.

”Supertidslinje” klingar kanske bekant sen förr, nåt i den stilen men med växlande citat från förhör i kombo med det tekniska då. Kanske inte AI men detaljerat som tusan och det har de inte tillräckligt för nu på den nivån de lagt sig.

Men han fick kanske med sig rätten ändå vi får se.

Jag har hittat en pusselbit som kan passa in i lgh och under bilrundan inför hovrätten om åklagaren inte ror detta i land i tingsrätten.

(Gör lite spejs i DM-korgen)
Citera
2023-04-02, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77

01:45 är hon tillräckligt alert för att ta upp telefonen och filma ett rådjur. Hon hörs även prata under filmen. 5 Minuter efter detta ska hon alltså vara så utslagen så hon inte ens orkar pilla med sin telefon eftersom mellan 01:50 och 02:49 sker ingen användaraktivitet. Förutom när den är uppe och promenerar vid två tillfällen. Det är också lite märkligt att vare sig J eller M inte använder sina telefoner från att dom kommer till lägenheten tills mordet är fullbordat.

Men när hon kommer hem på natten efter dumpningen har hon piggnat till igen. För då spelar hon spel och kollar på youtube en timma innan hon somnar.

Det är ändå lite märkligt att man just vid mordet och likbränningen är så trött så man däckar, men så fort man kommer hem till sin trygga varma säng så piggnar man till.
Ja... Vilka förhärdade brottslingar. Tycker alltihop har inslag av riktigt störda moment som sångtexter och ränksmiderier värdigt någon från mellanstadiet.

Gissar att det går till HR, skall bli intressant att se vad de kommer fram till för TR är ju mer eller mindre ett rent lotteri, kunde lika gärna ha den där bläckfisken som gissade fotbolls-VM, eller vad det nu var, att fälla utslag där.
Citera
2023-04-02, 16:07
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Jag tänker att Majas motiv för att ljuga om tiden är helt enkelt att placera sig utanför händelseförloppet. Hon placerar sig som vaken och gåendes när kusten är ”klar” och hon vet att JJ är utanför lägenheten.

Men eftersom MMs steg sammanfaller i extremt nära anslutning till knackningar från grannen och sparkar i väggen tror jag att hon gick rakt in i det pågående mordet utan att avbryta/påkalla hjälp eller så var hon delaktig i mordet och ljuger av den anledningen.

En annan anledning till att jag också bedömer det extremt osannolikt att JJ skulle dra TT ut i trappuppgången in i ett förråd, eller ut ur lägenheten överhuvudtaget är för att grannen under ca 10-15 minuter från första duns tills dess att de åker till mc är uppe och knackar på dörren i två omgångar, med någon minut enstaka minut emellan innan han den tredje gången får kontakt med JJ.

Man ska inte skriva inlägg när man druckit flera glas vin, haha.
Har just skrivit ett nytt inlägg, med nya lite klarare tankar.

Vad gäller Majas delaktighet, vet jag inte vad jag ska tro. Hon kan vara helt oskyldig eller tvärtom, deltagit.

Med tanke på hennes diagnoser och nedsatt kognitiva förmågor, tror jag att hon kan ha svårt att anpass sina lögner till något såsom tider mm. Kan hända att hon håller fast vid (eller blandar ihop egna minnen med) Johannas version, där Johanna bestämt att man ska säga att Maja varit uppe och kräkts, Tjejern ahar ju helt klart inte en aning om vad mobilerna registrerar.

Förhör jan- 23, och Maja erkänner i början av dec- 22 väl? Så någon anpssning till dessa tider kan Maja inte ha gjort till detta iaf.

153/1267
"BF: Nej okej i alla fall så kopplar din telefon kopplar upp där på Storgatan 71 vid ett visst
klockslag. Och sen vet också från din hälsoapp, du har ju en hälsoapp i din telefon och den
rör på sig ungefär, att din telefon rör på sig så kan vi också se vid vissa klockslag.
M: Okej.
BF: Ja att det registrerar steg. Det vet du att det gör på hälsoappen va?
M: Ja.
BF: Ja och det kan vi se att det har gjorts på din telefon där och då är det inte så många
minuter emellan.
M: Minuter emellan?
BF: Alltså den här tiden som du. Det är ju svårt att telefonen ska röra på sig om du ligger och
sover.
M: Ja.
BF: Ja. Och det vi kan se är att det handlar ju om några minuter här och där som den är still
och så telefonen som inte har men att du ska ha sovit så mycket som du säger det känns lite
svårt och när man ser de här vilka tider som din telefon har rört på sig och likadant när
Johanna åker till Mc Donald´s kan vi också se och vi ser också att hon skickar ett sms till dig
när hon är på Mc Donald´s, kommer du ihåg det?
"

Jag misstänker( i nuläget iaf) att Maja vetat om mycket mer än hon vill erkänna. Jag ska inte säga att jag är övertygad om att hon hört allt, men kan ha vaknat av tumultet och grannens påringningar, men agerade inte. Därför ljuger hon om vissa saker, eller undandhåller.

Och det troligaste är väl inte att Johanna dragit ut Tove i trapphuset och in i förrådet, men inget kan uteslutas. Johanna är extremt aktiv, det går undan. Och hon kan ha utfört mordet själv, velat undanhålla för Maja men insett det omöjliga att förflytta Tove.

Verför drar Johanna Tove första delen av trapporna, varför drar Johanna ut Tove från bilen i gruset ensam innan Maja måste hjälpa till?

Där ser jag något hos Maja, att hon inte är okänslig som Johanna. Skulle verkligen Maja vara villig i att låta Johanna strypa Tove, och att hon själv håller fast Toves händer?

Vem vet, både Maja och F*ilip visar på att de går över sina egna gränser, trots att de inte vill. De anmäler inte, förhindrar inte. De gör saker som Johanna bestämmer.

Men bevismässigt tror jag att det är mycket för tunt till en fällande dom.

.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in