2023-04-02, 14:02
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Mycket bra påpekande. Om JJ inte hade velat blanda in MH så hade hon ju skickat hem henne. Eller - om tanken på mord utan MH uppstått under TTs vistelse i lägenheten - låtit TT lämna lägenheten och sen attackera henne utomhus, så att det såg ut som ett random mord. Låtit MH sova i lägenheten och ge alibi till JJ i efterhand.

Ja så kan man onekligen tänka.

Dessutom är det väldigt bestickande att JJ vågade lämna MH ensam med Ts döda kropp när hon åkte till McD. JJ pratade ju med MH och sa att hon skulle åka - hon visste att MH var vaken.
JJ hade sannolikt aldrig vågat lämna MH ensam med kroppen om MH inte redan visste att T var död.

Risken för att MH annars plötsligt skulle upptäkt kroppen, fått panik och rusat efter grannar eller ringt efter hjälp var alldeles för stor. Eftersom kroppen under den här tiden var kvar inne i den pyttelilla lägenheten, var skulle den annars vara?, är enda rimliga förklaringen att de båda två visste att T var död.

MH hade tidigare vägrat göra saker som JJ bett om, men nu var hon villig att hjälpa till med att forsla bort kroppen. Hon fick inte panik, blev inte paralyserad, föll inte ihop, svimmade inte och hämtade inte hjälp. MH deltog istället när de båda två tillsammans bar ner kroppen, åkte ut i skogen på natten, dumpade och gömde den.
————————————-
Det är också osannolikt att MH inte visste vad som hände med T utan påstår att hon sov så djupt några meter bort att hon inte reagerade på det som andra hyresgäster kom rusade upp för.
MH uppger ju också att hon inte heller hörde dörrklockan när grannarna upprepade gånger ringde på dörren. Det är också märkligt.

Tidslinjen (tack notknäpparen) visar att den stora ”100 kg” dunsen hördes omkring 02.30-32. Grannarna ringde därefter på dörren i mellantiden fram till klockan 02.37-38 då 5-10 sparkliknande kraftiga ljud hörs.

02:30 -02:32- mordets början, dunsar några minuter
- 02:33- 02:34- grannarna pratar om detta; är det normalt?, ska vi larma?, någon minut
- 02:35- 02:36- grannen går upp, ringer på, väntar en halv minut
02:37- 02:38-ringer på en andra gång, nu hörs 5-10 sparkar, väntar en halv minut

Det ger ett tidsspann på 02.30 - 2.38 under vilket en ”100 kg” duns, flera dörrpåringningar och 5 - 10 kraftiga sparkliknande ljud hördes.

MHs telefon registrerade 33 steg klockan 02.19 och 48 steg klockan 02.43.
De 24 minuterna däremellan skulle MH sovit djupt. Sovit samtidigt som alla dunsar påringningar och sparkar hördes.
Framstår det som troligt?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Ja. Hon är verkligen INTE smart JJ. Och varför tog hon med sin telefon till FP? Det är ju så dumt att man baxnar.
Det tycker jag tyder på att detta är gjort i hastigt mod, utan nån särskild planering. Det är inte som när hon eldat eller sprayat bilen. Bägaren rann över vid händelsen på Nöjet, och jag tror inte att JJ var klar med vad hon tänkte göra TT. Hon ville hämnas men exakt vad hon ville göra tror jag var väldigt dimmigt. Hon ville få TT avsides och ”göra upp” på något sätt.
Citera
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Men en fråga:

Tror du/vet du om det är juridiskt möjligt att (åtminstone) döma MH för grovt gravfridsbrott?

Jag tänkte om det juridiskt går att baka in ett slags likgiltighetsuppsåt i gravfridsbrottet, så att det blir grovt?

Lagen säger följande om grovt brott

Citat:
Vid bedömningen av om brottet är grovt ska det särskilt beaktas om gärningsmannen tillfogat ett lik en svår skada eller om gärningen inneburit omfattande förstörelse eller annars varit av särskilt hänsynslös eller farlig art. Lag (2022:607).

Det är om MH's deltagande i flytten av kroppen kommer att betraktas som särskilt hänsynslöst, som hon skulle kunna dömas för grovt brott.

Svaret på din fråga är alltså att det är juridiskt möjligt.

Jag tror det på den punkten kommer att handla mycket om i vilken grad MH varit delaktig i gravfridsbrottet. Fullt ut säger många här då. Men då ska man beakta att det är JJ som varit drivande, och MH som varit behjälplig. Det nämndes att det var JJ lyfte in kroppen i bilen, och som tog ut kroppen ur bilen och släpade den i gruset. MH var behjälplig ut ur lägenheten och in under granen, men satt återigen i bilen när JJ eldade.

Frågan är hur mycket av detta som kommit fram i rätten och hur rätten gör bedömningen här.
Citera
2023-04-02, 14:05
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Mitt inlägg talade varken för eller emot skuld.
Hennes blotta närvaro är en besvärande omständighet som rätten kommer att ta ställning till.

Jag är helt enig med dig i sak, men upplysningsvis skjuter du över målet med dina formuleringar. Budskapet drunknar i din arrogans.

Blotta närvaron är onekligen en besvärande omständighet. Det hade varit mindre besvärande att inte ha varit närvarande.

Men ur rättens perspektiv är närvaron inget de behöver ta ställning till. Alla vet att hon var där och hon förnekar det inte. Det måste kunna bevisas att hon varit delaktig i mordet om hon skall kunna fällas för det. Och det är precis det som analogin med LP visar. Närvaro innebär inte automatiskt skuld. Det måste finnas bevis.
Citera
2023-04-02, 14:07
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
I så fall borde hon ju ha skickat hem MH först och sedan mördat TT på vägen hem. Så hon slapp släpa henne nerför trappen.

MH kunde inte gå hem, hennes bror hade fest i föräldrahemmet, det var förutbestämt att MH skulle sova över hos TT.

Därför är det lite underligt att de inte förberett, varken bäddad säng eller uppblåst luftmadrass.....det gör man väl helst INNAN man går ut och festar.......när man vet att man kommer hem jättesent.

Citat:
Ursprungligen postat av Kaldera
Förvisso, om den tanken funnits hos J hade hon kunnat skylla på att det var M som tagit livet av T i förhör. Vilket hon inte gjort!

Nja, men JJ blir jätteförbannad i förhöret med henne där hon får info om att BARA JJs mobil har gjort dumpningsresan, MHs mobil var inte med på den resan, den låg stilla i lgh, så FL säger till JJ att MH nog kan vara oskyldig.......Det är först då JJ mer och mer börjar att placera MH i närheten av TTs död.

Citat:
Men hur ska hon kunna klara sig själv med alla sina diagnoser och bristande tidsuppfattning? Föräldrarna fick ju se till så hon tog sina mediciner.

Hon och hennes föräldrar får väl åka på en låååång missionsresa till land lååångt borta någonstans.
Citera
2023-04-02, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli

Dessutom är det väldigt bestickande att JJ vågade lämna MH ensam med Ts döda kropp när hon åkte till McD. JJ pratade ju med MH och sa att hon skulle åka - hon visste att MH var vaken.
JJ hade sannolikt aldrig vågat lämna MH ensam med kroppen om MH inte redan visste att T var död.

Risken för att MH annars plötsligt skulle upptäkt kroppen, fått panik och rusat efter grannar eller ringt efter hjälp var alldeles för stor. Eftersom kroppen under den här tiden var kvar inne i den pyttelilla lägenheten, var skulle den annars vara?, är enda rimliga förklaringen att de båda två visste att T var död.

MH hade tidigare vägrat göra saker som JJ bett om, men nu var hon villig att hjälpa till med att forsla bort kroppen. Hon fick inte panik, blev inte paralyserad, föll inte ihop, svimmade inte och hämtade inte hjälp. MH deltog istället när de båda två tillsammans bar ner kroppen, åkte ut i skogen på natten, dumpade och gömde den.
————————————-
Det är också osannolikt att MH inte visste vad som hände med T utan påstår att hon sov så djupt några meter bort att hon inte reagerade på det som andra hyresgäster kom rusade upp för.
MH uppger ju också att hon inte heller hörde dörrklockan när grannarna upprepade gånger ringde på dörren. Det är också märkligt.

Tidslinjen (tack notknäpparen) visar att den stora ”100 kg” dunsen hördes omkring 02.30-32. Grannarna ringde därefter på dörren i mellantiden fram till klockan 02.37-38 då 5-10 sparkliknande kraftiga ljud hörs.

- 02:33- 02:34- grannarna pratar om detta; är det normalt?, ska vi larma?, någon minut
02:37- 02:38-ringer på en andra gång, nu hörs 5-10 sparkar, väntar en halv minut

Det ger ett tidsspann på 02.30 - 2.38 under vilket en ”100 kg” duns, flera dörrpåringningar och 5 - 10 kraftiga sparkliknande ljud hördes.

De 24 minuterna däremellan skulle MH sovit djupt. Sovit samtidigt som alla dunsar påringningar och sparkar hördes.

Jag lägger dessutom på att enligt MH är hon uppe och går till toaletten. Pratar med JJ om mc. DÄREFTER går hon och hämtar telefonen i sovrummet 02:43. Låt oss säga att hon vaknar 02:40 och vi ger henne 30 sekunder att vakna upp. Då har hon 1,5 minut på sig att göra ett toabesök och 1 minut på sig att prata med JJ innan hon hämtar telefonen. Då har JJ endast haft 02:38-02:40 att städa bort TTs grejer samt TTs kropp och ev. vätska på golvet. Känns bara orimligt. För att städa bort TTs kropp in i klädkammarn borde hon troligtvis behövt plocka ut annat och göra plats vilket också tar tid i anspråk.
Citera
2023-04-02, 14:11
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Att JJ ljuger om tidpunkten för mordet kan vara en indikation att MH är oskyldig!

Helt sant. Att JJ fortsatt ljuger om flera saker vet vi. För MH's utsaga finns mest bara belägg, inte motbevis.
Citera
2023-04-02, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Blotta närvaron är onekligen en besvärande omständighet. Det hade varit mindre besvärande att inte ha varit närvarande.

Men ur rättens perspektiv är närvaron inget de behöver ta ställning till. Alla vet att hon var där och hon förnekar det inte. Det måste kunna bevisas att hon varit delaktig i mordet om hon skall kunna fällas för det. Och det är precis det som analogin med LP visar. Närvaro innebär inte automatiskt skuld. Det måste finnas bevis.

Du anser ju inte att MHs rörelse på telefonen är bevis för att hon rört på sig. Vad anser du vara bevis för att t ex MH har befunnit sig i lägenheten?
Citera
2023-04-02, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det tycker jag tyder på att detta är gjort i hastigt mod, utan nån särskild planering. Det är inte som när hon eldat eller sprayat bilen. Bägaren rann över vid händelsen på Nöjet, och jag tror inte att JJ var klar med vad hon tänkte göra TT. Hon ville hämnas men exakt vad hon ville göra tror jag var väldigt dimmigt. Hon ville få TT avsides och ”göra upp” på något sätt.

Hur förklarar du då Google-sökningarna som hon gjorde? ”Hur mörda någon diskret” etc. I min mening så tyder det på att det var planerat sedan innan
Citera
2023-04-02, 14:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Då M friskt blandar och ger med gammal överenskommelse, ny historia från J, kronologi och egen input är det definitivt inte ovidkommande. När man ska bedöma hennes trovärdighet måste man utgå ifrån hennes perspektiv, inte sitt eget.

Något viljelöst våp tror jag absolut inte att hon är, däremot förefaller det vara klent med initiativförmågan.

Jag TROR heller inte att hon är någon teaterapa som kan spela oupplevda känslor eller dölja upplevda på ett trovärdigt sätt.
Efter förhöret med henne under huvudförhandlingen, där hon berättade att dumpningsresan var det värsta hon någonsin upplevt och ångesten över släpljuden I skogen, kände jag mig 100% säker på att hon inte var närvarande vid Ts dödskamp.

Dock kvarstår faktum att hon befann sig i lgh under tiden för mordet och som jag ser det utan att larma, försöka avstyra eller förhindra.
Jag kan finna förklaringar till det, men förklaringar är inga ursäkter.
Hur rätten kommer att bedöma närvaron och frånvaro av agerande är svårt att sia om.

Jag kan bara säga såhär, att jag har arbetat med människor som haft betydligt större intellektuellt funktionshinder än Maja, som gått i särskola och behövt ha god man och bo på ett boende med personal som besöker flera ggr per dag för att assistera t.o.m. vid handling, färdtjänst till ”daglig verksamhet” osv och som definitivt kunde manipulera. Det fanns individer som var väldigt manipulativa och försatte andra personer i sin närhet i en slags sektliknande relation. Det behövdes läkar och psykologhjälp för att bena ut och försöka hjälpa ”offren” så jo, man kan vara manipulativ utan att vara ”smart”. Det är en drivkraft och en instinkt i kombination med avsaknad av förmåga till skam och empati. Så himla svårt är det inte att spela känslor, det är empati och skamkänslor som hindrar ”oss andra” från att göra det men människor som M och J har tränat på detta hela sitt liv. Det är så dom fungerar. Tror dessutom att M ännu mer än J haft som strategi att spela oskyldig och spela på folks känslor och empati för henne, kan tänka mig att det funkat så i hennes familj.
Citera
2023-04-02, 14:19
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw

Jag är osäker på hur mycket praktisk medverkan som måste bevisas och vilka rubriker som täcks av gärningsbeskrivningen.
Citera
2023-04-02, 14:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av coli

————————————-

Mycket bra påpekanden. Att lämna MH ensam med en kropp i lägenheten utan att hon visste om det vore en jätterisk. Den enda rimliga förklaringen till att JJ vågade lämna lägenheten är att MH hade kunskap om mordet. Annars riskerade hon att MH som allra minst lämnade lägenheten och då hade hon inte haft nån till hjälp med kroppen.

En av de mer udda påhitten från MHs sida är att hon påstår att hon somnade mellan tuggorna när hon åt hamburgaren. Bara där inser man att hon ljuger. Hon behövde ju mat, sa hon. Men när hon fick en liten hamburgare var hon inte mer angelägen än att hon somnade mellan tuggorna? Hur lång tid tar en liten hamburgare att äta? Det var ju ingen stor måltid som tog tid att äta utan minsta hamburgaren på Donken. Är det 5-6 tuggor på en sån? Hon hade dessutom gått upp från sängen och satt på en stol i köket, det får en att vakna till. Men MH kan inte äta 5-6 tuggor utan att sova mellan dem. I call total bullshit.

Någon presenterade en teori att MHs första rörelse 02:19 var in på toa, och att hon sedan stannade där för att lura TT dit med att hon mådde dåligt. Och att MHs andra rörelse 02:43 var ut från toan. Då får man MHs rörelser att passa alldeles utmärkt in i övriga fastslagna tidsangivelser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in