2023-04-02, 12:28
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, så kan det ha varit. Vad jag menar är att det är osannolikt att de hade planerat att döda Tove just denna kväll på just detta vis, i förväg.

Om planen bildades när de stod utanför Nöjet och väntade, så var knappast MH invigd i de planerna.

Jag tvivlar inte en sekund på att JJ redan där hade "Den jäveln ska dö" i huvudet utanför Nöjet, vaktens notering om JJs sinnesstämning och agerande utanför Nöjet antyder det. Men då också att hon inte heller invigde någon annan pga sitt fokus på just Tove. Inatt skulle det ske och det skulle ingen få stoppa, inte ens MH. Minns väl att MH kategoriskt vägrat delta i JJs tidigare brottsliga gärningar med till mordbränder etc.

I så fall borde hon ju ha skickat hem MH först och sedan mördat TT på vägen hem. Så hon slapp släpa henne nerför trappen.
Senast redigerad av smokeonthewater 2023-04-02 kl. 12:31.
Citera
2023-04-02, 12:29
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neix
Oavsett vad så är det viktigast att JJ sitter inne för alltid. MH har skuld och får tjäna det men tror hon kan komma ut normal efter. Men skuld har hon.

Ja, JJ lär få sitta inne länge. Skall bli intressant att se om de dömer henne till livstid. Jag tvivlar på det faktiskt. Jag tror hon får tidsbestämt. Men det återstår att se. Jag hoppas på livstid.

MH är tveklöst skyldig till Gravfridsbrott och det lär hon fällas för.
Skuld i mordet är mer tveksamt. Det saknas bevisning för hennes deltagande i mordet. Till och med rättsläkaren sa att det var mindre sannolikt att det skulle gått till på det vis som JJ beskriver vad gäller MHs inblandning. Just den detaljen är något som rätten bör lägga vikt vid, det är ett utlåtande från en sakkunnig.

Man kan mycket väl anse att hon har en moralisk skuld sedan lång tid tillbaka genom att inte för någon annan ha berättat om mordbränderna. Det borde hon verkligen ha gjort. Men det är inget hon kan dömas för i denna rättegången.
Citera
2023-04-02, 12:31
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
I så fall borde hon ju ha skickat hem MH.

Förstår hur du menar, men kan se flera anledningar till varför inte, kanske allra mest att det var en tanke som hon överhuvudtaget inte tänkte, då hon hade annat i huvudet. Dels också att det redan var bestämt att MH skulle sova över, och så problematiken kring hur MH i så fall skulle ta sig hem, samt inte minst, hur skulle ett sådant agerande ha påverkat Toves beslut att följa med.
Citera
2023-04-02, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, JJ lär få sitta inne länge. Skall bli intressant att se om de dömer henne till livstid. Jag tvivlar på det faktiskt. Jag tror hon får tidsbestämt. Men det återstår att se. Jag hoppas på livstid.

MH är tveklöst skyldig till Gravfridsbrott och det lär hon fällas för.
Skuld i mordet är mer tveksamt. Det saknas bevisning för hennes deltagande i mordet. Till och med rättsläkaren sa att det var mindre sannolikt att det skulle gått till på det vis som JJ beskriver vad gäller MHs inblandning. Just den detaljen är något som rätten bör lägga vikt vid, det är ett utlåtande från en sakkunnig.

Man kan mycket väl anse att hon har en moralisk skuld sedan lång tid tillbaka genom att inte för någon annan ha berättat om mordbränderna. Det borde hon verkligen ha gjort. Men det är inget hon kan dömas för i denna rättegången.

Håller med om det inte kommer fram annat. Hennes samvete och rykte kommer alltid följa henne, det räcker för mig. Men de nära T kanske inte känner så men så är vårt rättsystem.
Citera
2023-04-02, 12:34
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
För hennes egen säkerhet så är det bäst att döma henne till ett långt fängelsestraff. Var skulle hon kunna gömma sig? Hur skulle hon klara av allt hat hon kommer mötas av? Ingen kommer våga umgås med henne.

Precis. Ingen av dessa tjejer kommer någonsin kunna visa sig ute.

Jag tror att båda flyr landet när de kommer ut. Framförallt 18-åringen som troligtvis kommer ut betydligt tidigare.
Citera
2023-04-02, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette

Men om man tänker åt andra hållet så kan man säga att JJ ÖVERGER MH på brottsplatsen, med ett lik!

JJ vet ju inte OM någon annan granne har larmat räddningstjänst. JJ VET att grannar har störts av oljud från JJs lägenhet. Det finns ju i alla fall 2 grannar till, som är hemma.......

Så om räddningstjänst dyker upp så är ju JJ (mycket lämpligt) inte ens hemma, bara MH.......

Förvisso, om den tanken funnits hos J hade hon kunnat skylla på att det var M som tagit livet av T i förhör. Vilket hon inte gjort!
Citera
2023-04-02, 12:39
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor

Jag tror att båda flyr landet när de kommer ut. Framförallt 18-åringen som troligtvis kommer ut betydligt tidigare.

Men hur ska hon kunna klara sig själv med alla sina diagnoser och bristande tidsuppfattning? Föräldrarna fick ju se till så hon tog sina mediciner.
Citera
2023-04-02, 12:41
Medlem
sybels avatar
Citat:

Jag tror inte att M har initiativförmåga att ge sig iväg någonstans på egen hand.
Citera
2023-04-02, 12:44
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaldera
Förvisso, om den tanken funnits hos J hade hon kunnat skylla på att det var M som tagit livet av T i förhör. Vilket hon inte gjort!
Jag tror inte att den tanken slog J, att ge M äran av att ha utplånat T från jordens yta.
Citera
2023-04-02, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tror inte att M har initiativförmåga att ge sig iväg någonstans på egen hand.

Jag tror det samma, men hennes adoptivföräldrar kommer säkerligen ta med henna på missionärsresa bort från Sverige
Citera
2023-04-02, 12:45
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neix
Håller med om det inte kommer fram annat. Hennes samvete och rykte kommer alltid följa henne, det räcker för mig. Men de nära T kanske inte känner så men så är vårt rättsystem.

Vi får hoppas att Toves närstående känner att det var JJ som dödade Tove, och att även om det aldrig kan bli tillräckligt, ändå känner att JJ får det straff hon förtjänar.

Hade MH kunnat förhindra mordet på Tove? Tja, det får vi nog aldrig veta.

MN kunde berättat för andra om JJs mordbränder, hon kunde anmält JJ för det, men frågan är om det hade lett till någonting alls. Sverige är ett jävla mesland när det kommer till sådana saker.
Den enda effekten hade förmodligen blivit att MH hade blivit utstött av JJ också, och blivit alldeles ensam. Återigen ett misslyckande av svenska samhället, faktiskt. Att JJ är en pyskopat är till syvende och sist inte MHs fel.

Om MH hade gått hem till sig istället för att följa TT och JJ till lägenheten. Så hade inte ett enda troll i tråden suttit här och anklagat MH för skuld i TTs död. Trots att hon hade varit precis lika moraliskt skyldig med all den vetskap hon hade om JJs tidigare förehavanden och hat mot Tove. Det är något att ägna en tanke, för vissa.
Citera
2023-04-02, 12:47
Medlem
trngws avatar
Citat:

18 idag, dryga 20 när hon kommer ut. Byter namn och flyttar till Stockholm. Suttit inne för brott mot gravfriden. Ingen jävel kommer bry sig om det eller ens minnas händelsen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in