2023-04-01, 12:00
Medlem
niokilometers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheTrickster
Den återkommande kritiken att SE saknade motiv tycker jag nog är grundlös. I såväl den publika som privata bilden av SE framträder en man med uttalade narcissistiska egenskaper.

1. Låter sig under tidigt 80-tal intervjuas för SvD Idagsidan om att ha tydliga androgyna personlighetsegenskaper, alltså för tiden och det umgänge som SE omger sig med mycket liberala idéer som mycket väl kan ha tagits emot på ett negativt sätt. Mycket sannolikt att SE kan ha ådragit sig löje för medverkan i detta reportage. Här kan man tänka sig att SE åren efter intervjun kompensatoriskt ville hävda sin manlighet, kanske också inför sig själv.

2. Ett statsministermord innebär en radikal förändring av historien, därför är det sannolikt att just personer med narcissistisk personlighetsstörning utför sådana handlingar. ”Att vara den som styr en världshändelse.”

3. Oavsett om SE var gm eller vittne så är det exceptionellt att skapa ett nyhetsinslag om sig själv. ”Att vara den viktigaste pusselbiten i en världshändelse.”

4. SE sökte chefstjänst på Skandia under tidigt 80-tal men var enligt uppgiftslämnare chanslös och tycktes helt sakna insikt om detta. Återigen narcissistiska egenskaper. SE ska i förväg ha tryckt upp visitkort med uppgift om chefsfunktion utan att ha fått tjänsten. Ådragit sig löje över detta enligt TP.

5. Val av bostadsort, umgänge, klädsel och oförmåga att sköta sin ekonomi - dessa förhållanden sammantagna ger bilden av en man som bygger en social fasad. Återigen narcissistiska egenskaper.

Dynamiken narcissistiska egenskaper och accelererande insikt om egna tillkortakommanden leder över till alkoholmissbruk och depression eventuellt med inslag av suicidalt beteende. Här tycker jag motivbilden är långtifrån oklar när han går ut på Sveavägen kl 23.19/20

Om man hävdar något, enligt TP, så diskvalificerar det per automatik det man skriver. Undrar om inte TP är den mest narcissistiska í den här mordgåtan. Han hittar på och fantasier och tolkar allt så det passar in i hans egna narrativ. Har han och FilterGöransson presenterat något med substans? Nej. Inkompetens och hittepå präglas deras "arbete" av.
Senast redigerad av niokilometer 2023-04-01 kl. 12:05.
Citera
2023-04-01, 14:55
Medlem
TheTricksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Problem2020
Ja helt rätt...

Tror förnekarna letar efter en klarare motivbild !?

Men dom funderar inte på att CP eller CA inte eg kan haft ett "bättre" motiv till att döda Palme..

Ett annat fel personer gör i denna tråd är att dom tror att enbart registrerade vapen kan ha använts och eftersom inte Engström hade det så kan han inte fått tag i vapen

Det kan man ju lika gärna vända på !!

Hade man verkligen valt att använda ett registrerat vapen om man vill använda det till att skjuta en person?

Jag är helt enig med dig i vapenfrågan. Där kan man också notera att emellanåt framhålls att gm:s speciella val av vapen skulle vara en omständighet som talade emot SE. Argumentationen är ett slags sannolikhetsresonemang som i mina ögon gått vilse. Den bestickande frågan lyder: Varifrån skulle SE fått den metallbrytande ammunitionen? Men gm:s ”val” av vapen och ammunition bekräftar bara att här har gm använt det som fanns tillgängligt. Vapenfrågan i MOP bekräftar snarast bilden av ett ”kaotiskt mord”. En mer sofistikerad gm hade valt en mindre vapentyp, om nu mordet skulle genomföras på mycket nära håll, och valt en ammunition med expanderande kula för att orsaka största möjliga vävnadsskada.

Det är förmodligen en naturlig kognitiv bias att söka ett motiv som står i paritet med den utförda handlingen. ”En handling med jättelika konsekvenser måste ju naturligtvis ha föregåtts av mycket komplext tänkande och planerande.” En rutinerad polis vet att det inte är så, man har under åren sett hur skitsaker, rena bagateller, ligger bakom förödande livstragedier. När en virrpanna som HH propsade på att ratta utredningen var det förstås kört. Han var så proppfull av kognitiv bias att han kunde sluta sina dagar som deckarförfattare.
Senast redigerad av TheTrickster 2023-04-01 kl. 15:06.
Citera
2023-04-01, 14:59
Medlem
Citat:
Jag är helt enig med dig i vapenfrågan. Där kan man också notera att emellanåt framhålls att gm:s speciella val av vapen skulle vara en omständighet som talade emot SE. Argumentationen är ett slags sannolikhetsresonemang som i mina ögon gått vilse. Den bestickande frågan lyder: Varifrån skulle SE fått den metallbrytande ammunitionen? Men gm:s ”val” av vapen och ammunition bekräftar bara att här har gm använt det som fanns tillgängligt. Vapenfrågan i MOP bekräftar snarast bilden av ett ”kaotiskt mord”. En mer sofistikerad gm hade valt en mindre vapentyp, om nu mordet skulle genomföras på mycket nära håll, och valt en ammunition med expanderande kula för att orsaka största möjliga vävnadsskada.

Japp och varför skulle GM valt ett vapen som skulle vara registrerat på sig själv ?

Det blir liksom för dumt..
Citera
2023-04-01, 15:09
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Det är inte bara valet av vapen och den ovanliga ammunitionen som gör det osannolikt att SE skulle vara gm.
Det är främst att han är skarpt beväpnad överhuvudtaget. I teorin om SE som gm måste man bara förutsätta att han råkade ha med sig vapen och ammunition ut på gatan. Det är i sig en så otrolig osannolikhet att det måste krävas rejäla indicier ens för att ens framföra honom som misstänkt.

Att man dessutom kollar upp honom och inte finner något som helst som tyder på att han någonsin ens haft ett vapen gör sannolikheten att han gick runt beväpnad på stan än mindre.
Citera
2023-04-01, 15:26
Medlem
TheTricksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Det är inte bara valet av vapen och den ovanliga ammunitionen som gör det osannolikt att SE skulle vara gm.
Det är främst att han är skarpt beväpnad överhuvudtaget. I teorin om SE som gm måste man bara förutsätta att han råkade ha med sig vapen och ammunition ut på gatan. Det är i sig en så otrolig osannolikhet att det måste krävas rejäla indicier ens för att ens framföra honom som misstänkt.

Att man dessutom kollar upp honom och inte finner något som helst som tyder på att han någonsin ens haft ett vapen gör sannolikheten att han gick runt beväpnad på stan än mindre.

Ja, här har vi nog i kärnan i oenigheten om SE som gm. Jag håller med om att sannolikheten för att ett mord skulle begås exakt kl 23.21.30 den fredagen var försvinnande låg och då gäller att sannolikheten för att någon vid mordplatsen före mordet - med en radie på säg 75 meter - är gm lika försvinnande låg. Men inte efter att mordet har ägt rum! Då ökar sannolikheten för varje individ som befinner sig i närheten av mordet. Och ju närmare och mer intrasslad en individ är i mordplatsens centrum desto sannolikare är det att individen byter aspekt från vittne till gm.
Citera
2023-04-01, 15:35
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ja, här har vi nog i kärnan i oenigheten om SE som gm. Jag håller med om att sannolikheten för att ett mord skulle begås exakt kl 23.21.30 den fredagen var försvinnande låg och då gäller att sannolikheten för att någon vid mordplatsen före mordet - med en radie på säg 75 meter - är gm lika försvinnande låg. Men inte efter att mordet har ägt rum! Då ökar sannolikheten för varje individ som befinner sig i närheten av mordet. Och ju närmare och mer intrasslad en individ är i mordplatsens centrum desto sannolikare är det att individen byter aspekt från vittne till gm.

Nja, det sannolika är ju ändå att gm inte finns kvar efteråt utan avlägsnar sig från platsen utan att återvända.

Att en gm återvänder till brottsplatsen, direkt efter att ha undkommit, och försöker tråckla in sig själv som vittne vet jag inte om det någonsin har hänt.
Citera
2023-04-01, 16:04
Medlem
Faderligs avatar
En liten fundering jag har haft gällande NFs vittnesmål av skuggan. Den person en del här inne hävdar med bestämdhet är SE.

Är ni medvetna om att den observationen rent tidsmässigt gör det väldigt svårt för SE att kunna vara skuggan?

NF möter LOP 10 meter norr om Sveavägen 44. ca 10 meter bakom dom gör han observationen av denna man. Alltså har då SE varit minst 20 meter norr om kontoret. SE har nu alltså gått från att behöva ta sig 40 meter till minst det dubbla. Det tog tidigare ca 30 sek för att ta sig till korsningen för honom. Nu behöver hans minst 60.

Svårigheterna slutar inte där. För vi har även de beryktade förlorade sekunderna att ta hänsyn till också.
Som ni kan läsa här https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A1969-00, uppskattas den sträcka NF går innan han hör skotten till 1min och 35 sek. LOP hinner på den tiden bara till dekorimahörnet. En sträcka som borde ta ca 40 sek.

NFs observation av skuggan sker alltså runt 20:19:55, 20 meter norr om utgången från kontoret.

Nu måste man alltså förutsätta att SE stämplade ut i den absoluta början av minut 19, tog sig igenom ca 10 meter reception, två dörrar och en konversation som upskattas till 2 minuter men som kan ha varit 10 sek och gått minst 20 meter norrut, fått syn på LOP, vänt sig om och börjat gå efter dom. Redan ca 23:19:55
Citera
2023-04-01, 16:05
Medlem
niokilometers avatar
Citat:

Engström är en av få som har anledning att vara där. Han jobbade där.
Att en mördare först skulle stämpla in sig på platsen och sen mörda minuten efter. Sannolikt.
Att en mördare skulle fly för att minuten senare vända tillbaka till mordplatsen och dyka
upp inför alla vittnen som mördaren visste såg mordet. Sannolikt
Senast redigerad av niokilometer 2023-04-01 kl. 16:15.
Citera
2023-04-01, 18:02
Medlem
Citat:
En liten fundering jag har haft gällande NFs vittnesmål av skuggan. Den person en del här inne hävdar med bestämdhet är SE.

Är ni medvetna om att den observationen rent tidsmässigt gör det väldigt svårt för SE att kunna vara skuggan?

NF möter LOP 10 meter norr om Sveavägen 44. ca 10 meter bakom dom gör han observationen av denna man. Alltså har då SE varit minst 20 meter norr om kontoret. SE har nu alltså gått från att behöva ta sig 40 meter till minst det dubbla. Det tog tidigare ca 30 sek för att ta sig till korsningen för honom. Nu behöver hans minst 60.

Svårigheterna slutar inte där. För vi har även de beryktade förlorade sekunderna att ta hänsyn till också.
Som ni kan läsa här https://wpu.nu/wiki/Uppslag:A1969-00, uppskattas den sträcka NF går innan han hör skotten till 1min och 35 sek. LOP hinner på den tiden bara till dekorimahörnet. En sträcka som borde ta ca 40 sek.

NFs observation av skuggan sker alltså runt 20:19:55, 20 meter norr om utgången från kontoret.

Nu måste man alltså förutsätta att SE stämplade ut i den absoluta början av minut 19, tog sig igenom ca 10 meter reception, två dörrar och en konversation som upskattas till 2 minuter men som kan ha varit 10 sek och gått minst 20 meter norrut, fått syn på LOP, vänt sig om och börjat gå efter dom. Redan ca 23:19:55
Tar det 40 sekunder för NF eller LOP?

Berätta hur du ser på tiden för LOP norra reklampelaren till dekorima.

En sträcka på 75 m.

75 m/40 s är 1,9 m/s

Är det en rimlig hastighet för LOP?
Citera
2023-04-01, 18:28
Medlem
Citat:

Upplevd tid och faktisk tid är olika saker. Faktiska tiden vet vi inte. Kan varit 30 sekunder men upplevts som 1-3 min eller vad han nu uppskattade tiden till.

HO är tydlig med att hans minnesbilder från det som hände innan 23:40 är vaga.

Hypotes har framförts att den är en annan kväll som samtalet ägde rum.

Som du vet är vittnesmålen 3 månader efter händelsen.

Samtalets längd kan varit 0-2,5 min.

Det får vi leva med i diskussionen.
Citera
2023-04-01, 19:26
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Det är inte ens fastslaget att 23:19:xx var utstämplingstiden. PH säger ju att 23:19 är den okorrigerade tiden som loggade i systemet. Då kan ju inte justeringen bli till 23:19... Då blir det 23:18 eller 23:20 - men 23:18 är ett klockslag ingen nämnt, 23:20 har både RB och SE nämnt.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-04-01 kl. 19:30.
Citera
2023-04-01, 19:34
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Upplevd tid och faktisk tid är olika saker. Faktiska tiden vet vi inte. Kan varit 30 sekunder men upplevts som 1-3 min eller vad han nu uppskattade tiden till.

HO är tydlig med att hans minnesbilder från det som hände innan 23:40 är vaga.

Hypotes har framförts att den är en annan kväll som samtalet ägde rum.

Som du vet är vittnesmålen 3 månader efter händelsen.

Samtalets längd kan varit 0-2,5 min.

Det får vi leva med i diskussionen.

Fast det här handlar inte om upplevda tider. Det handlar om tider uppmätta efter en sträcka.

Eller menar du just samtalet? Just den delen kan vi ju inte vara säkra på såklart. Men även med ett kort samtal på 10 sek är det extremt knepigt att få in SE som skuggan. Även helt utan samtal faktiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in