2023-04-01, 23:42
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L.Salander
"Vacklandet" är på det hela taget mysteriet Maja. Jag tror hon både kan vara medhjälpare och i samförstånd mördare, men jag finner det nästan lika troligt att hon sov eller håller sig passivt utanför själva dödandet. Högst oklart och jag önskar de båda hade pressats mer på tidsaxeln och de "förlorade 40 minuterna".

Jepp, instämmer till 100% från början till slut.

Det är också därför som MH är den intressanta i detta.

JJ är redan genomskådad från början till slut.

Jag lutar mer och mer åt att MH inte var aktiv. Som någon annan skrev så är frågan om MH hade fixat att hålla fast TT under tiden JJ tog livet av henne. Tveksamt.
Citera
2023-04-01, 23:42
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jättefull TT, av ett spetsat glas vin vid JJs köksbord, ev drogad TT, blir näst intill medvetslös, knuffas in i badrummet, fälls, JJ hoppar några gånger på TT med strumpor på.......

Inga droger i Toves kropp enligt obduktionen och alkohol mellan 1,2-1,9 promille, som dock kan ha höjts pga typ förmultningsprocess
Citera
2023-04-01, 23:43
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
En stund efter döden svullnar inte en klämd hand. Den kan få vissa typer av blåare områden men den svullnar inte upp. Ts hand var tydligen skadad och hade svullnat - det borde inträffat innan eller i nära anslutning till att hon dog.
Jag funderade just den klämda handen med fingrar; om det var så att J drog in T i badrummet och låste dörren, kan handen först ha kommit i kläm?
Citera
2023-04-01, 23:43
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Ja, och det kan ju omöjligen vara så att JJ berättat om eller till och med visat MH dessa saker

Det säger jag inte. Jag säger att det är osannolikt. Förstår du skillnaden?

Citat:
Nej, det var det faktiskt inte.

Jo det var det. J blev konfronterad med bilresan och sa att M var med. M blev konfronterad av dessa uppgifter, vilka styrktes av granbarr i bl.a. M:s jacka. Då började hon prata om J. Så gick det till.

Vill du tro att det istället var minnesbortträngningen som började släppa i det läget så varsågod, men förvänta dig inte att bli tagen på allvar.
Citera
2023-04-01, 23:44
Medlem
Citat:
Någon lagstadgad plikt att agera finns inte. Det är inte brottsligt att underlåta sig att agera om man har kännedom om ett pågående brott eller ett brott i vardande.

MH kan inte dömas för mord med likgiltighetsuppsåt bara för att ha tittat på när JJ mördade TT. Det krävs att MH själv har begått en handling.

Detta givetvis under förutsättning att inte JJ och MH i förväg verkligen planerade att mörda TT, och att det som skedde var i linje med vad de planerat. Om så skett så är MH såklart skyldig till att i samförstånd uppsåtligen ha mördat TT. Men det finns inga bevis överhuvudtaget, som tyder på det. Inte ens indicier skulle jag påstå. På den punkten har Rullman misslyckats fatalt, och märkligt nog inte ens försökt, verkar det som.

Jo det finns en lagstadgad plikt. Jag tänker att du gillar paragrafer, så här kommer den.

6 § brottsbalken kan straffansvar åläggas den som underlåter att anmäla eller annars avslöja vissa allvarliga brott, t. ex. mord, dråp, grov misshandel, våldtäkt och rån, som är å färde, dvs. som ännu inte är avslutade.

Sök även på Kode-fallet.

Avseende planeringen finns inga bevis men jag skulle väl säga att det finns indicium vilket är att MH är delaktig i att få med TT hem till JJ. MH vet att JJ utfört flera mordförsök tidigare (eller vad man nu vill kalla de anlagda bränderna) så att MH skulle vara helt överraskad över händelseförloppet är inte rimligt. MH har genom att vara tyst stärkt JJ i hennes brottsbana, vilket också kan ses som ett främjande av brottet.
Citera
2023-04-01, 23:44
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tingsryd2.8
Det där med träkuberna tkr jag mer låter som att hon inte kommer på vad bricketter heter. Och jag tkr inte det känns orimligt utefter min erfarenhet av att att få saker i minsta detalj berättat för mig av narcissistiska människor jag varit nära.

Jag säger varken bu eller bä om MHs skuld men håller inte med om att MHs berättelse är orimlig.

Vad har JJ sagt om mordbranden?

JJ förnekar all inblandning, såklart.
Citera
2023-04-01, 23:46
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Jepp, instämmer till 100% från början till slut.

Det är också därför som MH är den intressanta i detta.

JJ är redan genomskådad från början till slut.

Jag lutar mer och mer åt att MH inte var aktiv. Som någon annan skrev så är frågan om MH hade fixat att hålla fast TT under tiden JJ tog livet av henne. Tveksamt.
Håller med.

Ja min magkänsla är att MH inte sov, men att hon heller inte var delaktig i mordet. Men eftersom hon redan sagt att hon sov tidigare, när hon nekade till all inblandning, så får hon liksom fortsätta på det. Är svårare att behöva försvara sig emot att man såg på men inte gjorde nåt

Men vem vet. Men MH kommer inte kunna fällas för mordet , det är jag övertygad om
Citera
2023-04-01, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Varför ville M döda Tove? Vad var hennes uppsåt? Toves syster har uppgett i förhör att de inte hade någon konflikt med M. Det är J som hela tiden hamnar i konflikter med de som säger emot henne. Som jag uppfattat det är det J som drivs av hat och drar med M. Om ni läser förhöret med Js ex-pojkvän F så beskriver han hur manipulerande J är.
Oj, var finns det förhöret?
Citera
2023-04-01, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Intressant. Det låter som den M jag känner.

"Det var J som sprejade, jag låg och sov"
"Men hur förklarar du burken?"
"Eeeeeh jag har minnesförlust och rädd för J"
Nu minns jag inte exakt vad pappan sa om detta i förhören
Men han hittade burken och ifrågasatte M
Om jag inte minns fel så hade hon sagt
J tyckte det var fel färg på den burk M hade så J hade en annan färg
Endast J sprayade

Men M var med och även en person till
Hm kan det ha varit J senaste ex pojkvän?
Citera
2023-04-01, 23:51
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Oj, var finns det förhöret?
Sida 765!
Citera
2023-04-01, 23:53
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Detta givetvis under förutsättning att inte JJ och MH i förväg verkligen planerade att mörda TT, och att det som skedde var i linje med vad de planerat. Om så skett så är MH såklart skyldig till att i samförstånd uppsåtligen ha mördat TT. Men det finns inga bevis överhuvudtaget, som tyder på det. Inte ens indicier skulle jag påstå.

Det är en sak att inte tycka att ett indicium inte är särskilt starkt eller är otillräckligt för fällande dom, men att helt förneka dess existens som du precis gjorde är tamigfan next level retard.
Citera
2023-04-01, 23:54
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Jag funderade just den klämda handen med fingrar; om det var så att J drog in T i badrummet och låste dörren, kan handen först ha kommit i kläm?

Ja det kan absolut ha gått till så.

Det som jag förvånas över i allt detta med kanske klämd hand, någon som knuffar in någon i badrummet och flertal skador på Ts kropp som uppkommit före döden.
Varför hör inte grannarna att Tove skriker? Skriker på hjälp?

Enligt J sa T ”-Vad fan gör ni?”

Det är lite konstigt att T verkar så förvånad, eftersom T egentligen både var varnad för J&M av sin pojkvän som avrått henne från att gå med dem hem till J och T dessutom visste om den tidigare mordbranden tidigare under året. T borde helt enkelt varit lite mer på sin vakt kan man tycka och reagerat direkt när hon höll på bli instängd i badrummet med J ( eller med J och M).

Stackars Tove! Förstår att anhöriga inte orkade med alla detaljer under rättegången.
Senast redigerad av coli 2023-04-02 kl. 00:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in