2023-04-01, 22:15
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
Vilket (bortförklarande) svammel!
Håll dig till sanningen eller undvik tråden!!

Det är inget svammel. Tala också gärna om vad du är anser är osant. Just nu är det bara personangrepp och tomma ord från dig.

Fakta är att miljöbonusen som gällde fram till nya bilar som beställdes fram till 8:e november gällde inte bara elbilar, utan även bilar med annan nollutsläppsteknik som vätgasbilar. I olika omgångar innan så har bonusen i olika grad även gällt ICE-fordon med låga CO2-utsläpp.
Citera
2023-04-01, 22:15
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Men säg att jag skulle sälja mitt hus 2033 för att köpa Porschen jag alltid velat ha. Kommer den motorn att kunna köras på syntetisk bensin?
Ja det kan den utan problem.
Men du får även tanka fossil bensin och diesel i en 2033 årsmodell, ända fram till 2050.
Men efter det är det bara syntetiskt som gäller.

Köper du däremot en 2036 årsmodell, måste du tanka syntetiskt.
Citera
2023-04-01, 22:18
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verethragna
Det går alldeles utmärkt utan tvång således...

Tvång? Vem är det som tvingar dig till något?
Citera
2023-04-01, 22:20
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrlandsrebell
jag tror på vätgas utvecklingen mer och har funnit mycket längre än elbilarna. Man använde vätgas på flygplanen sen andra världskriget, så ja mer vätgas!

Ja men det är inte samma ekonomi. Du kan dock göra egen vätgas.
Citera
2023-04-01, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Tvång? Vem är det som tvingar dig till något?

Tråden handlar om EU-kommissionens vanvettiga beslut att förbjuda förbränningsmotorer från 2035.
Citera
2023-04-01, 22:24
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det är du som bemötte mitt argument att det inte är köparna som styr övergången från bilar med fossilbränsle med att det visst är köparna som styr. Jag använder ingen halmgubbe eftersom tråden handlar om kommande förbud mot nyförsäljning av bilar med fossilbränsle. Sluta slingra dig. Erkänn i stället att du inte fattade.

Läs om. Läs rätt. Nu ljuger du och drar halmgubbar ånyo.

Det som diskuterats och sagts är att våra folkvalda sätter upp kraven på att personbilar inte skall släppa ut partiklar som dödar människor i förtid, och att de inte skall utsläpp med CO2.

Sedan är det upp till biltillverkarna och oss köpare, dvs. marknaden, att avgöra vilka bilar som vi vill köpa som klarar dessa kraven. Politikerna bestämmer inte att det måste vara BEV. Det är upp till marknaden att lösa och välja vilken teknisk drivlina som gäller.
Citera
2023-04-01, 22:25
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Tråden handlar om EU-kommissionens vanvettiga beslut att förbjuda förbränningsmotorer från 2035.

Och?
Citera
2023-04-01, 22:25
Avstängd
Citat:
Det är inget svammel. Tala också gärna om vad du är anser är osant. Just nu är det bara personangrepp och tomma ord från dig.

Fakta är att miljöbonusen som gällde fram till nya bilar som beställdes fram till 8:e november gällde inte bara elbilar, utan även bilar med annan nollutsläppsteknik som vätgasbilar. I olika omgångar innan så har bonusen i olika grad även gällt ICE-fordon med låga CO2-utsläpp.
....medan vissa bensinbilar med ny teknik som förbrukar under 1 liter milen får betala 39.200 kr i SKATT varje år.
Samtidigt som skatt och miljöavgifter höjs kontinuerligt.
Ett beslut som togs av inkompetenta MP, S, och C..
Citera
2023-04-01, 22:26
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NewInGothenburg
Men säg att jag skulle sälja mitt hus 2033 för att köpa Porschen jag alltid velat ha. Kommer den motorn att kunna köras på syntetisk bensin?

Inga problem. Alla bilar som kan köras på bensin kan köras på syntetisk dito.
Citera
2023-04-01, 22:26
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Men nu blev det ju inte så..
Eller sover du också under en sten?
Citera
2023-04-01, 22:27
Medlem
Citat:
Och?

Det är nog ingen som är mot att du köper en Tesla om du nu vill det. Som du själv påpekar köps det elbilar i både USA och UK utan motsvarande förbud mot förbränningsmotorer.
Citera
2023-04-01, 22:29
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackstasi
....medan vissa bensinbilar med ny teknik som förbrukar under 1 liter milen får betala 39.200 kr i SKATT varje år.
Samtidigt som skatt och miljöavgifter höjs kontinuerligt.
Ett beslut som togs av inkompetenta MP, S, och C..
En ny VW Golf bensin kostar 3.900 kronor i skatt de tre första åren , därefter runt 1.500 kr om året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in