2023-04-01, 20:14
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
1. Spelar ingen roll om M ställe upp eller inte. Det är inte poängen...poängen är Js upprepade uppvisade vilja att blanda in M. Det blir nämligen lite märkligt att hon helt plötsligt skulle upphöra med detta under just den tidsperiod som krävs för att gå Ms historia att gå ihop.

Upphöra? MH har följt JJ fram till en viss gräns, men inte längre. Hon deltog inte i något av de tidigare mordförsöken JJ företagit heller. Tvärtom har hon berättat om dem och att Johanna ville ha med henne, men att hon vägrade.

Att du tycker att det är märkligt att MH inte bistått JJ med mord bara för att hon tror att dom är förtroliga kompisar, får stå för dig. För mig är din inställning märkligt.

Citat:
2. Även om M säger att hon inte ställde upp så är jag ganska säker på att hon faktiskt gjorde det i verkligheten. Hon kunde nämligen beskriva i detalj hur J eldade. Men det är en sidosak. Just saying.

Det var ingen detaljerad beskrivning MH gav, inte en enda detalj faktiskt. Hon sa bara att JJ tände eld på Tove och att hon visste att JJ gjorde det för att hon kände lukt och såg ljus från elden.

Men med din inställning så är väl Alma också skyldig till mordet på Tove. Varför säger du inget om det?

Citat:
Jag vill att DU ska berätta om en enda sak, eftersom det är du som tror hon är sanningsenlig. Så? Kan du nämna en enda sak? Eller kan det vara få enkelt som att ALLA hennes erkännanden kom efter att polisen gjort det närmast omöjligt att fortsätta ljuga? Upp till bevis, sötnos.

Jaha, så ska du lägga dina ord i min mun igen.

Vänligen, länka till inlägget där jag skriver att jag tror att MH är sanningsenlig!

Och om du inte kan göra det så kan du be om ursäkt för att du tillskriver mig uttalanden och åsikter som jag aldrig gett uttryck för! Upp till bevis, padda.
Citera
2023-04-01, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
Jag tänker att du kan ha rätt
Men att något skulle ske med Tove var M med på
Med tanke på hur hon enl tråden agerat på Nöjet under kvällen

Kanske hon ”bara” var införstådd med att de skulle misshandla Tove på vägen hem ;hur skulle de kommit undan med det ?)

Om det nu var så att M inte deltog i mordet hemma hos JJ, så får jag inte riktigt ihop att JJ säger det.

Visst hon kan vilja det för att dra in M oxå.

Men hon förvärrar ju som egen roll genom detta kan jag tänka
För om det behövdes någon (M) som höll fast Tove medan JJ ströp henne så talar det ju mindre för olyckshändelse …..

Vet inte hur mycket du följt, jag har följt varje dag och läst 99,9 % av Fup
Det är ju såklart massa frågetecken om M o även J…
Svar från mig, J säger nog aldrig att A hämtat Tove… det är något M hittar på för att styrka sin egen version men gör bort sig samtidigt… M hittar på vart efter hela tiden i alla förhör… på rättegången uttrycker hon tex citat från JJ som hon innan aldrig använt i förhören…. Hon använder Johannas ord och story till sin egen vilket tyder på att hon inte har någon koll på sig själv alls eller vad hon sagt innan… hennes advokat verkar inte bry sig om det alt. ” rått” henne till det.
1. ” Jag frös till is” ( Johannas ord om hur hon känner när hon inser att hon dödat Tove) M har ALDRIG under alla förhör uttryckt sig så men på rättegången sa hon det.
2. Hon har googlat på kvinnofängelse för hon följer en pod/bloggare… samma som Johanna följer o sa…
Ingen av dem har nämnt det i förhör
3. M påstår att hon sov… men har fått veta efter delgivningen om hur hennes mobil visar att hon rör sig i anslutning till mordet till och från, hennes förklaring blir att hon gått på toaletten till och från för att det ska stämma med bevisen att hon rör sig o inte sover…. Då blir det ju lite konstigt eftersom Tove mördades i badrummet och hon själv går på toa o det finns ingen Tove någonstans….
Visst…. Förrådet som hon nämnde men…
I förhör innan om den gången Johanna låste henne ute o hon ringde på dörren en hel natt” under alla förhör om det har hon ALDRIG sagt att hon sov i ett förråd

Och Rullman är ju åklagare o det är ju inte du o jag alls…
Rättsläkarens utlåtande
Johanna hade inte kunnat döda Tove själv … är slutsatsen, det krävs otroligt mycket styrka, inget motstånd osv…

Nä hon var med
Citera
2023-04-01, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja om M höll fast T medan J ströp henne talar det mot en olyckshändelse, det var då ett berått mord.

Det talar också lite mot att J släppte redan efter 10 sekunders om T hölls fast. Släppte de även fasthållande av Ts armar/händer då? Varför upphörde Ts andning i så fall?

Dock vet vi att hämnd är viktigt för J. Kanske vill hon inte att M ska komma undan lindrigare?
Kanske hade de verkligen båda två planerat att skada T efter Nöjet och nu försöker M slingra sig ur ansvaret?

Det fetade i början: Men HUR höll i såfall M i TTs armar? Det har inte framkommit.
Citera
2023-04-01, 20:20
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Du glömmer bort en grej dock. Det är inte MH som försöker måla sig själv på ett oskyldigt sätt och JJ på ett dåligt sätt, tycker snarare hon säger flera ggr under sina förhör att människor gör sina egna val, och ville inte ens skylla på JJ speciellt i början, tills hon nog insåg hur sjukt beteende JJ egentligen haft.

Men det är alla vittnesmål, från alla vänner och folk som känt dem som målat upp denna bilden. Att JJ var farlig, drevs av bråk och hat, medan MH alltid var snäll mot alla, hade svårt att säga nej och var JJs ”lilla svans”. Ingen, inte en enda person beskriver de haft en konflikt enbart med Maja. Men nästan alla hade någon konflikt med JJ eller sett henne explodera över någon bagatell grej.
Det är många av deras vänner från Vetlanda som beskriver detta, hur relationen mellan JJ och MH var.
Jag är rätt säker på de som har spenderat tid, fester och många dagar med JJ och MH har koll på vad de säger.

Så det är inte pga MHs förhör att folk i denna tråd tycker JJ är drivande och MH bara följeslagaren. Utan det är pga all information folk omkring den har delgett. Även innan FUP sa folk från Vetlanda det, både vissa härinne men även i en podcast där vännerna och JJs ex pratade. Sedan att JJ har försökt bränna ihjäl människor i sina hus, googlat om hur man kan bränna inne på bästa sätt eller mörda diskret, vissa av hennes saker sparade på Pinterest osv. Det har bara byggt upp bilden hos många av att JJ hade uppsåt, JJ ville döda Tove och JJ mådde bra efter hon mördade henne. Även under rättegången tyckte jag inte märka av någon form av empati eller ånger hos henne från det vi gick rapporterat ”Pillade i håret och tittade upp i taket lite” medan alla, inklusive MH, grät när de pratade om Toves liv som släcktes alldeles för tidigt.

Det är definitivt ingen tvekan om att hur MHs och JJs olika personligheter präglat deras beteende. Jagsvag svans respektive en hämndlysten doer.

Men uppgifterna om hur JJ betett sig efteråt att hon skulle sagt att hon var glad, spelat glad musik och så vidare kommer faktiskt enbart från M.

M har varit kapabel att ljuga under åtta veckor och har nu ett behov, sannolikt frammanat av sin advokat, att framställa sig som passiv och oskyldig, samtidigt som måste framställas som den riktigt ondskefulla och ensam skyldiga.
Ms uppgifter om Js humör och ev glädje efter mordet måste därför tas meden rejäl nypa salt.

J är sannolikt ondskefull på riktigt.Frågan är väl hur oskyldig M egentligen är eller om det enbart är så hon och hennes advokat vill få henne att framstå.
Citera
2023-04-01, 20:22
Medlem
Varför säger M att hon gick på toaletten när J var på McD och att ingen T låg där???
Konstigt att hon säger så...
Varför säger hon inte bara att hon gick till köket och tog ett glas vatten???
Det hade ju gynnat henne bättre...
Svar: För att hon talar sanning.
Eller?
Citera
2023-04-01, 20:24
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pippilotte
Obduktionsrapporten. Handen var svullen av en tryckskada.

Ok, tack, det är inget som verkar framkomma i FUPen.

Jag förmodar att man pga svullnaden fastställer tryckskadans uppkomst till långt innan mordet, och att denna skada därför är lämnad utan hänseende i utredningen.
Citera
2023-04-01, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gormer
Nämnde inte M förråd… klädkammaren hade ju ingång från rummet och då hade J varit tvungen dra runt T i halva lägenheten

Jag talar om det sk "förrådet" utanför lägenheten. Som enbart är en trappa upp till taket.
Citera
2023-04-01, 20:30
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Varför säger M att hon gick på toaletten när J var på McD och att ingen T låg där???
Konstigt att hon säger så...
Varför säger hon inte bara att hon gick till köket och tog ett glas vatten???
Det hade ju gynnat henne bättre...
Svar: För att hon talar sanning.
Eller?

Det kan faktiskt vara så att hon säger så för att polisen säger att hon måste ha rört sig vid denna tidpunkt, men att detta inte stämmer. Det kan mycket väl vara så att hon själv inte vet. Att hon har varit på toaletten en eller flera gånger under natten, men inte själv kan sortera när, i vilken ordning eller vi vilken tidpunkt, olika saker inträffade . Och hon ger då en förklaring till det polisen påstår är "bevis".

Dock har det visat sig att steg kan registreras när man ligger och sover. Googlar man på detta hittar men enkelt många som vittnar om detta. Och det finns därför anledning att misstänka att polisens slutsats att MH måste ha varit uppe och gått bara för att mobilen registrerar steg, inte nödvändigtvis är korrekt.

Det är alltså i så fall ingen lögn att hon varit på toaletten, frågan är bara när hon var där.
Citera
2023-04-01, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pythia_88
Om TR-dom överklagas och det blir en ny runda i HR, kan åklagaren presentera andra/kompletterande/troliga bevis för vem som höll i T när hon togs av daga än de de som lagts fram i TR?
Enligt rättsläkaren ses ett par missfärgningar i höjd med fotleden på den exponerade huden på höger ben. Rättsläkaren definierar inte vilken kulör missfärgningen har, den kan vara violett alternativt röd. Om den är violett kan det vara missfärgningar efter fasthållande.

På det högra underbenets framsida ses ett område med 11x6 cm violettfärgade missfärgningar och vid insnitt i underliggande fettvävnad ses röda mjukdelsblödningar.

På det vänstra underbenets framsida ses ett område med 12x8 cm violettfärgade missfärgningar och vid insnitt i underliggande fettvävnad ses röda mjukdelsblödningar.

Är det rättsläkaren beskriver ovan blåmärken? Om, hur vet man när de uppstod? Om, kan det vara M som håller i benen när J stryper?

Vad gjorde J eller M med T:s vänstra öga?

Har också funderat mycket över detta och tycker inte dessa delar fått någon större uppmärksamhet. Varken i denna tråd eller i rättegången.
Citera
2023-04-01, 20:32
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Att M vågade lägga sig i Js säng efter dumpningsresan trots att hon inte brukar göra det kan ju bero på att hon tidigare den natten faktiskt fått ok att lägga sig där. Så därför vågade hon göra det igen.

Så skulle det också kunna vara. Det är dock inget som vi har någon information om, vad jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
J kan också varit så fokuserad på T i köket (?).att hon inte hade koll på var M la sig. Om Ms version stämmer att hon sov. Och M så trött av sömnbrist att hon just den här natten valde sängen ändå. Då det inte fanns någon luftmadrass på golvet.

Absolut, och detta är vad jag har påtalat tidigare i tråden också.
Citera
2023-04-01, 20:32
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korinne
Funderar på om M verkligen var delaktig eller låg o sov...
Läs nedan o tyck till.

M säger att J sa till henne att Toves pojkvän A kommit och hämtat henne...
Varför säger man så? Varför säger man inte bara att T cyklat hem med sin cykel?
Kanske för att J ville förklara för M varför cykeln fortfarande står kvar ifall M skulle se den på vägen hem till sig, om hon nu skulle få för sig att gå hem.

Varför säger M i rätten att hon gick på toaletten efter att mordet skett?
Det blir ju konstigt då T då inte låg kvar på toaletten?
Varför säger man då inte bara att man gick till köket och tog ett glas vatten???

Kan det vara så att J gjorde det ensam och drog ut T till förrådet. Tänkte sen snabbt flytta cykeln så att inte M skulle se cykeln... Men blev avbruten av grannen och sen insåg att hon måste ha hjälp med att få bort kroppen... Därför väckte hon M.

Det är väldigt ovanligt att en tjej mördar en annan tjej.
Ännu mer ovanligt att två tjejer mördar en annan tjej.
Om M höll fast armarna... och inte är den drivande att döda... så är det lätt att rent instinktivt släppa taget när man ser att någon håller på och dör.
Vad tror ni?
Jag tror också att Js avsikt var att fixa allt själv men det stöp för att hon behövde hjälp att hålla utkik. Hm!
Storyn haltar lite där, för varför skulle J släpa in T I hallen igen, om hon tidigare hade släpat ut henne i vindsförrådet?
Citera
2023-04-01, 20:35
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det har gått mig förbi. Vore intressant om någon kunde hänvisa till vilket förhör hon nämnde det.
Det jag läst hänförde sig till händelsen på natten då JJ uttryckte sin inställning.

Men om det var så att MH kände till detta sedan innan. Då är det ju som jag nämnde ännu mer tydligt att MH inte var alls särskilt psykiskt närvarande under den här natten. Då har hon vid minst ett, och eventuellt flera, tillfällen lagt sig i JJs säng trots att hon visste att hon inte fick.

Med tanke på hierarkin i deras relation och JJs personlighet, som väl ändå de flesta i tråden är någorlunda överens om, så skulle ju MH aldrig få för sig att gå emot JJ och än mindre gå så långt som att ockupera JJs säng.

Ändå gjorde hon just precis det.

Jag tror mer att det är JJ som tar upp det i ett av förhören med henne, hon säger typ "Min säng är helig INGEN får ligga i den, eller ens röra den.

Jag tror MH typ säger att JJ är lite "stingslig" när det gäller JJs säng.....

Undrar om polisen hittade någon luftmadrass i JJs lgh??

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Den där dörren, som många här i tråden kallar "förråd" är i själva verket bara en trappa upp till taket. Skulle det ens få plats en kropp där, det undrar jag.
Så jag har svårt att tänka mig att TTs kropp släpades dit för att JJ ville förvilla MH...

Antingen var MH så zonkad att hon inte märkte eller brydde sig att det låg en kropp i hallen. Eller så sov hon och var inte på toaletten alls.

Jag tror:

JJ behövde inte förvirra MH, JJ misstänkte att polis kunde vara på väg, att någon av grannarna larmat polis pga dunsar/oljud från hennes lgh, och att ingen öppnade när de ringde på......

Om "förrådet" (MH kallar det så) är så litet så kanske det är därifrån TTs klämskada på högra handen kommer ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in