Citat:
Ursprungligen postat av
Aramir2
Själva sexköpet kan du inte bli dömd för om det sker utomlands dock är sexköp straffbart i förberedelsestadiet och om förberedelserna sker i Sverige så har du alltså begått brott i Sverige.
Av 6 kap. 15 § 2 st. brottsbalken framgår att köp av sexuell tjänst inte är upptaget som ett sådant brott som är straffbart på förberedelsestadiet.
Citat:
Ursprungligen postat av
RyudoMelfice
Det är intressant att folk svarar så olika, jag vill hålla med dig. Fast känns som alla säger tvärtom. Men vad säger egentligen lagen? Känns inte som någon kan säga på fakta vad som gäller här.
Ja förberedelse till sexköp är olagligt i Sverige, så vad händer då om förberedelsen sker i Sverige för en gärning som ska ske i ett land där det är lagligt?
Hur fungerar dubbel bestraffenhet i TS exempel egentligen?
Efter att ha läst på lagboken.se så lutar jag åt derfilo999's håll, men det är svårt att tolka dessa 100% korrekt.
Mot bakgrund av avgörandet RH 2002:16 är det inte sannolikt att TS uppnått försökspunkten genom att endast boka tid för samlag med en prostituerad som befinner sig utomlands. Han befinner si således på förberedelsestadiet, som är straffritt.
Av RH 2000:84 framgår vidare att
För brott som begåtts här i riket döms, enligt 2 kap. 1 § brottsbalken, efter svensk lag och vid svensk domstol. Enligt 2 kap. 4 § brottsbalken är ett brott begånget där den brottsliga handlingen företogs [
numera 2 kap. 1 § 2 st. brottsbalken min anmärkning]. Av förarbetena till den bestämmelsen framgår att så snart någon del av den brottsliga handlingen har ägt rum här i riket, är handlingen i sin helhet att anse som begången inom Sverige, ej blott den del därav som faller inom landets gränser (se NJA II 1948 s. 162).
Detta torde innebära att om förberedelse till köp av sexuell handling vore kriminaliserat så skulle TS kunna dömas för brott oaktat att den prostituerade befann sig i Danmark eller på annan ort där köp av sexuell tjänst är lagligt.