2023-04-01, 14:40
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag säger det igen att jag litar inte på Maja.

Både JJ och MH har lyckats bära iväg med en mördad kropp och gömma den i skogen. Och hålla tyst och ljuga om det i många, många veckor efteråt.

Man kan nog inte lita på vad någon av dem säger utan annan stödbevisning.
Inte alls att lita på.
Citera
2023-04-01, 14:44
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Ja men snälla. Hon var uppe och rörde på sig när T mördades. Hon svarade på ett sms typ en kvart efter att T mördades. Hon sov inte det är en lögn.
T drogs in i badrummet ganska precis kl 02:30. Hälsoappen registrerar två rörelser; 02:19 (33 steg) och 02:43 (48 steg).
Antalet steg stämmer överens med uppgivna rörelser; till och från badrummet första gången (T och J sitter i köket). Till badrummet, in till köket, tillbaka till sängen andra gången.

Hon svarar på sms efter att J gett sig iväg till Donken, ja. Innan dess frågar M var T är och om hon har gått hem. A*bin har hämtat henne, svarar J.

Förhören i FUP besvarar dessa frågor och stärker M:s version av natten.
Citera
2023-04-01, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi

M sa inte att minnesförlusten berodde på alkohol, utan för att det som hände var "traumatiskt". Hennes hjärna "blockerade hennes minnesfunktion". Men sen "återvände" minnena. Missade du den biten?

Dom flesta har minnesförlust när dom sitter i förhör misstänkta för mord. Under utredningens gång anpassar dom sin story.
Citera
2023-04-01, 14:47
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Nu är det ju så att lagen "brott mot griftefriden" är ändrad och är numera "brott mot gravfriden".
Påföljderna är också ändrade med hårdare strafftid som påföljd.

brott mot gravfriden är typ välta gravstenar och skadegörelse på kyrkogård.
grovt brott mot gravfriden är typ flytta lik, gömma lik och elda på eller stycka någon som är avliden.

Solklart grovt brott mot gravfriden.

Ja så har jag också tolkat den nya lagtexten. Grovt brott mot gravfriden har idag en straffskala på 1/2 till 4 år.

Att släpa ner en mördad kropp inlindad i ett lakan nerför flera trappor, baxa in den i en bil, köra ut i skogen, bära den i armar och ben in i snårskogen och låta den ligga där öppet i ur och skur i 16 dagar med djur- och maskangrepp medan anhöriga förtvivlat letar - faller rätt säkert under grovt gravfridsbrott.

Skulle gissa att M absolut minst döms för det.
Citera
2023-04-01, 14:48
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
2-3 Glas vin och 2 drinkar, 6 cl redbull.

Kan tilläggas att inget vittne upplevde M särskilt berusad.
Tack. Ordentligt salongsberusad alltså.
Citera
2023-04-01, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Ja, mycket bra skrivet.
Men för att den vuxna myndiga M tappat sin moraliska kompass och följt J instruktioner blir hon inte oskyldig till brottet. Hon deltog, spanade, lockade, följde med, bar och gömde kroppen.

Glöm inte att hon också lyckades hålla tyst under alla förhör med lockade och pockande argument under många veckor utan att berätta. Hon berättade inte ens var kroppen låg - den lyckades polisen hitta utan Ms eller Js hjälp. Trots att uppgifter om kroppen hade hjälpt Ts anhöriga väldigt mycket.

Hade M verkligen varit en så kuvad och viljelös person som hon framställs som, hade hon rimligen anförtrott sig till förhörsledarna m fl när hon inte hade minsta kontakt med J längre. Men hon lyckade alldeles självmant med det som inte ens många förhärdade kriminella alltid klarar - att stå emot, neka och ljuga i varje förhör under många veckor.
Hon är nog varken viljelös eller kuvad då.
Exakt! Jag finner det orimligt att man ska vara mer oskyldig för att man skulle ha en dominerande kompis. Man har ALLTiD eget ansvarför sina EGNA handlingar. Att man skulle skyller ifrån sig att man kände sig tvingad att locka med någon och gömma en kropp, och mest troligt hjälpa vid dödandet ist för att gå ut när det knackar på dörren på riktigt! Finns ingen ursäkt! Hon får sluta med krokodil tårarna! Allt är gjort med öppna ögon och fri vilja!Det är bara falskt! Går man med på det förtjänar man sitta lääääänge! Inga undanflykter! Är så less alla försköningar många här försöker med! Hon har gjort allt av egen fri vilja dom här åren med JJ. Hon har själv varit med på att trappa upp doms brottsligheter. Jag hade vänner som försökte få mig att snatta när jag var tonåring. Jag vägrade! Man har ett eget val! Man kan inte skylla ifrån sig!
Senast redigerad av FMR 2023-04-01 kl. 14:58.
Citera
2023-04-01, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Stopp och belägg. Varför pratar du alkohol? M sa inte att minnesförlusten berodde på alkohol, utan för att det som hände var "traumatiskt". Hennes hjärna "blockerade hennes minnesfunktion". Men sen "återvände" minnena. Missade du den biten?

När hon får frågan från förhörsledaren om hon även kan ha blockerat minnet av att hon sett T död i lägenheten när hon går runt, blir svaret nej! Två gånger svarar hon nej på den frågan.

Hon tar upp att hon tidigare blockerat jobbiga saker i skolan för att ge trovärdighet till sin blockering i samband med mordet. Men det förlorar i trovärdighet när hon säger att hon är säker på att hon inte minns sig sett T död i vilket också borde varit traumatiskt.
Citera
2023-04-01, 15:05
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FMR
Exakt! Jag finner det orimligt att man ska vara mer oskyldig för att man skulle ha en dominerande kompis. Man har ALLTiD eget ansvarför sina EGNA handlingar. Att man skulle skyller ifrån sig att man kände sig tvingad att locka med någon och gömma en kropp, och mest troligt hjälpa vid dödandet ist för att gå ut när det knackar på dörren på riktigt! Finns ingen ursäkt! Hon får sluta med krokodil tårarna! Allt är gjort med öppna ögon och fri vilja!Det är bara falskt! Går man med på det förtjänar man sitta lääääänge! Inga undanflykter! Är så less alla försköningar många här försöker med! Hon har gjort allt av egen fri vilja dom här åren med JJ. Hon har själv varit med på att trappa upp doms brottsligheter. Jag hade vänner som försökte få mig att snatta när jag var tonåring. Jag vägrade! Man har ett eget val! Man kan inte skylla ifrån sig!

Exakt!
Citera
2023-04-01, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FMR

Det ena utesluter väl inte det andra. Att hon har diagnoser osv. minskar ju inte hennes ansvar.

Jag tycker M har ett stort eget ansvar för det hon erkänt, oavsett om hon var starkt bunden till och styrd av J samt omogen, vilsen och har diagnoser.
Precis som barnflickan Sara som dansade efter Fossmos pipa och sen spelade skör och vän när hon åkte fast. Visst, Sara var också starkt påverkad, vilsen och styrd, men inte intellektuellt funktionsnedsatt eller hotad.
Samma sak med figurerna i Långshyttan som var mer eller mindre lågbegåvade och påverkade av Benita. Men nog visste de vad de gjorde.
Citera
2023-04-01, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browser
Dom flesta har minnesförlust när dom sitter i förhör misstänkta för mord. Under utredningens gång anpassar dom sin story.

Precis vet inte hur många rättegångar när man hör att de fått minnesförlust, för fulla, narkotikapåverkade osv. Det är ganska bekvämt att skylla på för att slippa stå till svars för det man gjort.
Citera
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
När hon får frågan från förhörsledaren om hon även kan ha blockerat minnet av att hon sett T död i lägenheten när hon går runt, blir svaret nej! Två gånger svarar hon nej på den frågan.

Hon tar upp att hon tidigare blockerat jobbiga saker i skolan för att ge trovärdighet till sin blockering i samband med mordet. Men det förlorar i trovärdighet när hon säger att hon är säker på att hon inte minns sig sett T död i vilket också borde varit traumatiskt.
Varför ljuga om att hon inte kan minnas att hon sett en död kropp när hon stiger upp ur sängen kl 02:43?
För senare, när J väcker Törnrosa, och ber om hjälp så beskriver hon ju sin fasa av att se en inrullad kropp på hallgolvet.

Om du lyssnar på M och åtminstone föreställer dig att hon talar sanning, så besvaras de flesta frågor.
M upptäcker inte T först för att en påklädd J har just varit utanför dörren med ett lakan i släptåg.

Vittnesuppgift på dörrens stängande och öppnande vid exakt den tidpunkten talar också för att J gör så av någon anledning?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Tack. Ordentligt salongsberusad alltså.

Möjligtvis om du sveper 3 glas vin á 8,5% och 2st 6or redbull under kort tid.

Men enligt de själva så har de haft förfest för att sedan bege sig ut till nöjet.

Alltså väldigt lite alkohol på väldigt många timmar, skulle säga att hon är mer eller mindre nykter mitt i natten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in