Citat:
Ursprungligen postat av
FMR
Exakt! Jag finner det orimligt att man ska vara mer oskyldig för att man skulle ha en dominerande kompis. Man har ALLTiD eget ansvarför sina EGNA handlingar. Att man skulle skyller ifrån sig att man kände sig tvingad att locka med någon och gömma en kropp, och mest troligt hjälpa vid dödandet ist för att gå ut när det knackar på dörren på riktigt! Finns ingen ursäkt! Hon får sluta med krokodil tårarna! Allt är gjort med öppna ögon och fri vilja!Det är bara falskt! Går man med på det förtjänar man sitta lääääänge! Inga undanflykter! Är så less alla försköningar många här försöker med! Hon har gjort allt av egen fri vilja dom här åren med JJ. Hon har själv varit med på att trappa upp doms brottsligheter. Jag hade vänner som försökte få mig att snatta när jag var tonåring. Jag vägrade! Man har ett eget val! Man kan inte skylla ifrån sig!
Det ena utesluter väl inte det andra. Att hon har diagnoser osv. minskar ju inte hennes ansvar.
Jag tycker M har ett stort eget ansvar för det hon erkänt, oavsett om hon var starkt bunden till och styrd av J samt omogen, vilsen och har diagnoser.
Precis som barnflickan Sara som dansade efter Fossmos pipa och sen spelade skör och vän när hon åkte fast. Visst, Sara var också starkt påverkad, vilsen och styrd, men inte intellektuellt funktionsnedsatt eller hotad.
Samma sak med figurerna i Långshyttan som var mer eller mindre lågbegåvade och påverkade av Benita. Men nog visste de vad de gjorde.