Citat:
Ursprungligen postat av
coli
Jag tror att det är väldigt viktigt att komma ihåg att det enbart är Majas uppgifter om att J var lättad, glad och spelade musikkår efteråt.
Maja som till och med enligt föräldrarna många gånger ljuger. Maja som har väldigt stor anledning att framställa J som riktigt obehaglig, drivande och skyldig - till skillnad från hur Maja vill framställa sig själv.
Ja, jag har sett att Maja ljuger flera gånger.
Men hennes lögner är inte på långa vägar lika avancerade som Johannas. Oftast är det bara ett nekande, te x att hon inget vet eller att hon helt enkelt hoppar över något.
Och den här berättelsen, den har jag lite svårt att tro att Maja hittar på. Den kräver nästan lite insikt i hur en mördare kan känna efter ett mord, liknande det här. Jag tycker nu inte att Maja verkar fullt så dum som man kunde tro från början.
Hon är vanelögnare på det viset att hon ljuger (som många unga) till sina föräldrar när hon festat, varit hos killar osv. Lämnar mobilen hos Johanna för att inte bli avslöjad). Men hennes lögner står inte i paritet med Johannas som verkar kunna ljuga även när det inte behövs, i tid och otid. Påhittade lögner om att mamman ska hämta till McD, att Läckbergs böcker är anledninge till gogglingarna, att hoten om konsekvenser bar handlar om att de inte skulle bli bjudna å fester mm.
Jag ser inte sådan lögner i samma utsträckng (om alls?) hos Maja.
Jag vet att vid mordet av Tove (Billy) sökte Billy för psykiska problem veckan eller dagarna för mordet (ångest, sömnproblem), men efter mordet verkade han i äktet, misstänkt för mordet, lugn, sov gott om nätterna och förvånansvärt obekymrad om sin situation.
Har läst om att detta inte är ovanligt bland män som mördar sina närstående.
Bristande kontroll över sitt offer (Tove var på väg att lämna, polisanmält..) som sätter sig emot, inte "lyder" ökar ångesten. Efter mordet är kontrollen över offret total. Lugnet innfinner sig.
Så jag tror på Maja här.
Visst, jag kan absolut ha fel.
Jag säger det igen att jag litar inte på Maja.