2023-03-31, 18:46
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
https://www.youtube.com/watch?v=5us8UBiNNnA

Nu är det integrerat där. Intressant början, lär utvecklas rätt mycket framöver.

Jo fast fortfarande Canvas
Citera
2023-03-31, 19:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Ja det är ju sånt här som är nackdelen med det tyvärr. I och med att chatgpt i likhet med andra medier/program/internetsidor (iaf när det gäller mainstream, vilket ju är vad de flesta ansluter sig till), är politiskt korrekt kommer det möjligtvis bli ännu mer stigmatiserat att ha alternativa åsikter. Men man får väl leva med baksidorna antar jag.
När vi vet mer om hur ChatGPT fungerar, och inte fungerar är det bara att börja plantera lögner systematiskt. Något som är intressant är att det faktiskt verkar som google (det idag helt onåbara "Ministry of Truth") troligen kommer få sig en kamp om sanningarna. Hela SEO-branschen borde vara i gungning också, vilket i så fall är väldigt positivt.
Citera
2023-03-31, 21:48
Medlem
ChatGPT är en glorifierad ELIZA och det är så långt i från mänsklig intelligens att Turing hade börjat gråta om ChatGPT hade presenteras under hans levnad.

De som tror att vi står inför ett framtida Skynet är samma sorts otekniskt aningslösa människor som hävdade att Internet var en fluga.

De som inte förstår det vet inte vad ELIZA är och har aldrig kodat en enda rad LISP i sitt liv och har inte en susning om vad konceptet artificiell intelligens egentligen betyder. Det är inte samma sak som att slå upp saker i en tabell.

Det är därför inte heller konstigt att vi får räddhåga nollor som Kurzweil och Ny Teknik som inte kan ett dugg om AI men gillar att skrämma upp folk med stora och fantasifulla rubriker om den kommande mänskliga undergången.

Matematisk statistik kan aldrig komma i närheten av mänsklig intelligens. Den som tror det kan säkert söka jobb på Spåtify. De har väl knappt ens tjänat en krona men, fyfan, statistik det kan de minsann... AI REVOLUTION!!!! NADA HERE I FUCKING COME!
Senast redigerad av godmannen 2023-03-31 kl. 22:01.
Citera
2023-03-31, 22:08
Medlem
Cyborg2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
ChatGPT är en glorifierad ELIZA och det är så långt i från mänsklig intelligens att Turing hade börjat gråta om ChatGPT hade presenteras under hans levnad.

De som tror att vi står inför ett framtida Skynet är samma sorts otekniskt aningslösa människor som hävdade att Internet var en fluga.

De som inte förstår det vet inte vad ELIZA är och har aldrig kodat en enda rad LISP i sitt liv och har inte en susning om vad konceptet artificiell intelligens egentligen betyder. Det är inte samma sak som att slå upp saker i en tabell.

Det är däför inte heller konstigt att vi får räddhåga nollor som Kurzeweil och Ny Teknik som inte kan ett dugg om AI men gillar att skrämma upp folk med stora och fantasifulla rubriker om den kommande mänskliga undergången.

Matematisk statistik kan aldrig komma i närheten av mänsklig intelligens. Den som tror det kan säkert söka jobb på Spåtify. De har väl knappt ens tjänat en krona men, fyfan, statistik det kan de minsann... AI REVOLUTION!!!! NADA HERE I FUCKING COME!
Nej, En Generative Pre-trained Transformer med ett djupt neutralt nätverk är en ny uppfinning. Principen är att den härmar hur en mänsklig hjärna förstår och lär sig saker. Detta är mycket mer kraftfullt än vad du har förstått och eventuellt mycket mer kraftfullt än vad någon kan förstå. ChatGPT 4 har tagit ett IQ-test och den fick 155. Den är redan smartare än dig och då är vi i ett tidigt skede. Detta har så klart risker, vi kan inte veta hur en entitet med IQ 1000 kommer att betrakta oss. Men det är inte orimligt att befara att den snart betraktar oss som labbråttor. Speciellt om du tänker fortsätta vara så här otrevlig och okunnig.
Citera
2023-03-31, 22:09
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen

Det är därför inte heller konstigt att vi får räddhåga nollor som Kurzweil och Ny Teknik som inte kan ett dugg om AI men gillar att skrämma upp folk med stora och fantasifulla rubriker om den kommande mänskliga undergången.

Skitsnack
Citera
2023-03-31, 22:52
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkungen
Jo fast fortfarande Canvas

Givetvis, men det e ju som poängen mycket med openai att alla ska använda det på sitt vis, canvas brukar det så, openai använder det som chatgpt
Citera
2023-04-01, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Nej, En Generative Pre-trained Transformer med ett djupt neutralt nätverk är en ny uppfinning. Principen är att den härmar hur en mänsklig hjärna förstår och lär sig saker. Detta är mycket mer kraftfullt än vad du har förstått och eventuellt mycket mer kraftfullt än vad någon kan förstå. ChatGPT 4 har tagit ett IQ-test och den fick 155. Den är redan smartare än dig och då är vi i ett tidigt skede. Detta har så klart risker, vi kan inte veta hur en entitet med IQ 1000 kommer att betrakta oss. Men det är inte orimligt att befara att den snart betraktar oss som labbråttor. Speciellt om du tänker fortsätta vara så här otrevlig och okunnig.

Ett transformer-nätverk "betraktar" inte någon alls. Den har inget medvetande. Det är ett statiskt antal viktade kopplingar som för varje lager gör en matematisk signalomvandling, nästan som en fourier transform, vilket medför att hela signalen har inverkan och lämnar spår i varje del av signalen till nästa lager.

Det är inte mycket mer avancerat än vanlig signalanalys, eller EQ om man arbetar med ljud, kombinerad med neuralt nätverk.

I inlärningsfasen liknar det mer ett medvetande, eftersom då påverkas vikterna i nätverket, man kan säga att ChatGPT i inlärningsfasen var mer plastisk. Nu i brukbar version är den statisk med inbyggd elasticitet, "förändringar" lever bara i stunden i form av signaler, signaler som försvinner i tomma intet så fort språkmodellen har spottat ut output.
Citera
2023-04-01, 10:55
Medlem
Fawkezs avatar
Förlåt att jag e sen till festen. Har hört ordet ChatGPI förr men aldrig reflekterat över det. Är det fortfarande så att man måste ge ut mobilnummer? Är det sant att det kan koda hemsidor och programmera åt en?
Vad är det mest intressanta man kan be den göra?
Frågorna är många men är ändå smått skeptisk till vad jag tycker, och om jag ska testa.
Citera
2023-04-01, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030

Att det är ett djupt neuralt nätverk betyder inte att den på något sätt tänker eller har medvetande. Tekniken bakom har funnits länge, det revolutionerande är bara den enorma skalan och bredden av träningsdata. ChatGPT är i grunden samma funktion som googles autocomplete i sökfältet, men skillnaden är att mängden träningsdata är många storleksgrader större, och en API för att öka användarvänligheten och utföra små kommandon. Ett neuralt nätverk är en fin abstraktion för att få en bättre översikt över hur miljontals väldigt grundläggande räkneoperationer kan utföras i många steg på en valfri mängd indata. En entitet med 1000 i IQ kommer betrakta oss i enlighet med träningsdatan, men med bättre filtrering och precision.
Citera
2023-04-01, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Vad tror ni här: kommer det bli lätt att systematiskt sprida lögner via ChatGPT? Gissningsvis kommer folk börja lita helt blint på AI-informationen, förr eller senare. Ungefär som wikipedia nu, eller delar av google-sökningar. Jag har inte koll alls på hur, när och var ChatGPT lär sig saker. Just nu hittar den väl på lite vad som helst, men om man planterar samma lögn på X antal strategiska ställen på internet kommer kanske ChatGPT, och annan AI, ta det som en sanning?

Stora lögner tror jag blir ganska svåra, men för något relativt okänt kan det nog bli lätt att få "informationsmajoritet" på internet, och på så sätt även bli den dominerande sanningen som GPT tränas efter, så länge inte datasinsamlingsteamet faktakollar. Med AI så kan det ju dock bli lättare att generera berg av skitsidor och fejkkonton som pushar agendor, så en risk är väl att det blir "race" om att proppa internet med just sin egen sida av en fråga.

Ta t.ex. fakta om kriget i Ukraina. Säg att all info för nuvarande är t.ex. 60% pålitlig, 20% ukrainsk propaganda, och 20% rysk. Då kommer så klart bägge länderna vilja öka sin del, och om Ryssland ökar sin del till 40%, så ökar Ukraina sin till 45%. Har båda länderna stora nationella serverhallar för cyberkrigsföring är detta inte helt otänkbart. Problemet då blir ju att oberoende media nu bara har 15%, en liten minoritet av all information kvar. Dessa medier har heller inte alls samma incitament eller resurser för att blåsa upp deras skara av informationskapitalet och därför tror jag att det finns risk att internet blir ännu mer polariserat. Detta kan ju dock kringgås genom noggrann viktning och exkludering av träningsdata, men detta kommer ju bli exponentiellt dyrare och mer tidskrävande, och även svårare i takt med att AI blir bättre på att skriva artiklar och kommentarer. Jag tror att AI-skrivet material ironiskt nog kan bli dödsstöten för denna sorts AI, om man inte kommer på något sätt att undvika att den "matar sig själv".
Citera
2023-04-01, 12:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grejhojtan
Med AI så kan det ju dock bli lättare att generera berg av skitsidor och fejkkonton som pushar agendor, så en risk är väl att det blir "race" om att proppa internet med just sin egen sida av en fråga..
Ja, det ju kan väl mycket bli AI-loopar av spam med lögner som matar AIn. Jag antar att AI-spam-arbetet pågår för full fart hos vissa. Det lär väl bli en ny spam-era likt när google var som värst med spam (kanske 2004-2007, minns inte). Att hantera dom här enorma mängderna av information och försöka ta reda på vad som är sant och inte sant är ju ingen enkel process precis.

Citat:
Ursprungligen postat av Grejhojtan
Jag tror att AI-skrivet material ironiskt nog kan bli dödsstöten för denna sorts AI, om man inte kommer på något sätt att undvika att den "matar sig själv".
Ja, faktiskt. Det blir intressant att se vad som händer. I nuläget verkar det ju katastrofalt dåligt på att skilja på lögner, egna mytomanfantasier och sanningar.
Citera
2023-04-01, 13:14
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fawkez
Förlåt att jag e sen till festen. Har hört ordet ChatGPI förr men aldrig reflekterat över det. Är det fortfarande så att man måste ge ut mobilnummer? Är det sant att det kan koda hemsidor och programmera åt en?
Vad är det mest intressanta man kan be den göra?
Frågorna är många men är ändå smått skeptisk till vad jag tycker, och om jag ska testa.

Jag tror du måste det. Jag programmerar lite smått med den, inget stort, men det jag är i behov av, jag kan absolut inget om programmering. Översätter perfekt det jag vill ha. Jag har börjat använda den istället för Google, kan visa ett exempel här.

Can I upload many images at once on Canva? kunde givetvis har skrivit svenska, men jag testade canvas chatfunktion, var lite mer frågor jag behövde svar på, slutade med att jag använde chatgpt till alla frågor.

"Yes, you can download multiple images at once to Canva by using the "Uploads" feature. Here are the steps to do it:

Log in to your Canva account.
Click on the "Uploads" button on the left-hand side of the screen.
Click on the "Upload an image or video" button.
Select the images you want to upload by holding down the Ctrl key (Windows) or Command key (Mac) and clicking on each image.
Click on the "Open" button to upload the selected images.

Once the images are uploaded, you can then drag and drop them into your Canva design. Alternatively, you can use the "Photos" tab on the left-hand side of the screen to search for and add stock photos to your design."

Så jag kommer troligtvis byta ut 90% av mina google sökningar när jag får svaret direkt. Använder det dagligen till min hemsida där jag skapar flytande och bra text.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in