2023-04-01, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argusmaximus
Varför välja svåra förklaringar när det finns enkla?

Jag tycker absolut inte att det är svåra förklaringar. Snarare enkla och logiska. Jag träffar regelbundet personer i chock som grundas i plötsligt dödsfall hos närstående. Reaktionerna i det inledande skedet kan se väldigt, väldigt olika ut.
Enligt många tomtar i den här tråden skulle hälften av dem "hElt kLarT vAra iSkaLLa pSyKopAter ocH sÄkeRt mÖrdAre".

Med det sagt så försöker jag inte förmildra eller ta bort M's ansvar för sina handlingar. Bara peka på varför ett vissa delar i hennes beteende inte nödvändigtvis betyder det ena eller det andra.
Citera
2023-04-01, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Det som rättsläkaren har beskrivet är blåmärken. Nygjorda blåmärken blir först violettfärgade för att senare ändra färg till mer ljusare nyanser om man fortfarande lever vill säga.

Blåmärkenena kan ha uppstått snabbt därför att då blödningen är i huden kan blåmärket synas snabbt. Men då blödningen är längre ner under huden kan det dröja upp till ett dygn innan blåmärket visar sig på huden.

Troligtvis är det MH som håller i Toves ben medan JJ stryper Tove.
Min teori var länge att M hållt i T's ben...för att förhindra sparkarna. M dök ner o höll fast dem...men efter att J sagt att M höll i armarna så släppte jag den teorin.

Tänk om det var så istället...att M höll fast i benen..
Citera
2023-04-01, 11:12
Medlem
Marie-Antoinettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lindblomsgrön
JJ är död

Va?????
Citera
2023-04-01, 11:13
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Jag tycker absolut inte att det är svåra förklaringar. Snarare enkla och logiska. Jag träffar regelbundet personer i chock som grundas i plötsligt dödsfall hos närstående. Reaktionerna i det inledande skedet kan se väldigt, väldigt olika ut.
Enligt många tomtar i den här tråden skulle hälften av dem "hElt kLarT vAra iSkaLLa pSyKopAter ocH sÄkeRt mÖrdAre".

Med det sagt så försöker jag inte förmildra eller ta bort M's ansvar för sina handlingar. Bara peka på varför ett vissa delar i hennes beteende inte nödvändigtvis betyder det ena eller det andra.

Självklart ska alla möjliga förklaringar undersökas, men sedan hamnar man oundvikligen i sannolikhetsläran.

Och det viktiga som jag anser försvunnit i detta case: händelseförloppet i en logisk händelsekedja: två tog TT till lägenheten, två mördade TT, två dumpade. Samarbete, i samförstånd. En logisk röd tråd, som polisutredningen kom fram till och ingen lyckats falsifiera.

Behöver inte vara svårare.
Citera
2023-04-01, 11:17
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Problemet med MHs microsömn är att de är så korta, så många gånger, och korrelerar varje gång med svåra delar av händelseförloppet. Sömnen blir hennes flykt från ansvar.

Se tidslinjen och jämför med hennes sömn. Det är så regisserat att det blir löjligt.

Lägg därtill hennes beteende innan och efter dåd som inte signalerar oskuld, snarare tvärtom.

Hoppas verkligen TR lägger ner tid och ser detta och inte faller för "100% elaka JJ och 100% utnyttjade MH"-narrativet många verkar fallit för.

Du har naturligtvis helt rätt. De som försöker bortförklara detta tvingas ju slå knut på sig själva med den ena mer osannolika teorin än den andra. För att inte tala om hemsnickrade påståenden om hur folk kan falla i djup sömn stup i kvarten, sittande vid matbord och i bilar, för att de är "trötta" eller "berusade", även M trots att de mest dramatiska händelserna i hennes liv pågår runt omkring henne och adrenalinnivåerna borde slå i taket.

Men betänk att både J och M riskerar livstidsstraff, och att anhöriga och vänner självklart är upprivna och griper varje halmstrå som finns för att så tvivel kring de misstänktas skuld. Då kan det bli så här snurrigt. Kanske hoppas de att nämndemän och domare läser Flashback och börjar tvivla, vad vet jag. Sedan har vi ju svansen som alltid dyker upp vid uppmärksammade grova brott och fattar tycke för misstänkta och bestämmer sig tidigt för att de är oskyldiga och fortsätter att försvara dem trots att bevisen hopar sig och/eller bortförklaringarna smulas sönder. Slutligen har vi ju trollen som bara vill tjafsa och tycker att det är roligt när folk reagerar. Vi har ganska många såna här i tråden.
Citera
2023-04-01, 11:19
Medlem
sybels avatar
Citat:
Problemet med MHs microsömn är att de är så korta, så många gånger, och korrelerar varje gång med svåra delar av händelseförloppet. Sömnen blir hennes flykt från ansvar.

Se tidslinjen och jämför med hennes sömn. Det är så regisserat att det blir löjligt.

Lägg därtill hennes beteende innan och efter dåd som inte signalerar oskuld, snarare tvärtom.

Hoppas verkligen TR lägger ner tid och ser detta och inte faller för "100% elaka JJ och 100% utnyttjade MH"-narrativet många verkar fallit för.
Nu vet jag givetvis inte om det är så, men en möjlighet är att M säger att hon sover för att hon inte har någon minnesbild, att det är en tom lucka.

Jag uppfattar M lite som en död fisk som bara flyter med strömmen. Hon gör vad hon blir tillsagd utan att reflektera och hon vill vad andra vill, om det inte bär henne väldigt starkt emot.
Förmågan till egna initiativ lyser tydligt med sin frånvaro och tittar endast fram då hon på något sätt känner starkt obehag.
Hon är naivt godtrogen och det är segt på hjärnkontoret, men jag ser inte henne som dum.
Citera
2023-04-01, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel

Det förefaller osannolikt att hon skulle ha sovit, men att hon varken hört eller sett något skulle kunna vara fullt möjligt enligt flera i tråden. Dessa har gjort mig tveksam från att tidigare varit övertygad om att det skulle vara omöjligt.

Att det är "fullt möjligt enligt flera i tråden" gör det inte fullt möjligt. "Flera i tråden" som påstår att man kan sova så djupt eller att ljud kan transporteras på ett sätt som gör det svårt att höra dom i rummet bredvid när det låter som ett mord när man befinner sig i lägenheten under har helt enkelt fel.

Om ljudet har hörts genom ett golv har det hörts i minst lika hög grad in till nästa rum då rummen med minsta gemensamma nämnare är sammankopplade med EXAKT SAMMA GOLV. Lägg därtill att en vanlig svensk innervägg oftast är gjort av 1+1 lager gips med i bästa fall 90mm isolering mellan medan ett golv är gjort av betong så har du din trådteori=fullständigt trams.

Återstår att MH skulle sova så djupt att hon helt enkelt inte hör ljuden, men det har jag inte sett en enda vettig förklaring till - hon verkar inte ha nån sjukdom som gör att hon inte kan vakna, hon är vaken till och från även under mordförloppet (t.ex. för att äta en hamburgare) och det finns inga vittnesmål om att hon skulle ha varit varken särskilt trött eller onykter under kvällen.
Citera
2023-04-01, 11:25
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Nu vet jag givetvis inte om det är så, men en möjlighet är att M säger att hon sover för att hon inte har någon minnesbild, att det är en tom lucka.

Jag uppfattar M lite som en död fisk som bara flyter med strömmen. Hon gör vad hon blir tillsagd utan att reflektera och hon vill vad andra vill, om det inte bär henne väldigt starkt emot.
Förmågan till egna initiativ lyser tydligt med sin frånvaro och tittar endast fram då hon på något sätt känner starkt obehag.
Hon är naivt godtrogen och det är segt på hjärnkontoret, men jag ser inte henne som dum.

Ja, men sannolikheten?

Extremt exempel men den förklarar fenomenet: Det kan vara möjligt att en fjärde person var i lght, utan lämna dna, som både JJ och MH döljer... Men det är inte sannolikt.

Precis på samma sätt blir det när man desperat försöker hitta förklaringar till MHs utsaga. Den stämmer inte. Punkt.

Hade hon varit oskyldig kunde hon berättat en logisk förklaring som friar henne. Men det kan hon inte. Varför?
Citera
2023-04-01, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Nej, det är inte L. Det är någon annan som jag har läst om i den här tråden.

Och vem skulle det vara?

Enligt alla tre som förfestade så var det JJ, MH och Louis* St*n som var i lägenheten. På en direkt fråga under ett förhör så frågar FH och LS svarar så här:

Citera
2023-04-01, 11:32
Medlem
Döm bägge asen till livstid.
Citera
2023-04-01, 11:35
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Att det är "fullt möjligt enligt flera i tråden" gör det inte fullt möjligt. "Flera i tråden" som påstår att man kan sova så djupt eller att ljud kan transporteras på ett sätt som gör det svårt att höra dom i rummet bredvid när det låter som ett mord när man befinner sig i lägenheten under har helt enkelt fel.

Om ljudet har hörts genom ett golv har det hörts i minst lika hög grad in till nästa rum då rummen med minsta gemensamma nämnare är sammankopplade med EXAKT SAMMA GOLV. Lägg därtill att en vanlig svensk innervägg oftast är gjort av 1+1 lager gips med i bästa fall 90mm isolering mellan medan ett golv är gjort av betong så har du din trådteori=fullständigt trams.

Återstår att MH skulle sova så djupt att hon helt enkelt inte hör ljuden, men det har jag inte sett en enda vettig förklaring till - hon verkar inte ha nån sjukdom som gör att hon inte kan vakna, hon är vaken till och från även under mordförloppet (t.ex. för att äta en hamburgare) och det finns inga vittnesmål om att hon skulle ha varit varken särskilt trött eller onykter under kvällen.
Vad det gäller hur ljud fortplantar sig, stämmer inte dina idéer överens med verkligheten.

Ms "sovande" är, som jag ser det nu, inte självklart entydigt. Jag TROR att det står för att hon inget sett och inget hört. Om jag sedan tror på det, är en annan fråga.
Citera
2023-04-01, 11:41
Medlem
Jag rekommenderar Aftonbladets podd om Tove-fallet där man får höra lite "live" från rättegången:
https://www.aftonbladet.se/podcasts/episode/354473
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in