Citat:
Ursprungligen postat av
Romper
Från Slaskblaskan Expressen...
• Rättsläkaren: Dödsorsaken fastslagen
Rättsläkaren har nu slagit fast att Tove dog av kvävning till följd av strypning.
Man har också redogjort för att det fanns skador på Toves kropp som kan ha "sänkt medvetandegraden".
Hon var således, möjligen, inte vid medvetande när hon ströps, men det vet man inte säkert.
Rättsläkaren pekar också på att det måste ha varit ett långvarit och hårt tryck mot halsen för att de skador som finns ska uppstå – vilket motsäger 20-åringens utsaga om att hon bara tryckte i 10 sekunder.
Var 18-åringen med i badrummet?
Det blev vi dessvärre inte klokare på. Det fanns skador på Toves armar som kan förklaras, enligt rättsläkaren, av att hon fallit i badrummet, men också möjligen av att någon hållit fast hennes armar. Även om den sannolikheten är liten.
Hon konstaterar dock att Tove inte haft möjlighet att göra motstånd. Det kan ju bero på antingen att hon var medvetslös eller att det varit två gärningsmän.
Är inte det journalisten som rapporterar som sitter och spekulerar i olika frågor han själv har?
Jag har läst obduktionsutlåtandet och sett live rapporteringen i främst Svt och SR och jag har inte sett att rättsläkaren i klartext har sagt att T varit medvetslös ?
Jag tycker nog att den som rapporterar i Expressen drar iväg lite utöver vad rättsläkaren egentligen säger.