2023-03-31, 19:40
Bannlyst
Det finns en liknande tråd på ämnet, men den handlar definitivt om allmän plats.
(FB) Var jag tvungen att uppge namn/personnummer till polisen?

Hur som helst så satt jag i min egen trappuppgång och då kom det två poliser. Det var en "hårding" och en normal/hyvens. Jag satt i telefon när dom kom och "hårdingen" började fråga vem jag var, vad jag gjorde där och jag sa att jag bor här och att jag inte kom in just nu (nyckelproblematik). "Hårdingen" sa att jag skulle uppge mitt personnummer. Jag svarade, samtidigt som jag var i telefon: "Måste jag göra det?". "Hårdingen" sa "Ja!". Jag orkade inte ta diskussionen och uppgav mitt personnummer så hände inte mycket mer med det annat än att dom gick därifrån ganska snabbt.

Vad är det korrekta svaret på om jag måste uppge mitt personnummer där? Enligt vad jag läste i efterhand så måste man inte uppge personnumer på allmän plats;
https://lawline.se/answers/maste-man-uppge-sitt-personnummer-till-polisen
Citat:
Det föreligger ingen allmän skyldighet att uppge sitt personnummer till polisen när man befinner sig på en allmän plats. Skulle polisen däremot ha en särskild anledning att misstänka att du är skyldig till ett brott eller är efterlyst av någon anledning så kan de omhänderta dig ifall du vägrar att uppge namn och personnummer (14 § polislagen).

Frågan är vad som gäller i min trappuppgång, eller hemma för den delen?
Citera
2023-03-31, 19:53
Medlem
Polisen ska enligt polislagen § 2, punkt 2, ”övervaka den allmänna ordningen och säkerheten” vilket innebär att utöva allmän övervakning och vara beredda att rycka in och motverka brott. Ett led i det är förstås att kolla varför du befinner dig i ett trapphus på det viset. Klart de förstår att det inte är helt normalt och du hade ju nyckelproblem enligt egen utsaga. Avvikelser märker de av. Den paragraf du hänvisar till rör grunden för omhändertagande.
Citera
2023-03-31, 20:01
Medlem
Ett trapphus är ingen allmänplats eftersom dom flesta hyreshus har ett inpasseringssystem för att hålla obehöriga borta från fastigheten, annars skulle Alagare och knarkare ha rätt att bo där!
Citera
2023-03-31, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hypocaust
Polisen ska enligt polislagen § 2, punkt 2, ”övervaka den allmänna ordningen och säkerheten” vilket innebär att utöva allmän övervakning och vara beredda att rycka in och motverka brott. Ett led i det är förstås att kolla varför du befinner dig i ett trapphus på det viset. Klart de förstår att det inte är helt normalt och du hade ju nyckelproblem enligt egen utsaga. Avvikelser märker de av. Den paragraf du hänvisar till rör grunden för omhändertagande.
Det här svarar väl inte på min fråga?

Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Har du inget att dölja så låt de göra sitt jobb. Vissa kan vara för stolta att göra det.
Vad vi har för rättigheter är ju väldigt viktigt principiellt. Särskilt i det övervakningssamhäller vi lever i nu. Och värre kommer det ju bli. Sen har jag sett, och hört, poliser göra rent olagliga saker. En gång påkekade jag tom. det för en annan polis och han höll med om att det inte var lagligt. Som det ser ut nu är det poänglöst att anmäla sånt också, såvitt jag vet.

Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Ett trapphus är ingen allmänplats eftersom dom flesta hyreshus har ett inpasseringssystem för att hålla obehöriga borta från fastigheten, annars skulle Alagare och knarkare ha rätt att bo där!
Ditt svar är "ja" då. Har du någon referens på det?

Citat:
Ursprungligen postat av Juristen08
Det luktade garanterat cannabis i hela trapphuset.

Jag har fyra poliser som letar knark och knarklangare i mitt trapphus. Knarkar man inte själv så samarbetar man.
Nej, det luktade inte cannabis och se vad jag skrev ovan om rättigheter.
Citera
2023-03-31, 20:24
Avslutad
Du är aldrig skyldig att svara på någonting. Polisen lurade dig.
Citera
2023-03-31, 20:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OstermalmWeeknd
OnT: Du vinner inget på käfta. De kan alltid trolla en kanin ur hatten om du är ogin.
Någonstans får man ju dra gränserna i alla fall kring ens egna rättigheter och integritet. Jag vet inte om jag vill göra det vid personnummertrams fast jag vill definitivt veta vad som gäller kring mina rättigheter. En lösning kan ju också vara att bara samla på sig ett par andra personnummer och namn i huvudet som jag kan uppge. T.ex. Thorsten Flincks. I och för sig kanske just Thorstens uppgifter inte är så listigt att uppge.
Citera
2023-03-31, 20:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av anetregor
Någonstans får man ju dra gränserna i alla fall kring ens egna rättigheter och integritet. Jag vet inte om jag vill göra det vid personnummertrams fast jag vill definitivt veta vad som gäller kring mina rättigheter. En lösning kan ju också vara att bara samla på sig ett par andra personnummer och namn i huvudet som jag kan uppge. T.ex. Thorsten Flincks. I och för sig kanske just Thorstens uppgifter inte är så listigt att uppge.
Uppger du någon annans personnummer är det urkundsförfalskning.
Citera
2023-03-31, 20:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Du är aldrig skyldig att svara på någonting.
Har du någon referens på det här med att identifiera sig?
Citat:
Ursprungligen postat av epadator
Polisen lurade dig.
Ljög skulle jag snarare säga. Han bör ju veta vad som gäller. Vill vi ha ljugande poliser? Stryker dom budord på polishögskolan?
Citera
2023-03-31, 20:32
Medlem
fittslems avatar
Stora frågan är ju varför polisen ränner runt i ditt trapphus, inte direkt som att dom bara gör en casuall rundtur där. Antagligen så vet dom om att det finns mycket skit i den byggnaden och sedan så satt du där helt random vilket bara det är rätt anmärkningsvärt. Inte varje dag nån bara råkar tappa sin nyckel.
Citera
2023-03-31, 20:33
Bannlyst
Angående mitt inlägg ovan att ljuga så tycker jag att ett vettigt agerande av den här "tuffa" polisen hade varit att säga: "Nej, du behöver inte uppge ditt personnummer men det underlättar..." och så vidare. Om det nu är så. Lite attitydförändring från den här typen av poliser är önskvärd.
Citera
2023-03-31, 20:38
Avslutad
Det är rätt att man inte behöver uppge sin identitet för en polisman utan misstanke. Men om man vägrar att uppge sin identitet för en polisman vid en förfrågan så uppstår automatiskt en misstanke att man är efterspanad eller efterlyst.

Då kan polislagens 14 paragraf tillämpas:

14 § Anträffas en okänd person av en polisman och finns det särskild anledning anta att han är efterspanad eller efterlyst och med stöd av lag skall berövas friheten vid anträffandet, får han omhändertas för identifiering, om han vägrar att lämna uppgift om sin identitet eller det finns anledning anta att hans uppgift om denna är oriktig.
Citera
2023-03-31, 20:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Stora frågan är ju varför polisen ränner runt i ditt trapphus, inte direkt som att dom bara gör en casuall rundtur där. Antagligen så vet dom om att det finns mycket skit i den byggnaden och sedan så satt du där helt random vilket bara det är rätt anmärkningsvärt. Inte varje dag nån bara råkar tappa sin nyckel.
Jag tycker den stora frågan knappt är topic.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in