Citat:
Ursprungligen postat av
Hypocaust
Polisen ska enligt polislagen § 2, punkt 2, ”övervaka den allmänna ordningen och säkerheten” vilket innebär att utöva allmän övervakning och vara beredda att rycka in och motverka brott. Ett led i det är förstås att kolla varför du befinner dig i ett trapphus på det viset. Klart de förstår att det inte är helt normalt och du hade ju nyckelproblem enligt egen utsaga. Avvikelser märker de av. Den paragraf du hänvisar till rör grunden för omhändertagande.
Det här svarar väl inte på min fråga?
Citat:
Ursprungligen postat av
Masinga
Har du inget att dölja så låt de göra sitt jobb. Vissa kan vara för stolta att göra det.
Vad vi har för rättigheter är ju väldigt viktigt principiellt. Särskilt i det övervakningssamhäller vi lever i nu. Och värre kommer det ju bli. Sen har jag sett, och hört, poliser göra rent olagliga saker. En gång påkekade jag tom. det för en annan polis och han höll med om att det inte var lagligt. Som det ser ut nu är det poänglöst att anmäla sånt också, såvitt jag vet.
Citat:
Ursprungligen postat av
PeterSoderqvist
Ett trapphus är ingen allmänplats eftersom dom flesta hyreshus har ett inpasseringssystem för att hålla obehöriga borta från fastigheten, annars skulle Alagare och knarkare ha rätt att bo där!
Ditt svar är "ja" då. Har du någon referens på det?
Citat:
Ursprungligen postat av
Juristen08
Det luktade garanterat cannabis i hela trapphuset.
Jag har fyra poliser som letar knark och knarklangare i mitt trapphus. Knarkar man inte själv så samarbetar man.
Nej, det luktade inte cannabis och se vad jag skrev ovan om rättigheter.