2023-03-31, 20:24
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
MHs uppvaknande, illamående och vistelse på toaletten måste alltså ha inträffat efter att liket var utsläpat och golvet torkat. Gick hon in på toan samma minut som golvet var torkat? Snacka om timing.

Och efter att hon mått illa ett tag så pratade hon med JJ om att äta. Det fick JJ att erbjuda sig att köpa hamburgare. Därmed är tidsschemat spräckt.

Ha klockrent !

Sen under tiden J köper hamburgare så lyckas hon dessutom hålla sig vaken hela tiden ;-) och ser inget ;-)
Citera
2023-03-31, 20:31
Medlem
Som en läkare sa, 3 saker som Jag aldrig skulle göra är.
1. Köra bil utan att först kissa, vid krock kan blåsan spricka om den är full. Att JJ satt på TT kanske gjorde att trycket släppte..
2,3....
Senast redigerad av hostan20 2023-03-31 kl. 20:36.
Citera
2023-03-31, 20:31
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Om det var så att M var med i badrummet när grannen ringde på så borde hon väl hållt fast de 'sparkande benen' på T så.att han inte hörde. De visste ju att någon stod utanför.

Blir ju svårt att sitta ovanför T huvud och hålla i hennes armarna samtidigt hålla fast hennes ben med J sittandes på mitten ?
Citera
2023-03-31, 20:36
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Jag hittade inte texten du hänvisade till, du vet väl att expressens reporter inte kunde höra förhöret med rättsläkaren?
Det här är klippt från expressen efteråt
Det krävs ett hårt och långvarigt tryck för att sådana skador ska uppstå, säger rättsläkaren Aleksandra Lazarevic.

20-åringen har sagt att hon höll för Toves hals i tio sekunder – men det är för lite för att skador ska uppstå på det vis som skett, tror rättsläkaren. Det finns också tecken på trubbigt våld och blödningar på Toves kropp, vilka tros ha orsakats av annan person. Dessa ska ha skett innan dödsorsaken.https://www.expressen.se/nyheter/rattslakaren-saker-inga-tveksamheter-/

Har jag publicerat EN Endaste Stavning Ang. Vad RL. Aleksandra Lazarevic sagt?

Det är ett referat av: Christer El-Mochantaf 30 mars 2023 12.49

Intensiv förmiddag – detta är vad som har hänt.
Rättgången återupptas 14.00, då med slutpläderingar.

• Granne nummer 1
Första förhöret var med en granne till Toves pappa, i 65-årsåldern, som pratade om de brandskador som uppstod på Toves pappas bostad innan mordet på Tove. Hon var kallad av 20-åringens advokat, på grund av anklagelserna om att hon ska ha försökt tända eld på huset.
Förhöret gav inte så mycket och var kort – mynnade mest ut i att grannen KAN ha sagt, eller INTE ha sagt att det fanns en lukt av tändvätska.

• Granne nummer 2 – McDonalds-grannen
Han som var på plats i lägenheten under 20-åringens, natten då Tove dog, hördes därefter.
Det var ett intressant förhör där han berättar hur han och hans pappa, som hörde "en duns" på ovanvåningen blev chockade. Han hörde dessutom flera mindre "smällar" från 20-åringens lägenhet.
Han berättade också hur 20-åringen kommit ner i trapphuset efter en stund, bortförklarat "dunsarna" med att kompisen var kräksjuk efter en festkväll och att hon ramlade runt i lägenheten. Hon hävdar att hon ska bli körd till McDonald's av sin mamma och erbjuds då att bli skjutsad av grannen. Han uppmanar henne i bilen att ringa sin mor i bilen och meddela henne att hon inte behöver komma – så vitt jag förstår gjorde hon aldrig detta.
Hon säger också att maten hon köpt på McDonald's är till sin vän (18-åringen) som hon nämner vid ett annat namn, än det riktiga.
Grannen säger att dunsarna i lägenheten pågick i 3-5 minuter, vilket motsäger 20-åringens utsaga om att våldet mot Tove pågick i 10 sekunder.
Förhöret avslutades med att grannen nekades säga något mer av åklagaren. Han säger efteråt till Expressen att han känner sig diskriminerad, och att han ville kritisera utredningen för att 20-åringen tilläts anklaga honom för Toves död, under utredningens gång.

• Rättsläkaren: Dödsorsaken fastslagen
Rättsläkaren har nu slagit fast att Tove dog av kvävning till följd av strypning. Man har också redogjort för att det fanns skador på Toves kropp som kan ha "sänkt medvetandegraden".
Hon var således, möjligen, inte vid medvetande när hon ströps, men det vet man inte säkert.
Rättsläkaren pekar också på att det måste ha varit ett långvarit och hårt tryck mot halsen för att de skador som finns ska uppstå – vilket motsäger 20-åringens utsaga om att hon bara tryckte i 10 sekunder.
Var 18-åringen med i badrummet?
Det blev vi dessvärre inte klokare på. Det fanns skador på Toves armar som kan förklaras, enligt rättsläkaren, av att hon fallit i badrummet, men också möjligen av att någon hållit fast hennes armar. Även om den sannolikheten är liten.
Hon konstaterar dock att Tove inte haft möjlighet att göra motstånd. Det kan ju bero på antingen att hon var medvetslös eller att det varit två gärningsmän.

Christer El-Mochantaf 30 mars 2023 14.54

Åklagaren fortsätter: Tingsrättens uppgift är att komma fram till att 18-åringens uppgift om att hon sovit, är så osannolik att den kan lämnas utan bedömning.
Men det i sig är inte tillräckligt för att säga att hon är delaktig i gärningen.
20-åringens uppgifter om att 18-åringen var delaktig är från en medåtalad, de ska beaktas med försiktighet, men ska också beaktas som alla andra uppgifter.

Åklagaren tror att 20-åringens utsaga om vad som hände, stämmer.
Om 20-åringen utfört den helt på egen hand utan något vittne närvarande framstår det som direkt oklokt efteråt att delge 18-åringen efteråt vad hon gjort.
Hon har inte försökt lägga över gärningen på 18-åringen, utan tar på sig det hela själv och lägger över en liten del på 18-åringen, trots att hon kunnat vända på rollerna. Hon försöker inte förringa sin egen gärning – tvärtom. Enligt henne rör det sig om två gärningsmän mot en försvarslös målsägande. Genom att placera 18-åringen i gärningen gör hon sin egen gärning avsevärt värre.

Min uppfattning är att 18-åringen hållit fast Toves armar precis som 20-åringen säger. Hennes uppsåt får prövas utifrån det praktiska händelseförloppet, och hon har handlat likgiltigt.
Citera
2023-03-31, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OppVaskeKluten
Teorin är trovärdig.
Men. Så finns det alltid ett litet men.

OM MH varit delaktig i badrumsincidenten, och JJ drar till McD, borta i 30+ min…
Borde inte MH nervöst hunnit rusa typ minst 20 varv runt månen och tillbaka?
Två saker som talar emot....Grannen står i dörröppningen....Hur fan skulle inte han höra släpande ljud??? Samt damm på golvytan i förrådet...
Citera
2023-03-31, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
"Åklagaren Adam Rullman menar att 20-åringens beskrivning av 18-åringens delaktighet är trovärdig eftersom hon lika gärna hade kunnat påstå att det var 18-åringen som tagit strypgreppet."

Inget i J:s övriga redogörelse fr o m ankomst till bostaden kl 01:51 tills avfärd mot Donken kl 02:46, håller bevismässigt, inte minst grannarnas vittnesmål intygar J:s lögnaktigheter. Rakt igenom.

Men just M:s delaktighet i mordet ska ses som en sanning för att J - en extremt manipulerande psykopatisk natur - påstår något här?

Hon hade lika gärna kunnat påstå att M tagit strypgreppet, ja. Hon hade kunnat påstå en mängd olika alternativ som innebar att de utförde mordet, gemensamt och i samförstånd.
Men... vid den här tiden hade hon noll vetskap om vad M hade berättat, och eftersom M aldrig var med i badrummet (hypotes) så kunde hon hävda att det rörde sig om en lätt misshandel med ett strypgrepp på 10 sekunder - vem kunde säga emot? M visste om att J hade tagit strypgrepp och fällt T men vad hon däremot saknade vetskap om var hur hårt J höll. Och hur lång tid hon höll.

Slutsats: eftersom M aldrig var med i badrummet skulle hon heller aldrig bestrida J:s version om lätt misshandel; notera rättsläkarens information om att greppet var djupt, hårt och att det krävdes betydligt längre tid än dessa påstådda 10 sek. Troligen flera minuter.

En av riskerna J tar med att hävda att det tvärtom är M som tar strypgreppet är att hon mister i trovärdighet om "olyckan"; J var den som hade en pågående konflikt med T och därför beslutar hon sig för att hålla sig så nära sanningen som möjligt. För att samtidigt få sin ultimata hämnd på skvallertackan M. För M skulle med i fallet, så var det bara.
Den besatthet av hämndaktioner gentemot upplevda svikare som J uttrycker är väl dokumenterad i form av vittnesmål, googlingar och hatiska dikter.

J inbillade sig givetvis att hon skulle komma undan med en lindrigare åtalspunkt när hon till sist insåg att att det var kört. Även M skulle bli åtalad eftersom de var två om "misshandeln."

M kan i J:s påhittade badrumsscenario som sagt inte säga emot ett kortvarigt grepp. Om M medverkat i badrummet skulle J:s lögn om de 10 sek spricka - varför? Jo, J kan i häktet aldrig på förhand veta att M kommer att neka, tvärtom måste hon förutsätta att M också erkänner sin del.
Och om M erkänner, då är M plötsligt vittne till att J håller ett stadigt grepp om T:s hals i flera min.

Vad man bör ha i åtanke gällande empatistörningar är att den kognitiva empatin ofta är intakt och till och med ofta hög, den delen som har att göra med intellektuell föreställningsförmåga, därav förmågan att läsa av/scanna sin omgivning och påverka i endera riktning.

Att blanda in M är givet för en hämndlysten person som J. Varför skulle M komma undan när ingen annan i J:s omgivning gör det? Särskilt nu när M har brutit pakten.

J:s reaktion när hon får veta att M har börjat tala sanning:

J: Eh, det är känsligt att prata om så klart. Vi har ju varit jättebra vänner och jag har tyckt om Maja jättemycket. Så det är ju känsligt att prata om när det dyker upp sådana här grejer som jag inte visste om och ifall mina misstankar växer ju lite också. Och det vill man ju inte tro liksom.

J : Ja alltså jag har inte velat tänka den tanken innan men jag förstår att det är väldigt allvarligt nu och ska jag vara ärlig så det är klart att Maja alltid haft tillgång till både min mobil och dator och ja lägenhet och så jag vet inte riktigt vad jag ska tänka eftersom att situationen har blivit som den har blivit så kanske det finns saker om Maja som jag inte har någon aning om.

Vad J aldrig räknade med var att rättsläkare kan bevisa något annat än ett kortvarigt grepp.
Dennas vittnesmål talar till M:s fördel. Jag anser att Rullman borde ha beaktat rättsläkarens redogörelse och omvärderat åtalet:

Advokaten säger att han själv har svårt att se hur Tove skulle ha kunnat få skador på armbågarna, om hon blev fasthållen på det sätt som 20-åringen beskrivit. Rättsläkaren verkar hålla med:
"Sannolikheten för det är liten", säger rättsläkaren.

18-åringens advokat Mikael Svegfors frågar också om skadorna kan ha uppstått om 20-åringen själv klämt fast Toves armar med benen, när hon satt grensle över henne. "Det är möjligt", enligt rättsläkaren.

Det var skarpt tänkt. Att J erkänner 'lätt misshändel' för att hon vet att M inte var med i badrummet och kan motbevisa det.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Tack för din feedback!

Man får vaska ordentligt för att ens finna korn av sanningar i J:s sista version där hon lättar på sitt frusna hjärta.

Det finns heller inget som helst stöd ens från rättsläkarens sida om gemensam gärning:

Trycket mot bröstkorgen: ”Vi har gjort bedömningen att det kan har varit en bidragande betydelse”

Frånvaron av avvärjningsskador: "I andra fall där offret är fysiskt underlägsen eller det finns överraskningsfaktor behöver man inte se några sådana skador. Det kan vara sänkt medvetande, men offret kan vara överraskat eller på annat sätt gjorts oförmögen att försvara sig”

Svegfors tar upp uppgiften att 20-åringen fällt henne: Är det möjligt att man tar emot sig med armbågarna då undrar han. ”Man kan inte utesluta det nej”.

Kan medvetslöshet inträda tidigare förloppet? ”Ja absout, redan i fasen med lufthunger”

Advokaten säger att han själv har svårt att se hur Tove skulle ha kunnat få skador på armbågarna, om hon blev fasthållen på det sätt som 20-åringen beskrivit. Rättsläkaren verkar hålla med:
"Sannolikheten för det är liten", säger rättsläkaren.

18-åringens advokat Mikael Svegfors frågar också om skadorna kan ha uppstått om 20-åringen själv klämt fast Toves armar med benen, när hon satt grensle över henne. "Det är möjligt", enligt rättsläkaren.

Min tolkning:
Sammantaget talar rättsläkarens utlåtande för att fysisk överlägsenhet, hårt och djupt tryck över artärer i kombination med någon form av överraskningsmoment ökar sannolikheten för att en person har kunnat utföra gärningen. - Vad är din tolkning?

Ja, du har sammanfattat det mycket bra och jag är helt med dig här.
Det finns inget i det rättsläkaren säger som binder Maja till brottet.

Jag tycker att det är tydligare uttalat i rätten att det saknas stöd för Majas ev deltagande vid mordet, än i själva dokumentet (det slutgiltiga svaret) efterom AL säger att "sannolikheten är liten" för att armbågsskadorna ska ha uppkommit av att armarna blev fasthållna som JJ sagt och även att eftersom det verkar sannolikt att Tove blivit medvetslös relativt snabbt. Så tolkar jag det:

SR (min fetning):
"Rättsläkaren visar på modellen och förklarar vad som händer hos en person när man trycker på halsartärerna och samtidigt klämmer åt lufttillförseln, och dessutom också trycker på den punkt som styr pulsen, som hon menar att det finns tecken på att 20-åringen gjort.
- Man kan bli medvetslös bara på någon enstaka sekund. Släpper man relativt fort, kanske efter 10-15 sekunder, då kan personen återfå medvetandet. Men vi har ju skadorna i den djupa muskulaturen som tyder på långvarigt stadigt tryck. Det betyder att man har passerat punkten där man ser att mekanismen inte längre kan hävas.
"
Detta hårda tryck, långvarigt stadigt hårt tryck enligt AL, tryck på artärerna som försörjer hjärnan med syrerikt blod då; ja... Tove borde ha blivit hjälplös, medvetslös snabbt och Majas hjälp med armarna synes onödig.

Nu säger väl JJ också att hon är lite osäker på när Maja kommer in i bilden, men så här säger JJ i rätten:

"Jag sätter mina händer runt Toves hals, och trycker till. Och då rycker Tove till och hostar. Där nånstans tar Maja tag om Toves händer då."

https://www.tv4.se/klipp/va/20490890/toverattegangen-tva-helt-olika-versioner-fran-de-misstankta

Om jag ska tolka allt, tänker jag att Toves kräkning troligen inte är orsakad av hjärnskador (fall), utan mest troligen av att JJ sitter på hennes buk (tryck). Vid det skedet är förmodligen redan medvetslös, eller rent av död?

Det är ologiskt att JJ skulle behöva hjälp här, eftersom Tove säket inte har mycket kraft att fajtas med armarna, då hon kanske redan är medvetslös, kanske redan död? Det är väl då hon påstår att hon själv hoppade av och släppte taget dessutom, vilket vi vet nu inte kan stämma.

SR:s direktrapportering igår 301/3:

Rättsläkaren:
- Att det inte fanns någon aktiv andning överhuvudtaget när magsäcksinnehållet har hamnat i luftrörsträdet.

Detta vet jag inte om rättsläkaren kommenterade närmare, men som jag ser det beror det antingen på att JJ håller kvar greppet, hårt. Så hårt att Tove inte kan andas in. Dessutom sitter hon kvar på buken/bröstkorgen som måste innebära stora/inga möjlighetr till inandning.

Eller så är Tove redan död då JJ trycker ut maginnehållet från magsäcken och det hårda trycket över halsen hindrar inehållet att komma ut, det vänder ner till luftrören, men kommer inte längre då det inte finns någon aktiv inandning.

Som du säger, har vi tid på oss att granska allt nämare. I lugn och ro. Tack för de lugnande orden.

Här känner jag att jag är helt hundra på att det rättsläkaren säger tyder på att det inte finns bevis/indicie på att det har varit två personer som tagit livet av Tove, utan snarare tvärtom.

Det ser snarare ut som att det är en ensam persons verk, även om man inte kan utesluta att de varit två.

Detaljerna, de behöver jag lägga lite tid på. Vad som har sagts i rätten. Hoppas bara att rapporeringarna ligger kvar på SR och svt?
Senast redigerad av notknapparen 2023-03-31 kl. 20:50.
Citera
Medlem
argusmaximuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Som du själv konstaterar finns det inga tekniska bevis för själva mordet. Men det gäller även J. Det är en indiciekedja och två historier där rätten får värdera trovärdigheten var för sig.

Det man bör ha med sig när man läser M s historia är att hon har en väldigt bra anledning att ljuga och hon har en god chans att faktiskt komma undan (om hon nu gjort det). Så det är rimligt att hon ljuger till skillnad från J.

Men går vi då in på indicier/argument som talar för hennes delaktighet.

Hon var delaktig i bråket på Nöjet genom att mota bort T enligt egen utsago.
Hon går aktivt in och letar efter T på krogen
Hon är delaktig i planen att misshandla T på väg hem.
Tillsammans med J får hon med sig T till lägenheten med vetskapen att J vill se T död och även försökt döda henne.
Finns inga vittnen som upplevt M särskilt påverkad av alkoholen. Bara hon själv som påstår det.
Hennes telefon är uppe och går under två kritiska tider när hon påstår att hon sovit.
Hon säger att hon låg i J s säng och där får hon inte ligga utan att J blir arg.
Hon sover igenom överfallet som var så högljutt så grannarna reagerar.
Hon uppfattar inte att grannarna ringer på dörren trots att hennes telefon minuter innan rört på sig.
Hon har rört sig i stora delar av lägenheten utan att upptäcka T.
Det tar henne 23 sekunder att svara med en tumme upp på J s sms. (Nu är vi i driven).

Hon hjälper till att bära kroppen.
Hon är är med inne i granskogen och lyser med lampan.
Hon talar inte om vart kroppen är och ljuger hela utredningen igenom.

F.ö tycker jag hennes agerande efteråt där hon sover, käkar hamburgare, spelar spel, efterfrågar videos från helgen, beter sig normalt enligt familjen tyder på nån störning. Inte under något av förhören noteras ledsamhet eller gråt. Förhörsledaren vädjar till henne att berätta vart kroppen kan hittas och påminner henne om hur känslosamt det var för henne själv, när hon fick träffa sina föräldrar i häktet. Fhl påpekar även att hon inte verkar bry sig.

Så är det. Orkar man i detalj se MHs agerande och rörelser innan, under och efter dådet och sätter hennes lögner i ett sammanhang framkommer en bild som inte är smickrande för MH.

Men hon har spelat sin offerroll väl. Och förvånansvärt få har genomskådat den.

Tycker oerhört synd om TTs familj och vänner som fått se hennes föreställning.
Senast redigerad av argusmaximus 2023-03-31 kl. 20:43.
Citera
2023-03-31, 20:43
Medlem
Tror MH ljuger om att hon sover över hela förloppet. Grannarna har nog missat något också ljud, m.m de slutade nogbry sig när de visste vad som stod på där uppe.
Senast redigerad av hostan20 2023-03-31 kl. 20:46.
Citera
2023-03-31, 20:43
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coli
Att ha stryptag runt någons hals i flera minuter gör att denne med alla medel och uppbringande av all kraft på liv och död försöker komma loss. Personen river, fäktar, ålar och sliter, tar tag i allt som går att få tag på, sparkar, kränger.

Det finns dock inte ett enda hudavskrap eller avvärjningsskada på Toves händer, inget DNA under under Toves naglar.

Med stor sannolikhet hade hon därför inte händerna fria, de hölls fast av någon. Utan att denne en enda gång tappade greppet så Toves hand kunde fäkta och riva.
Skulle den 15-20 cm längre och större J klarat detta själv? Sittande på Toves bröst med händerna runt Toves hals - samtidigt som hon hela tiden lyckades pressa ner Toves händer och armar med något - sina ben?

Skulle det greppet hållit och fungerat så länge som i flera minuter, medan Tove försöker komma loss och kämpar för sitt liv? Eller är det egentligen mer troligt att någon annan - M - höll fast Toves armar medan J ströp?
Som avsvimmad efter flera slag mot bakhuvudet har man nog inte så stor möjlighet att varken sparka eller kränga och tryck mot halsen stryper snabbt blodflödet till hjärnan. Därefter rör man sig inte alls.
Enligt rättsmedicinarna skulle det t o m troligen gått till så.
Citera
2023-03-31, 20:44
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Borde inte Tove ha märken på handlederna då?

Vet ej svårt att svara på. Kroppen hade legat 16 dygn ute i skogen sista halvan av oktober. Djurangrepp hade tagit bort bitar av Ts höger arm. Naglarna skyddar ev avskrap under, men någon - J eller M måste ju ändå ha hållit fast Toves armar. Någon form av fasthållning måste ju ha skett på något sätt.

Såvida inte Tove var medvetslös av slaget mot huvudet efter fallet. Men det motsägs ju av de där dunkarna som hördes under flera minuter och som sannolikt härstammar från Toves försök att komma loss/ sparka.
Citera
2023-03-31, 20:48
Medlem
colis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Som avsvimmad efter flera slag mot bakhuvudet har man nog inte så stor möjlighet att varken sparka eller kränga och tryck mot halsen stryper snabbt blodflödet till hjärnan. Därefter rör man sig inte alls.
Enligt rättsmedicinarna skulle det t o m troligen gått till så.

Men dunkarna som grannarna hörde under flera minuter..?
Jag har tolkat att de kommer från Tove som försöker sparka med benen när hon ligger ner fasthållen med tryck mot halsen i badrummet. Varifrån skulle ljuden annars komma?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in