2023-03-31, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
https://www.expressen.se/nyheter/rattegangen-om-mordet-pa-tove/
Jag hittade inte texten du hänvisade till, du vet väl att expressens reporter inte kunde höra förhöret med rättsläkaren?
Det här är klippt från expressen efteråt
Det krävs ett hårt och långvarigt tryck för att sådana skador ska uppstå, säger rättsläkaren Aleksandra Lazarevic.

20-åringen har sagt att hon höll för Toves hals i tio sekunder – men det är för lite för att skador ska uppstå på det vis som skett, tror rättsläkaren. Det finns också tecken på trubbigt våld och blödningar på Toves kropp, vilka tros ha orsakats av annan person. Dessa ska ha skett innan dödsorsaken.https://www.expressen.se/nyheter/rattslakaren-saker-inga-tveksamheter-/
Citera
2023-03-31, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Grannen d y som ringde på dörren hörde ljud som liknade sparkar. Man ska komma ihåg att avståndet mellan ytterdörren och badrummet är kort; 2.5 m.

Om det var så att M var med i badrummet när grannen ringde på så borde hon väl hållt fast de 'sparkande benen' på T så.att han inte hörde. De visste ju att någon stod utanför.
Citera
2023-03-31, 20:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Vad hade J behövt torka upp i badrummet?
Vätska, förmodligen urin, från kroppen efter döden.
Citera
2023-03-31, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tezz-l
Man vill inte tro att det är två st helt empatilösa . Jag har oxå tänkt att MH kan inget ha vetat och hört .
Men nej det är nästan för hemskt att ta in men de har varit två förövare mot T .
Inga frågor till J vad fan har hänt , vad har du gjort !
Även om J varit styrande och den drivande som hon bara har lytt .
Hon skulle ha berättat dagen efter och ringt polisen och bett om skydd .
Men hon har inte berättat något på veckor trots häktat och ingen kontakt med hennes härskare JJ . Och hon har inte gjort det för att hon själv har haft blod på sina händer .
Känt sig hotad och tvingad av JJ , kanske ? Men ingen ursäkt att hon inte har berättat efteråt.
Skräcken för TT att inte kunna ta sig loss och kippa efter andan . Och vetskapen om att det finns en till person där som ser hör och vet att hon snart är död . Och inte gör något !

Ja, nu tror jag att hon var delaktig i mordet. Men om det är precis som M säger så tyder hennes beteende på nån störning som knappast kan förklaras med hjälp av hennes ADD eller lågbegåvning.

Att bete sig som om ingenting har hänt och ljuga i månader trots att förhörsledaren påminner henne om hur T s föräldrar känner sig är knappast normalt för en 18 åring. Att under ca 15 förhör inte visa någon känsloyttring måste väl vara nåt sorts rekord.

Under rättegången grät hon visserligen och hade svårt att få fram orden under vissa delar.
Citera
2023-03-31, 20:09
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Att fälla någon på toaletten och sen strypa vederbörande tar ett antal minuter. Torka toan. Gömma liket. Prata med en kompis om att hon är illamående och att hon behöver mat. Klä på sig och lämna lägenheten. Allt detta på 11 minuter.
Mordet - 5 min
Släpa ut T i förrådet - 3 min
Torka av toan - 3 min
Därefter gick J ut, mötte grannen och gick upp igen för att varsko M.
Citera
2023-03-31, 20:10
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OppVaskeKluten
Japp, så ser det ut enligt både MH och JJ. Men då dessa båda är lögnare vill jag utesluta andra alternativ.
Och var TT död? Hur är det fastställt?
Via rättsläkarnas obduktion.
Citera
2023-03-31, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Mordet - 5 min
Torka av toan - 3 min

Teorin är trovärdig.
Men. Så finns det alltid ett litet men.

OM MH varit delaktig i badrumsincidenten, och JJ drar till McD, borta i 30+ min…
Borde inte MH nervöst hunnit rusa typ minst 20 varv runt månen och tillbaka?
Citera
2023-03-31, 20:17
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EsmeraldaFelicia
Om det var så att M var med i badrummet när grannen ringde på så borde hon väl hållt fast de 'sparkande benen' på T så.att han inte hörde. De visste ju att någon stod utanför.
Kan man tycka. Om de bägge befann sig där med T.
Eller så låg M i sovalkoven i bortre änden av lägenheten.

Murstocken direkt till höger om badrummet fungerar som ljuddämpare. Så även pianot framför sovalkoven.
De vakna grannarna nedanför som hörde dunsarna befann sig rakt nedanför badrumsgolvet. Däremot uppfattade aldrig grannen d ä några sparkar eller ytterligare ljud efter dunsarna.
Citera
Avslutad
Citat:
Mordet - 5 min
Torka av toan - 3 min
MHs uppvaknande, illamående och vistelse på toaletten måste alltså ha inträffat efter att liket var utsläpat och golvet torkat. Gick hon in på toan samma minut som golvet var torkat? Snacka om timing.

Och efter att hon mått illa ett tag så pratade hon med JJ om att äta. Det fick JJ att erbjuda sig att köpa hamburgare. Därmed är tidsschemat spräckt.
Citera
Medlem
Citat:
Via rättsläkarnas obduktion.

Att döden skedde i badrummet och inte i bilen, eller skogen?
Citera
2023-03-31, 20:19
Medlem
SweKingCalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
"Åklagaren fortsätter: Tingsrättens uppgift är att komma fram till att 18-åringens uppgift om att hon sovit, är så osannolik att den kan lämnas utan bedömning.
Men det i sig är inte tillräckligt för att säga att hon är delaktig i gärningen.
20-åringens uppgifter om att 18-åringen var delaktig är från en medåtalad, de ska beaktas med försiktighet, men ska också beaktas som alla andra uppgifter.

Åklagaren tror att 20-åringens utsaga om vad som hände, stämmer.
Om 20-åringen utfört den helt på egen hand utan något vittne närvarande framstår det som direkt oklokt efteråt att delge 18-åringen efteråt vad hon gjort.
Hon har inte försökt lägga över gärningen på 18-åringen, utan tar på sig det hela själv och lägger över en liten del på 18-åringen, trots att hon kunnat vända på rollerna. Hon försöker inte förringa sin egen gärning – tvärtom. Enligt henne rör det sig om två gärningsmän mot en försvarslös målsägande. Genom att placera 18-åringen i gärningen gör hon sin egen gärning avsevärt värre.

Min uppfattning är att 18-åringen hållit fast Toves armar precis som 20-åringen säger. Hennes uppsåt får prövas utifrån det praktiska händelseförloppet, och hon har handlat likgiltigt. "

https://www.expressen.se/nyheter/rattegangen-om-mordet-pa-tove/

J skulle utfrågats mer om vad M gjorde innan och efter ?
Citera
2023-03-31, 20:19
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vätska, förmodligen urin, från kroppen efter döden.
Innehållet i blåsan uppmättes till 90 ml, vilket mycket väl kan tala för ett besök på toaletten strax innan hon lämnar Nöjet, dvs en timme tidigare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in