Citat:
Ursprungligen postat av
UyCVswHfsnM2z3nH
Du argumenterar emot dig själv. Tråden för sexarbetare är till för sexarbetare. De branschorganisationer jag länkade till tidigare i tråden är för techarbetare av ett visst kön. Det är som om tråden för sexarbetare i ditt exempel skulle vara bara för mörkhyade för att de är i minoritet.
Du verkar inte fatta att det inte är någon skillnad på yrkesbeskrivningen för en kvinnlig programmerare och en manlig. Kön har inte ett skit med yrket att göra.
Det går alldeles utmärkt att nätverka och dela sina perspektiv utan att utesluta någon av sina kolleger. De flesta män skulle inte gå på dessa tillställningar ändå även om de var öppna för alla.
Du verkar heller inte känna till att dessa organisationer primära uppgift inte är att jobba mot sina fiktiva diskrimineringsfiende. Eventen är till för att nätverka och knyta kontakter, dela uppdrag och anställa varandra. Precis samma saker som vilket branschevent som helst som är öppet för båda könen.
Nu missuppfattar du mig. Det är
nätverkandet som är i fokus.
Att tex. sexarbetare vill
nätverka med andra sexarbetare är inte konstigt: de delar unika erfarenheter med varandra som vi andra inte ens kan förstå enligt en av dessa sexarbetare som jag debatterade med i den nämnda tråden.
Att kvinnliga teknologer vill
nätverka med andra kvinnliga teknologer är heller inte konstigt, med tanke på att kvinnliga teknologer är i
minoritet bland teknologer (som är ett mansdominerat yrke) och som
minoritet kan ha behov av att dela historier och engagemang etc. med varandra. Så som minoriteter ofta tycks vilja... Även deras erfarenheter är givetvis unika och säkerligen svåra att helt förstå för tex. en kvinna som jobbar i ett kvinnodominerat yrke eller en manlig teknolog som är i en av många män i yrket, dvs. ingår i
majoritetsgruppen i arbetsgänget. Att kvinnliga teknologer vill
nätverka med varandra kan också ha som syfte att locka flera kvinnor till sådana yrken.
Att vilja
nätverka med folk som delar liknade erfarenheter har varken med sexism eller feminism att göra. Själv
nätverkar jag med folk som har/har haft samma allvarliga sjukdom som jag har haft. De vet vad man pratar om... Det fyller en viktig funktion.