2023-03-31, 17:44
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Om du lever med och är väl insatt i vad ADHD innebär, så borde du veta att alla inte är som du bara för att de har ADHD. Men du vet kanske bättre än den sakkunnige som diagnostiserat MH?

Oj , det tog skruv , jag sa bara vad jag inte känner igen. Tagga ner lite i din iver att försvara M. Hon sitter där hon sitter och livet går vidare för oss andra !
Citera
2023-03-31, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OppVaskeKluten
Har det framkommit huruvida TT fick åka baksätet eller bagaget i den lilla röda Suzuki Alot med reg.nr KUM 847

Söker detaljerat hur TT lastades…

Baksätet, det stämmer med både fynd i bilen och GMs berättelse.
Citera
2023-03-31, 17:47
Medlem
Citat:
Har det framkommit huruvida TT fick åka baksätet eller bagaget i den lilla röda Suzuki Alot med reg.nr KUM 847

Baksätet säger de båda i förhören. De fann ett hårstrå från Tove där också vid husrannsakan av bilen.
Citera
2023-03-31, 17:51
Medlem
cvidcrna19s avatar
Är det någon som har koll på när ljudfilerna från rättegången blir offentliga? Sker det efter avslutad rättegång eller efter domen kommit?
Citera
2023-03-31, 17:51
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cidertider
Känner inte alls igen förvirrad och stressad i övriga livet. Nytt för mig fast jag lever med adhd i mitt liv.

"Maja är ganska lugn, Maja borde ha någon form av ADD"

Förhör med Hedström, Peter; 2022-11-09 13:06 diarienr: 5000-K1226065-22 sidan 894
Citera
2023-03-31, 17:52
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cidertider
Känner inte alls igen förvirrad och stressad i övriga livet. Nytt för mig fast jag lever med adhd i mitt liv.

Saker som problem med arbetsminnet, koncentrationssvårigheter och att man har svårt att sålla intryck leder till stress och förvirring för många med adhd. Däremot klarar man ofta av sina intressen finfint.

Jag har ingen uppfattning varken för eller emot MHs skuld, kommenterade bara emot vad jag såg som ett klassiskt "men du kan ju inte ha adhd, du kan ju koncentrera dig jättebra när du gör x"-argument
Citera
2023-03-31, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Birdogirl
Tack för förtydligandet av tider. Vill här påpeka att det alltså finns 11 minuter för JJ att: Utföra ett mord genom strypning samt tillfoga samtliga av de skador som bedömts tillkommit innan döden inträffar enligt rättsmedicin. Hämta underlakanet från under sängen. Ensam svepa in den tunga kroppen i underlakanet och därefter transportera denna livlösa och otympliga kropp till ett gömställe. Dessutom fixa iordning toan efter det som hänt.

Ovanstående ska alltså hunnits med på 11 (!) minuter om vi ska tro på MH. Det är inte möjligt att ensam hinna detta.

Jag uppmanar även de som ändå tror på M att läsa samtliga hennes polisförhör i FUP. Det är lögner ända in i kaklet tills dess hon blir överbevisad och då ”minns hon” lämpliga delar att kunna konfrontera bevisen som lagts fram. Jag är övertygad om att det finns mer hon har att berätta om man hade fortsatt arbeta med henne och lägga fram bevis.
Hon är inte den drivande och hennes straff ska därmed inte vara lika högt som Johannas. Men hennes historia håller inte.

Det är definitivt möjligt på 11 min för JJ själv!!!!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Baksätet, det stämmer med både fynd i bilen och GMs berättelse.

Citat:
Ursprungligen postat av VVVulpes
Baksätet säger de båda i förhören. De fann ett hårstrå från Tove där också vid husrannsakan av bilen.

Är det sant att JJ la sig på rygg i baksätet med TT över sig? JJ tog spjärn med sina fötter på insidan dörröppningen och på så vis fick in TT i baksätet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, jag var nog med på det (rättsliga), men tappade nog bort mig i tankarna på vägen...

Nä, jag tror inte heller att Maja visste vad som var i görningen, men hon kunde säkert ana med det hon visste innan. Och rent juridiskt kan man ju knappt bevisa det, även om Rullman verkar mena att även hon haft uppsåt.

Jag tror inte att det finns bevis nog för att fälla Maja, och hoppas faktiskt på att hon blir fiad på den punkten av den anledningen. Vad man än tror, så ska det bevis utom rimligt tvivel, och tvivel tycker jag att det finns.

Ja, jag kan tycka att Svegfors har varit lite väl ledande i frågor till Maja, samtidigt verkar ju Maja ha svårt med att läsa mellan raderna och behöver input från någon som hjälper henne med sådan tankar som kanske andra har, och att sätta ord på sina egna känslor.

Själv pendlar jag fram och åter, men har stannat vid att det ändå finns några punkter som gör att jag inte tror på henne fullt ut. Det är dels att Maja pratar om den kalla kroppen (som ju inte kan ha kallnat) och sedan är det nog så att Tove ligger kvar (spekulation som inte kan bevisas) i badrummet.
Hade kropppen flyttats tror jag nog att Maja hade sagt om Johanna hade bett om hjälp att få ut kroppen.

Jag tycker att JJ verkar väldigt svävande om hur det går till när Maja kommer och hjälper till med händerna. Här ser jag två möjligheter:

- att JJ inte vill berätta att hon ber Maja hjälpa till. Det skulle förstöra hennes version av den lätta och korta strypningen. Och Maja vill inte erkänna att hon vairt där inne.

- att JJ hittar på för att det är det enda sättet att kom åt Maja som inte alls varit med.

Det troligste är för mig att Maja visste om vad som hände, hon hörde, men ingrep inte. Precis som med de tänkta mordbränderna väntar hon ut ända in i det sista, men klarar inte av heller att avstyra eller säga nej fast hon inte vill. Hon berättar inte heller för någon.

Det är möjligt att Svegfors och även polisen börjat få upp ögonen på Maja. Maja har blivit utnyttjad av en person som bara tänkt på sig själv. Kanske bheövs en typ av avprogrammering, likt de som har varit i sekter? Någonting känns väldigt fel i hur hon lyder Johannas minsta vink.

Maja är långt ifrån iskall som Johanna. Jag berördes av hennes berättelse om det hemska ljudet när Tove drogs i gruset. Så kan inte en människa utan känslor berätta, inte ens fantisera ihop. Det är helt klart självupplevt.

Utan Johanna hade aldrig Maja hamnat i den här sitsen. Hon har haft en extrem otur att hon hana ti klorna på Johanna. Johanna däremot hade även utan Maja hamnat i en liknande situation förr eller senare. Det var bara en tidsfråga.

Ja, nu for mina tankar iväg igen från vad man skulle kunna bedöma Maja rent juridiskt för vad gäller brottet. Det enda jag kan se att man kan bevisa, det är gravfridsbrottet. Hon har ju inte tuttat eld på Tove, så där undrar jag om man kan fälla för grovt, även om hon undanhöll att hon vissta att Tove var död och bortfraktad.

Jag uppfattar det som att en 'avprogrammering' började när M fick samsittning. Samsittaren beskriver sig som en 'extramamma' för henne på häktet. Och berättar bl a för M att det du beskriver om din relation till J är ingen 'äkta vänskap.' M har då bl a berättat att J blir arg om hon inte får som hon vill t ex när M inte orkade festa. Samsittaren verkar bli lite av en psykolog för M. Det är nästan så man undrar om det verkligen var platsbrist eller en medveten strategi att placera de ihop?
Jag undrar vad samsittaren är häktad för själv? Någon som vet?
Samsittaren säger att M inte är någon svag person men med väldigt dåligt självförtroende och självkänsla'. Hon tolkar det som att J både lyft upp henne och tryckt ned henne samtidigt.
Och att M blivit väldigt styrd, använder ordet marionettdocka.

Det sista fick mig att tänka på Milgrams psykologiska experiment från 60-talet som visade att människor kan överge sina moraliska övertygelser och istället lyda order när de ställs under en auktoritet.
Citera
2023-03-31, 17:55
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
"Maja är ganska lugn, Maja borde ha någon form av ADD"

Förhör med Hedström, Peter; 2022-11-09 13:06 diarienr: 5000-K1226065-22 sidan 894
Hon har ADD enligt hennes mamma och P7 undersökning. Hon har inte ADHD.
Citera
2023-03-31, 17:56
Medlem
Fibonaccitals avatar
Citat:

Här är bilen i alla fall...

https://www.autouncle.se/se/d/15093626-begagnad-suzuki-alto-1-0-vvt-68hk-lagmilare-aux-ingang-arskatt-360kr
Citera
2023-03-31, 17:56
Medlem
Citat:

Baksätet. Johanna la sig underst, med Tove på magen, och hasade sig in i baksätet. Mysigt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in