2023-03-31, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quentin5
Jag undrar hur de har det i häktet nu? Sömn och nervproblem? Får de gå ut i friska luften? Säkert deprimerade.

Som man bäddar får man ligga!
Unnar dessa två ett totalt jävla mörker och livslångt tarmvred.
Citera
2023-03-31, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Tänkte bara lägga in en kommentar.
Planlagt mord innebär inte att det är planerat 1 månad, 1 vecka eller 1 timme i förväg.
Det är när handlingen sker och målet är att brottsoffret ska dö.
Ok, men jag tänkte närmast på att dödandet skulle ske i just lägenheten kanske inte var planlagt, utan att det bara "råkade" bli där.
Citera
2023-03-31, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
Inser att min tanke med brunnen antagligen är ett önsketänkande för MH skulle faktiskt komma ihåg ifall JJ stannat under färden och slängt ner mobilen i en gatubrunn för att det är ett hack i "histogrammet"

Här är lite mer till histogrammet. Av bilden att döma så kan mobilen vara nedtrampad till Kina. Basse medelst Hobbex-detektor verkade vara kombon att hitta den med i slutändan där.

https://sverigesradio.se/artikel/har-letar-militaren-efter-spar-fran-forsvunna-tove
Citera
2023-03-31, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meredith
Ok, men jag tänkte närmast på att dödandet skulle ske i just lägenheten kanske inte var planlagt, utan att det bara "råkade" bli där.
Håller fullständigt med dig 😃👍
Citera
2023-03-31, 16:32
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Jag har inte sagt att det räcker, jag har sagt att ditt inlägg är ett meningslöst inslag i debatten då du inte beaktar den samlade KEDJAN av indicier utan helt sonika försöker hitta svagheter i varje enskilt indicie utan att ens vara intresserad av vad alla dessa saker sammantaget ger.

Vad du inte förstår är att varje indicie behöver ha betydelse för såväl kedjan som för det som slutligen skall bevisas. I fallet ovan är det en räcka av helt normala handlingar som varken har någon som helst betydelse för anklagelsen var för sig eller sammansatt.

MH har aldrig förnekat att hon var i lägenheten. Att hon letade efter Tove på Nöjet har inget som helst bevisvärde för någon form av indiciekedja som skulle leda fram till att hon i samförstånd mördat Tove.

Citat:
Och jag personligen anser kedjan indicier tillräckligt stark för att om JAG satt i rätten hade jag ansett det ställt utom allt rimligt tvivel att MH är skyldig till mord. Eftersom detta är just en bedömning och inte ett vetenskapligt fakta är det inte säkert att rätten värderar på samma sätt, och det är möjligt att jag missat nåt som rätten sett.

Ja, att du placerad i en domstol skulle utgöra en allvarlig fara för rättssäkerheten i landet, det är redan ställt långt bortom allt rimligt tvivel. Det behöver du inte förklara tydligare

Citat:
Din sista paragraf förstår jag inte ett ord av, antar att det var riktat till nån annan?

Nej, det är inte mycket du förstår, det har jag märkt. Inte ens en så tämligen uppenbar kommentar.
Citera
2023-03-31, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cidertider
Har också för mig det. Då återfick M minnet också .
har också för mig det.
Citera
2023-03-31, 16:34
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Om MH säger man; "Tar tid för henne att sortera och få rätt på sina minnen. Blir nollställ i huvet i stressade situationer."
Hur fan kan hon då spela handboll?
En sport som hela tiden kräver blixtsnabba beslut hela< tiden i stressade situationer.

Hon har adhd-diagnos. Är väldigt klassiskt att man är "fisken i vattnet" när man sysslar med sina intressen, men däremot lätt blir förvirrad och stressad i övriga livet.
Citera
2023-03-31, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Referera gärna till vart jag hittar blödningar i hjärnan. Jag vet att venerna och kärlen mellan hjärnhinnorna var blodfyllda. Vill gärna ha nån källa på att berusningsgraden och illamåendet ökar när man äter setralin. Även hennes längd om du har möjlighet. Trots att jag har letat hittar jag inte nån bekräftad uppgift på hennes längd. Hon ser betydligt längre ut än medel, men gissar snarare på 175.

Konstigt att J och M s vikt och längd inte står med i rättsintyget.
I obduktionsrapporten.
Citera
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Fast det är ju inte samma sak alls. Handbollen är inte traumatisk för henne. Hon har lärt sig att hantera den typen av stress. Det är en vanefråga helt enkelt, hon är van vid att behöva ta snabba beslut inom sporten och därför upplevs inte det som negativ stress på samma vis och skapar inte minnesblockader mm pga trauma på samma vis som det här mordet med efterföljande aktiviteter gör.

Men hallå..Låter som en väldigt krystad förklaring. Är du psykiatriker eller? MH spelar dummare än hon är. Låtsas vara en veritabel femfemma för att undgå straff. Man vet att MH,s mobil rörde sej i lägenheten på ett sätt som nu är besvärande för henne. Tänk på att vi har bara JJs och hennes egen berättelse om vad som hände att gå på, och dom är ju inte ens samstämmiga. Vi vet ju inte ens om MH var så full som hon säger! Hon kan mycket väl ha varit vaken hela tiden, varit delaktig i mordet som JJ påstår och lagt sej i sovalkoven först efter att de dumpade kroppen. Granbarren som låg direkt på madrassen kan ju tyda på att lakanet som fanns där var det som de lindade in T med. I så fall ljuger MH om att JJ väckte henne först när T låg på ett lakan. Bristen på avvärjningsskador är ett annat indiceum på att MH verkligen höll hennes armar.
JJ berättar också att MH faktiskt var med. Man kan inte bara avfärda detta som skitsnack. Hon har heller inget att vinna på det. Snarare förlora på det, eftersom mordet då måste ha varit planerat då hon direkt kunde räkna med hjälp av MH!
Hon gjorde nog en tabbe där när hon erkände MHs medverkan. Hade varit betydligt lättare med olycks-förklaringen om hon lämnat MH utanför.
Rullman har också valt att åtala dem för att gemensamt och i samförstånd mördat T.
Tror han har rätt.
Citera
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meredith

Jag har fått känslan av att JJ sedan länge tänkt sig att TT skall dö. Att det skulle ske just denna kvällen fick jag känslan av att JJ bestämde sig för på Nöjet. Och att planen att ta TT till lägenheten och utföra mordet där, tog form i JJs huvud på Nöjet. Tydligen gick TT "husesyn" i JJs lägenhet och inne på toaletten, med MH däckad i sovalkoven, såg JJ sin chans, och tog den.

Därefter kan det mycket väl vara så att JJs initiala intention var att undanhålla för MH vad som hänt. Att hon själv först gömde undan liket, men att hon efter att hon virat in TT i ett lakan och baxat ut henne i hallen, insåg att hon inte skulle klara av att få ner TT till bilen på egen hand. Därför gick hon och väckte MH och sa åt henne att hjälpa till.

Säger inte att det måste gått till så, men att det mycket väl, fullt rimligen, kan ha gått till så.
Citera
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercede
Det sa rättsläkaren igår att det var möjligt, och att skadorna på Toves armar KAN ha uppstått så, däremot var det mycket mindre troligt att skadorna uppkom genom att någon höll i armarna.

Så jag tycker att "bevisen" klart lutar mer åt att Johanna själv "låst" Toves armar med sina ben samtidigt som hör ströp

Så uppfattade absolut inte jag rättsläkaren. Hon intygade ju Rullmans beskrivning. Återge gärna när hon skulle sagt så om armarna?
Citera
2023-03-31, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
M höll Toves händer så J kunde lättare strypa T.
Hon var med och delaktig.
Kanske, för det är inte bevisat, även om det vore det mest troliga. Så nej, du kan inte veta det säkert och rätten gissar inte, de utgår från vad som kan bevisas utom rimligt tvivel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in