2023-03-31, 11:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Ser det mer sannolikt att det är JJs lår som håller fast TTs armar..

Skulle MH ha suttit ovanför TTs huvud och dragit upp TTs armar över hennes huvud borde det funnits sträckningar och förslitningar i TTs bröst och Axel muskler och leder.

Håller med, jag tror som sagt på att MH satt bakom JJ, omkring knäna eller låren, och tryckte T underarmar eller handleder mot golvet.
Citera
2023-03-31, 11:06
Medlem
cidertiders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Kan tänka mig att den muntra stämningen på vägen till Johannas lägenhet berodde på att de ville vagga in Tove i nån slag trygghet för att försäkra sig om att hon skulle följa med upp i lägenheten. Så äckligt gjort!!

Så har jag också tänkt. Planerat och genomfört i samförstånd , ingen som har sovit när de skulle
utföra det som de kom överens om.......äckligt
Citera
2023-03-31, 11:07
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det där är intressant. Rullman anger i klartext i gärningsbeskrivningen att det är JJ som tänder på Toves döda kropp. Han försöker inte ens knyta MH till det. Så frågan är hur han tänkte när han anklagade MH för grovt brott.

Han tänkte väl att MH mycket väl kan ha varit med & hållit fast Tove med anledning av rättsläkarens rapport. Förhören med rättsläkaren gav också svar på frågor som kan leda till en slutsats när hela förloppet vävs ihop. Bevis, tider, indicier, mobiler, vittnen, sannolikhet etc.
Citera
2023-03-31, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Del 2.
Jag har funderat på samma, att något inte stämmer med var de slängde ut mobilen. Det känns som att den bör ha hittats om de beskrivit det så bra. JJ säger ”Ja det är väl där då” och ”Mmmm” samt ”Jag tror det/ .. tror jag” när de frågar om det är den rastplatsen osv. Jag uppfattar det som att hon ljuger för hon vill självklart inte hjälpa utredningen framåt, även om hon låtsas vara behjälplig. Hon inser ju att de inte har någon aning om var mobilen slängdes så då ser hon tillfälle för att förvilla mer. Hon är medveten om att MH har noll lokalsinne och antagligen var helt off i bilen pga chocken av Toves lik i samma bil, så hon kan nog inte alls beskriva var mobilen slängdes. Hennes berättelse hon drar låter så inövat (det med Ekenässjön) så det kan absolut vara en del av den story JJ övade in med MH på söndagen vid Illharjen.
FHL la ju fram, som du sa, beskrivning direkt om rastplats och JJ nappar på och instämmer. Jag tror mobilen finns någon annanstans.

(Fick radera lite av ditt inlägg pga för långt meddelande men om någon vill läsa hoppas jag de trycker direkt på inlägget jag citerat)
Citera
2023-03-31, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Du får rätta mig om jag har fel, men räcker det inte i princip att rulla in en mobil i aluminiumfolie eller lägga den under en blyplatta för att den ska upphöra att få kontakt med nätverket helt?

Det har ju knappast J gjort däremot, men hon skulle ju ha kunnat lagt den i en låda i en källare eller någon vägbrunn där lådan skärmar av strålningen helt om den är i metall.

Är det så att den försvunnit i riktning mot dammen så borde nog polisen egentligen söka vid vägbrunnar eller dammbrunnar eller vad det nu än finns där i närheten. Något som gärna innebär att mobilen kan ligga i ett rör exempelvis under jorden och eventuellt under vatten.

Annars så är ju möjligheten att hon helt enkelt förstörde mobilen. Slog sönder den med en hammare eller något. Grävde sedan ner grejerna med grepen eller något. På något vis tror jag ju ändå att den har något form av sammanhang i hela den här storyn på något vis.

Ja och en mobil kan även få olika ”täckning” beroende på hur landskapet ser ut runtomkring eller vilka byggnader som finns i aktuella området.

GPS har haft lite problem med det (har skrivit om det i den hör tråden just den tekniska biten och vad allt kallas osv)men ny generation där råder bot på just när signalerna från satelliterna studsar.

Sen så har ”mobilmaster” och mobilen den egenskapen att mobilen vill prata med den antenn som har starkast sändare där man befinner sig. Ihop med andra faktorer men så funkar det förenklat.

Så polisens tårtbit norrut behöver inte betyda att mobilen är i den rent fysiskt. Det som redovisas i fupen är en väldigt förenklad bild av hur operatören uppskattar att täckningen från det cellid ser ut.
Citera
2023-03-31, 11:12
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooloomooloon
Han tänkte väl att MH mycket väl kan ha varit med & hållit fast Tove med anledning av rättsläkarens rapport. Förhören med rättsläkaren gav också svar på frågor som kan leda till en slutsats när hela förloppet vävs ihop. Bevis, tider, indicier, mobiler, vittnen, sannolikhet etc.

Grovt mord?

Du får nog läsa inlägget igen och kolla upp vad som faktiskt diskuterades
Citera
2023-03-31, 11:14
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NONVIOLONCE
De har i samförstånd orsakat Toves död. Att vara mindre begåvad spelar inte in... hur skulle rättsystemet se ut om vi börjar att åtala efeter hur begåvade vi är. Ingen kriminell är väl begåvad ,, det är därför de begår brott de är obegåvade och känslokalla.

Nämn ett bevis för att MH har mördat Tove i samförstånd!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Jag har funderat på samma, att något inte stämmer med var de slängde ut mobilen. Det känns som att den bör ha hittats om de beskrivit det så bra. JJ säger ”Ja det är väl där då” och ”Mmmm” samt ”Jag tror det/ .. tror jag” när de frågar om det är den rastplatsen osv. Jag uppfattar det som att hon ljuger för hon vill självklart inte hjälpa utredningen framåt, även om hon låtsas vara behjälplig. Hon inser ju att de inte har någon aning om var mobilen slängdes så då ser hon tillfälle för att förvilla mer. Hon är medveten om att MH har noll lokalsinne och antagligen var helt off i bilen pga chocken av Toves lik i samma bil, så hon kan nog inte alls beskriva var mobilen slängdes. Hennes berättelse hon drar låter så inövat (det med Ekenässjön) så det kan absolut vara en del av den story JJ övade in med MH på söndagen vid Illharjen.
FHL la ju fram, som du sa, beskrivning direkt om rastplats och JJ nappar på och instämmer. Jag tror mobilen finns någon annanstans.

(Fick radera lite av ditt inlägg pga för långt meddelande men om någon vill läsa hoppas jag de trycker direkt på inlägget jag citerat)

Det är inte som att leta efte är en nål i en höstack om hon faktiskt har ”ringat” in ett område men det är ett väldigt ”kladdigt” område. Vi kanske aldrig får svar var den är men något skaver med deras berättelse kring mobilen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Inte helt inläst på Föredadammen med djup och likanande och det tragikomiska är att det är/var JJ:s pappa som är ansvarig för alla vattendragen runt Vetlanda som man borde rådfråga då…

Ser inte så djupt ut men framgår kanske i nån öppen källa nånstans.

Men ser ut som seriösa dykare var i farten och de gått tillväga enligt konstens alla regler får man hoppas. Handlade väl i slutändan om att mosa runt i slammet med händer och detektor får man anta.

Drar mig till minnes att räddningstjänsten stod och vände och vred på en metalldetektor vid Kvarndammen och jag hoppas de fick ordning på den.

Tack, alltid intressant att få in kunskaper kring temat här.

Inser att min tanke med brunnen antagligen är ett önsketänkande för MH skulle faktiskt komma ihåg ifall JJ stannat under färden och slängt ner mobilen i en gatubrunn för att det är ett hack i "histogrammet"
Citera
2023-03-31, 11:16
Medlem
Gonorres avatar
Toves familj grät när Rullman yrkade på livstid, tror dom kommer få anledning att göra det igen när dom förkunnas 19/4. Kommer bli tidsbestämt straff för båda dessa damer.

20-åringen döms för mord 16 år + gravfrid 2 år = 18 år. Ute efter 11.5 år (2/3 delar - 6 mån häkte)
18-åringen = Frias för mord men döms för grovt gravfridsbrott till 2 år. frisläppt om 10 månader.
2/3 delar = 16 mån - 6 mån häkte.

Frågor på det ?
Citera
2023-03-31, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gonorre
Toves familj grät när Rullman yrkade på livstid, tror dom kommer få anledning att göra det igen när dom förkunnas 19/4. Kommer bli tidsbestämt straff för båda dessa damer.

20-åringen döms för mord 16 år + gravfrid 2 år = 18 år. Ute efter 11.5 år (2/3 delar - 6 mån häkte)
18-åringen = Frias för mord men döms för grovt gravfridsbrott till 2 år. frisläppt om 10 månader.
2/3 delar = 16 mån - 6 mån häkte.

Frågor på det ?

Jag hoppas inte det!

Visst är de vid livstid man endast kan begära tidsbestämt efter x antal år?
Citera
2023-03-31, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nämn ett bevis för att MH har mördat Tove i samförstånd!

Man kan också ställa frågan. Nämn ett bevis för att J mördat T i samförstånd!

Det finns ingen teknisk bevisning mot någon av dom. Det finns en mängd indicier och två historier som skiljer sig åt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in