2023-03-31, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja det är i princip bara whiteboardtavlan som saknas när förhörsledaren skissar upp och serverar rastplatsen som dumpningsplats mobil.

Dock ville jag visa med citat ur förhör hur MGM pratar sig fram till den platsen. Men ingenting, vare sig i deras berättelse eller teknisk bevisning, visar att den är slängd i Föredadammen. Tvärtom så visar den tekniska bevisningen att den går upp i rök 260 meter från JJ:s bostad och då under färd och enligt operatören TRE då att den försörs eller hamnar i vatten. Och det är svårt att förstöra en mobil i bilen så vart tusan tar den vägen?

Du får rätta mig om jag har fel, men räcker det inte i princip att rulla in en mobil i aluminiumfolie eller lägga den under en blyplatta för att den ska upphöra att få kontakt med nätverket helt?

Det har ju knappast J gjort däremot, men hon skulle ju ha kunnat lagt den i en låda i en källare eller någon vägbrunn där lådan skärmar av strålningen helt om den är i metall.

Är det så att den försvunnit i riktning mot dammen så borde nog polisen egentligen söka vid vägbrunnar eller dammbrunnar eller vad det nu än finns där i närheten. Något som gärna innebär att mobilen kan ligga i ett rör exempelvis under jorden och eventuellt under vatten.

Annars så är ju möjligheten att hon helt enkelt förstörde mobilen. Slog sönder den med en hammare eller något. Grävde sedan ner grejerna med grepen eller något. På något vis tror jag ju ändå att den har något form av sammanhang i hela den här storyn på något vis.
Citera
2023-03-31, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Och det tycker du då att hon verkar ha lyckats med?
Det låter jävligt konstigt när man har en så pass skev människa som J att jobba med, där det är helt omöjligt att väcka sympati.

Ta skillnaden mot MH. Där HAR sympati väckts, eftersom den personen verkar uppvisa någon form av ånger, eller i alla fall känslor.

Det gör inte J. J gråter på fel ställen, hon upplevs mer som en person som gråter för sin egen skull.
Och det valde då Sangborn att spinna vidare på. Och misslyckades kapitalt.

Ja det är ju där problemet ligger för Sangborn, hon har ett snudd på omöjligt uppdrag, så det är ju inte konstigt att hon famlar efter alla strån hon kan.
Citera
2023-03-31, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AstasGranne
OBS! Har läst många men inte alla inlägg och någon kanske redan har skrivit det jag ska skriva nu.
Citerar Braskamin58 inlägg för att advokatens ord, som jag vill lyfta fram, stod så tydligt där,
detta är alltså inte någon kritik mot Braskamin58s inlägg!

"Min klient har sin absolut värsta dag i hela sitt liv", säger advokat Clea.
Hur det än gick till enligt J ... att den 16 oktober ha orsakat ((sett)) att T dött, att sedan - som J erkänt -
transporterat, släpat ut T i skogen och tänt eld på henne (kremera för att inte djur skulle äta!),
den dagen var alltså inte den värsta dagen i Cleas klients liv?

Det var en fruktansvärt kväll för TOVE också som miste sitt liv på ett fruktansvärt sätt... din idiot till avdokat.
Citera
2023-03-31, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NONVIOLONCE
Det var en fruktansvärt kväll för TOVE också som miste sitt liv på ett fruktansvärt sätt... din idiot till avdokat.

och värre kommer det att bli när hon får ta på sig fängelse kläderna... det blir ingen rosa blus och kort ´kjol på länge hon kommer att komma ut kanske när hon är 45 år.
Citera
2023-03-31, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Ett scenario är:
- JJ sitter gränsle över T överkropp och stryper
- MH sitter gränsle över T bakom JJ, eller sitter gränsle över T ben och håller armarna/händerna i golvet?

Tror inte det är knepigare än så? Skulle inte MH sitta gränsle över T ben, skulle T sannolikt sprattla med benen och försöka knäa JJ i ryggen?

Skulle MH ha suttit så når hon inte fram för att få ett stabilt grepp om TTs händer.. JJ är ivägen helt enkelt.

Observera att det är JJ som fäller TT, det är JJ som stryper ihjäl henne och kväver sönder henne genom att sitta på bröstkorgen.

Det är JJ som skriver hattexter, är svartsjuk, googlar på hur man mördar någon diskret osv..

JJ är den som är drivande och mördar!
Citera
2023-03-31, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Kan tänka mig att den muntra stämningen på vägen till Johannas lägenhet berodde på att de ville vagga in Tove i nån slag trygghet för att försäkra sig om att hon skulle följa med upp i lägenheten. Så äckligt gjort!!

precis så tänkte jag också,, djävla svin
Citera
2023-03-31, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanSerman
Bra poäng, tänkte inte på det. Känns ju spontant som att MH håller ner T överarmar i så fall typ? Annars skulle JJ och MH "krocka"?

Ser det mer sannolikt att det är JJs lår som håller fast TTs armar..

Skulle MH ha suttit ovanför TTs huvud och dragit upp TTs armar över hennes huvud borde det funnits sträckningar och förslitningar i TTs bröst och Axel muskler och leder.
Citera
2023-03-31, 10:59
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Nej att de gör extraheringen av JJ:s mobil först måndagen 24/10 kan det betyda men vi får se om vi får det bekräftat på nåt sätt.

I molnet kollar de 28/10-2/11. Lång tid efter beslag. Snap och Google görs 28/10 och iCloud där koordinaterna uppmärksammas (egentligen kartbilden vilken leder till förjupad analys) görs först 31/10. Det föranleds av åklagarbeslut om husrannsakan via distans. Varför han väntar två veckor kan bara han svara på. De bör haft JJ:s inloggning/lösenkod redan dag ett.
Tack! för, som vanligt, begripligt svar.

Det känner jag igen. Den infon har du nog lämnat tidigare. Sorry för mitt teflonminne.
Citera
2023-03-31, 11:00
Medlem
Tänkte på Föredadammen
Har tyvärr inte "fuppen" med bilder här, men jag har något minne av att JJ:s skor hade antydan till lera och granskogen brukar ha podsol.
En klassikt jordanalys skulle kanske vara en tanke på hennes skor och kolla vilken sammansättning jorden har, men då spårar det nog ur lite.
Hade hon sandaler vid "kremeringen" finns det fog för att faktiskt rent tekniskt kunna avgöra var hon varit i Vetlanda den natten och promenerat.
Även granbarren berättar en historia då de kan vara upp till 7 år i ålder och barrens klyvöppningar på granen som står kvar berättar en hel del.
Citera
2023-03-31, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Calvinol
Tvärr så brukar sökfolk förstöra sikten direkt genom att plaska runt i vattnet och att söka saker på botten görs alltid bäst när det mörkt.
Man ska ha ledlampor med RGB-matris så att man kan byta färg och helst sitta i en båt med transparent botten (typ lucka).

När vi bärgar saker brukar vi fira ner en lampa mot botten och allt ljust reflekteras.
Nu vet jag inte vilken färg Toves mobil har men min pärlemo-mobil skulle synas som en kvasar från botten.

Beroende på vilket sediment och typ alger släcks våglängderna ut på olika sätt.
Om man kan skickar man ner en gripklo eller alternativt ifall djupet är rätt så dyker man ner med huvudet först mot botten så att simfenorna inte rör upp silt.
kräver ganska bra kontroll på lungorna att "stå på näsan" och jag brukar ha dånande huvudvärk efteråt pga koldioxidmättnad.

Inte helt inläst på Föredadammen med djup och likanande och det tragikomiska är att det är/var JJ:s pappa som är ansvarig för alla vattendragen runt Vetlanda som man borde rådfråga då…

Ser inte så djupt ut men framgår kanske i nån öppen källa nånstans.

Men ser ut som seriösa dykare var i farten och de gått tillväga enligt konstens alla regler får man hoppas. Handlade väl i slutändan om att mosa runt i slammet med händer och detektor får man anta.

Drar mig till minnes att räddningstjänsten stod och vände och vred på en metalldetektor vid Kvarndammen och jag hoppas de fick ordning på den.

Tack, alltid intressant att få in kunskaper kring temat här.
Citera
2023-03-31, 11:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densistasovjet
Men är det inte JJ som planerat och även innan visat på låg empati och att kunna manipulera andra? MH framstår väl som lågbevågad och såklart kan även en sådan döda andra men då mer i vredesmod och inte så här kallt planerat. JJ livstid och MH ett något lägre straff.

De har i samförstånd orsakat Toves död. Att vara mindre begåvad spelar inte in... hur skulle rättsystemet se ut om vi börjar att åtala efeter hur begåvade vi är. Ingen kriminell är väl begåvad ,, det är därför de begår brott de är obegåvade och känslokalla.
Citera
2023-03-31, 11:03
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Skulle MH ha suttit så når hon inte fram för att få ett stabilt grepp om TTs händer.. JJ är ivägen helt enkelt.

Observera att det är JJ som fäller TT, det är JJ som stryper ihjäl henne och kväver sönder henne genom att sitta på bröstkorgen.

Det är JJ som skriver hattexter, är svartsjuk, googlar på hur man mördar någon diskret osv..

JJ är den som är drivande och mördar!

Ja, nog är/känns det som att det är JJ som är den drivande och hatiske, helt klart. Dock får jag för mig att MH hållit fast hennes armar mot golvet (typ vid handlederna eller underarmarna), och att hon för en stund suttit bakom T, kanske vid T lår eller runt knäskålarna. I så fall är det ju medhjälp till mord, minst. Men jag tänker bar högt. T borde ju ha sprattlat rejält med benen och knäna mot JJ bakifrån, och med armarna för ett ögonblick, av ren överlevnadsinstinkt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in