2023-03-31, 02:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Jag har utbildats av Sangborn inom juridik. Hon är fantastisk och en av de mest sympatiska människorna jag träffat på. Hon gör också sitt jobb 100% och skulle vara min no 1 advokat att önska om jag någonsin skulle begå ett brott. Det finns få som dedikerar sig så helhjärtat som Sangborn gör till sina klienters bästas räkning. Att ni hoppar på Sangborn är inte bara inkompetent och smaklöst, det är gränslöst och visar på hur dålig förståelse ni har inför svenska rättsapparaten och allas rätt till ett genuint försvar av en advokat som tar sin klients bästa på allvar. Sangborn har gjort precis det hon ska göra för J och försvarat henne på ett ypperligt sätt. Även om jag kan tycka att det är trams att hävda att T skulle ha dött av sina egna spyor så sett ur försvarsadvokatssynpunkt så gör Sangborn helt rätt som hävdar det i sitt försvar av J.

Det är skrämmande hur ni sitter och hoppar på en advokat som gör sitt jobb så här bakom era datorskärmas trygghet helt anonymt. SKÄRP ER!

Hon gör sitt jobb precis som hon ska. Tyvärr blir man ju hatad om man representerar mördare, det kommer med jobbet liksom. Sangborn är ju snäll och go som en nallbjörn jämfört med Amerikanska försvarsadvokater...
Citera
2023-03-31, 02:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Taxidriver66
Betalar dom åtalade för advokaterna eller är det tilldelade advokater av staten?
Clea Sangborn känns inte som nån advokat man frivilligt anlitar.
Känns inte denna rättegång lite mest som ett ”förspel” till den riktiga rättegången som kommer hållas i hovrätten, för domen kommer överklagas säger alla experter.
vid allvarliga brottsanklagelser (och det här är en extremt allvarlig brottsmisstanke) så tilldelas man en offentlig försvarare, ja.

överklaga till hovrätten kan man alltid göra. men jämför med ett barn som göra illa sig, hur mycket kan dagisfröken + första hjälpen-kittet på dagis hjälpa jämfört med en läkare? en läkare är givetvis en expert på ämnet och har andra verktyg, kan göra bakterieodlingar mm. på samma sätt är hovrätten experter jämfört med tingsrätten som består till hälften av jurister i utbildning och nämndemän (politiker som inte är insatta i juridik över huvudtaget men ska bidra med sitt rättspatos). vid en överklagan skriver tingsrätten en sammanfattning som hovrätten kan ta upp och granska om de kan använda andra verktyg (som en läkare kontra en dagisfröken)
Citera
2023-03-31, 02:22
Medlem
Syragruppens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
"Det är ju då inte hänsynslöshet mot offret"

Alltså... Hur ska du kunna vara hänsynslös mot någon som redan är död menar du? Det är väl givet att man stävjar hanteringen av liket utifrån försvårandet för rättsväsendet att klara upp brottet, eller möjligen om man begår någon form av handling för att skymfa liket riktat mot dennas/dennes anhöriga.

Lagen skyddar avlidna, avlidnes anhöriga, gravar, kyrkogårdar, allmänheten och staten/rättsväsendet. Finns domar från t.ex. fall där kroppen styckats där man tar upp både den respektlösa hanteringen av den avlidne, anhörigas lidande så väl som medvetet försvårande av utredningen.

När du avlider upphör du att vara en juridisk person men staten upphör inte med att skydda dina intressen. Att man gjort något som är av särskild hänsynslös karaktär kan innefatta bristande respekt mot den avlidnes kropp även om offret per se inte blir målsägande.

Är för övrigt glad över lagändringen där rubriceringen grovt brott tillkom, kändes inte rimligt att stycka en kropp och klottra på en gravsten faller under samma brott.
Citera
2023-03-31, 03:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Någon som vet om JJ sagt förlåt eller på annat sätt bett om ursäkt, sagt sej vara ledsen, till anhöriga under rättegången?
Inget som har framkommit
Det gäller både J och M
Citera
2023-03-31, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av discoveryplus
Några tankar efter förhören i tingsrätten som jag tagit del av fragmentariskt via medier (men har läst den rättsmedicinska rapporten och förhören i FUP), här lite löst formulerat.

JJ säger enligt ljudupptagningen som publicerades av tv4 att MH höll i händerna. Även när hon säger höll i "dem" och "de" syftar "de" och "dem" bakåt, till "händerna" i JJ:s utläggning.

I utfrågningen av den rättsmedicinska läkaren talas det om armbågar.

Det talas även och *framför allt* om armar.

Så vilket var det – händer, armar eller armbågar? Här borde exaktheten vara av största vikt.

Till sist, gällande MH:s trötthet, tänkte jag på att MH:s pappa eller mamma i förhöret i FUP säger att föräldrarna brukar ge MH:s medicin. MH äter alltså Ritalin om jag förstår rätt och har sannolikt den vanligt föreskrivna långtidsverkande dosen (ca 7h). Även om dosen intas två gånger om dagen, säg morgon och lunch, borde medicinen ha varit ur kroppen vid 01 och flera timmar innan. När Ritalin går ur kroppen kan man bli väldigt trött. Lägg därtill alkoholintag, när även alkoholen börjar gå ur kroppen, som kan hjälpa till att skjuta fram rebound-tröttheten av medicinen, kan tröttheten slå till lite senare och med kraft. Att slumra till mellan tuggorna är i ett sådant scenario inte en orimlig upplevelse. Man kan alltså bli *extremt* somnolent.

Den som har haft Ritalin och dessa upplevelser borde veta vad jag talar om!

Om relevant i det här fallet så borde MH:s advokat framföra detta i rätten. Reboundeffekten av Ritalin vid normala doser, med tröttheten och minnesproblemen om exakta tidpunkter och händelser som kommer av att effekten går, är vanliga biverkningar och kan alltså förklara MH:s redogörelser om trötthet och sömnighet, därtill MH:s upplevelse av att vara väldigt berusad av alkoholen.

Jag har hittills inte sett några sådana utläggningar till MH:s försvar men hoppas de kan uppmärksammas och diskuteras vidare.
Är Ritalin Add medicin?
Citera
2023-03-31, 03:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är du nog ensam om att tycka.

Ja, fast hon ÄR ju advokat. Det är hennes JOBB att försvara sin klient och på alla sätt underlätta för henne, och vara på hennes sida.
Hennes klient blev också arg på henne
Citera
2023-03-31, 03:35
Medlem
Krakatoas avatar
Det här är väl egentligen en generell fråga när det gäller rättegångar men vet någon när/om man kan ta del av ljudfiler från rättegången? Vissa delar var under lykta dörrar men resten borde man ha rätt att ta del av?
Citera
2023-03-31, 03:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Är Ritalin Add medicin?
En adhd medicin
Citera
2023-03-31, 03:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakatoa
Det här är väl egentligen en generell fråga när det gäller rättegångar men vet någon när/om man kan ta del av ljudfiler från rättegången? Vissa delar var under lykta dörrar men resten borde man ha rätt att ta del av?

Du får vänta tills domen kommer den 19 april kl 14.00. Då kan du beställa hos Eksjö Tingsrätt.

Beställ domar, beslut eller handlingar

Här beställer du

Ljudfiler på CD/DVD
Avgift tas ut med 120 kronor

https://www.domstol.se/eksjo-tingsratt/tjanster-och-blanketter/bestall-domar-beslut-eller-handlingar/
Citera
2023-03-31, 03:54
Medlem
Krakatoas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Du får vänta tills domen kommer den 19 april kl 14.00. Då kan du beställa hos Eksjö Tingsrätt.

Beställ domar, beslut eller handlingar

Här beställer du

Ljudfiler på CD/DVD
Avgift tas ut med 120 kronor

https://www.domstol.se/eksjo-tingsratt/tjanster-och-blanketter/bestall-domar-beslut-eller-handlingar/

Topp! Tack för snabbt svar!
Citera
2023-03-31, 04:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Hennes klient blev också arg på henne

Ett klipp om Sangborn

20-åringens försvarare: "Det jobbigaste mål jag haft"

https://sverigesradio.se/artikel/20-aringens-forsvarare-det-jobbigaste-mal-jag-haft
Citera
2023-03-31, 04:55
Medlem
Magica-Lazios avatar
Att sangborn uttala sig om JJ att det är hennes värsta dag i hennes liv förstår jag inte varför det rymmer upp så många känslor. JJ har åkt fast, JJ vet vilka straff som väntas vilket blir minimum 18år eller livstid.

En advokats jobb är att försvara oskyldiga och skyldiga oavsett. Det är liksom deras jobb att bevisa GM oskuld. Förstår inte vad som är konstigt med detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in