Citat:
Ursprungligen postat av
Allasmeknamn
En fundering - läser domaren och nämndemännen FUP inför beslut?
Ser att du redan fått svar.
Det kallas "omedelbarhetsprincipen", vilket innebär att enbart det som framkommer under själva rättegången får användas som bevisning.
Därför är det väldigt viktigt att åklagaren är noga med att rätten får de viktigaste bevisen för att kunna ta rätt beslut.
Jag är själv inte så juridisk bevandrad, men jag hörde att rättens ordförande sa till Clea Sangborn på skarpen när hon läste ur FUP, och jag undrar lite över det där.
Om man kollar på åklagarens stämningsansökan kan man se att all bevisning, alla vittnen osv finns med där och vad de ska bevisa.
Det händer att en misstänkt säger plötsligt något helt annat än i tidigare förhör, och då kan åklagaen be om att få ta upp något som inte har ansökts om vid stämningen. Åklagaren brukar kunna få hänvisa till tidigare förhör i FUP, och brukar då fråga: "Med rättens tillåtelse" vill jag då läsa upp...vad du sa
Det gäller även försvaret som ska dokumentera vad som ska tas upp, kallade vittnen och vad de ska vittna om. Man ska lämna in de dokumnet som ska användas under rättegången, det för alla parterna ska i förväg kunna ta del av allt.
Så jag tror att när Clea började läsa upp saker ur förhör (och svara själv), gick hon utanför sina befogenheter. Vilket hon naturligtvis visste.
FUP finns tillgänglig i rättssalen, och jag har hört att i fera rättegångar läser åklagaren upp ur den om det är avvikelser.
Dock inte i det här fallet?
Trots att det kom upp ny information. JJ påstod tidigare att hon inte gjort de sökningar som man hittat i hennes enheter. Hon påstod ju att det måste någon annan gjort. Nu hittade hon på en ny version om Läckbergs böcker.
Här kunde ju åklagaren bett om att få läsa ur förhören vad JJ sagt om detta, men jag förmodar att det lät lika ihåligt om Läckberg, som att någon annan skulle ha sökt på "mörda diskret".