Citat:
Mobilen gick JJ ut och kastade mot en sjö. Efter hon tog ut den ur en plast påse. MH kastade nycklarna under färden och då sa MH att jj ville att hon skulle liksom ha plastpåse runt handen när tog fram nycklarna ur JJ:s jack ficka. Det här är som jag uppfattar i mitt minne av det jag läst ur förhören.
Del 1. (Se del 2 i nästa inlägg).
Tack! Läst in mig "lite" nu och det är intressant att det skrivs så här i akt 153/s. 154:
"TRE kan också se hur telefonen färdats genom Vetlanda vid 03 tiden på natten, precis som
Toves bror har fått fram genom tömning av Toves telefon."
Här syftar nog protokollföraren på att familjen använt inloggningsuppgifter för att kolla i Google-konto/Google-maps och inte själva mobilendå den ju inte är återfunnen.
Och tittar man i protokollet på sidan 155-156 i akt 153 så ser man de sträckor som Toves mobil ska ha färdats t/r McDonald's. Och då med vad Google tror är Lärkgatan 9D. Observera att Google ser ut att ta lite genvägar i Vetlanda som inte finns om man kikar på hur färdvägen är dragen på kartan där.
Sista bilturen är 03:45 då Toves mobil enligt Google rör sig 260 meter från Lärkgatan 9D riktning Storgatan. Sen inget livstecken enligt Google Maps i själva kartbilden.
Jag kan tyvärr lite för mycket om Google och platsdata än vad som är sunt. Och lyckats med det utan att vara IT-forensiker.
Min tolkning utan att ha inblick i rådatan så verkar Google gissa hej vilt här.
Lärkgatan 9D t/r McDonald´s vill Google få till 4,7 km men det är det inte utan det är minst 6 km. Alltså är vi nog överens om att "Lärkgatan 9D" i verkligheten är JJ:s bostadsadress Storgatan 71.
Utredarna gör även en jämförelse av det på sidan 25 i akt 153.
"Bilden till vänster förevisar körsträckan mellan Storgatan 71 och
McDonalds i Vetlanda. Kartbild
från Google Maps.
Bilden nedan är ett utdrag från
Toves Google konto som förevisar vilka sträckor som Toves mobiltelefon förflyttats med bil."
Men om "Lärkgatan 9D" är Storgatan 71 varför visar då Google Maps en förflyttning med bil från "Lärkgatan 9D" riktning Storgatan med bil 260 meter?
Vi fryser läget där och läser i akt 153/s. 31:
"Samtidigt har Johannas mobiltelefon ingen platshistorik mellan kl. 03:09 och fram tills efter kl.
04:00. Den sista kända positionen efter McDonalds besöket är att telefonen återkommer till bostaden vid Storgatan 71 kl. 03:09.
Majas telefon förflyttar sig inte på samma sätt Johannas telefon. Platsdata
för telefonen visar att telefonen alltjämt positionerar vid Storgatan. Både Johannas och Majas telefoner saknar användaraktivitet efter kl. 03:08. Johannas telefon har aktivitet efter kl. 04:00. Majas telefon återupptar aktivitet kl. 05:22.
Det går alltså inte att visa var tjejerna var 03:47. Men Johannas mobil registrerar som hemma med viktig plats till kl. 03:46:12.
Google menar att Toves mobil lämnar "Lärkgatan 9D" (dvs Storgatan 71) 03:45 och åker bil i 2 min.
03:46:12 är när JJ startar bilen och man kan anse att det är en ganska exakt platsprecision baserat att hon då inte bara är uppkopplad mot sin hemmamast, Wi-Fi, närliggande Wi-Fi känns igen av iPhonen osv.
Minns att "viktiga platser" ledde till fyndplatsen med 10-11 meters precision. Så hur exakt är Apples tider? Bör vara mer exakta än Googles som visar när Tovesmobil lämnar "Lärkgatan 9D" riktning mot Storgatan.
Men vi kan ta utgångspunkt i att Toves mobil börjar färdas enligt:
Start enligt Google 03:45 och bilen åker i 2 min.
Start enligt Apple 03:46:12 och det är en fast plats med koordinater.
Utredarna skriver i akt 153/s. 28:
"Åter i bil eventuellt norrut rv47.
M h a mobilmast så gör de tolkningen att bilen rör sig norrut från JJ:s bostad.
Men gör den det enligt Google Maps? Nja, den rör sig ju sydost från "Lärkgatan 9D" i riktning mot Storgatan har ju polisen skrivit tidigare.
Vad får de "norrut v47" från då?
Jo på sidan 30 så dyker den numera rikskända "Biltemamasten" upp och operatören TRE visar vilken riktning och "tårtbit" norrut som Toves mobil positionerar på sista "uppkopplingen".
Då kommer vi till en viktig fråga?
Har polisen kollat (mätt upp)om man kommer åt den sidan av mobilmasten/cellen mellan typ Biltema och JJ:s bostad?
Nu kanske vissa som följt tråden sen oktober fattar varför jag gjorde mig en vända till Vetlanda för att mäta lite masttäckning för att se var exakt de olika cellerna(typ antennerna) har sin täckning. Ska återkomma till det resultatet i ett annat inlägg. Tills dess kan man leta fram mitt inlägg från i höstas eller när det var om hur man matematiskt räknar fram grejer kring dessa celler och master osv.
Ok slutligen då, 260 meter säger Google att Toves mobil rör sig från "Lärkgatan 9D" riktning Storgatan och sen upphör alla spår av den på deras karta. Men den bör inte ha rört sig den vägen för den har inte varit på Lärkgatan utan på Storgatan 71.
Men från Storgatan 71, där den egentligen befann sig, så är det runt 260 meter till Kvarndammen. Närmaste vattendraget från JJ:s bostad.
Man kan slarvtesta lite med tidsstämplarna ovan om man nukan misstänka att Google inte är helt med i precisionsmatchen:
(Google avfärd bil 03:45) + (2 min bil) = 03:47
(03:47) - (Apple avfärd bil 03:46:12 "viktiga platser") = 48 sekunder.
Hinner man till rastplatsen vid Föredadammen på 48 sekunder? Eller ens två minuter?
Nej enligt Google tar det 4 minuter.
Är det då rimligt att lämna senast 03:46:12 säger vi och mobilen "dör" 03:47 enligt Google Maps ( 03:45+ 2 min bil)?
JJ nämner i förhör att hon är dålig på att backa, de måste ta bort imma i bilen, och de krånglar ut bilen. Kan det med den manövern ta två minuter att köra den korta sträckan till parkeringen vid Kvarndammen? Ja nog rätt rimligt.
Se forts del 2 i nästa inlägg.