2023-03-31, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FMR
Mobilen gick JJ ut och kastade mot en sjö. Efter hon tog ut den ur en plast påse. MH kastade nycklarna under färden och då sa MH att jj ville att hon skulle liksom ha plastpåse runt handen när tog fram nycklarna ur JJ:s jack ficka. Det här är som jag uppfattar i mitt minne av det jag läst ur förhören.

Del 1. (Se del 2 i nästa inlägg).

Tack! Läst in mig "lite" nu och det är intressant att det skrivs så här i akt 153/s. 154:

"TRE kan också se hur telefonen färdats genom Vetlanda vid 03 tiden på natten, precis som
Toves bror har fått fram genom tömning av Toves telefon."

Här syftar nog protokollföraren på att familjen använt inloggningsuppgifter för att kolla i Google-konto/Google-maps och inte själva mobilendå den ju inte är återfunnen.

Och tittar man i protokollet på sidan 155-156 i akt 153 så ser man de sträckor som Toves mobil ska ha färdats t/r McDonald's. Och då med vad Google tror är Lärkgatan 9D. Observera att Google ser ut att ta lite genvägar i Vetlanda som inte finns om man kikar på hur färdvägen är dragen på kartan där.

Sista bilturen är 03:45 då Toves mobil enligt Google rör sig 260 meter från Lärkgatan 9D riktning Storgatan. Sen inget livstecken enligt Google Maps i själva kartbilden.

Jag kan tyvärr lite för mycket om Google och platsdata än vad som är sunt. Och lyckats med det utan att vara IT-forensiker.
Min tolkning utan att ha inblick i rådatan så verkar Google gissa hej vilt här.

Lärkgatan 9D t/r McDonald´s vill Google få till 4,7 km men det är det inte utan det är minst 6 km. Alltså är vi nog överens om att "Lärkgatan 9D" i verkligheten är JJ:s bostadsadress Storgatan 71.

Utredarna gör även en jämförelse av det på sidan 25 i akt 153.

"Bilden till vänster förevisar körsträckan mellan Storgatan 71 och
McDonalds i Vetlanda. Kartbild
från Google Maps.
Bilden nedan är ett utdrag från
Toves Google konto som förevisar vilka sträckor som Toves mobiltelefon förflyttats med bil."

Men om "Lärkgatan 9D" är Storgatan 71 varför visar då Google Maps en förflyttning med bil från "Lärkgatan 9D" riktning Storgatan med bil 260 meter?

Vi fryser läget där och läser i akt 153/s. 31:

"Samtidigt har Johannas mobiltelefon ingen platshistorik mellan kl. 03:09 och fram tills efter kl.
04:00.
Den sista kända positionen efter McDonalds besöket är att telefonen återkommer till bostaden vid Storgatan 71 kl. 03:09.

Majas telefon förflyttar sig inte på samma sätt Johannas telefon. Platsdata
för telefonen visar att telefonen alltjämt positionerar vid Storgatan
. Både Johannas och Majas telefoner saknar användaraktivitet efter kl. 03:08. Johannas telefon har aktivitet efter kl. 04:00. Majas telefon återupptar aktivitet kl. 05:22.

Det går alltså inte att visa var tjejerna var 03:47. Men Johannas mobil registrerar som hemma med viktig plats till kl. 03:46:12.

Google menar att Toves mobil lämnar "Lärkgatan 9D" (dvs Storgatan 71) 03:45 och åker bil i 2 min.

03:46:12 är när JJ startar bilen och man kan anse att det är en ganska exakt platsprecision baserat att hon då inte bara är uppkopplad mot sin hemmamast, Wi-Fi, närliggande Wi-Fi känns igen av iPhonen osv.

Minns att "viktiga platser" ledde till fyndplatsen med 10-11 meters precision. Så hur exakt är Apples tider? Bör vara mer exakta än Googles som visar när Tovesmobil lämnar "Lärkgatan 9D" riktning mot Storgatan.

Men vi kan ta utgångspunkt i att Toves mobil börjar färdas enligt:

Start enligt Google 03:45 och bilen åker i 2 min.
Start enligt Apple 03:46:12 och det är en fast plats med koordinater.

Utredarna skriver i akt 153/s. 28:

"Åter i bil eventuellt norrut rv47.

M h a mobilmast så gör de tolkningen att bilen rör sig norrut från JJ:s bostad.

Men gör den det enligt Google Maps? Nja, den rör sig ju sydost från "Lärkgatan 9D" i riktning mot Storgatan har ju polisen skrivit tidigare.

Vad får de "norrut v47" från då?

Jo på sidan 30 så dyker den numera rikskända "Biltemamasten" upp och operatören TRE visar vilken riktning och "tårtbit" norrut som Toves mobil positionerar på sista "uppkopplingen".

Då kommer vi till en viktig fråga?

Har polisen kollat (mätt upp)om man kommer åt den sidan av mobilmasten/cellen mellan typ Biltema och JJ:s bostad?

Nu kanske vissa som följt tråden sen oktober fattar varför jag gjorde mig en vända till Vetlanda för att mäta lite masttäckning för att se var exakt de olika cellerna(typ antennerna) har sin täckning. Ska återkomma till det resultatet i ett annat inlägg. Tills dess kan man leta fram mitt inlägg från i höstas eller när det var om hur man matematiskt räknar fram grejer kring dessa celler och master osv.

Ok slutligen då, 260 meter säger Google att Toves mobil rör sig från "Lärkgatan 9D" riktning Storgatan och sen upphör alla spår av den på deras karta. Men den bör inte ha rört sig den vägen för den har inte varit på Lärkgatan utan på Storgatan 71.

Men från Storgatan 71, där den egentligen befann sig, så är det runt 260 meter till Kvarndammen. Närmaste vattendraget från JJ:s bostad.

Man kan slarvtesta lite med tidsstämplarna ovan om man nukan misstänka att Google inte är helt med i precisionsmatchen:
(Google avfärd bil 03:45) + (2 min bil) = 03:47
(03:47) - (Apple avfärd bil 03:46:12 "viktiga platser") = 48 sekunder.

Hinner man till rastplatsen vid Föredadammen på 48 sekunder? Eller ens två minuter?
Nej enligt Google tar det 4 minuter.
Är det då rimligt att lämna senast 03:46:12 säger vi och mobilen "dör" 03:47 enligt Google Maps ( 03:45+ 2 min bil)?

JJ nämner i förhör att hon är dålig på att backa, de måste ta bort imma i bilen, och de krånglar ut bilen. Kan det med den manövern ta två minuter att köra den korta sträckan till parkeringen vid Kvarndammen? Ja nog rätt rimligt.

Se forts del 2 i nästa inlägg.
Citera
2023-03-31, 00:11
Medlem
Celestrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harvardsystemet
Det som väcker reaktioner är förmodligen det faktum att Sangborn yttrar sig i media om mördaren. Jag vill minnas en intervju med henne där hon påstod att Johanna mått väldigt dåligt över det här och att hon målade upp henne lite som ett offer i fallet redan i januari. Hon har med andra ord påvisat stor sympati för Johannas utgångspunkt, även fast det snabbt var känt att Johanna hade mycket hat mot Tove.

Utan att fråga dig retoriskt, är det ett legitimt arbetssätt att diskutera klientens känslor överhuvudtaget i media för att påverka fallet? Genuint intresserad!

Det är ganska vanligt att advokaterna säger att deras klienter mår dåligt för att förbättra deras läge. Och Sangborn gör vad hon kan för sin klient, men det är inte mycket hon kan göra låter det som. Hur kan hon inbilla sej att rätten ska tro att T dog av lite spyor i halsen i 10 sek?? Läget är synnerligen desperat för Sangborn & Co och hon kommer att upptäcka att JJ åker på livstid så det sjunger om det!
Citera
2023-03-31, 00:12
Medlem
Del 2.

Varför är området runt Kvarndammen intressant mer på för sorts vis?

Jo om jag får vara lite "Notknappig" här så kika i förhöret här hur förhörsledaren får in JJ på "rastplatsen" som plats för att ha kastat mobilen:

"F: Här har du ju Storgatan som går så.
J: Då ska vi se, eh, och där väl Biltema då va?
F: Ja nu kan ju inte jag.
BF: Nu ska vi se.
F: Det är ju Västerledsrondellen heter väl den va?
J: Ja det måste det vara.
F: Eller Vidalarondellen.
J: Ja precis då åker man ju så då måste det bli och sen så, ja just det och så åker man då och
sen fortsätter man ju då.
BF: Det är helt rätt som du säger det är där som, eh…
J: Fast det var nog kanske, ja.
F: Den här rastplatsen som ligger utmed, där är ju den Kvarndammen.
J: Ja just det, det var nog där då.
F: Och sen är det den lilla ön där ute.
J: Ja.
F: Där ligger det en rastplats.
J: Mmm jag vet att det är fartkamera där någonstans. Ja precis. Eh, där svängde jag in.
F: Jag visar två bilder på en rastplats som heter någonting som jag inte kommer ihåg nu.
J: Jag har ingen aning.
F: Men den rastplatsen är den som ligger utmed den lilla dammen där, Kvarndammen?
J: Mmm.
F: Och du skymtar ju vattnet i bakgrunden på bilderna här. Är det rätt rastplats?
F: Och du kör in bilen där?

F: Var stannar du?
J: Eh, där ungefär. Jag stannar ganska direkt men ungefär vid anslagstavlan.
F: Okej. Det är inte den då utan den där nere?
J: Ja den ja precis.
F: Du kan gärna sätta ett kryss om det syns på den här det kan vara lite svårt ibland. Där
stannar du?
F: Och hur går du i förhållande till när du har stannat bilen sen?
J: Sen går jag framför bilen och det var väldigt mörkt då så att jag, jag vet inte exakt men jag
går framför bilen och sen till vattnet liksom snabbaste vägen så.
F: Okej men om du tänker dig den anslagstavlan och rakt ner ungefär eller?
J: Nej jag stannar bilen här och sen så gick rakt in i skogen så tror jag. Jag har för mig att
vattnet är där också.
F: Ja det är den där lilla ön, den lilla ön är det då du ser där.
J: Ja för man stannar och sen så.
F: Ja det här var ju en sämre, det var en dålig skrivare där men det är ju den bron över till den
lilla ön.
J: Ja för stannade jag och sen så gick jag runt bilen och ner så då ett par meter där.
F: Okej så du kastade telefonen i förhållande till den ön. Kan du visa var ungefär?
J: Eh, när jag står här så kastar jag ju rakt ut. Det kan inte varit många meter.
F: (ohörbart) om jag sätter ett kryss där. Blir det rätt du pekar? Nu satte jag krysset men.
J: Ja, jag tror det. Det var som sagt väldigt mörkt men det borde ha varit där.
F: Ja, hade du stannat motorn eller?
J: Ja det tror jag. Jag brukar göra det.
F: Okej.
BF: Visste M vad du skulle göra?
J: Ja hon visste att jag skulle kasta mobilen.
BF: Okej."

Mot bakgrund av ovan, kan man tolka det som att JJ hakar på polisen här och placerar kastandet av mobilen vid fel plats för att förvilla? FHL skissar ju i princip upp hur hon ska ha åkt och pratar om namngivet vattendrag där innan hon gjort det.

I förhöret 30/12 pratar de om kastandet (153/1010):

" Och sen så åker vi och vi har, vi hade fortfarande
liksom ingen idé så att jag bara tog en väg så blev det att vi åkte mot Ekenässjön och då
tänkte jag att vi kastar mobilen på ett ställe och nycklarna på ett annat, ja att det liksom inte
skulle kopplas ihop eller nåt, jag vet inte. Så då åker jag mot Ekenässjön och där kommer ju
en sjö ganska snabbt inpå där vid och där stannar jag och går ut och kastar ut mobilen
i sjön

och sen åker vi vidare och jag har inte bestämt mig vart så det blir bara att vi hamnar på
vägen till Sjunnen och där kastar M ut nycklarna genom fönstret någonstans och sen i
Sjunnen så vänder vi och då har jag fått liksom en idé om att var vi ska göra med Tove då så
då åker vi mot Haderödja där min pappa bor då. "

Från förhör 15/12:

"F: Den M jag känner, fortsätt, du sa jag vet inte sen.
J: Jag vet inte vad som rör sig i hennes huvud, jag vet inte vad jag ska tycka om det faktiskt.
Jag har inte riktigt listat ut vad jag ska tycka om det.
F: Sen berättade ju M också hur ni kör en runda och kastar Toves mobil. Och det stämmer
ju ganska väl, vi får ju en plats där av Maja också. Det stämmer ju väl vad Toves mobil
stängs ner. Det kan vi ju se var den slocknar. Vad tänker du, vad känner du kring det?
J: Jag vet inte.
F: Försök att sätta ord på det J, istället för att säga jag vet inte.
J: Jag vet inte. Jag har liksom inget med det att göra så att jag vet inte vad jag ska tänka om
det liksom.
F: Nej. Sen berättar ju M hur Toves nycklar slängs ut ur bilen. Det sa vi ju till dig förra
veckan också, kommer du ihåg det?
F: Vad tänker du kring det?
J: Samma sak, jag vet inte för jag känner inte till det själv."

Så lite baklänges kronologiskt så kommer de fram till patsen med JJ.

Vad hade MH sagt då som föranledde detta?

Jo, 2/12 (akt 153/1171) börjar MH prata om Toves död och FHL vill veta om bilfärden:

"GK: Vet du vad, jag ställer frågan så här, när ni åkte iväg med Tove i bilen, passerade
ni någon plats som du känner igen liksom inne i Vetlanda, för du kan ju Vetlanda?
Mm.
Var det någon plats som du känner igen som ni passerade när ni åkte?
Eh, genom stan. Eh.
GK: Åt vilket håll?
Eh, hur menar du?
GK: Alltså åt vilket ni körde, i vilken riktning ni körde, man kan ju åka mot Eksjö man
kan åka mot alla möjliga håll.
Eh, eh,
GK: Vet du vad, är det jättesvårt detta?
Mm"

Sidan 1171-1172 så vet MH inget om mobil och nycklar:

"Ok, du sa att Toves ytterkläder var kvar i hallen där, vad var det för kläder som var
kvar som du kan komma ihåg?
Eh, en svart, ja, fluffig jacka, ja hennes skor, eh jag minns dock inte hur dom såg ut.
Ja, väska.
Ok, vet du vart dom grejerna tog vägen?
Nej
Ok. Toves mobiltelefon, vad vet du om den?
Jag vet inte.
Du vet ingenting. Toves nycklar?
Nä"

Sidan 1176:

"Är det något du själv funderat på Maja som du vill berätta mer än det du sagt?
Nej men det är väl bilresan, när vi är på väg ut till skogen då, att under bilresan, nämen jag
slumrar till liksom, eh då med och sådär.
Du har inte någon uppfattning var i Vetlandatrakten ni befinner er när ni stannar
bilen? Så förstod jag dig innan?
Nej, eh, inte direkt.
Inte minsta aning ens?
Det är det där med lokalsinne
Någon skog
Någon skog?
Ja
Så om vi tar fram en karta så hjälper inte det dig att titta på den?
Nej jag tror inte det.
Ni kan alltså ha åkt söderut, norrut, österut, västerut, vilket håll som helst?
(Ohörbart"

1189:

"...Eh, usch, eh, och eh, sen under bilfärden på natten där så, så åker vi först ut
mot Ekenässjön, eh, och J stannar bilen vid en rastplats som ligger där, eh, och kastar
Toves mobil och sen på vägen på Nye så säger Johanna att jag ska, ja kasta ut Toves nycklar
medans hon kör. Eh…"

En rastplats alltså. Vilken rastplats?

1203 (221206):

"F: Nej, att ni hamnade på den rastplatsen, vet du hur det kom sig att det blev just där?
M: Eh, eh ja jag fick ju veta i efterhand för att ja men J sa liksom att, ja att hon skulle
kasta telefonen där för att förvirra polisen.
F: För att förvirra polisen. När sa hon det?
M: På söndagen.

F: Okej. På söndagen. Mmm. Vi återkommer till det.
BF: Men du vet inte om den har ett namn den här rastplatsen?
M: Nej.
BF: Ofta är de ju döpta rastplatser.
M: Okej.
BF: Men du vet inte det?
M: Nej.
F: Du kanske inte visste det?
M: Nej det visste jag inte.
F: Att rastplatser brukar ha ett namn. Nej okej.
BF: Men det har dom väl av någon konstig anledning.
F: Ja det är sant. Ja. Okej. Men vi har nog anledning att återkomma till det men sen fortsätter
ni att åka, eh, och åt vilket håll åker ni sen? Efter att ni har varit där och kastat eller J
har kastat Toves telefon, vart åker ni sen?
M: Eh, ja mot Nye."

Summa summarum, efter förhör och rättegång så får man en känsla av att de fortfarande ljuger om vissa delar?
Kan platsen de slängde Toves mobil på vara en av de saker de kom överens om att ljuga om vid "mötet" vid Illharjen på söndagen? Var rastplatsen bara en plats att vända på tillbaka mot Vetlanda/Nye och mobilen ligger, trots finkamning" i området vid Kvarndammen? Båda bör ha att förlora på att mobilen hittas va? Så ljuger båda om var den slängts?

Hur det än är så är Toves mobil fortfarande försvunnen så ovan får bli ett underlag för fortsatt spånande.

Slutligen så kan jag konstatera att Toves inloggningsuppgifter verkar kända till viss del. De har inte testat att återskapa hennes mobil från säkerhetskopia med ett nytt SIM-kort vad jag sett.

Tillägg: Man kan fundera på varför rastplatsen inte registrerades som ”viktig plats” i iPhonen trots parkering likt vid bostaden, McD, bostaden etc. För kort tid parkerat på ”rastplatsen” eller åkte mobilen ut genom ”rutan” i farten?
Senast redigerad av Avel 2023-03-31 kl. 00:37.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
Sanningen är att det jävla psykfallet mördat Tove. Vänta på domen pucko!

Ja, det är förmodligen sanningen. Förstår du ens vad jag säger?

Jag säger att DE inte kan erkänna att det är sanningen utan de måste ju hävda annorlunda för att kunna ha en chans att J frias helt, alternativt får en mildare dom än maxstraff.
Citera
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Jag är ganska så övertygad om att man har en strategi inför tingsrätten och att man också har en B-plan vid förmodad framtida överklagan till hovrätten och hur man ska formulera sig där för att få till en annan dom än den förmodade i tingsrätten.

Du kan se det här som ett "spel" fram och tillbaks där man ibland måste försvara och ibland gå till anfall. Inget lag vinner på att enbart satsa på offensiven hela tiden, det behövs en balans. Lite halvkass liknelse, men jag hoppas du ser metaforen.

Du antyder att man skulle strunta i att använda den bevisning och de möjligheter man har, för att få sin klient friad i Tingsrätten, för att därefter kunna använda det i Hovrätten istället. Det vore ett extremt dåligt agerande och dessutom i direkt strid med god advokatsed.
Citera
2023-03-31, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Du missar fortfarande att uttalandet om ”värsta dagen i min klients liv!” var efter rättegången. Det var inget argument hon försökte lägga upp eller visa på JJs medmänsklighet inför rättssalen. Det var bara 5 seconds of fame.

Ja, men det är också en del i spelet. Det kommer en framtida rättegång i hovrätten sannolikt och nämndemännen i tingsrätten nu kan alltid också i viss mån påverkas osv... Även om det inte ska kunna ske så är även människorna i domstolsförhandlingen blott mänskliga. Det vet en erfaren försvarsadvokat.
Citera
2023-03-31, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luckychica
Det verkar som alla länkar är döda? Någon som har en som funkar?
Är det länk till förhören idag du letar efter så letar jag de också
Jag tycker är märkligt att de är döda
för efter de 2 första dagarnas förhandlingar så låg de kvar ett par dagar
Citera
2023-03-31, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du antyder att man skulle strunta i att använda den bevisning och de möjligheter man har, för att få sin klient friad i Tingsrätten, för att därefter kunna använda det i Hovrätten istället. Det vore ett extremt dåligt agerande och dessutom i direkt strid med god advokatsed.

Nej, det är inte vad jag antyder.
Citera
2023-03-31, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Det trodde jag du förstod
Hennes uttalande i media att det var ” hennes klients värsta dag i livet ”

Ser egentligen ur försvarssynpunkt inte det som något jättekonstigt. För oss utomståendes kanske bisarrt, men hennes uppdrag är ju just att väcka sympatier för sin klient. Folk ska tycka synd om henne, inte se henne som en bestialisk mördare. Det vinner inte J på.
Citera
2023-03-31, 00:21
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blavinge
En psykopat känner ingen ånger, det enda hon ångrar är att hon inte kom undan med detta vidriga brott. Hon ska få allt straff som går att få. Och jag hoppas hon får det, helt jävla iskall. Tror t.o.m. hon hade kunnat mörda MH om hon hade vetat att hon skulle börja prata först!
Lyssnade på en ljudfil med M och J utan förvrängda röster. J rabblar meningar som låter inövade, med darr på rösten och inlagda snyftningar med jämna mellanrum. Uppenbart fejk.
Reagerar på J:s redogörelse för badrumsscenen där hon lägger skuld på T vid tre tillfällen; knuffar in J i väggen, sparkar mot J, tar stryptag på J. J vill ge intryck av att det ska ha rört sig om en jämn kamp.

Ljudupptagningen på M har en helt annan klang med hörbara kroppsliga reaktioner, skräck i rösten, ett trevande efter de rätta orden.

Att M har haft en rädsla för J är uppenbart. Och bryta deras vänskap kunde hon heller inte göra, för hoten om hämndaktioner fanns hängande över henne hela tiden, som ett mörkt moln.
Jämförbart är våldsutsatta kvinnor i en kärleksrelation, samma slags kontrollmekanismer gäller här.
Citera
2023-03-31, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
Det är ganska vanligt att advokaterna säger att deras klienter mår dåligt för att förbättra deras läge. Och Sangborn gör vad hon kan för sin klient, men det är inte mycket hon kan göra låter det som. Hur kan hon inbilla sej att rätten ska tro att T dog av lite spyor i halsen i 10 sek?? Läget är synnerligen desperat för Sangborn & Co och hon kommer att upptäcka att JJ åker på livstid så det sjunger om det!

I slutändan lär ju inte Sangborn direkt klaga på sin lön om man säger så. Undrar om såna här givna brottsfall känns mer etiskt rätt att tjäna pengar på för försvarsadvokater? Resten är bara ett ride along the case typ och skådespeleri.
Citera
2023-03-31, 00:22
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
Nej, det är inte vad jag antyder.

Du kanske inte förstår det, och det är helt säkert inte din poäng, men jo, det är vad du antyder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in