Citat:
Ursprungligen postat av
sheforest
Ja, smaken är som baken, och Tove-fallet har onekligen bevisat detta.
Som sagt så är det av ren nyfikenhet som jag ställde frågan. Vad lagen säger har framkommit då och då i tråden, varpå att elda på en död person definitivt faller under vad som anses som grovt.
Då jag är sån som av naturen försöker tänka/känna mig in i olika personers situationer kan jag inte låta bli att känna att sättet som de fraktat TT på är på gränsen till vad som kan klassas som grovt. Att skyla den döde kan säkerligen ses som viss form av respekt, men utifrån förhör med MGM fick jag känslan av att det var pga obehag att se TTs livlösa kropp som lakanet användes.
Ja, så var det säkert. Vilket syfte en gärningsman har med sitt agerande och vilket brott denne begår är dock inte alltid direkt kopplat.
Att flytta ett lik är i sig enbart ett brott av normalgraden, detta står i klartext i lagen.
Sedan är det väl inte allt för ofta som vi vanliga dödliga tycker att lagen och straffen för vissa brott är på tok för mesiga.
Rätten kanske anser att JJs och MHs agernade varit särskilt hänsynslöst, och då blir det ett grovt brott. Det skall bli intressant att i så fall få läsa vad i agerandet kring flyttandet av kroppen som de anser särskilt hänsynslöst.