2023-03-30, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Gjorde inte Tove motstånd?
Fanns inte hud från 20-åringen på toves naglar eller sånt finns bara i filmer?
Hon måste varit onykter och fått en smäll på huvet när hon föll i golvet.
Efter det är det svårt att göra motstånd om man är medvetslös.

Tove var inte medvetslös, sparkar i väggar och tumult har grannar vittnat om.
Att johanna inte har rivmärken eller att det finns spår under toves naglar är för att Maja höll fast Toves armar medans Johanna ströp henne.
Detta kommer bli en viktig pusselbit i hovrätten, oavsett hur det går i domen i eksjö.
Citera
2023-03-30, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Helt korrekt.

Men att flytta en död kropp är i sig inte ett grovt brott.

Att tända eld på kroppen är dock att betrakta som grovt.

Någonstans däremellan går skiljelinjen mellan brott av normalgraden och grovt brott.

Nja enligt Clea så är det ju inte tillräckligt grovt att tända eld två gånger eftersom andra minsann styckar sina lik och lägger i Ikeapåsar 😅
Citera
2023-03-30, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
För att gravfridsbrott också är en fängelsedom.

Det är klart!
Citera
2023-03-30, 22:32
Medlem
Citat:
Det påstås lite olika saker i tråden om vilka möjligheter rätten har att döma de åtalade till diverse brott.

De står åtalade för Mord, därom hoppas jag alla är överens.

Rätten är dock inte förpliktigade till att döma de åtalade till det brott de åtalas för. Rätten har en viss frihet i att döma de åtalade för annat brott. Kort kan sägas att det är rätten som avgör vilket brott som bevisats, på latin känt som jura novit curia. Men samtidigt får rätten inte döma de åtalade för något brott mot vilket de inte haft möjlighet att försvara sig. Rätten är därför begränsade till att döma de åtalade för brott som ryms inom gärningsbeskrivningen, inget annat.

Jag anser att målet mot JJ inte är så intressant, det är ett så kallat open and shut case. Hon ryker för mord.

MH däremot är en annan fråga. Att hon skulle dömas för mord är långt ifrån säkert. Frågan uppstår då vilka andra brott rätten eventuellt skulle kunna döma henne för, inom ramen för gärningsbeskrivningen.

Så låt oss då börja med att titta på gärningsbeskrivningen. Den lyder som följer

Gärningsbeskrivningen gör gällande att Tove uppsåtligen berövats livet av JJ och MH gemensamt och i samförstånd genom kvävning.

Den gör gällande att det är Tove som tagit strypgrep, och att MH då har hållit fast Tove i armar/händer.

Det förefaller tämligen uppenbart att medhjälp till mord faller inom ramen för gärningsbeskrivningen. Så till vida att man kan tolka den som så att MH hjälpt JJ att mörda Tove genom att hålla fast armarna.

Här uppstår då dock det intressanta, att om det anses bevisat att MH har hållit fast armarna på Tove, så blir sannolikt domen så som åklagaren yrkar, att bägge döms för att gemensamt och i samförstånd uppsåtligen ha mördat Tove. Och något alternativ brott behöver inte övervägas.

I fallet att rätten inte anser det bevisat att MH hållit fast Toves armar/händer, så finns ingen ytterligare anklagelse emot MH i gärningsbeskrivningen. Och det finns då inget utrymme att döma MH för något annat, lindrigare, brott.

Den enda möjligheten skulle vara om rätten gör bedömningen att det är bevisat att MH höll fast Tove, men att det var JJ ensam som var gärningsman och som uppsåtligen dödade Tove, och att MH endast agerat som medhjälpare.

Brottsbalken 23 kap 4 § föreskriver att den som inte är att betrakta som gärningsman döms för medhjälp om denne främjat brottet med råd eller dåd.

Allting hänger således på om rätten finner det bevisat att MH hållit fast Tove.
Och om de finner så, huruvida de finner det bevisat att MH i likhet med JJ hade uppsåt att döda Tove och gjorde så i samförstånd med JJ.

Jag måste säga att jag finner det osannolikt att en domstol skall finna detta bevisat.

Jag hittar inte ett enda bevis för att MH hållit fast Tove.

Det är ord mot ord. JJ's ord mot MH's ord. Då uppstår frågan om JJ är mer trovärdig än MH.

Och där borde inget mer behöva sägas...

Jag måste, tyvärr, ärligt, säga att jag skulle inte bli förvånad om rätten finner det bevisat så. Men det beror på att mitt förtroende för rättsväsendet är beklämmande lågt.

För, den som anser tvärtom, presentera för mig beviset på den gärningen! Tack!
😅👍 Du har så rätt
Domstolen ska inte presenter en sanning, de ska väga händelserna/gärningar och sen komma fram till ett beslut.
Har man ett juridiskt ombud som säger att man har mer än 50% chans att vinna ett mål ska man byta jurist
Frågan är vilka delar i målet ska vägas,
JJ,s ord mot MH. 1-1
MH,s påstående om sova mot mobil + uppgifterna från rättsläkaren. ?-?
Osv.
Vi har inte en aning om vad utfallet kommer att bli men garanterat kommer målet att överklagas till HR oavsett utgången.
Citera
2023-03-30, 22:32
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av linakova
För att hon är misstänkt för ett grovt brott och inväntar rättegång för det? Ska man sätta mordmisstänkta på fri fot menar du?

Om de inte förväntas få ett fängelsestraff, skall de självklart försättas på fri fot!

I fallet MH är det iofs inte så märkligt om hon döms till fängelse även om brottet inte anses grovt. Det hon gjort är ändå rätt mycket allvarligare än att sparka omkull en gravsten.
Men det bör ändå beaktas att hon inte är den drivande i dessa gärningar.

För hennes del torde runt ett års fängelse för gravfridsbrott vara en rimlig dom. Hon har suttit häktad sedan i höstas, så då kommer hon ut igen i sommar.

Men det slutar väl med att TR dömer henne till två år, och så sänker HR straffet så då kommer att ha suttit för länge, åsså får hon för det mer skadestånd än Toves anhöriga. Det hade varit typiskt svenskt.
Citera
2023-03-30, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Hatsången som J har skrivit om T. Finns den att någonstans att läsa eller lyssna på?

Här är en del utav den, hela är
med i FUP.

Citera
2023-03-30, 22:34
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesss1234
Nja enligt Clea så är det ju inte tillräckligt grovt att tända eld två gånger eftersom andra minsann styckar sina lik och lägger i Ikeapåsar 😅

Jag är rätt övertygad om att rätten inte kommer dela Clea's åsikter på den punkten
Citera
2023-03-30, 22:35
Medlem
Citat:
Det är en mycket berättigad fråga, tycker jag.
Jag hade inte blivit jätteförvånad om hon hade försatts på fri fot.

Men det kan vara så att rätten helt enkelt dömer henne på känslor mer än på objektiva fakta, antingen till grovt gravfridsbrott, vilket det då skall bli intressant hur de motiverar, eller kanske till och med för mord, och även då skall det bli intressant att se hur de bedömt bevisningen, eller om de flummar ihop något.

Det kan också vara så att rätten helt enkelt ännu inte är så säkra på hur de skall bedöma bevisningen kring MH, och därför väljer att hålla henne häktad tills vidare.

Jag de har nog inte hunnit hunnit ta ställning til allt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Flera i denna tråd, inklusive jag, instämmer i din teori. Hon förstörde sitt liv genom att offra allt för vänskapen (kärleken) till JJ. Hon hade för många tillfällen där hon borde agerat och förr eller senare hade det exploderat ändå, som det gjorde den natt Tove dog. MH ska inte ha livstid, men sitta inne ska hon göra.

Och jag har även nämnt det innan men tror MH kommer ta livet av sig om hon får chansen. Den människa verkar inte ha något att leva för. Hon inser nog alla har lämnat henne, familjen är extremt äcklade och förstörda över vad hon har gjort, hon har inga vänner. Självmordsbenägen har hon varit sedan innan och nu har det garanterat eskalerat enormt.
Nu kommer många protestera emot och tycka MH spelar ledsen eller på något sätt är lika mycket psykopat som JJ och att vissa av oss ser henne som offer blablabla - inget i livet är helt svart och vitt men jag respekterar att folk har olika erfarenheter, fördomar, värderingar och synsätt på saker.

Jag tror hon, till skillnad från JJ, genuint är ångerfull över vad de har gjort. Jag tror också hon ångrar hon inte lämnade information i början av utredningen utan höll tyst.
När familjens åklagare pratade om hur detta förstört familjen och de inte ens fick veta var deras barn/syskon var så var ju MH en av dem som grät också. MH bröt ihop igår under sitt förhör och grät så mycket de fick ta paus. MH bröt ihop första dagen och grät när folk lämnade rättssalen för att gå ut på lunchpaus. MH har svårt att prata om förloppet och låter traumatiserad av det de har gjort och det hon har sett. MH klarade inte av att sitta kvar när rättsläkaren skulle vittna.
Det finns absolut inga belägg för att MH skulle ha samma narcissistiska och antisociala (psykopatiska) personlighet som JJ, vilket vissa i tråden försökt antyda.

Man måste kunna få analysera dessa två personer, hur deras relation varit, hur de verkar fungerar som människor, utan att det handlar om att man försvarar någons handlingar. Det är ju sjukt att se på hur två unga tjejer kan utföra något sådant och man börjar reflektera direkt kring hur det har sett ut.

Jag tappade bort mig Min poäng var att jag tror MH är ångerfull och jag tror hon kommer ta livet av sig, kanske svårare på insidan med vak runtomkring.
Att M familj är chockade och tar avstånd för det hon gjort är inget konstigt
Den känslan skulle troligtvis alla föräldrar känna
Men det betyder inte att de kommer ta avstånd fr M för övrigt
Jag uppfattar M föräldrar som bra föräldrar
Självklart har detta förstört så mycket för hela familjen
De kanske inte ens kan bo kvar och kommer de få leva ett lugnt liv utan hat fr galningar?

Jag tror att M tårar i rätten är mer för sin egna skull
Hon har förtått nu att det här är på riktigt och att hon kommer att få ett staff
Jag tror att hon i början hade trott att hon skulle klara sig undan
Jag ser ingen ånger fr M
Hade hon haft ånger för T familj så hade hon berättat fr början vart de gömt Toves kropp
Jag hoppas du har fel med din spekulation att M kommer att ta sitt liv
Jag tror att hennes föräldrar kommer att finnas för henne
Citera
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Om de inte förväntas få ett fängelsestraff, skall de självklart försättas på fri fot!

.....

Nej så funkar det inte. Så länge de kan anses försvåra utredningen, utgöra en flyktrisk eller försvåra rättegången så kan de hållas häktade.
Citera
2023-03-30, 22:36
Medlem
Clea Sangborn menar att om man radat upp alla fynd som hittades under obduktionen och frågat en AI-dator (artificiell intelligens), så hade datorn kommit fram till att det var kräkningar, snarare än strypning, som ledde till kvävningen. Hon menar nog att en dator är objektiv och därför hade kommit till en annan slutsats.

Jag undrar vad som skulle hända om man tog all skit som JJ och Maya har sagt under förhör och rättegång och frågat samma AL-dator? Jag vet ju inte men jag kan nog bara gissa på att den datorn inte skulle behöva jobba länge för att få fram att JJ och Maja tog livet av TT?
Citera
2023-03-30, 22:37
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peace2023
Stackars flicka. Någonstans är det väl synd om Johanna också fast hon är en sådan best.
Jag hoppas inte Maja tar sitt liv. Det kan mycket väl vara så att hon är styrd av Johanna och då borde hennes straff bli lindrigare.
Art hennes familj tagit avstånd från henne är inget jag läst. Hoppas det inte stämmer.

"Stackars flicka"? Hon är inget barn, hon är i juridisk mening vuxen. Hade du sagt samma sak om Maja om det var en Martin istället? Stackars pojk?

Hatar verkligen sånt där, när det är kvinnor som begår grova brott så är det ibland ett medlidande för GM som är motbjudande. När en man gör samma sak är han ett monster och borde ruttna i fängelset.

Synd om Johanna, skrämmande tanke av dig. Om Johanna hette Johannes skulle det vara lika synd om honom då?

Måste sluta upp med att det är något sorts förmildrande när GM är en kvinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in