Citat:
Ursprungligen postat av
Upplyften
OK, tack
Då är det väl så. Jag hade hela tiden intrycket att Sovjet/Ryssland testade Sveriges beredskap med jämna mellanrum utan att det var direkta hot om att sätta in kärnvapen om man inte fick som man ville. Och det finns en del frågetecken om det. Min poäng ligger främst i att det väl aldrig någonsin förekommit direkta hot av rysk etermedia (Ambassaden i Stockholm) om solklara hot att "vedergälla" Sveriges beslut att gå med i Nato.
Det måste väl ses som ett unikum om man betänker historien ? Allt det du nämner försiggick i det fördolda, eller icke uttalade. Hotet från ambassaden är alltså kulmineringen sedan 50-talet. Men måste erkänna att din redogörelse på många punkter inte alls liknar dagens läge
Om du har kärnvapenförmåga på ett fartyg eller ett flygplan och övar med detta på ett aggressivt sätt mot ett annat land, och kanske inkluderas gränskränkningar i detta, så är det alltid, per definition, ett kärnvapenhot.
Vad gäller dagens läge, vs tidigare händelser, så menar jag att det inte direkt spelar någon roll varför de hotar oss med kärnvapen. Hotet blir ju varken större eller mindre, beroende på anledningen bakom det. Om jag slår dig på käften för att du har en viss hudfärg, eller slår dig på käften för att du har en viss politisk ideologi, så blir ju inte själva misshandeln mer eller mindre skadlig för det. Du riskerar samma skador, oberoende av anledning.
Med det sagt, så är det klart att Ryssland helst ser att vi inte går med i NATO, och att de förmodligen är beredda att ta till ganska långtgående metoder för att försöka ro det projektet i hamn, vilket är förståeligt ur deras egen säkerhetssynvinkel.