2023-03-29, 23:24
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naturen2021
Har fungerat typ sen Ja två världskrig tillbaka. Ett kallt krig också. USA vill sätta dit kommunisterna i Ryssland och har då kontaktat våran lilla fjäderfä till tupp i riksdagen och berättat om hur tuff Sverige kommer vara om han accepterar att följa med USA in i NATO. Men missar då att vi ger oss in i krigsmakter och dispyter vi inte har något att göra med. Vi kan inte leka stormakt USA Kina Ryssland och tro att vi kan ge oss på Ryssland. Vi kan inte offra våra genom att skicka ut dom i döden genom NATO för att USA vill ha mer makt. Nej sälj för fan inte ut Sverige ännu mer.

De tvättäkta pacifisterna i svensk tappning kryper fram Nu avslöjar ni er som ni egentligen är. Ingenting omkring er angår er, inte ens då en urballat stormakt hotar oss om vi tar fel beslut.
Jag har bara förakt till övers för sådana som dig.
Äta kakan och ha den kvar under utpressning av en mobbare. Nä. Man är glad att den eran kommit till ett slut. Det har varit decennier av dubbelmoral och påklistrad poserande av något slags självspäkande fredspaficism där ni fick njuta i fulla drag av all er tillkämpade präktighet och undangömda beundran för sovjet/Ryssland och samtidig den uppenbara U.S. fobin slog ut i full blom . Nu är det över. Ni förlorade till slut.
Ack, vad ni bedrog er
Citera
2023-03-29, 23:33
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Rysk operativ doktrin mot Sverige var planlagd med kärnvapen, och i vissa scenarion också med kemiska vapen som uppbackning, sedan 1950-talet. Det framkom med all önskvärd tydlighet när de släppte kartor och dokument om rysk planering för krig med NATO i Västeuropa, under 1990 och 2000-talen.

Specifika tillfällen där de hotat oss, direkt eller indirekt, med kärnvapeninsats är, bland många andra:

1952, under Catalinaaffärren.

1962, under Kubakrisen.

1980, under Utöincidenten.

1981, under grundstötningen av U 137 (S 636), som kärnvapenbestyckad gick på grund inne i svenskt skyddsområde i närheten av vår största marinbas. En större sovjetisk, kärnvapenbestyckad, fritagningsflotta skickades för att med våld bärga ubåten och släpa hem den till Kaliningrad (detta undveks i sista stund).

1985, då svensk signalspaningsverksamhet ledde till att vårt nya signalspaningsfartyg HMS Orion rammades föröver av en sovjetisk robotbåt.

2013, i incidenten känd som "den ryska påsken".

2022-2023, kriget i Ukraina, där Ryssland direkt eller indirekt hotat Västeuropa som helhet, och Sverige särskilt, med kärnvapeninsatser, eller insatser med andra massförstörelsevapen, vid ett flertal tillfällen.

För att nämna några av de enskilda kriser och situationer som lett till kärnvapenhot från Sovjetunionen/Ryssland.

Så, jo, det finns rätt självklara, långtgående och dokumenterade fall som motsäger dig. Det här är normalt modus operandi för ryssen, och har så varit sedan de fick fungerande kärnvapen på förband i början av 1950-talet.

Ingenting utav detta kommer att förändras med ett eventuellt svenskt NATO-medlemskap, förutom möjligen NATOs egna kärnvapenförmåga, som kommer att ge "oss" möjlighet att slå tillbaka i händelse av skarp insats.

OK, tack

Då är det väl så. Jag hade hela tiden intrycket att Sovjet/Ryssland testade Sveriges beredskap med jämna mellanrum utan att det var direkta hot om att sätta in kärnvapen om man inte fick som man ville. Och det finns en del frågetecken om det. Min poäng ligger främst i att det väl aldrig någonsin förekommit direkta hot av rysk etermedia (Ambassaden i Stockholm) om solklara hot att "vedergälla" Sveriges beslut att gå med i Nato.
Det måste väl ses som ett unikum om man betänker historien ? Allt det du nämner försiggick i det fördolda, eller icke uttalade. Hotet från ambassaden är alltså kulmineringen sedan 50-talet. Men måste erkänna att din redogörelse på många punkter inte alls liknar dagens läge
Senast redigerad av Upplyften 2023-03-29 kl. 23:36.
Citera
2023-03-29, 23:34
Medlem
Tralfamadores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Så här står det i ambassadörens skrift
”Om någon fortfarande tror att detta på något sätt kommer att förbättra Europas säkerhet, kan ni vara säkra på att de nya medlemmarna i det fientliga blocket blir ett legitimt mål för Rysslands vedergällningsåtgärder, inklusive de militära […] ”Man bör inte utesluta att Natos önskan att kämpa mot Ryssland «till den siste ukrainaren» kommer att leda till en situation där det helt enkelt inte kommer att finnas några ukrainare kvar att slåss mot och blockets [Natos] kommando kommer att bestämma sig för att gå in i konflikten fullt ut. I ett sådant fall skulle svenskarna utan tvekan dras in och skickas för att dö för någon annans intressen.

”Vedergällningsåtgärder” ” om Nato går all in i konflikten.

Jag vet inte varifrån du fått ditt glasklara att han hotar med våld om Sverige går med i Nato?
Märklig fråga du ställer. Det är ett uppenbart hot om att inte gå med i Nato eftersom man kan drabbas av rysk vedergällning. Enkel semantik och ett hårresande uttalande från en ambassadör på svensk mark som inte går att bortförklara.

Att den svenska regeringen uppfattar Viktors text som sällsynt stötande och hotfull bekräftas av att fetknoppen kallas till UD (igen).

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ud-kallar-upp-ryske-ambassadoren-efter-hotet
Citera
2023-03-29, 23:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dunning.Kruger
Går man med i en militärallians som hotar Ryssland får man räkna med konsekvenser.
Men som vanligt har dumsvensken svårt att hänga med.

Det är en försvarsallians och det är Ryssland som hotar oss, inte tvärtom.
Citera
2023-03-29, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
De tvättäkta pacifisterna i svensk tappning kryper fram Nu avslöjar ni er som ni egentligen är. Ingenting omkring er angår er, inte ens då en urballat stormakt hotar oss om vi tar fel beslut.
Jag har bara förakt till övers för sådana som dig.
Äta kakan och ha den kvar under utpressning av en mobbare. Nä. Man är glad att den eran kommit till ett slut. Det har varit decennier av dubbelmoral och påklistrad poserande av något slags självspäkande fredspaficism där ni fick njuta i fulla drag av all er tillkämpade präktighet och undangömda beundran för sovjet/Ryssland och samtidig den uppenbara U.S. fobin slog ut i full blom . Nu är det över. Ni förlorade till slut.
Ack, vad ni bedrog er

Det handlar inte om att vara pacifist, utan det handlar om att vara realist.
Kriga kan man och bör man göra för sina rättigheter och sitt land, men det ni inte verkar fatta är att det också gäller motparten.
Det är inte erövraren Djingis Kahn vi pratar om, utan om Ryssland; ett land som med all rätt känner sig inträngt och hotat.
Försök att se fler dimensioner i denna konflikt. Exempelvis de folkrättsbrott som Ukraina begått och begår
mot den rysktalande minoriteten, den ryskortodoxa kyrkan med allt som tillhör deras kultur.
Du känner inget för den saken eftersom ryssar per definition är onda och kan lika gärna flytta eller bli dödade.
Därför förnekar du det, och letar bekräftelser på att Ukraina under Porosjenkos år skött alla kort rätt, med enhälligt stöd av det högt moraliskt stående väst. Demokrati står mot diktatur halleluja….
Ukrainare och ryssar skiljer sig inte så mycket från varandra kulturellt och genetiskt. Båda bär ett tungt arv från kummunisttidens folkrättsbrott.
Det som händer nu HAR GEOPOLITISKA ORSAKER, och västmakterna, d.v.s. VI håller på att utplåna ett folk, men utan att skita ner fingrarna. Vi sitter med joystick och styr hela eländet.
Citera
2023-03-29, 23:58
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2022-12-31
Jag hoppas iallafall att Ryssland försöker invadera Sverige, de tar kanske en vecka att slå ut ryssarna i deras gummibåtar och sen kan vi marschera tillsammans med finnarna in i Ryssland och befria St Petersburg och Vyborg!

Det blir inget kvar av Z-lössen när ukrainarna sanerar dem.
Och ambassadör griZen bör kastas ur Sverige snarast. Skulle gärna gjort samma med samtliga ryssapor som bor här...
Citera
2023-03-29, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tralfamadore
Märklig fråga du ställer. Det är ett uppenbart hot om att inte gå med i Nato eftersom man kan drabbas av rysk vedergällning. Enkel semantik och ett hårresande uttalande från en ambassadör på svensk mark som inte går att bortförklara.

Att den svenska regeringen uppfattar Viktors text som sällsynt stötande och hotfull bekräftas av att fetknoppen kallas till UD (igen).

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/ud-kallar-upp-ryske-ambassadoren-efter-hotet
”Vedergällningsåtgärder” för vad?
Han talar ju om ett scenario då NATO går in aktivt med full kraft.
Citera
2023-03-30, 00:07
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Det handlar inte om att vara pacifist, utan det handlar om att vara realist.
Kriga kan man och bör man göra för sina rättigheter och sitt land, men det ni inte verkar fatta är att det också gäller motparten.
Det är inte erövraren Djingis Kahn vi pratar om, utan om Ryssland; ett land som med all rätt känner sig inträngt och hotat.
Försök att se fler dimensioner i denna konflikt. Exempelvis de folkrättsbrott som Ukraina begått och begår
mot den rysktalande minoriteten, den ryskortodoxa kyrkan med allt som tillhör deras kultur.
Du känner inget för den saken eftersom ryssar per definition är onda och kan lika gärna flytta eller bli dödade.
Därför förnekar du det, och letar bekräftelser på att Ukraina under Porosjenkos år skött alla kort rätt, med enhälligt stöd av det högt moraliskt stående väst. Demokrati står mot diktatur halleluja….
Ukrainare och ryssar skiljer sig inte så mycket från varandra kulturellt och genetiskt. Båda bär ett tungt arv från kummunisttidens folkrättsbrott.
Det som händer nu HAR GEOPOLITISKA ORSAKER, och västmakterna, d.v.s. VI håller på att utplåna ett folk, men utan att skita ner fingrarna. Vi sitter med joystick och styr hela eländet.

Det där är resonemang jag hört många gånger förut.
Och dom faller till marken tommare och tommare på innehåll varje gång.
Acceptera att Ryssen inte har sympatierna på sin sida. Kan...du...bara...göra...det ?
Vi (Alla som vill) ska ge Ryssen rejält med näsblod för att de inte lär sig att stoppa sin näsa i andras angelägenheter.
Är därför STOLT att vi kapat banden med Kreml och att 141 FN nationer förklarat RU som non grata, och är omåttlig STOLT över att en stor del av Kremls rövarbaroner kan släpas inför krigsrätt i Haag ifall de skulle vara oförsiktiga nog att åka till fel land som har utlämningsavtal.

Vi ska göra allt som står i vår makt att ge Ryssen en rejäl läxa. Som kvitto på ALLT jävlelskap de orsakat oss i väst. Personligen så trycker jag jättegärna ut ögonen på Putin och sliter ut hans tunga. Så mycket kärlek känner jag för den mannen. Men det är en annan (mer personlig) historia.
Citera
2023-03-30, 00:11
Medlem
rotesaus avatar
Lite temperaturmätare är det allt, när ryska ambassaden lägger ut så här i ord. Ambassaden är som bekant ett politiskt organ i rak linje från Kreml.
Förmåga eller att faktiskt sätta något till verk är inlägget inte förenligt med, men avsiktsförklarande är det inget annat än vad man uppger.

Påverkansförsök säger våra politiker, men för säkerhets skull bör detta ryska inlägg beaktas även i en större mening.
Ytterligare en markör att man känner sig trängda i ryssland. Eller känner o känner - Väljer att uppfatta sig trängda är väl mer korrekt.

Oavsett, är det faktiskt farligt.
Approachen/avsikterna är ej förenliga med rysslands militära förmåga, och när konventionella metoder inte räcker, kan man tyvärr se sig nödgade att använda okenventionella metoder.
Man närmar sig hela tiden sin egen kärnvapendoktrin med den här typen av självupplevd och i stor mån egenskapad inboxning.

Överlag tycker jag att i takt med att ryssarna åker på däng i Ukraina, går man politiskt åt det desperata hållet.
Om jag inte visste bättre, verkar det som man faktiskt vill skapa sig möjligheter att släppa loss kärnvapen.
Fan, jag vet kanske inte bättre?
Citera
2023-03-30, 00:17
Medlem
Citat:
Det där är resonemang jag hört många gånger förut.
Och dom faller till marken tommare och tommare på innehåll varje gång.
Acceptera att Ryssen inte har sympatierna på sin sida. Kan...du...bara...göra...det ?
Vi (Alla som vill) ska ge Ryssen rejält med näsblod för att de inte lär sig att stoppa sin näsa i andras angelägenheter.
Är därför STOLT att vi kapat banden med Kreml och att 141 FN nationer förklarat RU som non grata, och är omåttlig STOLT över att en stor del av Kremls rövarbaroner kan släpas inför krigsrätt i Haag ifall de skulle vara oförsiktiga nog att åka till fel land som har utlämningsavtal.

Vi ska göra allt som står i vår makt att ge Ryssen en rejäl läxa. Som kvitto på ALLT jävlelskap de orsakat oss i väst. Personligen så trycker jag jättegärna ut ögonen på Putin och sliter ut hans tunga. Så mycket kärlek känner jag för den mannen. Men det är en annan (mer personlig) historia.
Du har inga argument, utan du är besatt av hat. Jag kan inte fortsätta denna diskussion eftersom jag inte är psykoterapeut.
Men en sak vill jag ändå säga: Befriar du dig från hatet, så kommer du att må bättre, och dessutom kommer du att kunna bidra med någon form av argument.
Jag säger: ambassadören har poänger, och han pekar just på den typen av personer som majoriteten i denna konstiga blandning av neokonservativa och nazister som dominerar debatten.
Jag trodde aldrig att liberaler och nazzar skulle gå i armkrok.
Det kan tyda på att undergången är nära
Citera
2023-03-30, 00:24
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Du har inga argument, utan du är besatt av hat. Jag kan inte fortsätta denna diskussion eftersom jag inte är psykoterapeut.
Men en sak vill jag ändå säga: Befriar du dig från hatet, så kommer du att må bättre, och dessutom kommer du att kunna bidra med någon form av argument.
Jag säger: ambassadören har poänger, och han pekar just på den typen av personer som majoriteten i denna konstiga blandning av neokonservativa och nazister som dominerar debatten.
Jag trodde aldrig att liberaler och nazzar skulle gå i armkrok.
Det kan tyda på att undergången är nära

Tråkigt om jag fick dig att må illa

Ambassadören har inga poänger, och det vet du. Du fiskar efter något som inte finns minsta anledning till. Du verkar bra förryckt själv och borde söka upp någon som kan ge dig en reality check. Något så jävla bedrövligt har jag inte läst på ett tag.
Lycka till. Det kanske finns hopp om din akuta paranoia. Eller nej, föresten. Du ska nog lida ett bra tag till tills de stinkande råttorna är besegrade, det innebär en sakta färd in i avgrunden tillsammans med din speciella sorts verklighetsbeskrivning. Nu blev jag på gott humör igen Klart slut
Senast redigerad av Upplyften 2023-03-30 kl. 00:27.
Citera
2023-03-30, 00:37
Medlem
Citat:
Tråkigt om jag fick dig att må illa

Ambassadören har inga poänger, och det vet du. Du fiskar efter något som inte finns minsta anledning till. Du verkar bra förryckt själv och borde söka upp någon som kan ge dig en reality check. Något så jävla bedrövligt har jag inte läst på ett tag.
Lycka till. Det kanske finns hopp om din akuta paranoia. Eller nej, föresten. Du ska nog lida ett bra tag till tills de stinkande råttorna är besegrade, det innebär en sakta färd in i avgrunden tillsammans med din speciella sorts verklighetsbeskrivning. Nu blev jag på gott humör igen Klart slut

Du formulerar dig ändå ganska väl trots din upprördhet.
Allvarligt talat: jag skiter i både ryssar och ambassadörer, men jag är påläst om vad som lett fram till detta, även om du inte förstår det.
Det jag bryr mig mest om är inte Ukraina eller Ryssland, även om hjärtat klappar lite extra för Donbass som lidit i åtta år. Jag bryr mig om Sverige, vårt samhälle, mina nära och kära och även lite om mig själv.
Jag vill inte att Sverige ska dras in i en konflikt som kan sluta med ett kärnvapenanfall. Och jag vill inte att vi ska täcka upp för något jävla fegisland som sitter på andra sidan av Atlanten och eldar på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in