2023-03-30, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjv9
Tilda Johansson finns ju också i klubben.

Jo, jag vet, men Solin är före i kön, när det gäller sprintstafett..
Citera
2023-03-30, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av katw
Den tidigare Falun-Borlängeåkaren Gilberto Panisi söker tjänsten som ny damtränare, uppger Falu-Kuriren. Han är idag tränare på skidgymnasiet i Mora.
Och en otroligt omtyckt sådan! Tydligen väldigt engagerad så jag hoppas att han får tjänsten.
Citera
2023-03-30, 16:56
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krebs
Och en otroligt omtyckt sådan! Tydligen väldigt engagerad så jag hoppas att han får tjänsten.
Är inte det väldigt svenskt att tränare / ledare ofta bedöms mer utifrån personlighet än från resultat?
Citera
2023-03-30, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Är inte det väldigt svenskt att tränare / ledare ofta bedöms mer utifrån personlighet än från resultat?

Mer relevant att bedöma utifrån vad han kan göra med åkare tycker jag, hur han kan utveckla individer och grupper. Har också fått intryck att han är stark där och sticker ut.

Tidigt i tränarkarriären kanske svårt att stapla VM och OS medaljer.
Har inte koll på vilka individer/juniorer han tränar i Mora. Men troligen har han flyttat fram utvecklingen för några talanger där. Finns ju nästan hela Sveriges skidframtid där nu, läste att dom tog 18 av 36 individuella medaljer på JSM på gymnasiet där. Stor representation på JVM och EYOF med flera medaljer om jag minns rätt.
Citera
2023-03-30, 17:56
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sveskidan
Mer relevant att bedöma utifrån vad han kan göra med åkare tycker jag, hur han kan utveckla individer och grupper. Har också fått intryck att han är stark där och sticker ut.

Tidigt i tränarkarriären kanske svårt att stapla VM och OS medaljer.
Har inte koll på vilka individer/juniorer han tränar i Mora. Men troligen har han flyttat fram utvecklingen för några talanger där. Finns ju nästan hela Sveriges skidframtid där nu, läste att dom tog 18 av 36 individuella medaljer på JSM på gymnasiet där. Stor representation på JVM och EYOF med flera medaljer om jag minns rätt.
Min kommentar var rent allmän, men resultat kan ju vara mycket annat än VM/OS medaljer.
På ett skidgymnasium borde åkarnas utveckling vara en väsentlig del (dvs deras resultatutvecklig) och efter ett tag hur åkarna fortsätter att utvecklas efter att de slutat gymnasiet.
Citera
2023-03-30, 18:18
Medlem
Alkibiadess avatar
Moa Ilar förkyld och missar SM.
Citera
2023-03-30, 20:04
Medlem
Citat:
Kanske det, men ett villkor för att man ska uppnå resultat är nog att man har respekt för vad tränaren säger? Gillar man inte personen så blir det sällan bra.
Citera
2023-03-30, 21:18
Medlem
Citat:
Min kommentar var rent allmän, men resultat kan ju vara mycket annat än VM/OS medaljer.
På ett skidgymnasium borde åkarnas utveckling vara en väsentlig del (dvs deras resultatutvecklig) och efter ett tag hur åkarna fortsätter att utvecklas efter att de slutat gymnasiet.

Instämmer.
Tror också en viktig egenskap för att leda vårt damseniorlandslag är förmågan att lyckas samla gruppen och göra det ”attraktivt” att vilja vara en del av verksamheten, även om man vunnit medaljer på VM/OS.
Det kommer gynna fler som kommer bakifrån också. Det drar till sig ekonomi till verksamheten.
Citera
2023-03-30, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ski-entusiasten
Är du Stevie Wonder ?
https://wcuquad.com/6016918/sports/caster-semenya-cisheteronormativity-and-world-athletics/
Jäklar va likt😮
Citera
2023-03-31, 04:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sportnorden12345
Imponerande! 🇧🇻

Normänner er sådana superatleter i skilöpning att 15 km fri teknike må köres i kval, heat og finale. Samme dag! Prisceremonie strax innen Midsommer Murder Mysteries går av stapel i TV1:s rikskringkasting.
Citera
2023-03-31, 08:17
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruunoo
Precis, det är inte 180-graderssvängen vi pratar om utan vänstersvängen innan, där Kalvå är tydligt den som skejtar med båda benen, hon lyfter och skejtar ut även på vänsterdkidan medan övriga står på vänster ben och sköter balans och riktningsförändrin endast med höger ben.
SVT-Dagens 20 kilometer var i klassisk stil och då får man bara staka.

Om man har åkt själv hele livet från 3-års ålder, har man en i tillegg til øgon og hjerne, en kroppslig forståelse av hva som hender i et skirenn, på samma sett som alla ni som lirar hockey i Sverige inte ens behøver å se en repris for å oppfatte hva som hender i situasjoner i brøkdeler av et sekund.

Vi glemmer Kalvå, og tar det over i det generelle, så att det blir enklere å avgjøre själv neste gang. For om uppgiftene fra SVT, og de Bruunoo hade fått vara gjeldene, ville alle blitt diskad.
Bruunoos først. Om man endast står på venstre ben, går det ikke å få noen retningsendring endast med höger ben. Tenk dere en kurva som en innendørs friidrettsbane med slushføre. Den som forsøker det, vil åka rett fram. og til SVTs felaktighet. Jo, man røre på benen utfor og forflytte seg i sidled mot den glatteste delen av banen, med paralelle step utanfor sporet

https://www.svt.se/sport/langdskidor/skejt-eller-inte-av-norskan-avgor-sjalv-har
Senast redigerad av Ski-entusiasten 2023-03-31 kl. 08:20.
Citera
2023-03-31, 10:21
Medlem
Alkibiadess avatar
Hur många SM-medaljer har Sundling? Någon som har koll?
Senast redigerad av Alkibiades 2023-03-31 kl. 10:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in