2023-03-30, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Ok, är ju alltid förvirring med såna begrepp. En armékår består ju normalt av 2-4 divisioner och då skulle 60 000 man vara vettigt men tyckte det lät mycket. Med 2-4 brigader istället stämmer 20 000 man bättre och då är de i storlek som våra gamla svenska fördelningar som hade just 2-4 brigader och en total på 20 000 - 25 000 man.

Tidigare källor har sagt 6 brigader i varje armékår så borde vara dryga 20 tusen i varje kår.
Sen 8 assultbridgader i ”offensive Guard” för understöd till armén. Till dessa sökte 27 tusen frivilliga. Azov, som gick från regemente till brigad i Februari är en av dessa brigader. Klart ungefär nu.
Man har fler frivilliga och planerar ytterligare assultbrigader till offensive Guard.
Citera
2023-03-30, 15:24
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
I ditt fall skulle jag snarare säga att det beror på att du sällan far med det som är sanning,

Det är inte lätt att veta vad som är sant, åtminstone inte i detaljer kring en konflikt som denna. Hur avgör du en sådan sak? Att man uppfattar en sak på ett visst sätt och argumenterar utifrån detta har ju knappast med lögn eller sanning att göra, utan mer om hur man bedömer situationen. Jag uppfattar situationen som att Ryssland har ett stort övertag i denna konflikt och att det mesta pekar på ett totalt nederlag för Ukraina. Ukraina är ju till stora delar i öster helt förstört och en massa människor är döda och andra har utvandrat. Bostäder, kraftverk, infrastruktur - ekonomin i sin helhet, behöver mycket resurser för att ställa i ordning. Hur ett Ukraina efter striderna ser ut är mycket svårt att gissa.

Jag vet att denna uppfattning inte är den dominerande i denna tråd, men uppfattningen har ingenting med lögn och sanning att göra oavsett grad av rimlighet.
Citera
2023-03-30, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Det sägs att minskavtalen, alltså avtalen om Donbass som ryssarna ville ha satta i verket och vars undvikande åtminstone kan sägas vara en del av grunden till inmarschen, är ratificerade av FN. Om det nu är på det viset, hur ska man se på det?

Det var en bluff av Putin. Han beordrade armén att fortsätta offensiven mot Debaltseve när avtalet var underskrivet.
Enligt punkt 10 skulle ryska armén dra sig ur Ukraina.
Enda sätt man kan se p det är att ryssarna och deras marionetter bröt Minsk 2.
Citera
2023-03-30, 15:34
Medlem
Citat:
Det är inte lätt att veta vad som är sant, åtminstone inte i detaljer kring en konflikt som denna. Hur avgör du en sådan sak? Att man uppfattar en sak på ett visst sätt och argumenterar utifrån detta har ju knappast med lögn eller sanning att göra, utan mer om hur man bedömer situationen. Jag uppfattar situationen som att Ryssland har ett stort övertag i denna konflikt och att det mesta pekar på ett totalt nederlag för Ukraina. Ukraina är ju till stora delar i öster helt förstört och en massa människor är döda och andra har utvandrat. Bostäder, kraftverk, infrastruktur - ekonomin i sin helhet, behöver mycket resurser för att ställa i ordning. Hur ett Ukraina efter striderna ser ut är mycket svårt att gissa.

Jag vet att denna uppfattning inte är den dominerande i denna tråd, men uppfattningen har ingenting med lögn och sanning att göra oavsett grad av rimlighet.

Det finns ingen grad av rimlighet i att offra hundratusentals människors liv, i jakten på territoriell/imperialistisk expansion av världens största land – det är galenskap på bästa Hitler och Stalins vis.
Citera
2023-03-30, 15:40
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spugge
Det var en bluff av Putin. Han beordrade armén att fortsätta offensiven mot Debaltseve när avtalet var underskrivet.
Enligt punkt 10 skulle ryska armén dra sig ur Ukraina.
Enda sätt man kan se p det är att ryssarna och deras marionetter bröt Minsk 2.

Du kan säker saken bättre är jag, men som jag förstått det hela så hade de ryska separatisterna, säker med hjälp av ryska styrkor, omringat en betydande del av de ukrainska styrkorna i Debaltsevo. Avtalet slöts med hjälp av Merkel för att förhindra att de ukrainska styrkorna skulle utplånas.
Citera
2023-03-30, 15:51
Medlem
Citat:

Du får ha vilken uppfattning du vill hur fel den kan vara.
Men när du hänvisar till att orsakerna vara att Ukraina bröt minskavtalet som du hänvisar till etta antal gånger är det en ren lögn. Då avtalet aldrig började att gälla då Ryssland vägrade genomföra de initiala delarna vilket skulle inebära att de drog tillbaka sina trupper och låta observatörer få tillgång till de ockuperade områderna.

Det är en sakfråga där det är klarlagt att du faktiskt far med osanning, vill du bli att någon skall ta det du skriver på alvar skall du undvika sådana lättgenomskådliga lögner.
Citera
2023-03-30, 15:56
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:

Ryssland hade ett stort övertag. Nu har de bränt upp en huvuddelen av resurserna.

Ryssland har ingen som helst möjlighet att ersätta saker i samma takt som de förstörs. Det är tveksamt om hela världens samlade produktivitet skulle kunna göra detta utan att stuva om rejält i vad de producerar.

Ukraina har produktiviteten av den demokratiska världen i ryggen. Resurser som Ukraina (eller snarare deras allierade) lägger på kriget är i dagsläget högre än Rysslands militära budget. Den demokratiska världen kan dessutom öka produktionen men det tar ett tag för att skruva upp. Rysslands produktivitet går ner.

Rysslands enda chans att vinna är om huvuddelen av de allierades slutar stödja Ukraina. Eller om Ukraina själva ger upp.
Citera
2023-03-30, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Jag tänkte ge dig ett välskrivet svar men kollade faktiskt dina tidigare inlägg och inser att du förmodligen kände dig träffad.

Oavsett om man är pro ditt eller pro datt så kan vi alla lyfta oss.

Jag lämnar det där.

Där har vi olika uppfattningar du och jag. Jag tycker tvärtom.

Jag tycker desinformatörerna skall lämna tråden. De bryter nämligen mot forumets få regler genom att medvetet desinformera, bluffa, länka till bluffkällor
och återkommande göra medvetna och planerade off topic inlägg för att inte tala om dessa whataboutism inlägg.
Jag lämnar det där.
Citera
2023-03-30, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Vi har under hela kriget talat om hur absurt det är att Ryska opinionen ska stödja detta vansinne och att Putin inte kan fortsätta utan detta stöd. Soldater kommer att deserter i stora mängder.

Historien har visat att de antagligen lyckats mobilisera 300k nya soldater precis som de sa att de skulle göra. Det sker inga massiva protester i Ryssland. Med andra ord så har regimen antingen bra kontroll på befolkningens åsikter eller så kan de ignorera åsikterna.

Det skedde inget uppror när Ryssland lämnade Kiev. Inget internpolitiskt skedde när de flydde från Kharkiv eller Kherson. Blå ljuga har gått utmärkt såhär långt. Det är förbjudet att tala sanning i Ryssland.

Jag tror chanserna för att Ryska folket ska göra något eller lyckas med det är extremt små. Om det sker något politiskt så kommer de ske från någon som redan har makt.

Du har rätt - den ryska galenskapen är rotad i den ryska befolkningen i århundraden:

https://www.levada.ru/en/
Citera
2023-03-30, 16:04
Medlem
Citat:
Du kan säker saken bättre är jag, men som jag förstått det hela så hade de ryska separatisterna, säker med hjälp av ryska styrkor, omringat en betydande del av de ukrainska styrkorna i Debaltsevo. Avtalet slöts med hjälp av Merkel för att förhindra att de ukrainska styrkorna skulle utplånas.

Egentligen, skillnaden var egentligen bara att minsk avtalet aldrig implementerades, så man gjorde ett nytt försök med minsk 2.

samma problem uppstod dock, gick inte att implementera.

Ryssarna hde inga vapen och soldater i ukraina, så hur kunde de dra ut sina vapen och soldater ur ukraina, och självklart ska inte OSCE övervaka det , fast det var avtalat,

Följt utav samma problem i minsk 2 implementeringen....

https://en.wikipedia.org/wiki/Minsk_agreements
Citera
2023-03-30, 16:08
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:

Och på vilket sätt menar du att det har någon betydelse? Avtalet ingicks, och ryssarna bröt mot det.
Citera
2023-03-30, 16:09
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Ryssland hade ett stort övertag. Nu har de bränt upp en huvuddelen av resurserna.

Ryssland har ingen som helst möjlighet att ersätta saker i samma takt som de förstörs. Det är tveksamt om hela världens samlade produktivitet skulle kunna göra detta utan att stuva om rejält i vad de producerar.

Ukraina har produktiviteten av den demokratiska världen i ryggen. Resurser som Ukraina (eller snarare deras allierade) lägger på kriget är i dagsläget högre än Rysslands militära budget. Den demokratiska världen kan dessutom öka produktionen men det tar ett tag för att skruva upp. Rysslands produktivitet går ner.

Rysslands enda chans att vinna är om huvuddelen av de allierades slutar stödja Ukraina. Eller om Ukraina själva ger upp.

Som jag uppfattat saken så vet man inte riktigt hur stor produktionskapacitet ryssarna har och vilka lager av ammunition de har att tillgå, men de har hittills haft möjlighet att skjuta 5-10 ggr mer artilleri om dagen än de ukrainska styrkorna. Missilerna spåddes ta slut efter ett par månader men det fanns mer än så. Stoltenberg sa för någon månad sedan att natostaterna inte har möjlighet att producera ammunition år Ukraina i den takt den förbrukas, men att produktionförmågan skulle ökas inom något år.

När det gäller jämförelser mellan Ryssland och västländers budget för militärutgifter måste man ha kostnadsläget i åtanke. Ryssarna får mycket mer för varje peng än exempelvis USA. Jag har under konflikten blivit överraskad hur svagt Nato är materialmässigt i jämförelse med Ryssland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in