2023-03-30, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Ryska folket är helt klart helt kuvat. Vi vet att det finns en stor klick som inte bryr sig. Det finns en mindre klick för och en mindre klick emot.

När börjar den stora klicken bry sig är något man sitter och undrar varje dag. Antagligen inte så länge de inte märker någon skillnad. När märker de då någon skillnad? Det är en 10000-kronors fråga.
Efter alla mina år i Ryssland så vet jag att medelIvan inte bryr sig det minsta om politik så länge det finns rovor och vodka på bordet.
I Rysslands inland vet befolkningen knappt om att det existerar något annat land utanför den kommun de bor och arbetar i.

Det enda som skulle få människor utanför stadsområdena att protestera är:
1. Vodkabrist
2. Matbrist

Att de bor i en misär vet de inte om eftersom det i alla tider har varit ett normaltillstånd.
Citera
2023-03-30, 13:59
Medlem
Jag har svårt att se att orcherna kan vinna mer mark inom överskådlig tid genom att mata fronten med kåkfarare utan kunskap och ammo. För att travestera en gammal slogan; Leoparder är hårda, orcher är mjuka.
Citera
2023-03-30, 14:13
Medlem
Reimers avatar
Den evigt dystre Igor Girkin är inte helt nöjd med utnämningarna som görs av Kreml.

Citat:
Girkin with an angry reaction to the appointment of Aleksandr "Windcock" Khodakovsky to the position of deputy head of Rosgvardia in the "DPR".

https://twitter.com/wartranslated/status/1641383576343126018
Citera
2023-03-30, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YBB641
Om allt inte vore så jävla hemskt skulle det vara stor komik. Det här var iaf det kriget som visade att Ryssland inte var en stormakt och inte har chansen att bli det.

Ja det är verkligen positivt! Äntligen avslöjas den ryska papperstigern.
Det finns flera positiva effekter av detta krig ... men fan vad det kostar.

Det hade varit så j-a mycket bättre om VP lyssnat på kritikerna och gett fan i hela Ukraina-projektet, separatismen osv. Nu får vi iaf glädja oss åt västlig sammanhållning och rysk kollaps, men till ett fruktansvärt högt pris. Räknar man ihop döda soldater på båda sidor och döda civila, blir det hundratusentals människor till slut. De stackars jävlar som bokstavligen frusit till is i sönderbombade städer, de har väl inte börjat räknas än.

Chansen att bli en hållbar stormakt, den har ryssarna bränt för ung 100 år sedan.
Medan Väst satsade på demokrati, upplysning, handel och forskning, satsade ryssarna på internt folkmord och en värdelös ideologi från 1800-talet. De har aldrig kunnat göra affärer.

Kriget i Ukraina är inte bara Putins misslyckande. Han är en del av stolt tradition.
Han fullföljer liksom sina föregångares misslyckanden, eftersom hela landet är felbyggt.
Det ryska statsskicket är så sjukt i grunden, att det går åt h-e vart 30:e år.

De ryska kollapserna får våra finanskriser och politiska kriser att kännas som västanfläktar ...
Citera
2023-03-30, 14:38
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Den evigt dystre Igor Girkin är inte helt nöjd med utnämningarna som görs av Kreml.

En rejäl sågning av Kreml och spådom om den ryska kollapsen är ju alltid goda nyheter för civiliserade människor!
Citera
2023-03-30, 14:49
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Det var fritt fram för alla som ville att leverera vapen till Saddams Irak. Men uppenbarligen var det ingen som ville göra det. Det var även fritt fram att införa sanktioner mot USA, men tydligen var det ingen som fick för sig att driva frågan. Kanske berodde det på att ytterst få ville stötta Saddams styre?

Nu var den grundläggande frågan principiell, inte vem som håller med vem. Typ varför det internationella samfundet, vad det nu är, på principiella grunder stödjer en part i vissa fall och i likartade situationer inte gör det. Det kan röra invasioner, det kan röra förtryck av minoriteter, det kan röra politiska system.

Bortser man från internationella konventioner i sin argumentation och helt enkelt förhåller sig i en konflikt utifrån vilka man anser vara vänner eller fiender så är det väl bra med det. Men det blir konstigt att hänvisa till konventioner enbart då dessa passar den egna uppfattningen i en viss konflikt, samtidigt som man avfärdar dem i andra liknande fall. Med andra ord hyckleri.
Citera
2023-03-30, 14:51
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Antagligen är nog ett nyckelord här. Vi vet egentligen inte hur det ligger till med mobiliseringen. Men vi säger att du har rätt. De har lyckats mobilisera ett X antal soldater. Hur gick den mobiliseringen till? Lovades det pengar? Lovades det att armén skulle anfalla och vinna? Lovades det att de inte skulle sättas in i dumma attacker?

Det vet vi egentligen ingenting om.

Det har du rätt i. Det har helt klart fungerat så här långt.

Ryska folket är helt klart helt kuvat. Vi vet att det finns en stor klick som inte bryr sig. Det finns en mindre klick för och en mindre klick emot.

När börjar den stora klicken bry sig är något man sitter och undrar varje dag. Antagligen inte så länge de inte märker någon skillnad. När märker de då någon skillnad? Det är en 10000-kronors fråga.
De största problemen med mobiliseringen verkar ha varit att armén inte kunnat absorbera ett så stort antal samtidigt. Inte brist på personer.

Folk bryr sig antagligen redan. Men de som är ingen som vågar inte göra något. Det hade jag inte heller vågat i deras kläder.

Putin har gjort tydligt att han inte kommer lämna ifrån sig makten utan våld. Så att demonstrera är troligen meningslöst och mycket farligt. Diktatorer har lärt sig att protester behöver slås ner snabbt och hänsynslöst med mycket våld. Annars kan de växa till ett farligt problem.
Citera
2023-03-30, 14:52
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Girkin är nog en av de få involverade som varit på en någorlunda hög befattning som faktiskt inser vartåt det lutar . Det ser mörkt ut för såväl Girkin som för Ryssland ( Girkin är ju redan dömd i sin frånvaro och ser nog inte riktigt fram emot en längre fängelsevistelse )

Skulle inte kalla honom dyster dock utan snarare " desillusionerad " möjligtvis uppgiven över hur snabbt potemkinkullisen havererade ( Han var förmodligen själv ett offer för den ryska inhemska propagandan om att Ryssland är en stormakt )
Citera
2023-03-30, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Dröm vidare
Visst är det bra tanks Ukraina får, men volymen som krävs i detta krig är de inte ens nära.

Ukrainska T-xx vagnar sprängs dagligen.
Challenger och Leopard har såklart bättre pansar, men får likväls ta från fronten för reparation. Förstår du vad logistik är.

Ryssland har väl bränt en 2000 tanks hittils i sina offensiver. Där har du scopet , även om detta skett med stora misstag såklart.
Sen är ju såklart Leopard bättre än T-90 , men titta på volymerna.

Ukraina ska alltså gå på blitzkreig offensiver med 100 tanks och återerövra allt territorium?
Vilka fantasier
Jag är ingen expert på anfallskrig med pansarvagnar men lite har jag snappat upp.
Vad jag förstår så är 60-80 pansarvagnar och x antal lätta vagnar optimal.
Västs pansarvagnar är utrustade med positions utrustning så de vet var alla egna är.
Ryssen har ej eller icke fungerande sådana system och därför kan de ej fungera som grupp. Därför har de blivit lätta byten för de ukrainska försvararna.
Citera
2023-03-30, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brunnsang
Nivån i denna tråd får mig att dra tankarna till när man stod på skolgården i mellanstadiet och tjaffsade om vilket lag som skulle vinna ett fotbollsderby och vem som hade bäst klack.

-Vi är bäst!
-Nej vi är bäst ni hade bara tur!
-Våran klack sjöng ut eran
-Nää de gjorde den inte alls,
-Jo min morbror var där han sa att det är så och då är det sant!!!
-Domaren fuska ju!!!

Herregud kan inte folk hålla sams vi bor fan i samma land. Det går väl att analysera båda sidor av mynten utan att kalla varandra för lögnare och andra okvädesord hela tiden.

Du har missat en viktig del.
Den här tråden i det här forumet är en av
de kanaler som ingår i den desinformations kampanj Putins ryzzland satsar stora summor på för att påverka. Pågår, på samma sätt i många länder på många språk. De olika ländernas ambassader är medspelare.

Det här är mycket långt från skolgårdsgruff. Märkligt att du missat det. En hel del av de alias du ser här är medspelare i ryzzlands invasion av Ukraina där det på daglig basis mördas skadas och lemlästas civila pga terrorbombningar, förstörs skolor sjukhus ålderdomshem förskolor elförsörjning mm där dessa desinformatöree är medskyldiga.

Men som vanligt i sociala forum där man kan debattera under alias finns här alla sorter.
Många av de som agerar här på yrkets vägar agerar från St Petersburg och Moskva, många från andra länder.
Citera
2023-03-30, 15:03
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
De största problemen med mobiliseringen verkar ha varit att armén inte kunnat absorbera ett så stort antal samtidigt. Inte brist på personer.
Brist på utbildningspersonal har varit ett problem. Men hur vet du hur stort antal som mobiliserats? Är det 100 000 eller 300 000 eller någonstans mitt emellan? Det finns väl inga riktiga uppgifter på det?

Citat:
Folk bryr sig antagligen redan. Men de som är ingen som vågar inte göra något. Det hade jag inte heller vågat i deras kläder.
Så kan det vara tills man inte har något att förlora. När man inte har något att förlora längre så blir det farligt.

Citat:
Putin har gjort tydligt att han inte kommer lämna ifrån sig makten utan våld. Så att demonstrera är troligen meningslöst och mycket farligt. Diktatorer har lärt sig att protester behöver slås ner snabbt och hänsynslöst med mycket våld. Annars kan de växa till ett farligt problem.
Det är sant. OMON består av ett stort antal ryska män med samma syn på omvärlden om Putin. Dessa är tränade i att slå ner demonstrationer snabbt och hårt. Men vad händer om de själva blir beskjutna eller känner sig orättvist behandlade.
Citera
2023-03-30, 15:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Ja man tycker ju det. För egen del svarar jag aldrig på någon som anklagar mig för att ljuga. För övrigt uppfattar jag denna höga frekvens av anklagelser om lögn som en djup tragisk språklig fråga som sannolikt har med blattefieringen av svenskan att göra.

I ditt fall skulle jag snarare säga att det beror på att du sällan far med det som är sanning, om det beror på att du inte orkar läsa på eller att du vill sprida ett budskap kan jag inte veta.
Men i många fall så hamnar du fel rejält då du sprider Kremls uppfattning som ofta går att debunkra t.ex som minskavtalet.
Läs på avtalet och hur uppfyllnaden varav det från respektive part.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in