2023-03-30, 15:23
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag har dock för mig att det i en artikel stått något liknande som att Helena frågade folk vid ett bord om ingen skulle åt hennes håll, d v s typ "Ingen som ska åt mitt håll?" Inte någonting om att specifikt "gå". Jag har letat efter just den artikeln i dag, men inte hittat den. I sådana fall vet vi inte säkert vad hon frågade alternativt så kan det vara val av ord från reporterns sida, likaså för PW:s och MÖ:s del.

En annan sak. När jag letade efter ovan artikel, så hittade jag den artikel från 17 juni -92 (SLA), där BW uttalar sig om hur han träffade på Helena vid Stadt när hon skulle gå hem. Det han berättar om Helena är i princip att hon var "på bästa humör och nykter". Och angående hennes hemgång: "Jag fick till och med en kram av henne innan hon gick. Hon hade talat med sin syster om att åka taxi hem, men Helena ville få luft och valde därför att promenera till Ekudden.".

Det var några år sedan jag läste artikeln och jag har sedan dess tänkt att det var Helena som talade om detta för BW innan hon gick hemåt. När jag nu läste texten igen, så slår det mig att en alternativ tolkning skulle kunna vara att BW fått sig detta berättat av syster U, d v s om dennas konversation med Helena, och att BW där refererar vad U berättat för honom. Tankar om det?

Ja när BW säger att "Helena ville få luft och därför valde att promenera till Ekudden" så är det givetvis hittepå. Alternativet är att BW inte är GM.
Citera
2023-03-30, 15:26
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Folk och folk, nu var det inte "folk" det gällde. Att "dom" (GM) långt senare inte minns är givetvis en lögn eftersom man har snackat ihop sig.

Härligt Pudeln!

Pudeln säger att gärningsmännen snackat ihop sig om att inte minnas.
Skvagg säger att gärningsmännen snackat ihop sig om en lögn, som blev till ett alibi "som bedömdes ganska starkt".

På denna punkt håller jag helt med pudeln. Gärningsmännen är överens om att inte minnas när de förhörs långt efter mordet. Om pudeln och jag har fel (för att GW kanske uttrycker sig lite slarvigt) så är det åberopade vittnen som inte minns efter lång tid. Men det fungerar inte eftersom Skvagg säger att ett av de åberopade vittnena är medhjälpare och att två vittnen ljuger.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-03-30 kl. 15:29.
Citera
2023-03-30, 15:28
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Jag fattar inte vad du vill komma till ? Vem är det som ljuger om vad och varför ? Ulrika ?

Det finns en anledning till att ingen förstår vad Thord menar än mindre vart han vill komma.
Den här verbala labyrinten är inget annat än ordsallad i vanlig ordning (en person använder ord och blandar argument och ämnen helt ologiskt för att behålla kontroll och blanda bort korten)

När ska ni lära er?

Vill man bli kvitt problemet måste man ignorera Thord.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-30 kl. 15:31.
Citera
2023-03-30, 15:31
Medlem
Intressant. Låt mig gissa: jag har fel och du har rätt. Det är alltså bw som är helt oskyldig och det är danska knarkare som gjort det? För att han inte minns kvällen? Du behöver söka vård mannen.
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Härligt Pudeln!

Skvagg säger att gärningsmännen snackat ihop sig om en lögn, som blev till ett alibi "som bedömdes ganska starkt".

På denna punkt håller jag helt med pudeln. Gärningsmännen är överens om att inte minnas när de förhörs långt efter mordet. Om pudeln och jag har fel (för att GW kanske uttrycker sig lite slarvigt) så är det åberopade vittnen som inte minns efter lång tid. Men det fungerar inte eftersom Skvagg säger att ett av de åberopade vittnena är medhjälpare och att två vittnen ljuger.
Citera
2023-03-30, 15:32
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Intressant. Låt mig gissa: jag har fel och du har rätt. Det är alltså bw som är helt oskyldig och det är danska knarkare som gjort det? För att han inte minns kvällen? Du behöver söka vård mannen.

Så din inställning är att BW inte minns kvällen? Pudeln menar att BW inte minns kvällen. Vore mycket intressant att veta om du säger samma sak.
Citera
2023-03-30, 15:37
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Härligt Pudeln!

Efter ordsalladen hoppar Thord nu över till nästa härskarteknik: Splittring

I det här inlägget spelar han alltså ut mig och Skvagg mot varandra. Det är väldigt lätt att genomskåda allt nu.

Splittring = spela ut personer inom samma "grupp" mot varandra, låta en representera alla i en grupp.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-30 kl. 15:42.
Citera
2023-03-30, 15:42
Medlem
Jag känner inte bw så jag vet inte. Men sådana häftiga händelser när man slår ihjäl någon borde man rimligtvis minnas. Eller hur? men det kan vara så att man inte vill minnas. Du kanske underskattar polisen. Han är nog kollat åtminstone lite grand och precis i linje med hans personlighet har han då agerat. Mer får du inte, jag har varit för givmild igen. Du måste forska lite själv så du får känna dig delaktig i framgången här i tråden.
Citat:
Så din inställning är att BW inte minns kvällen? Pudeln menar att BW inte minns kvällen. Vore mycket intressant att veta om du säger samma sak.
Citera
2023-03-30, 15:42
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ja när BW säger att "Helena ville få luft och därför valde att promenera till Ekudden" så är det givetvis hittepå. Alternativet är att BW inte är GM.

Ja, om han var inblandad så kan det naturligtvis ha varit en lögn för att vilseleda. Men med tanke på att det verkar som att han kan ha återberättat vad U sagt till honom, så tror jag att det är hon som berättat detta och han refererade detta i intervjun. Sedan tar jag inte ställning i eventuell skuldfråga.

Lite märkligt dock att han upplevde henne på bästa humör och nykter. Först inflyttningsfest och sedan en kväll/natt på krogen. Det kan dock ha varit så att hon inte drack alkohol, det vet inte jag. Sedan att andra påstår att hon inte var direkt på bra humör när hon gick hemåt, skulle kunna bero på att hon inte ville visa sig sur(?) inför BW, eller så kanske han mest gick på U:s upplevelse av att Helena lät (och då verkligen var) glad och upplevdes som nykter i telefon. Eller också hade hon druckit lite grann, så lite att det inte märktes. Spekulationer.
Citera
2023-03-30, 15:48
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
[b]Helena Andersson är på Stadt utan Ulrika men med några vänner och bekanta. Hon börjar oroa sig för hur hon ska ta sig hem. För ingen av de hon brukar åka hem med, bland dem BW, är på Stadt. GWs gm är inte heller på Stadt…. Helena ringer hem och pratar med Ulrika. Hon har då enligt egen utsago sagt att Helena ska ta taxi hem. Något de aldrig annars gjorde. Konstigt kanske? Ja vid första anblick definitivt. Men vänta kanske inte, för de kunde nästan alltid gå hem tillsammans (u+a), eller med vänner eller få skjuts. Men nu är det alltså ingen sådan möjlighet INNAN kl 2.00. Därför frågar Helena även i baren: är det ingen som ska åt mitt håll? Vad tror du sedan händer när en av hennes bästa vänner dyker upp utanför Stadt? Hon skipper självklart att gå hem och tar emot den erbjudna skjutsen. Just det med den bilen som sedan är med i hela skeendet.

Min första fetning: Vem har påstått att "de nästan alltid kunde gå hem tillsammans"? Ulrika har bara sagt typ att "vi brukade hem", och jag har två gånger tidigare förklarat att detta "vi" kan betyda "vi alla tre", "två av oss" eller "ensam". "Vi" blir alltså ett samlingsbegrepp för alla tre varianterna i berättande form. Precis på samma sätt som när jag ibland förklarar för andra att "vi" brukar köra vägen över "staden X" i stället för "staden Y" när vi ska till slutmålet "staden Z". Med "vi" menar jag alla i vår familj som samtliga har körkort och åker sträckan ibland alla samtidigt, ibland några av oss eller ibland var för sig (ensam). Jag säger alltså att "vi" brukar köra rutten via "staden Y" oavsett om det är en eller flera i bilen.

Min andra fetning: Då var det det här med detaljer igen, då ... Enligt radiodokumentären 2017 citeras Helena med " åt mitt håll".
Citera
2023-03-30, 15:49
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag har inte påstått att jag är bundis med GW. Jag har påstått att det har kommit en bekräftelse från honom till mig. Och ett till fel, du gör snart bara fel. Han har inte brytit mot någon tystnadsplikt. Han har bekräftat att ett eller båda namnen (BW och HMJ) är korrekt. Då har man inte pekat ut någon specifik för bw kan vara oskyldig och hmj kan vara oskyldig. Men inte bägge två. En av dem eller båda är hans gubbe/gubbar.

Men ring eller maila honom du så får du se att han i alla fall kan utesluta hela danska knarkargänget med flera. Så slipper du slösa din tid på i det här sammanhanget helt ointressanta och oskyldiga personer.

Citat:
Alla med ett IQ +100 inser att GW inte skickar mail som pekar ut någon (BW) som mördare till någon han inte känner (Skvagg). Det vore ett brott mot tystnadsplikten.

Milde tid, Skvagg ... Om GW Persson skulle ha "bekräftat att ett eller båda namnen (BW och HMJ) är korrekt" har han ju just brutit mot förundersökningssekretessen! Vad är det för trams du skriver? Det händer inte att en person som GW Persson yppar ett enda ord om en sådan här sak, varken i mejl eller per telefon - eller mellan fyra ögon. För cirka 15 år sedan - när det enkelt gick att mejla honom! - gjorde jag just det för att fråga honom några saker i Helena-fallet. Lite "rundskrivningar" gick bra, men när jag försökte få information om några detaljer blev det tvärstopp. Då blev han arg! Här ett citat från det mejlet: "Du frågar efter information i förundersökningen som jag inte kan berätta om, och det vet du. Jag skulle begå tjänstefel om jag svarade på dina frågor. Jag sysslar inte med sådant." (Helt sant och ärligt.) Idag går det inte för oss vanliga att mejla direkt till GW Persson, än mindre att ringa honom.
Senast redigerad av Ugglan. 2023-03-30 kl. 16:04.
Citera
2023-03-30, 15:50
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Jag känner inte bw så jag vet inte. Men sådana häftiga händelser när man slår ihjäl någon borde man rimligtvis minnas. Eller hur? men det kan vara så att man inte vill minnas. Du kanske underskattar polisen. Han är nog kollat åtminstone lite grand och precis i linje med hans personlighet har han då agerat. Mer får du inte, jag har varit för givmild igen. Du måste forska lite själv så du får känna dig delaktig i framgången här i tråden.

Men du har ju pratat med GW och du känner till BW:s alibi. Hur är det möjligt att du fått veta vilka alibin BW har när du inte får veta hans egen inställning. Du sade ju att BW ställer upp för sitt manliga alibi. Det är ju bara möjligt om BW minns.

Självklart har Pudeln rätt i att jag splittrar er om jag kan, jag vet ju att Skvagg är en lögnare.

Pudeln är dock så ointelligent så att hon tror att jag försvarar MiKj. Om jag hade velat försvara honom så hade jag gjort det för länge sedan. Jag inser givetvis att Pudeln skjuter fast sig hårdare på MiKj ju mer jag ifrågasätter henne. På samma sätt inser jag att Skvagg så småningom kommer att dumpa HeJu som misstänkt för att trampa i takt med Pudeln, han känner bara inte till det själv ännu.

Så om ni skall hålla på att skicka varandra PM om vem jag är IRL, varför inte skicka PM om min skilsmässa?
Citera
2023-03-30, 15:50
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Vad löjlig du är. Ingen har pratat om mail. Sluta sprida felaktigheter. Det var muntligt. Han har inte pekat ut någon din dumma kossa, förklarade precis.

Och ändå påstår du att GW Persson har gett dig en bekräftelse?! Som jag skrev ovan: GW Persson skulle ALDRIG vare sig "peka ut" någon eller "bekräfta" någon (inte ens mellan två för honom presenterade namn). Sedan är det givetvis bekvämt för dig att påstå att det här skulle ha skett muntligt, eftersom du vet att du aldrig behöver ta ansvar genom att visa upp ett skriftligt bevis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in