2023-03-30, 13:59
Medlem
ThordOlavssons avatar
Kontrollfrågan till Skvagg: När du hör eller läser vad GW säger om missarna med förhören. Tycker du då att det låter som om problemet är att folk inte minns eller att problemet är att folk ljuger?

Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Blir orolig för dig på riktigt. Mår du bra? Hade tänkt erbjuda dig 10 tusen om du ville slå vad om bw är en av gws gubbar. Då säger jag ja och du nej.
Men du ordbajsar dig i vanlig ordning ut. BW kan vara en av gws gubbar tycker du nu helt plötsligt. Hur fan ska du ha det? Är han eller är han inte?

Du sa ju att jag ljög eller? Var inte en grå mus som ska gräva i detaljer och vända på varje kommatecken för att se om det finns någon liten sak kvar som är otydlig. Det är klart det är det efter 30 år och för GW inte kan gå ut med namnen offentligt ännu. Vad han säger privat är en annan femma.

Hela ditt inlägg är så invecklat och urbota korkat att jag fruktar att vi dumma människor här på flashback inte fattar vad du snackar om. Behöver 200 i iq. Grattis till dig Thord att ha bevisat vad du nu ville bevisa med din kombinatorik. Använd det inte mot polisen bara, för de kommer inte fatta vad fan du snackar om.

Superkul att du hittat den röda färgen och gör allt in din makt för att avvärja det uppenbara. Det går inte: för BW är en av GWs killar. Och han är huvud-gm. Ju hårdare du skriker ju fler som kommer förstå det. För de förstår inte kombinatorik.
Citera
2023-03-30, 14:07
Medlem
Fint det röda! GW kan prata i timtal om missarna som gjordes i utredningen. Var fan ska jag börja? För att prata i dina termer är problemet en kombination av olika faktorer. Några minns inte (längre), några minns fel och några enstaka ljuger.
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Kontrollfrågan till Skvagg: När du hör eller läser vad GW säger om missarna med förhören. Tycker du då att det låter som om problemet är att folk inte minns eller att problemet är att folk ljuger?
Citera
2023-03-30, 14:23
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Jag tror att din fråga är lite för svartvit. UA och Helena har diskuterat hur Helena skulle ta sig hem och UA har uppmanat Helena att ta taxi, men frågan till vännerna tyder på att Helena inte tänkt ta taxi.

Helena själv har alltså varit inne på att gå. UA kan via telefonsamtalet med Helena eller i efterhand, efter mordet, via vännerna ha uppfattat dem som att Helenas avsikt var att gå hem.

Jag förstår dock inte riktigt diskussionen. Summan av indicierna tyder på att hon tänkt gå, men det utsluter inte att hon ändrat sig om hon hittade lämplig skjutsare. Givet de korta avståndet och de oprecisa tidsangivelserna av möjliga vittnen så fungerar så väl en promenad som en skjuts.

Jag har dock för mig att det i en artikel stått något liknande som att Helena frågade folk vid ett bord om ingen skulle åt hennes håll, d v s typ "Ingen som ska åt mitt håll?" Inte någonting om att specifikt "gå". Jag har letat efter just den artikeln i dag, men inte hittat den. I sådana fall vet vi inte säkert vad hon frågade alternativt så kan det vara val av ord från reporterns sida, likaså för PW:s och MÖ:s del.

En annan sak. När jag letade efter ovan artikel, så hittade jag den artikel från 17 juni -92 (SLA), där BW uttalar sig om hur han träffade på Helena vid Stadt när hon skulle gå hem. Det han berättar om Helena är i princip att hon var "på bästa humör och nykter". Och angående hennes hemgång: "Jag fick till och med en kram av henne innan hon gick. Hon hade talat med sin syster om att åka taxi hem, men Helena ville få luft och valde därför att promenera till Ekudden.".

Det var några år sedan jag läste artikeln och jag har sedan dess tänkt att det var Helena som talade om detta för BW innan hon gick hemåt. När jag nu läste texten igen, så slår det mig att en alternativ tolkning skulle kunna vara att BW fått sig detta berättat av syster U, d v s om dennas konversation med Helena, och att BW där refererar vad U berättat för honom. Tankar om det?
Citera
2023-03-30, 14:25
Medlem
IB03s avatar
Citat:
IB03. När du hör eller läser vad GW säger om missarna med förhören. Tycker du då att det låter som om problemet är att folk inte minns eller att problemet är att folk ljuger?

Jag fattar inte vad du vill komma till ? Vem är det som ljuger om vad och varför ? Ulrika ?
Citera
2023-03-30, 14:29
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Hur ställer du dig till det vi tog upp kring detta förut om att BW har ju blivit intervjuad av SLA, om detta endast två dagar efter försvinnandet där han då säger att: "Ulrika hade sagt att Helena skulle ta taxi".

I så fall ljuger Ulrika om detta i så fall redan till BW förslagsvis redan dagen efter ? Varför då ? Nej, inte troligt enligt mig.

Alt. 2. Skall BW och Ulrika gemensamt kommit överens om denna lögn i maskopi dagen efter ? Varför då ? Inte troligt. Förutsätter då i princip någon form utav inblandning av Ulrika i försvinnandet. Nej, det blir udda, för mig.

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag har dock för mig att det i en artikel stått något liknande som att Helena frågade folk vid ett bord om ingen skulle åt hennes håll, d v s typ "Ingen som ska åt mitt håll?" Inte någonting om att specifikt "gå". Jag har letat efter just den artikeln i dag, men inte hittat den. I sådana fall vet vi inte säkert vad hon frågade alternativt så kan det vara val av ord från reporterns sida, likaså för PW:s och MÖ:s del.

En annan sak. När jag letade efter ovan artikel, så hittade jag den artikel från 17 juni -92 (SLA), där BW uttalar sig om hur han träffade på Helena vid Stadt när hon skulle gå hem. Det han berättar om Helena är i princip att hon var "på bästa humör och nykter". Och angående hennes hemgång: "Jag fick till och med en kram av henne innan hon gick. Hon hade talat med sin syster om att åka taxi hem, men Helena ville få luft och valde därför att promenera till Ekudden.".

Det var några år sedan jag läste artikeln och jag har sedan dess tänkt att det var Helena som talade om detta för BW innan hon gick hemåt. När jag nu läste texten igen, så slår det mig att en alternativ tolkning skulle kunna vara att BW fått sig detta berättat av syster U, d v s om dennas konversation med Helena, och att BW där refererar vad U berättat för honom. Tankar om det?

Ja, precis.
Citera
2023-03-30, 14:40
Medlem
Bra att du tar upp detta Prinzezzan. Tre tankar när jag läser dessa uttalanden av BW:
1. Helena var knappast på bästa humör efter vad som hände inne på Stadt. Att Rober*t Ekh*olm inte hade samma känslor för henne, som hon hade för honom var anledningen till det.
2. Uttalandet om att hon ville få luft är märkligt. Det är alltså 2.00 på natten och Ulrika väntar på Helena för att få snacka om kvällen. Om Helena har sagt till BW att Ulrika rekommenderat henne att ta taxi, då är det naturliga att han erbjuder henne skjuts. Det är en uppenbar hint som tjejer kan ge.
3. BW uttrycker ingen som helst ånger i stil med, hade jag bara erbjudit henne skjuts så hade inget hänt henne. Det skulle vara min första tanke skulle min kompis råkat ut för något sådant och jag var den sista att träffa henne. Alltså om jag hade tillgång till bil och hon bodde knappt fem minuters bilresa därifrån.

För mig är det uppenbart att BW vill få det till att Helena gick hem, vilket hon inte gjorde. Jag är övertygad om att BW på alla möjliga sätt har försökt tuta i allt och alla att Helena har gått hem.

Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan

Citera
2023-03-30, 14:47
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Jag fattar inte vad du vill komma till ? Vem är det som ljuger om vad och varför ? Ulrika ?

Frågan kanske var för komplex. Vi tar en lättare.

Tror du att Skvagg haft kontakt med GW och att GW bekräftat att en (eller möjligtvis båda) av dem som Skvagg misstänker är "hans gubbar"?
Citera
2023-03-30, 14:59
Medlem
Ärligt talat Thord. Vad spelar det för roll vad olika skribenter tycker om mig? Jag har redan sagt att även om ingen tror på mig så står jag fast vid vad jag skrivit. Så kan du motbevisa mig så är jag bränt. Jag erbjudit dig att slå vad men det verkar du heller inte vilja. Man kan ha respekt för varandra och varandras analyser och åsikter utan att man nödvändigtvis håller med om allt.
Men av intensiteten och antalet inlägg av dig i just detta ämne (BW, HMJ, MK) att dömma är det något annat som stör här. Jag kan annars inte förklara varför det under inga omständigheter få vara så som jag skriver att det är.
Citat:
Frågan kanske var för komplex. Vi tar en lättare.

Tror du att Skvagg haft kontakt med GW och att GW bekräftat att en (eller möjligtvis båda) av dem som Skvagg misstänker är "hans gubbar"?
Citera
2023-03-30, 15:10
Medlem
Tycker att Thord och Ugglan ska klappa varandra lite medhårs ikväll. Det behöver ni. Då kan ni bekräfta varandras förträfflighet och klanka ner på oss som inte förstår det här med varför danska knarkare och PU har mördat Helena. Du kan väl dra din fantastiska kombinatorik med Bråten och en vända till Radbyn och tillbaka och sedan absolut inte närområdet på Ekudden. Du behöver "bara" rollbesätta bilen eller varför inte bilarna.

Jag är uppriktigt ledsen att lösningen är så enkel. Hennes kompis erbjuder henne skjuts så som han gjort många gånger förut. Båda är på uselt humör och i bilen blir det bråk.... Kan det vara möjligt? Och kan det vara möjligt att man därför ta med sig liket? JA THORD SÅ ENKELT KAN DET VARA
Citera
2023-03-30, 15:13
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
Bra att du tar upp detta Prinzezzan. Tre tankar när jag läser dessa uttalanden av BW:
1. Helena var knappast på bästa humör efter vad som hände inne på Stadt. Att Rober*t Ekh*olm inte hade samma känslor för henne, som hon hade för honom var anledningen till det.
2. Uttalandet om att hon ville få luft är märkligt. Det är alltså 2.00 på natten och Ulrika väntar på Helena för att få snacka om kvällen. Om Helena har sagt till BW att Ulrika rekommenderat henne att ta taxi, då är det naturliga att han erbjuder henne skjuts. Det är en uppenbar hint som tjejer kan ge.
3. BW uttrycker ingen som helst ånger i stil med, hade jag bara erbjudit henne skjuts så hade inget hänt henne. Det skulle vara min första tanke skulle min kompis råkat ut för något sådant och jag var den sista att träffa henne. Alltså om jag hade tillgång till bil och hon bodde knappt fem minuters bilresa därifrån.

För mig är det uppenbart att BW vill få det till att Helena gick hem, vilket hon inte gjorde. Jag är övertygad om att BW på alla möjliga sätt har försökt tuta i allt och alla att Helena har gått hem.

Kommentarer till dina tankar.

1. En postare ställde den frågan direkt till RoEk (på önskan från mig) och RoEk ska ha sagt att han dansat och haft roligt med Helena, att han gillade Helena mycket, men inte på samma sätt som hon tyckte om honom. (Han ska också ha berättat vem han var intresserad av, men det behåller jag själv i min minnesbank.) Så han tyckte att det var troligt att det var orsaken till att Helena inte var på bästa humör.

2. Ja, troligen hade han (utan att jag vet, men tror) erbjudit Helena skjuts, om hon berättade att hon inte hade plånboken med sig (läs: var utan pengar). OM det nu inte var så att hon verkligen ville få luft och därför valde att gå hem. Hon ska dock ha setts gå ensam vid bankomaten.

3. Alla skulle kanske inte uttrycka sig utåt på det viset, även om många säkert skulle tänka så, "Om...". "Varför..?" Vill man se det från ett annat håll än att det var konstigt att han inte uttryckte det verbalt i media, så skulle det ju kunna ha varit hans sätt att mildra sina eventuella skuldkänslor, att - enligt flera - så "överdrivet" försöka hjälpa till och styra upp.
Citera
2023-03-30, 15:15
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
IB03. När du hör eller läser vad GW säger om missarna med förhören. Tycker du då att det låter som om problemet är att folk inte minns eller att problemet är att folk ljuger?

Folk och folk, nu var det inte "folk" det gällde. Att "dom" (GM) långt senare inte minns är givetvis en lögn eftersom man har snackat ihop sig.
Citera
2023-03-30, 15:20
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Hur ställer du dig till det vi tog upp kring detta förut om att BW har ju blivit intervjuad av SLA, om detta endast två dagar efter försvinnandet där han då säger att: "Ulrika hade sagt att Helena skulle ta taxi".

I så fall ljuger Ulrika om detta i så fall redan till BW förslagsvis redan dagen efter ? Varför då ? Nej, inte troligt enligt mig.

Alt. 2. Skall BW och Ulrika gemensamt kommit överens om denna lögn i maskopi dagen efter ? Varför då ? Inte troligt. Förutsätter då i princip någon form utav inblandning av Ulrika i försvinnandet. Nej, det blir udda, för mig.

Nej, i artikeln står det inte “Ulrika hade sagt att Helena skulle ta taxi", det står “Hon hade talat med sin syster om att åka taxi hem,”. Om det BW säger i artikeln stämmer, då visste ju Ulrika att Helena inte skulle åka taxi hem, men den lilla detaljen väljer Ulrika att utelämna. https://imgbb.com/Sm0k2qG
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in