Citat:
Ursprungligen postat av
ozzypalheden
Jag gick för 1 år sedan klart min yrkeshögskoleutbildning inom IT (digital marknadsföring) och sen jobbade jag i 3 månader innan jag blev uppsagd på grund av ekonomin och detta var i juli förra året. Har varit arbetslös sedan i juli och har sökt massor med jobb men får inget. Jag började för 2 månader sedan på rusta och matcha men har inte fått någon bra hjälp utan hjälpen har varit hur man kan förbättra sitt CV och personliga brev.
När jag gick den här utbildningen så sa alla lärare hur bra utbildningen är och att det är lätt att få jobb. Så har jag absolut inte känt.. Sen vet jag inte hur mycket som beror på inflationen att företag kanske anställer mindre.
Någon annan som har liknande erfarenheter att man går en utbildning och sen inte får jobb?
Hej,
Här kommer en annorlunda approach.
Ta ett enkelt jobb som vem som helst kan jobba med.
Ta en riktigt dålig lön som du knappt går runt på.
Jobba 4 timmar per dag om det är möjligt (här får du lösa det men du förstår vad jag menar, du kanske kan jobba 6 timmar per dag bara så du klarar dig).
Praktisera på drömföretaget du vill arbeta på i resten av ditt liv.
Praktisera 2 timmar per dag.
Lär dig allt om företaget i 10 år.
Ta ingen lön.
Lär dig allt man kan lära sig på företaget.
Berätta för chefen att du inte kan ta fullt ansvar men att du gärna lär dig så mycket du bara kan.
Välj bland uppgifterna och säg gärna nej.
Du arbetar ju gratis.
Om du får för mycket uppgifter så säg nej.
Blir chefen arg då och vill sparka dig så säger du bara att om de inte behöver dina tjänster så går du till konkurrenten och arbetar gratis. Så gör du det istället. (Så du inte blir utnyttjad, här får du också klura ut hur du ska göra detta men lär dig säga nej så du inte blir utnyttjad).
Men visa alltid intresse och berätta din långsiktiga plan att du vill jobba där om 10 år.
Efter 10 år har du fått lära dig allt man kan om ditt drömföretag.
Du har expertkunskaper och de kommer vilja anställa dig för de behöver just dig eftersom knappt någon annan på företaget har dessa expertiskunskaper.
Nu förhandlar du hårt om lönen.
De är beroende av dig.
Nu har du ditt drömjobb.
Lycka till