• 1
  • 2
2023-03-30, 14:05
Medlem
Jag gick för 1 år sedan klart min yrkeshögskoleutbildning inom IT (digital marknadsföring) och sen jobbade jag i 3 månader innan jag blev uppsagd på grund av ekonomin och detta var i juli förra året. Har varit arbetslös sedan i juli och har sökt massor med jobb men får inget. Jag började för 2 månader sedan på rusta och matcha men har inte fått någon bra hjälp utan hjälpen har varit hur man kan förbättra sitt CV och personliga brev.

När jag gick den här utbildningen så sa alla lärare hur bra utbildningen är och att det är lätt att få jobb. Så har jag absolut inte känt.. Sen vet jag inte hur mycket som beror på inflationen att företag kanske anställer mindre.

Någon annan som har liknande erfarenheter att man går en utbildning och sen inte får jobb?
Senast redigerad av ozzypalheden 2023-03-30 kl. 14:08.
Citera
2023-03-30, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ozzypalheden
Jag gick för 1 år sedan klart min yrkeshögskoleutbildning inom IT (digital marknadsföring) och sen jobbade jag i 3 månader innan jag blev uppsagd på grund av ekonomin och detta var i juli förra året. Har varit arbetslös sedan i juli och har sökt massor med jobb men får inget. Jag började för 2 månader sedan på rusta och matcha men har inte fått någon bra hjälp utan hjälpen har varit hur man kan förbättra sitt CV och personliga brev.

När jag gick den här utbildningen så sa alla lärare hur bra utbildningen är och att det är lätt att få jobb. Så har jag absolut inte känt.. Sen vet jag inte hur mycket som beror på inflationen att företag kanske anställer mindre.

Någon annan som har liknande erfarenheter att man går en utbildning och sen inte får jobb?
jag vet hur det känns. Har gått flertal olika utbildningar inom olika yrkesbranscher, med samma dösnack och sedan samma resultat som dig. Senast var en IT-relaterad utbildning. Ingen skillnad. Det är SÅ mycket ljug och fuffens på gång i dagens sämhälle. man bara upptecker mer och mer hur mycket alla ljuger och utnyttjar en för att sedan bara kasta en framför bussen.
Citera
2023-03-30, 14:22
Medlem
One2Manys avatar
Ja men det är ju standard, mer eller mindre.

Gick en arbetsmarknadsutbildning, som representant för skolan fick jag träffa företrädare för branschen: "vi kommer behöva utbilda 1,500 per år inom XX för att kunna möta marknadens efterfrågan".

I verkligheten: snitt på ett 30tal jobbannonser per månad (för hela Sverige), alla kräver minst 3 års erfarenhet (men skiter i om du är utbildad), INGEN vill ta emot lärlingar och alla anställer enbart Polacker via polska byggfirmor.

Fuck det här jävla pisslandet.
Citera
2023-03-30, 15:15
Medlem
vemsfels avatar
Hör inte till tråden, men frågar ändå. Är det SEO man pysslar med eller vad ”leder” utbildningen till?
Låter ganska nischat där man antingen konsultar eller det finns 1 person på normalstort bolag som gör.

Just IT jobb finns det mycket sv på LinkedIn, provat där?
Citera
2023-03-30, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemsfel
Hör inte till tråden, men frågar ändå. Är det SEO man pysslar med eller vad ”leder” utbildningen till?
Låter ganska nischat där man antingen konsultar eller det finns 1 person på normalstort bolag som gör.

Just IT jobb finns det mycket sv på LinkedIn, provat där?

Har du själv prövat att leta IT-jobb via linkedin? Det är precis samma jävkla skitsnack, 3 eller 5 års arbetslivserfarenhet av juniortjänster.
Citera
2023-03-30, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Har du själv prövat att leta IT-jobb via linkedin? Det är precis samma jävkla skitsnack, 3 eller 5 års arbetslivserfarenhet av juniortjänster.

Många av annonserna är dessutom bara fejk. Ett sätt att marknadsföra sitt företag.
Citera
2023-03-30, 15:25
Medlem
GregerMedeltids avatar
YH är generellt ett stort lotteri. Vissa utbildningar är väldigt eftertraktade, men många är bara blaj med låg standard på utbildningen. De som ska leda till något form av kontorsjobb utbildar studenter som sedan ska konkurrera med ansökande som har högskoleutbildning och då vinner den högskoleutbildade i 99 fall av 100. Arbetsgivare vill helt enkelt ha någon som har lite förståelse kring varför man gör vissa sakar, inte bara lärt sig några specifika tekniker.

Många mer praktiska utbildningar har ofta väldigt svårt att hitta vettiga praktikplatser, vilket leder till studenter som inte får den praktiska erfarenhet de behöver. En kompis till mig gick en YH-utbildning till grävmaskinist, det var i princip ingen i hans klass som faktiskt fick köra maskin på sin praktikplats.
Citera
2023-03-30, 16:39
Medlem
mrsluggans avatar
Testa att inte nämna utbildningen? dom kanske är rädda att du ska begära skit mycket i lön?

Annars, börja sälja knark
Citera
2023-03-30, 17:48
Medlem
FlyboySevens avatar
Citat:

Hej,

Här kommer en annorlunda approach.

Ta ett enkelt jobb som vem som helst kan jobba med.
Ta en riktigt dålig lön som du knappt går runt på.
Jobba 4 timmar per dag om det är möjligt (här får du lösa det men du förstår vad jag menar, du kanske kan jobba 6 timmar per dag bara så du klarar dig).

Praktisera på drömföretaget du vill arbeta på i resten av ditt liv.
Praktisera 2 timmar per dag.
Lär dig allt om företaget i 10 år.
Ta ingen lön.

Lär dig allt man kan lära sig på företaget.
Berätta för chefen att du inte kan ta fullt ansvar men att du gärna lär dig så mycket du bara kan.
Välj bland uppgifterna och säg gärna nej.
Du arbetar ju gratis.
Om du får för mycket uppgifter så säg nej.
Blir chefen arg då och vill sparka dig så säger du bara att om de inte behöver dina tjänster så går du till konkurrenten och arbetar gratis. Så gör du det istället. (Så du inte blir utnyttjad, här får du också klura ut hur du ska göra detta men lär dig säga nej så du inte blir utnyttjad).

Men visa alltid intresse och berätta din långsiktiga plan att du vill jobba där om 10 år.

Efter 10 år har du fått lära dig allt man kan om ditt drömföretag.

Du har expertkunskaper och de kommer vilja anställa dig för de behöver just dig eftersom knappt någon annan på företaget har dessa expertiskunskaper.

Nu förhandlar du hårt om lönen.
De är beroende av dig.

Nu har du ditt drömjobb.

Lycka till
Senast redigerad av FlyboySeven 2023-03-30 kl. 18:12.
Citera
2023-03-30, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
YH är generellt ett stort lotteri. Vissa utbildningar är väldigt eftertraktade, men många är bara blaj med låg standard på utbildningen. De som ska leda till något form av kontorsjobb utbildar studenter som sedan ska konkurrera med ansökande som har högskoleutbildning och då vinner den högskoleutbildade i 99 fall av 100. Arbetsgivare vill helt enkelt ha någon som har lite förståelse kring varför man gör vissa sakar, inte bara lärt sig några specifika tekniker.

Många mer praktiska utbildningar har ofta väldigt svårt att hitta vettiga praktikplatser, vilket leder till studenter som inte får den praktiska erfarenhet de behöver. En kompis till mig gick en YH-utbildning till grävmaskinist, det var i princip ingen i hans klass som faktiskt fick köra maskin på sin praktikplats.

Mja. Jag tänker ungefär likadant men håller inte helt med om första stycket. Det är som du säger, ett stort lotteri, och som blivande student måste man verkligen göra sin research innan man väljer en YH.

Exempelvis ska man absolut INTE nöja sig med bara informationen från den som anordnar utbildningen, de kommer självfallet lova guld och gröna skogar för att locka studenter. Samtidigt har just YH väldigt höga krav på sig; ska de få fortsatta medel från staten måste en väldigt hög procent av deras studenter ha jobb en viss tid efter utbildningen, och arbetsgivarsidan måste på något sätt delfinansiera utbildningen. Jag vet faktiskt hur vanligt det är med YH-utbildningar som får lägga ned? Skulle vara intressant att veta i sammanhanget.

Man får kolla bortom vad olika utbildingssidor säger mitt i en högkonjunktur (som vi är på väg ut ur), istället läsa på om utvecklingen i stort i olika branscher och den del av branschen man själv är intresserad av att utbilda sig inom.

De jag känner som gått YH (VVS och el) säger också att kvaliteten på ffa de praktiska delarna var minst sagt tveksamma, och det blev en ond cirkel där skolan inte lärde ut tillräckligt mycket praktiskt, så när man kom till praktikplatserna fick de inte göra något och lärde sig inget där heller.

Men så är det STOR skillnad mellan studenter också. Kompisen berättade att ungefär halva klassen var skärpta och visade framfötterna och hade jobb fixat innan utbildningen var slut, andra halvan dök knappt upp på lektionerna och satt mest och klagade på att det var tråkigt, två blev hemskickade av sin praktikplats för att de var för blåsta och/eller oengagerade.
Citera
2023-03-30, 22:44
Medlem
over9ks avatar
YH är ett stort bedrägeri. Ofta skryter skolorna om att "90% fick jobb efter examen!" men de räknar alla som har någon typ av sysselsättning och folk som går tillbaka till sina tidigare jobb eller börjar jobba med något helt annat.
Citera
2023-03-31, 16:16
Medlem
Citat:

Om du har gått digital marknadsföring och inte kan marknadsföra ens dig själv kan det inte vara någon bra utbildning. Ta en utbildning som ger något. Jag får omkring tre förfrågningar varje dag på linkedin. Ändå är jeg "bara" självlärd när det gäller digital marknadsföring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in