Citat:
Ursprungligen postat av
SayWhatAgain
Med andra ord känns det som att JJ döms till ett långt fängelsestraff.
MH döms till kortare straff (max 4 år) för grovt gravfridsbrott.
Jag gissar att Maja inte blir dömd för grovt gravfridsbrott, utan enbart gravfridsbrott.
Hon är visserligen åtalad för det, men det är Johanna som erkänner att hon tuttade på.
Och om inte åklagaren har något ess i rockärmen vad gäller Majas rörelser i lgh som visar på att hon måste ha varit aktiv vid mordet (hållit fast armarna), så tror jag inte att hon kan fällas för det.
Visserligen ser hon ut att vara vaken och aktiv när JJ åker till Dionken, men man har inte annat än tjejernas vittnesmål att gå på var Toves kropp är.
Jag tror att JJ är så hämndgirig att hon lika väl som hon kan bränna inne någon, mörda någon eller "bara" sprida falska rykten för att förstöra någons liv när hon känner sig kränkt och hatisk, kan när det enda hon kan göra för att komma åt någon, hitta på att Maja var med om mordet.
Om Maja är helt oskyldig (och även om Maja deltgit på något plan) till mordet är Johannas brott ännu värre. Hon har söndrat en bräcklig ung människa för sina egna syften. Hon har brutit sönder och byggt upp en Maja som blivit hennes högra hand i Johannas liv som gått ut på att hämnas alla som Johanna fått låsningar på.