Toves längd och vikt vs JJs längs och vikt har samma fysiska skillnad som en tjej vs en kille. JJ har starka lårmuskler (alla hästtjejer vet detta). JJ haft stort fysiskt övertag. JJ har tryckt till på en halsartär som gör Tove tuppar av snabbt.
Om jag fattar rätt här menar AL att trycket mot halsen visar att det varit ett långvarigt tryck mot luftstrpen på det vis att Johanna samtidigt har tryckt på artärerna, men inte lika hårt på venerna. Då kan man komma åt den punkt som kan styra pulsen som kan medföra medvetslöshet.
AL menar att om Johanna hade släppt taget snabbt, då hade Tove kunnat återfå medvetnadet snabbt. Och eftersom Tove har djupa skador i halsmuskultauren, betyder det att trycket varit långvarit.
Så då är alltså Tove medvetslös redan i tidgit skede? Är det så man ska tolka det här? Eller i varje fall kan vara medvetslös?
Jag känner till att man ska undvika att hålla på att känna alltför mycket efter en persons puls vid halsen om man hittar någon medvetslös, eftersom man då kan råka stimulera detta område och istället orska död (carotismassage). Om en person har svag puls, kan det vara svårt att hitta den vid handleden. Bättre att söka vid ljumsken om möjligt eller vara försiktig när man känner upp vid halsen, absolut inte på båda sidor samtidigt (lärde en hjärtläkare mig en gång).
SR (min fetning):
"Rättsläkaren visar på modellen och förklarar vad som händer hos en person när man trycker på halsartärerna och samtidigt klämmer åt lufttillförseln, och dessutom också trycker på den punkt som styr pulsen, som hon menar att det finns tecken på att 20-åringen gjort.
- Man kan bli medvetslös bara på någon enstaka sekund. Släpper man relativt fort, kanske efter 10-15 sekunder, då kan personen återfå medvetandet. Men vi har ju skadorna i den djupa muskulaturen som tyder på långvarigt stadigt tryck. Det betyder att man har passerat punkten där man ser att mekanismen inte längre kan hävas."
Från det slutgiltiga svaret på den rättsmedicinska underökningen (A149/102):
"(Under svar på särskilda frågeställningar som åklagaren gjort)
"Fynd som inte har påvisats och som ofta ses vid kvävingsdöd och framförallt vid yttre våld mot halsen är punktformade blödningar i ögonens bindehinnor, munslemhinnan, ansiktet, huvudsvålen och tinningmusklerna samt skador på sköldbrosket och tungbenet. Fynden ses i första hand vid kompression av halsvener, respektive direkt tryck på tungbenet och sköldbrosket.
I det aktuella fallet bedöms kvävningsmekanismen i första hand ha utgjorts direkt tryck på tungbenet, sköldbrosket och halsartärer, vilket kan förklara avsaknad av punktformade blödningar. Avsaknd av skador på tungbenet och sköldbrosket kan förklaras av strukturernas uttalade elasticitet."
Det blir nog inte livstid för nån av dom. Tänker att det är rätt så sällan som man dömer till livstid.
Och med tanke på hennes (J) unga ålder och att hon ej är dömd förut, så blir det nog inte så.
Läste ett utdrag från Kriminalvården utredning, som det har so uppgift att göra:
Att ingen av de två misstänkta har nått som tyder på att det skulle återfalla i brott. Det är också nått som Tings- och Hovrätt tar med i ev. påföljd.
Vad tingsrätten tycker och tror att M:s brottsgärning är och vad hennes straff blir, är svårt tycker jag. Ska bli intressant att läsa sedan, och hur tingsrätten har resonerat om hennes del av hela tragedin.
Tova - mina tankar går till Dig och Dina närstående - Vila i frid
Va fan yrar du i JLJ har ju redan bevisat att hon inte drar sig för att försöka elda inne folk... att hon inte har en risk för att återfalls i brott är ju löjligt att påstå...
Men det får väl bli mobrättvisa på henne. Om systemet misslyckas.
Rättsläkaren sa också att det är möjligt att Tove inte varit vid medvetande under strypningen. Då är ju MHs insats helt överflödig. J verkar ju redan ljuga om att Tove gjorde motstånd eftersom inga skador har kunnat styrka detta, om jag fattade det rätt.
Och det är vad som under längre tid varit min uppfattning, att Tove var incapacitated från våldet mot huvudet när hon blev strypt. Vilket också förklara avsaknad av JJs DNA under naglarna.
Blir hon dömd till livstid så gäller inte 2/3 utan hon blir tvingad till att ansöka om tidsbestämt straff och den förhandlingen sker i Örebro domstol. Tidsbestämt brukar beviljas efter 17-18 år i fängelse.
Efter det blir tidsbestämt så blir det 2/3 av det som det blir tidsbestämt till.
I snitt sitter en livstidsdömd i fängelse i 16 år, vilket innebär att straffet tidsbestämdes till 25 år och att den intagne sedan blev villkorligt frigiven efter praxis att den hade suttit av 2/3 av sin strafftid.
Det blir nog inte livstid för nån av dom. Tänker att det är rätt så sällan som man dömer till livstid.
Och med tanke på hennes (J) unga ålder och att hon ej är dömd förut, så blir det nog inte så.
Läste ett utdrag från Kriminalvården utredning, som det har so uppgift att göra:
Att ingen av de två misstänkta har nått som tyder på att det skulle återfalla i brott. Det är också nått som Tings- och Hovrätt tar med i ev. påföljd.
Vad tingsrätten tycker och tror att M:s brottsgärning är och vad hennes straff blir, är svårt tycker jag. Ska bli intressant att läsa sedan, och hur tingsrätten har resonerat om hennes del av hela tragedin.
Tova - mina tankar går till Dig och Dina närstående - Vila i frid
Det måste alltså ha tagit flera minuter av detta grepp, för att TT skulle dö. JJ var således ute för att döda, bortom all tvivel.
/AI
Det var ett lustmord för henne. Hon onanerade väl efteråt? Eller var det i samband med att hon tittade på våldtäktsbondagestryp-porren och fantiserade att kvinnan i klippet var Tove?
Det är vad jag oxå tror, Johanna har suttit på bröstet på T och låst armarna med knäna utan Majas hjälp... och strypt själv, johanna väger väl en hel del? saftigt arsle har jag sett
Om JJ 180cm lång med proportionerligt långa armar skulle sitta på TT 160cm lång, för att få ett bra grepp om TT’s hals så borde JJ sitta över TT’s knäskålar, eller?