2023-03-30, 12:54
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rekylkrut
Hon ska ha livstid Man mördar inte folk utan straff och får hon lindrigt straff är rättsväsendet ett stort skämt

Du skall dock inte ha några höga förväntningar på vårt rättsväsende, tyvärr. Fastän JJ döms till livstid, är hon ändå ute när 2/3 av straffet är avtjänat.

/AI
Citera
2023-03-30, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmens1
Hon vill väl inte se T död, någon i tråden sa att hon inte vågade se på beck där dom oxå visar döda människor osv
Eller så spelar hon bara att det är jobbigt…hon är ganska duktig på att snyfta och spela oskyldig..
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyally
Hur ska de kunna fälla henne för medhjälp? Dels är det ingen åtalspunkt, men de har ju inga tydliga bevis alls för att hon deltog. Hennes historia går inte riktigt ihop kanske, men hon kommer frias från allt utom brott mot gravfriden.

Just det, det har du tätt i, det är inte en åtalspunkt. Och skyddande av brottsling är inte heller med, va? Ja då blir det som du säger. Undrar hur många år man får för det?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eillenna
Håller med dig här, troligt att hon blir fälld/buttad hårt försöker ta emot sig på armbågarna första men huvudet som är tyngre och vid berusning ostadigare tar smällen sist, tuppar av lite kort, Johanna som är en förhållandevis lång tjej och dessutom hästtjej sen barnsben, stark både i nypor och framförallt ben och lår, det vet alla hästryttare att det är med den delen av kroppen man rider mestadels, inramar hästen med hela sin underkropp, lår ben vader med starka muskler så det ser jag inte som en svårighet för henne, och samtidigt med hela sin tyngd, stryper henne, länge, jag förstår inte varför man ens lägger vikt att hon säger 10 sek !? Det är väl klart att hon ljuger även om det.
Man blir väldigt stark och seg av ”hästlivet” och hon verkar ju inte vara en ridskoletjej utan jobbat hemma på gården med hästhanteringen.

Ja man blir väldigt stark i händerna av att hålla på med hästar. Dels ridningen (eller om hon mest körde häst), men också allt runt omkring. Hålla i grepar, skottkärror, vattenhinkar, att hålla i grimskaft (kopplet) när man leder hästen.

Jag gjorde ett test på handstyrka (där man ska klämma kring en grej och får ett mätvärde) i samband med en utredning för postcovid.
Jag fick högre mätvärde än vad som fann angivet i tabellen över kvinnors styrka. Och då hade jag ändå varit sjukskriven och inte alls så aktiv som jag brukar. Bara gjort det absolut nödvändigaste med hästarna, och dom gick i ute hagen dygnet runt vid tillfället, vilket krävde minimal skötsel.
Citera
2023-03-30, 12:59
Medlem
På Expressen står det att rättsläkare bla säger att det ”finns oxå tecken på trubbigt våld och blödningar på T kropp, vilka tros ha orsakats av annan person”
Jag funderar på hur man menar att man tror att de är orsakade av annan person än den som strypt
Citera
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Allasmeknamn
Först fälls Tove ned helt oförberett, hon är alkoholpåverkad (långsammare reaktionsförmåga) och försöker i chock förstå vad som händer men innan hon hinner försvara sig har JJ redan grepp om och trycker på den artär som gör man snabbt förlorar medvetandet. Så vi pratar inte om att Tove hade 1min+ på sig att försöka ta sig ur ett grepp med en person som har fysiskt övertag, utan vi snackar om sekunder.

Rättsläkaren just nu:

Rättsläkaren visar på modellen och förklarar vad som händer hos en person när man trycker på halsartärerna och samtidigt klämmer åt lufttillförseln, och dessutom också trycker på den punkt som styr pulsen, som hon menar att det finns tecken på att 20-åringen gjort.
- Man kan bli medvetslös bara på någon enstaka sekund. Släpper man relativt fort, kanske efter 10-15 sekunder, då kan personen återfå medvetandet. Men vi har ju skadorna i den djupa muskulaturen som tyder på långvarigt stadigt tryck. Det betyder att man har passerat punkten där man ser att mekanismen inte längre kan hävas.

Det måste alltså ha tagit flera minuter av detta grepp, för att TT skulle dö. JJ var således ute för att döda, bortom all tvivel.

/AI
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGrant
Jag börjar mer och mer tro att J strypt T ensam. Dock tror jag inte på att M låg och sov. Jag tror hon blev vittne till allt och på J:s inrådan hjälpt till att städa undan kropp efteråt. Jag tror att M blev skräckslagen och paralyserad av J :s handlingar . Handlingsförlamad och rädd. Vågade inte ingripa under själva mordet . Men inte faan sov hon....
Jag också. Tror M bevittnade, alltså såg på men inte var aktiv i mordet själv, tror J ströp och som nån skrev, höll ner armarna med knäna, typ.
Citera
Medlem
Pirellas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olivera
Instämmer i stort, men det är väl inte otänkbart, hypotetiskt, att JJ låst fast TTs armar med knäna när hon satt sig över henne? Kanske mindre troligt, men antar att det inte är uteslutet (om man inte rättsläkaren kan se att skadorna på armbågarna visar att det på något sätt inte kunnat vara så?

EDIT - såg nu att rättsläkaren sagt att skadorna på armarna sannolikt har orsakats när armarna varit nära huvudet, dvs mer enligt JJs berättelse och din beskrivning.

Nej.

18-åringens advokat Mikael Svegfors frågar om de skador som rättsläkaren hittat på Toves armar. 20-åringen har ju sagt att 18-åringen höll i Toves händer medan hon själv tog strypgrepp på Tove.
Advokaten säger att han själv har svårt att se hur Tove skulle ha kunnat få skador på armbågarna, om hon blev fasthållen på det sätt som 20-åringen beskrivit.
"Sannolikheten för det är liten", säger rättsläkaren.

18-åringens advokat Mikael Svegfors frågar också om skadorna kan ha uppstått om 20-åringen själv klämt fast Toves armar med benen, när hon satt grensle över henne. Det är möjligt, enligt rättsläkaren
Citera
2023-03-30, 13:00
Medlem
Har ni inte tänkt på att Maja kanske hade airpods med musik på? lr liknande
Citera
2023-03-30, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Du skall dock inte ha några höga förväntningar på vårt rättsväsende, tyvärr. Fastän JJ döms till livstid, är hon ändå ute när 2/3 av straffet är avtjänat.

/AI

Hennes advokat ska kalla in egen expert till hovrätten
Citera
2023-03-30, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rekylkrut
Hennes advokat ska kalla in egen expert till hovrätten

Ödlan
Citera
2023-03-30, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hemmatant
På Expressen står det att rättsläkare bla säger att det ”finns oxå tecken på trubbigt våld och blödningar på T kropp, vilka tros ha orsakats av annan person”
Jag funderar på hur man menar att man tror att de är orsakade av annan person än den som strypt

Var det inte så att skadan i bakhuvudet kunde ha orsakats av att det låg nån duschstång på golvet i badrummet? Som hon alltså landade på i så fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in