2022-11-24, 13:13
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Jag minns ett fall när SJ sparkade en anställd som sålt cannabis han förvarat i sitt skåp på jobbet och facket fick honom återanställd, ansågs inte utgöra nån fara för verksamheten. Skrev om det här för länge sedan, hittar inte nu men fick det från lawline.
Hittade lite om fallet, inte direkt jämförbart men det finns beröringspunkter:
Citat:
AD 1999 nr. 47

• Anställd på SJ.
• Sysslade med hantering av gods och kassa.
• Prickfri anställning i 24 år.
• Dömdes i brottmål till 10 månaders fängelse för att ha
innehaft 593 gram cannabis och sålt 200 gram av detta.
• Han hade förvarat 264 av dessa gram i sitt låsta
klädskåp på arbetet. Ej sålt på jobbet eller till
arbetskamrater.

/.../

• SJ avskedade honom. Hans fack väckte talan i AD.
AD ansåg inte att det fanns grund varken för avsked
eller uppsägning.

https://www.foretagshalsor.se/sites/..._.tester.m.pdf
Citera
2022-11-24, 14:16
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av disast3r
Du vågar inte svara på varför du låtsas om att droger på recept inte används redan på arbetsplatser.

Många olyckor bottnar i slarv/stress så man tummar på säkerheten som i sin tur bottnar i pressat tidsschema som i sin bottnar i små marginaler som i sin tur bottnar i höga vinstutdelningar.

Du har nu skrivit två ointelligenta inlägg med svepande generaliseringar.

Försök igen eller kan du inte bättre?
Förresten du verkar va en sån som går och handlar på Systembolaget på arbetstid och öppnar första starkölen kl 14:01 varje Fredag.

Du verkar inte ens varit på en byggarbetsplats, att se grabbar med tjack i sig är ingen ovanlig syn.
De tar på sig prisjobb o sedan händer det grejor med.
Där har vi början till de olyckor/tillbud jag varit med om.

Tror inte ens du vet vad du talar om om jag ska vara ärlig.
Citera
2022-11-24, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bannad4now
Väldigt konstigt att facket lägger sig i detta tycker jag, oavsett åsikter om cannabis så är det i grund och botten narkotika klassat och därför en drog som är olaglig att bruka i Sverige oavsett om du jobbar eller inte. Så hur ska facket kunna vända det här på något sätt ? Kommer du bakfull till jobbet så kan du få sparken så är väl samma sak med cannabis och alla andra droger kan jag tycka (trots att jag är drogliberal)
Facket måste och ska skydda arbetstagaren oavsett. Är själv facklig representant på mitt jobb och om någon är full eller drogad på jobbet så får de naturligtvis gå hem för dagen. Efter det så blir det samtal med den fackliga avdelningen samt arbetsgivaren. I ett sådant läge så ska jag göra allt jag kan för att arbetstagaren ska få behålla sitt jobb då det kan finnas 100 orsaker till att personen i fråga kommer berusad på div substanser. Tex familjeproblem, dödsfall, depression osv, här måste jag söka orsak och försöka hjälpa arbetstagaren då hen betalar facket var månad för att få vara fredad. Efter det så måste facket och arbetsgivaren komma överens om åtgärder som tex att arbetstagaren får blåsa var dag i alkohlmätare eller lämna ett prov var 14e dag. I detta fall har arbetsgivaren valt på helt eget bevåg att stänga av arbetstagaren i två månader och på grund av det så stämmer facket arbetsgivaren och det är helt i linje med fackets uppgift.
Senast redigerad av srail 2022-11-24 kl. 14:27.
Citera
2022-11-24, 14:23
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Hittade lite om fallet, inte direkt jämförbart men det finns beröringspunkter:

https://www.foretagshalsor.se/sites/..._.tester.m.pdf

Jag hittade ännu mer om just det fallet.

Vissa beröringspunkter finns med det aktuella fallet.

https://lagen.nu/dom/ad/1999:47

Intressant också att det nämns att cannabis försämrar omdömet och ligger kvar mycket längre i kroppen till skillnad från tex alkohol och kan ge sk. "Flashbacks" dvs det kan finnas rester kvar i kroppen som kan frigöras långt efter att man tagit narkotikan, man kan få en "kick" flera dagar efteråt. Det är dessutom svårare att se om någon är påverkad av cannabis till skillnad från alkohol.

Sett ur detta perspektiv så är det troligtvis försvårande omständigheter för mannen i det aktuella fallet som åkte fast i ett drogtest pga cannabis eftersom han med viss sannolikhet framför bil i sin yrkesroll.
Citera
2022-11-24, 14:34
Moderator
Psilosophers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Intressant också att det nämns att cannabis försämrar omdömet och ligger kvar mycket längre i kroppen till skillnad från tex alkohol och kan ge sk. "Flashbacks" dvs det kan finnas rester kvar i kroppen som kan frigöras långt efter att man tagit narkotikan, man kan få en "kick" flera dagar efteråt. Det är dessutom svårare att se om någon är påverkad av cannabis till skillnad från alkohol.
Lögn och förbannad dikt som du framställer det, påhitt och antaganden, men den diskussionen tar vi på annat håll.
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Sett ur detta perspektiv så är det troligtvis försvårande omständigheter för mannen i det aktuella fallet som åkte fast i ett drogtest pga cannabis eftersom han med viss sannolikhet framför bil i sin yrkesroll.
Arbetsdomstolens grundsyn vad beträffar narkotikabruk på fritiden:
Citat:
Användning på fritiden: I princip inte saklig grund för
uppsägning
.
• Fritidsbruk kan dock vara saklig grund för
uppsägning/laga grund för avsked om det påverkar
arbetsprestationen eller om det påverkar AG:s
förtroende för AT p.g.a. arbetsuppgifternas natur…
• …t.ex. om arbetsuppgifterna går ut på att vårda eller
hjälpa människor med missbruksproblem.
Citera
2022-11-27, 10:22
Medlem
Hursomhelstings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av disast3r
Du kan mao ha två personer som jobbar på en arbetsplats, de båda röker cannabis kvällen innan den ena på recept den andra har ett sk kriminellt missbruk.
Sen kan en tredje person vi kan kalla öl-bosse som super till söndag morgon varje helg komma och köra på de två med sin gaffeltruck.

Vem får skulden.

Öl-Bosse åker på det jag lovar. Just detta har skett två ggr i mitt yrkesliv. Ett undantag infaller om Öl-Bosse är släkt med någon i företaget eller typ att Bosses farsas polare äger ett inflytande. Inte helt ovanligt att sådana nötter har sitt jobb via en släkting, kom in som ung och blir kvar i livet ut exakt lika dum i huvudet i hela vägen, en institution.

Men i regel att alkohol äger lägre klass än narkotika, hen som har druckit får ta det, vidriga människan...ett fyllo! Skitsamma om dom två haschtomtarna Beavis och Butt-Head var ute på hyss likt två fjortonåringar och var där dem inte skulle vara
Citera
2023-03-21, 20:53
Moderator
Psilosophers avatar
Tydligen ska fallet avgöras nu i slutet av mars, artikel om ärendet i Byggnadsrbetaren: https://www.byggnadsarbetaren.se/han...nomi-i-botten/
Citera
2023-03-29, 04:36
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
Citat:
Tydligen ska fallet avgöras nu i slutet av mars, artikel om ärendet i Byggnadsrbetaren: https://www.byggnadsarbetaren.se/han...nomi-i-botten/
.ska bli spännande hur detta går i domstol
Citera
2023-03-29, 17:56
Medlem
whogivesafucks avatar
Kan facket verkligen gå segrande ur denna strid? Om det varit så att han fastnat i en kontroll när han kört bil. Då verkar det som att han åkt dit ovillkorligen. Gränsvärdet lär vara noll.
Borde inte då samma tillämpning gälla i detta fallet?
Citera
2023-03-29, 18:09
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Kan facket verkligen gå segrande ur denna strid? Om det varit så att han fastnat i en kontroll när han kört bil. Då verkar det som att han åkt dit ovillkorligen. Gränsvärdet lär vara noll.
Borde inte då samma tillämpning gälla i detta fallet?
Facket hävdar ju att han inte var påverkad på arbetet, utan endast hade restprodukter kvar i kroppen. De argumenterar att i så fall så borde han rimligen inte stängts av.
Citera
2023-03-30, 09:34
Medlem
whogivesafucks avatar
Om man bortser från att det är olagligt att röka på. Om han istället hade råkat ut för en skada, kanske krossat några revben och fått Oxy eller liknande utskrivet av en läkare, så blev det drogtest med positivt resultat. Hur hade arbetsgivaren gjort då?
Kan tänka mig att han i det fallet utgör en klart större fara i sitt arbete än vad han gjorde nu.
Citera
2023-03-30, 12:47
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Om man bortser från att det är olagligt att röka på. Om han istället hade råkat ut för en skada, kanske krossat några revben och fått Oxy eller liknande utskrivet av en läkare, så blev det drogtest med positivt resultat. Hur hade arbetsgivaren gjort då?
Kan tänka mig att han i det fallet utgör en klart större fara i sitt arbete än vad han gjorde nu.
I sånt fall görs en medicinsk bedömning av om man är kapabel att utföra arbetet eller ej. Är man inte det så ska man i första hand ges andra uppgifter.

(Är man inkapabel att arbeta med några uppgifter så ska man förstås sjukskrivas.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in