2023-03-30, 10:13
Medlem
Turkiet röstar om Finland i Nato i dag

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1086121

Citat:
Turkiets parlament kommer att rösta om Finlands Natomedlemskap på torsdagen klockan 13, svensk tid, skriver nyhetsbyrån AFP.
Ungern röstade ja i måndags – hittills har 29 av 30 medlemsländer ratificerat Finlands medlemskap.

Turkiets parlament kommer att rösta om Finlands Natomedlemskap på torsdagen klockan 13, svensk tid, skriver nyhetsbyrån AFP.

Ungern röstade ja i måndags – hittills har 29 av 30 medlemsländer ratificerat Finlands medlemskap.

Ungern röstade Finland före Turkiet vilket blev lite konstigt. Nu återstår bara Turkiet att ratificera.

Misslyckande för Sverige.
Citera
2023-03-30, 10:16
Medlem
gravyyous avatar
Är väl snarare en vinst för Sverige, nu slipper vi gå med. Finns inte en chans att "ryssen kommer". För en invasion är inte ens praktiskt möjlig.
Citera
2023-03-30, 10:20
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Vi får väl se, jag tror ingenting förrän resultatet är fastställt.
Tror nog erdogan (putin) kan komma med något nytt hinder och "tvingas" skjuta upp på nytt...
Citera
2023-03-30, 10:39
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gravyyou
Är väl snarare en vinst för Sverige, nu slipper vi gå med. Finns inte en chans att "ryssen kommer". För en invasion är inte ens praktiskt möjlig.

Håller helt med. Klarar man inte av att inta ett grannland, där man under 1 års tid samlat trupper längst gränsen, så kommer ju en invasion av Sverige vara helt omöjligt för Ryssen.

NATO:s plan var ju att Sverige bl.a skulle bistå baltländerna med flyg om Ryssland fick för sig att anfalla. Så i detta läge tycker jag det kanske hade varit på sin plats att några av dom andra NATO länderna hade frågat både Ungern och Turkiet hur dom ska göra nu för att skydda Baltikum på bästa sätt.

Detta är ju ett stort nederlag för NATO, som ända sedan dom bildades har haft en "öppen dörr" Policy. Den Policyn har nu blivit kidnappad. Man kan ju fråga sig varför Ungern är med i NATO? Och varför man i så fall vill förvägra Sverige samma skydd som man själv vill ha.
Citera
2023-03-30, 10:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gravyyou
Både och. Det är en vinst för svensk neutralitet och suveränitet, men helt klart en förlust för svenska politiker, som har skavsår på kuken efter de senaste månadernas våta NATO-drömmar.
Citera
2023-03-30, 11:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Håller helt med. Klarar man inte av att inta ett grannland, där man under 1 års tid samlat trupper längst gränsen, så kommer ju en invasion av Sverige vara helt omöjligt för Ryssen.

NATO:s plan var ju att Sverige bl.a skulle bistå baltländerna med flyg om Ryssland fick för sig att anfalla. Så i detta läge tycker jag det kanske hade varit på sin plats att några av dom andra NATO länderna hade frågat både Ungern och Turkiet hur dom ska göra nu för att skydda Baltikum på bästa sätt.

Detta är ju ett stort nederlag för NATO, som ända sedan dom bildades har haft en "öppen dörr" Policy. Den Policyn har nu blivit kidnappad. Man kan ju fråga sig varför Ungern är med i NATO? Och varför man i så fall vill förvägra Sverige samma skydd som man själv vill ha.

Invasion ja. Raketet är mycket möjligt.
Dom gillar ju raketer. ryssen.
Citera
2023-03-30, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jguendorbuln
Både och. Det är en vinst för svensk neutralitet och suveränitet.

Bara hjärndöda svenskar som ser Sverige som neutralitet.
Du ska nog se att inga länder utanför EU ser Sverige som neutrala, allra minst Ryssland.
Citera
2023-03-30, 11:21
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmutskii
Jag är finsk men jag HATAR NATO. Sverige förtjänar inte att komma in i NATO, Sverige är ett infekterat hål. Turkiet har rätt i en del saker de säger om Sverige helt enkelt.

Varför hatar du NATO ?
Citera
2023-03-30, 11:25
Medlem
bomhulls avatar
Får se vad ryssland gör som hämnd?
Dom har ju hotat med både det ena och det andra om finland går med
Citera
2023-03-30, 11:25
Medlem
NAFOgenerals avatar
Det betyder mera Leopard2 till Ukraina. Finland har inte velat skicka offensiva vapen innan NATO ansökan var klar.
Citera
2023-03-30, 12:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Bara hjärndöda svenskar som ser Sverige som neutralitet.
Du ska nog se att inga länder utanför EU ser Sverige som neutrala, allra minst Ryssland.
Jag ber om ursäkt till alla autister där ute. Självklart menade jag alliansfria...
Citera
2023-03-30, 12:22
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollektion
Turkiet röstar om Finland i Nato i dag

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1086121

Ungern röstade Finland före Turkiet vilket blev lite konstigt. Nu återstår bara Turkiet att ratificera.

Misslyckande för Sverige.

Tycker det är sjukt att skurkstater som kör med utpressning och terror skall avgöra frågan, men det sagt så håller jag ändå tummarna för finnarna i dag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in