2023-03-30, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Du har bevisligen varken livserfarenhet eller sunt förnuft. Vi vet massvis med saker som framkommit i förundersökningen och under rättegången. Du är dock nödvändigtvis inte inkluderad i "vi".

Ett exempel på vad vi vet är vad MH och vittnen har berättat om deras relation.
Man kan inte skylla på att någon har makt över en. Man har ett eget ansvar över sina egna handlingar. JJ har inte hypnotiserat MH i flera års tid. Herre vill man beblanda sig med någon som hatar och vill döda? Nä såklart inte! Man lägger benen på ryggen direkt. Om man är normalt funtad. Som alla andra som backade undan när dom såg hur JJ och MH var. Jag har själv varit i dåligt sällskap men absolut inte låtit mig övertalas till något som är moraliskt fel i mina ögon. Och skulle det vara fara för liv har jag civil curage att göra något det sitter i ryggmärgen! Har man inte det nä då ska man sitta sitt straff. Definitivt om man lurat med en människa till en fälla. Hållt fast så min min bästis kan mörda medans det knackar på dörren. Vara ensam med kroppen utan att göra något. Sen hjälpa till göra mig av med kroppen. Förstöra bevis. Sen vägra stå för det hon gjort och äga det för Tove och hennes familj. Nä då är man ond och empat lös enligt mig.
Citera
2023-03-30, 09:16
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Nämen lilla vän, var är dina argument? Jag skrev redan från början att FUP säger annorlunda, och du har fortfarande inte kunnat ta till dig att det kan ha gått till som FUP säger.

Snacka om att inte kunna erkänna att du kan ha fel. Är det så svårt?

Stopp. Jag har aldrig sagt att det som står i FUP är fel eller rätt. Det enda jag sagt är att du inte borde ha rättat mig, eftersom flera nyhetskällor oberoende av varandra skrev precis det jag skrev. Jag återger bara vad M sa i rättegången, det är allt. Problemet ligger alltså hos dig, det är DU som tyckte det var en bra idé att rätta mig av någon anledning.

Kan vi nu slutligen komma överens om att M under rättegången sa att frågan om Tove kom efter McDonalds? Det är allt jag vill veta.
Citera
2023-03-30, 09:17
Medlem
Ladyinaglasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freydis.
Är det någon som har en länk till dagens rapportering vid rättegången?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/andra-rattegangsdagen-i-tovefallet-idag-hors-misstankta-kvinnorna
Citera
2023-03-30, 09:17
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Nu svamlar
Svarta Maja har aldrig nämnt att hon varit rädd för J.
Svarta Maja är helt klart lite eljest i huvudet så hon har nog inte förstånd att bli rädd över huvud taget. Däremot är hon sjukligt lögnaktig

"18-åringen, å sin sida, hävdar att hon inte ens såg Tove i lägenheten förrän 20-åringen bad om hjälp med att bära bort kroppen.
– Jag blir chockad. Jag fryser till och vet inte vad jag tänker och såna grejer. Men hon får fram att jag måste hjälpa till att få ner Tove till bilen. Jag vågar inte säga emot, sa hon under onsdagens förhör i Eksjö tingsrätt.

https://www.expressen.se/nyheter/grannen-och-rattslakare-hors-i-tove-rattegangen
Citera
2023-03-30, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Nu svamlar
Svarta Maja har aldrig nämnt att hon varit rädd för J.
Svarta Maja är helt klart lite eljest i huvudet så hon har nog inte förstånd att bli rädd över huvud taget. Däremot är hon sjukligt lögnaktig
Det har rapporterats i media om att M var rädd för J. Du är sjukligt lögnaktig.
Citera
2023-03-30, 09:20
Medlem
LeeVans avatar
Direktrapportering

SVT
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/nu-startar-rattegangen-om-toves-dod

expressen
https://www.expressen.se/nyheter/rattegangen-om-mordet-pa-tove/
Citera
2023-03-30, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FMR
Man kan inte skylla på att någon har makt över en. Man har ett eget ansvar över sina egna handlingar. JJ har inte hypnotiserat MH i flera års tid. Herre vill man beblanda sig med någon som hatar och vill döda? Nä såklart inte! Man lägger benen på ryggen direkt. Om man är normalt funtad. Som alla andra som backade undan när dom såg hur JJ och MH var. Jag har själv varit i dåligt sällskap men absolut inte låtit mig övertalas till något som är moraliskt fel i mina ögon. Och skulle det vara fara för liv har jag civil curage att göra något det sitter i ryggmärgen! Har man inte det nä då ska man sitta sitt straff. Definitivt om man lurat med en människa till en fälla. Hållt fast så min min bästis kan mörda medans det knackar på dörren. Vara ensam med kroppen utan att göra något. Sen hjälpa till göra mig av med kroppen. Förstöra bevis. Sen vägra stå för det hon gjort och äga det för Tove och hennes familj. Nä då är man ond och empat lös enligt mig.

Förstår hur du tänker och det är nog lätt för en som inte är i situationen att tänka så för det är det mest logiska att man hade gjort. Men glöm inte bort att vi är vad jag förmodar vuxna som sitter här, MH var bara 15-16år när hon lärde känna JJ. Hon har från början varit undergiven speciellt med tanke på att JJ varit hennes enda vän, klart hon gör som hon blir tillsagd då för att inte förlora sin kompis
Citera
2023-03-30, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Freydis.
Är det någon som har en länk till dagens rapportering vid rättegången?

https://sverigesradio.se/artikel/folj-den-tredje-dagen-av-rattegangen-i-tove-fallet-har
Citera
2023-03-30, 09:22
Medlem
Rompers avatar
DAGENS SCHEMA: I dag är det alltså två grannar till 20-åringen som ska vittna. Dels den granne som under natten körde 20-åringen till McDonalds.
Dessutom har försvaret kallat en kvinna som bor i samma hus som Toves pappa, angående den brand som 20-åringen ska ha anlagt en tid före mordet på Tove.
På eftermiddagen är det rättsläkarens tur – då kommer vi höra mer om dödsorsaken.
Slutligen: Slutpläderingarna.
Citera
2023-03-30, 09:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jaha! Det var en ny variant.
I klippet menar J att EFTER hon tagit tag om Ts hals och tryckt till och T börjar hosta, DÅ tar M tag i Ts händer.
Jag tror inte en sekund på henne.

Låter ju helt galet. Varför skulle M ta tag i händerna på någon som redan är ”avslutad”? Då har hon heller inte bistått vid mordet enligt J helt plötsligt.
Citera
2023-03-30, 09:23
Medlem
Många här är så tvärsäkra på vem som gjort vad och hur de tänkt. Tyvärr allt för ofta grundat i mer eller mindre uttalad rasism och andra fördomar kombinerat med låg kognitiv förmåga. Jag tycker det skulle vara intressant att höra hur ni som är insatta i fallet tänker om vissa delar av de misstänktas berättelser som går i sär eller som bara den ena har nämnt.

Tror ni på Ms beskrivning av J efter att kroppen hade dumpats i skogen, att hon diggade till Bolaget och att hon senare (dagen efter?) var på gott humör (för att Tove var död?)

Sen det här med hamburgaren, J säger att det inte var meningen att hon skulle åka för att köpa en burgare utan det bara blev så men enligt henne så åt M snällt upp burgaren då J kom tillbaks. Om de tillsammans just hade strypt Tove och hon låg död några meter bort, hur sjukt är det inte då att M har aptit nog att äta. Isf säger det kanske en del om hur hon fungerar mer generellt? Varsågod ät! och hon bara gör som hon blir tillsagd per automatik?

Alternativt att J just dödat Tove och så vill en full M plötsligt ha mat, hur sjukt är det inte då att J tar sig tid att åka iväg och köpa en hamburgare och lämnar M ensam med Toves döda kropp i en lite lägenhet med risk för att M upptäcker den. J har ju större problem än att M mår illa och behöver mat.
Citera
2023-03-30, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Frågan är ju också varför hon först skulle gömma liket för kompisen, för att sen plocka fram det en halvtimme senare och be om hjälp att frakta ut det ur lägenheten?

Ja, det hela är helt orimligt. Särskilt med den snäva tidsramen. Hon skulle alltså 02:19 suttit i köket med TT, vi antar att MHs besök på toaletten tar 3-5 minuter vilket innebär att vid 02:25 är MH tillbaka i sovalkoven och TT sitter fortfarande i köket.

MH uppger i förhör att hon återigen går på toaletten och vid 02:43 när JJ är på donken går hon för att hämta sin telefon i sovalkoven. Notera att innan detta har de diskuterat att det ska handlas mat. Toalettbesök, diskussion om mat tar också ca 5 min

Detta ger MH max ca 13 minuter att sova så pass djupt om man antar att hon somnar direkt när hennes huvud möter kudden. Under dessa 13 minuter skall alltså hon missa allt oljud.

Under perioden 02:25-02:38 har alltså JJ lyckats lura TT till toaletten. Tumult uppståt. Strypt henne, vilket även det tar några minuter, lindat in henne i lakan, städat bort alla spår och gömt TT i okänt förråd. Även om JJ onekligen varit sjukt effektiv så är det en sjukt snäv tidsram.

Så 13 minuter är helt orimligt sett till att MH skulle sova så pass djupt att hon missar allt samtidigt som JJ skulle på egen hand hunnit med allt ovanstående.

Säger som Läckberg. Ren jävla bullshit.

Jag tror mer på följande:

1. De kommer till lägenheten 01.52
2. JJ och TT går till köket och sätter sig. MH säger att hon mår dåligt och lägger sig i sovalkoven.
3. Tidpunkt 02:19 MH (enligt plan/överenskommelse med/eller instruktion från JJ) säger att hon mår illa och går till toaletten, där hon gör något udda ljud för att påkalla JJ och TT uppmärksamhet. Kanske en icensatt hög duns? Både JJ och TT rusar in till toaletten. Detta händelseförlopp tar några minuter i anspråk.
4. Då befinner sig alla tre i toaletten, när Tove märker att MH mår bra (TT säger till JJ, här finns inget att se och syftar på MH) och hon försöker ta sig ut från toaletten. Men då låser JJ dörren och misshandel/mord är ett faktum. Klockan är nu ca 02:25-02:30.
5. Tidpunkt 02.43 är det färdigt och de tar sig ut från toaletten.
6. Några minuter senare så möter hon granne och de åker mot mc. 02:49.

Denna teori kan både innehålla MH på toaletten under mordet och utan MH. Men eftersom MH i överenskommelse med JJ lurar in henne på toaletten är hon att betrakta som medgärningsman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in