2023-03-29, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Fast det är inte som du påstår. Det är inte alls så att MH minns allt klart och tydligt från tidigare på kvällen/natten. Inte heller vet vi vad som är eller kan vara sammanblandat eller inte. Vi vet heller inte när MH drack alkohol, om hon hade ett stort intag strax innan de lämnade nattklubben kan fyllan ha kommit en stund senare.

Det finns på en punkt information som förefaller vara motsägelsefull, men som inte behöver vara det.

Det är också viktigt att tänka på att JJ skulle åka till donken med grannen. Men innan det så går hon tillbaka in i lägenheten en stund. Det kan mycket väl vara så att hon gömde Tove då hon själv skulla åka iväg, och lämna MH i lägenheten. Då ville hon så klart inte att MH skulle upptäcka Tove. Men då har MH vaknat, kanske av stöket när JJ gömmer Tove. MH går på toa och på väg dit säger JJ hon ska till donken och undrar om MH vill ha något. Nej säger MH, går på toa och sen tillbaka till sängen. Hon får sen ett sms, vaknar av det, svarar, och somnar om. Det är inget orealistiskt i det.
Om inte jag minns fel så sa han att tiden då J sprang upp för att hämta något innan de åkte till Donken var bara en kort tid
Minns inte exakt men ca 2-3 minuter
Skulle hon hinna gömma T kropp under den tiden?
Citera
2023-03-29, 22:29
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SthlmHolmes
Sa Maja så? Det lär det ju finnas bevis för i mobilerna isf

Kollade upp, läste lite fel innan idag. M säger att hon frågade J om Tove var kvar efter att J kommit tillbaka från McDonalds och då ska J ha sagt att Tove inte var kvar. Så inget mobilspår. Men M:s historia förblir lika knäpp.
Citera
2023-03-29, 22:30
Medlem
Citat:
Fast det är inte som du påstår. Det är inte alls så att MH minns allt klart och tydligt från tidigare på kvällen/natten. Inte heller vet vi vad som är eller kan vara sammanblandat eller inte. Vi vet heller inte när MH drack alkohol, om hon hade ett stort intag strax innan de lämnade nattklubben kan fyllan ha kommit en stund senare.

Det finns på en punkt information som förefaller vara motsägelsefull, men som inte behöver vara det.

Det är också viktigt att tänka på att JJ skulle åka till donken med grannen. Men innan det så går hon tillbaka in i lägenheten en stund. Det kan mycket väl vara så att hon gömde Tove då hon själv skulla åka iväg, och lämna MH i lägenheten. Då ville hon så klart inte att MH skulle upptäcka Tove. Men då har MH vaknat, kanske av stöket när JJ gömmer Tove. MH går på toa och på väg dit säger JJ hon ska till donken och undrar om MH vill ha något. Nej säger MH, går på toa och sen tillbaka till sängen. Hon får sen ett sms, vaknar av det, svarar, och somnar om. Det är inget orealistiskt i det.

Ja det går på några sekunder att flytta Tove heeeelt obemärkt medan grannen väntar i trappen.
Citera
Medlem
Förlåt om jag missat detta men jag hittar ingen info. Vet vi exakt när TT, MH och JJ kom till lägenheten? Det borde väl gå att kolla med telefoner/router osv?
Citera
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DindooNuffin
Innan eller efter att T sagt att J var den sämsta människan eller nåt i den stilen? Jag har bara läst nåt om det i tråden eller media så det kanske inte är sant att T förolämpade J?
Det är bara J som hört det. Men Ts syster kunde tänka sig att T kläckt ur sig något mindre snällt.
Citera
2023-03-29, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jontegeniberg
Det här har jag missat (påstående från expressens live-chat idag):

"Jag har sett någon uppgift om att 18-åringen haft någon form av pulsklocka på sig. Finns resultatet av analysen av denna klocka med i rättegången? Den borde ju visa förhöjd puls vid något tillfälle under natten…"

Christer El-Mochantaf
"Ja, det har polisen konfronterat henne med under förhören."

Någon som vet vart i FUP:en jag hittar något om Ms pulsklocka?

Alltså expressens direktrapportering innehåller två fel, dels detta med pulsklockan och även ett till fel avseende att JJ höll ett knä mot Tove.
Citera
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alfa.Beta
Jag undrar också lite hur arbetsgången är, eller vad man ska säga. Kan Maja öht bli fälld för annat än brott mot griftefriden när ord står mot ord och inget går att bevisa? Kan nämdemännen ens tänka att ”hon ljuger” och döma henne ändå bara för att det känns som att hon ljuger? Om de inte kan det, varför då ha en rättegång när det ändå inte finns bevis?

Jodå, det kan hon. Om man t ex visar att det var meningen att Tove skulle bli just mördad så man nog finna det styrkt att M var delaktigt i denna avsikt. Hon har ju t ex tidigare varit fine med att tillsammans med J syssla med mordbränder.

Hade jag varit åklagare hade jag frågat M vad som egentligen krävs för att M ska säga upp bekantskapen med någon. Uppenbarligen räckte det inte med t ex, uttalade planer på att döda, försök till mordbränder, ha ihjäl någon, be om hjälp med att dumpa lik. Allt detta till trots kunde M fortfarande sitta och ljuga för polisen i månader.
Citera
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Jag blir inte riktigt klok på M. Vi börjar här: Hennes historia idag är ju uppenbart påhitt. J ska alltså först ha flyttat Tove från badrummet till garderoben. Därefter åkt iväg till McDonalds och via SMS ha sagt till M att Tove inte är kvar i lgh bara för att senare flytta Tove till hallen, väcka M och kräva hjälp med liket. Därefter ska M ha drabbats av minnesförlust som lägligt försvann efter att J pekat ut henne som deltagande i bilresan. Morsning, liksom

Din beskrivning av händelseförloppet är felaktig.

JJ har inte skickat något SMS från donken med innehåll att Tove lämnat lägenheten. Hon skrev bara att hon var i "donkendriven". MH svarade med en tummen upp emoji.
Citera
2023-03-29, 22:33
Medlem
sheforests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Utgå från att det är en lögn. Det går inte ihop med tidsmässigt med ankomsten till lägenheten och dunsarna.

Nånting har hänt en halvtimme innan mordet som ingen av tjejerna vill berätta.

Ja, trovärdighet för vad MGM uppger hänt där i lägenheten är låg. Båda uppger ologiska scenarios, men enligt mig tar JJs priset. Hur jag än försöker tänka mig in i hennes skor där och då så har jag svårt att greppa varför de alla tre skulle ha vistats i badrummet samtidigt.
Citera
2023-03-29, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Vi får väl se hur långt hon kan komma med sina invändningar till rättläkaren. Hoppas att hon är väl förberedd.

Synd att du inte kom in, men såg att vissa hade köat sedan mycket tidiga morgontimman, typ 4. Hade ändå varit intressant att få lite mer personliga upplevelser från rättegången.

Just nu känner jag en oro över att jag inte tycker att åklagaren trycker tillräckligt på uppsåtet (motivet), men man har ju inte hela bilden och rättegången är ju inte klar än.

Jag är jätteintresserad av hur han knyter ihop påsen på slutet.
Jag upplevde också att åklagarens förhör kändes lite svagt
Vi får se hur han binder ihop det och med tanke på att fr början gått ut med att vara så säker på samförstånd
Så förväntar man sig att han får ihop det bra
Citera
2023-03-29, 22:35
Medlem
Hydrangeas avatar
Förundrad över att inget nytt framkom i dagens förhör.

Läste MJs pappas vittnesförhör ur fup igår igen och där framgår det tydligt flera gånger att M börjat ljuga en hel del sista tiden innan mordet, att de sen innan haft öppenhet hemma. Trots att föräldrarna kommit på henne med konkreta bevis (t ex droger, sprayburken, vart hon varit), så har hon inte sagt som det är. Ser en röd tråd efter att ha läst förhöret på nytt.
Citera
2023-03-29, 22:36
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Din beskrivning av händelseförloppet är felaktig.

JJ har inte skickat något SMS från donken med innehåll att Tove lämnat lägenheten. Hon skrev bara att hon var i "donkendriven". MH svarade med en tummen upp emoji.

Jag vet, redan rättat mig själv för några minuter sedan. M säger att hon frågade J om Tove var kvar efter att J kommit tillbaka från McDonalds och då ska J ha sagt att Tove inte var kvar. Så inget mobilspår. Men M:s historia förblir lika knäpp.

Redigerade det första inlägget också nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in