Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Jag ligger som sagt efter, och det krävs lite läsa i efterhand för att se hur samstämmigt det är mot bevisningen känner jag (för min egen dle menar jag).
På något vis känner jag att Maja känns mer trovärdig (har också svårt at änka mig att hon ska själv kunna klura ut att få ihop sin historia med tidierna då hon plockat upp sin mobil (hälsoappens steg).
Du har tid på dig att läsa igenom.
Grejen är ju den att M håller fast vid stora delar av sin story, förutom att hon ljuger till en början om att hon ramlat på golvet och spytt och att T gick hem; just den berättelse hon har fått veta att hon ska hålla sig till.
När M går upp ur sängen för andra gången (strax innan 02:43) möter hon J i hallen, men upptäcker ingen T. Frågar efter henne och får svaret att pojkvännen hämtat T.
Efter hamburgaren lägger sig M igen och väcks av J som vill ha bärhjälp. Först då får hon se det vita byltet på hallgolvet.
Detta är intressant, varför? Jo, hade M haft för avsikt att ljuga om sin inblandning vore det enklast att hävda att T låg på golvet redan runt 02:43 när hon är på väg till badrummet för andra gången.
Istället verkar hon uppriktigt förvånad över att T inte syntes till och försöker hitta en logisk förklaring; klädkammaren som förvaringsplats. En plats jag inte finner rimlig, då den ligger i anslutning till sovalkoven. Däremot är det enkelt att dra ut från badrummet till hallen och vidare utanför dörren; notera grannens vittnesmål om att dörren öppnas och stängs minst två gånger innan... J går ner.
Så, vad pågår inuti J:s huvud
om hon har varit ensam om att ha ihjäl T? Att frakta bort kroppen utan hjälp och därefter åka hem till M som om inget hade hänt vore mest praktiskt ur hennes synvinkel; att aldrig blanda in M överhuvudtaget.
Men M vaknar. Och J överraskas av grannen nedanför vilket leder till plan B?