2023-03-29, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RustyShackleford
På vilket sätt skulle Gotland vara ett legitimt mål för Ryssland så länge Sverige är neutralt? Det är ju klart att det vore mycket svårare för Ryssland att göra ett case för att attackera Gotland då, om dom nu ens skulle vilja.

I fallet Ukraina så kunde Ryssland rättfärdiga invasionen med att Donbas-republikerna behövde undsättas och skyddas mot Ukrainsk aggression. Prejudikat för detta sattes av USA i forna Jugoslavien. Vad jag vet så har Gotlänningarna inga planer på att utropa självständighet från Sverige. Så något sådant case föreligger inte i fallet Gotland.

Att gå "all in" i NATO som du föreslår är ju att skapa ett case för Ryssland att attackera oss. I det ganska sannolika scenariot att NATO hamnar i ett hett krig mot Ryssland.

Poängen med svensk alliansfrihet var ju alltid att vi skulle undvika att bli indragna i krig när dom väl uppstår. Med tanke på det så låter det som absolut sämsta tänkbara läge att gå in i en militärallians som står och balanserar på randen till krig.

Det är ungefär som att någon som är föga fotbollsintresserad skulle gå förbi ett storbråk mellan AIK- och Djurgården-supporters och då spontant får för sig att slänga på sig en AIK-halsduk börjar skrika "Djurgården suger kuk".

Jag kan förstå varför stridspittar som alltid varit NATO-supporters / rysshatare vill att vi ska gå med i NATO även i detta läge. Men jag kommer aldrig fatta varför folk som tidigare värnat om svensk alliansfrihet nu plötsligt byter åsikt. Det är bara ren och skär idioti.

Gotland är ett strategiskt mål. Putin är för Sovjetunionen han växte upp under eran hade inte eat/let/lit gått med i Nato direkthade det varit dom första målen. Ukraina hade egna kärnvapen som återlämnades till Ryssland med löfte om att inte bli invaderade , en ryss ord är lika mycket värt som sand i Sahara.
Aldrig funderat på varför tjetjenien men inte , många andra ganska stater.
Har alltid varit emot Nato pga kärnvapen men i det här läget Fuck it.

Det bästa vore om Ryssland skulle bombas ålder grövsta till dom generationer som är för unionen är gone. Drastiskt ja tyvär tragiskt men nödvändigt. Funderat på hur Ryssland blivit så stort från början ???
Citera
2023-03-29, 20:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Det är ingen som har den låga nivån på argumentationen såvitt jag sett, så det får du nog visa isåfall.

Kolla på dom senaste inläggen som handlar om kärnvapen.

Ryssland är ett shit hole country, men dom attackerar inte med kärnvapen det första dom gör.
Citera
2023-03-29, 20:40
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Legitimt mål för vad, invasion, kärnvapenattack?
Vad skall ett så stort och mäktigt land som Ryssland ha med lilla Sverige att göra?

Legitimt mål så som alla andra länder som är medlemmar i NATO, det är vad man menar.

Det spelar inte någon roll så sett, förmågan till en storskalig invasion al la kalla krigets scenarion har (personlig åsikt) minskat dom senaste årtiondena, däremot har naturligtvis Ryssland PLANER för det.
Det har dom alltid haft.

Hade ryssland behövt invadera ett neutralt Sverige vid en konflikt med NATO, så hade dom gjort det.

(om dom kunnat)
Citera
2023-03-29, 20:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Ja intressant, och verkar ju ha träffat rätt. Inte 100% vattentätt kan man säga utan att berätta vad man menar. Antagligen sant, men vad fattas, och vem är hundraprocentig?
Fobiskt rädd för USA? Han tycker sig se att USA inte bryr sig om Ukraina eller dess befolkning. Jag håller med.

På tal om Ukrainas befolkning. Har Pilger rätt när han säger att USA inte bryr sig om Ukrainas befolkning ? Enligt min mening så ser det 100% ut så för mig att det inte finns i en enda vanlig Ukrainares föreställningsvärld att ens tänka tanken på att ingå i ett Storryssland med ryska politiska marionetter i den högsta beslutandemakten ?

Betyder inte det någonting ? Det är bara att leva sig in det. Folk är som folk är mest. Det Putin vill åstadkomma till varje pris är att med våld förhindra att Ukraina blir en del av den europeiska gemenskapen på sikt. Det är jag 100% övertygat om. Så man kan säga : Kan vi i väst bara se på när en maktgalen tsar med våld förvandlar en nation som sin egen buffertzon mot en kontinent som han innerligen tycker extremt illa om ? Regimen i Ryssland hatar väst, det har han deklarerat många gånger och hotat oss med kärnvapen. Vad ska vi göra ? Låta få honom som han vill. eller bita ifrån ?
Senast redigerad av Upplyften 2023-03-29 kl. 20:47.
Citera
2023-03-29, 20:43
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Legitimt mål så som alla andra länder som är medlemmar i NATO, det är vad man menar.

Det spelar inte någon roll så sett, förmågan till en storskalig invasion al la kalla krigets scenarion har (personlig åsikt) minskat dom senaste årtiondena, däremot har naturligtvis Ryssland PLANER för det.
Det har dom alltid haft.

Hade ryssland behövt invadera ett neutralt Sverige vid en konflikt med NATO, så hade dom gjort det.

(om dom kunnat)

Går det så långt att man invaderar Sverige, då lär WWIII redan ha startat.
Då spelar ju det ingen roll vilka allianser och unioner länder har.
Citera
2023-03-29, 20:43
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Kolla på dom senaste inläggen som handlar om kärnvapen.

Ryssland är ett shit hole country, men dom attackerar inte med kärnvapen det första dom gör.

jag har läst tråden.
Det är ändå ingen som tramsar på det viset.
Citera
2023-03-29, 20:45
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:

I krigsscenarion har det en viss skillnad.

Politiskt gör det däremot stor skillnad.
Citera
2023-03-29, 20:50
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Jag tänker också så. Sverige kan omöjligt hålla sig neutralt om ett tredje världskrig bryter ut, så det är lika bra att vi formellt väljer sida så vi är garanterade skydd om ryssjävlarna får för sig dumheter.
Citera
2023-03-29, 20:54
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilgames
Jag tänker också så. Sverige kan omöjligt hålla sig neutralt om ett tredje världskrig bryter ut, så det är lika bra att vi formellt väljer sida så vi är garanterade skydd om ryssjävlarna får för sig dumheter.

Samtidigt spelar det nog ingen roll om vi är med i Nato eller inte.
Tror inte västvärlden skulle sitta och titta på om Ryssland fick för sig något.

Det är bara neurotiska feberdrömmar Putin har men rätt så smickrande att han tycker Sverige är så viktigt. 🥰
Citera
2023-03-29, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
På tal om Ukrainas befolkning. Har Pilger rätt när han säger att USA inte bryr sig om Ukrainas befolkning ? Enligt min mening så ser det 100% ut så för mig att det inte finns i en enda vanlig Ukrainares föreställningsvärld att ens tänka tanken på att ingå i ett Storryssland med ryska politiska marionetter i den högsta beslutandemakten ?

Betyder inte det någonting ? Det är bara att leva sig in det. Folk är som folk är mest. Det Putin vill åstadkomma till varje pris är att med våld förhindra att Ukraina blir en del av den europeiska gemenskapen på sikt. Det är jag 100% övertygat om. Så man kan säga : Kan vi i väst bara se på när en maktgalen tsar med våld förvandlar en nation som sin egen buffertzon mot en kontinent som han innerligen tycker extremt illa om ? Regimen i Ryssland hatar väst, det har han deklarerat många gånger och hotat oss med kärnvapen. Vad ska vi göra ? Låta få honom som han vill. eller bita ifrån ?
Det du glömmer är att Ukraina är ett delat land, där folket inte är eniga i sakfrågan.
Det var anledningen till att konflikten bröt ut 2014.
Att Ukrainska armén besköt den ryska minoriteten rapporterades t.o.m. i CNN 2015. Folket fick dessutom komma till tals och säga att ”de skjuter mot sitt eget folk”
Det som händer nu är att USA underblåser ett proxykrig med ukrainares kött och blod som insats.
Lev du i din rosenröda föreställning att USA bryr sig om dem och demokratin.
Som vanligt handlar det om något annat.
Citera
2023-03-29, 21:00
Medlem
Bilgamess avatar
Citat:
Samtidigt spelar det nog ingen roll om vi är med i Nato eller inte.
Tror inte västvärlden skulle sitta och titta på om Ryssland fick för sig något.

Det är bara neurotiska feberdrömmar Putin har men rätt så smickrande att han tycker Sverige är så viktigt. 🥰
Det är svårt att spekulera i, men det är inte säkert att övriga länder bidragit med mer än vapen, förnödenheter och frivilliga soldater. Ukraina har hittills inte fått mer stöd än så, men Sverige har troligen större betydelse för NATO än vad Ukraina har. Men garantierna finns aldrig där om vi inte är fullvärdiga medlemmar.

Putin ser varje tillskott till NATO som en förlust för Ryssland. Ett land mindre att kunna utöva makt över.
Citera
2023-03-29, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Som Ukraina då?
Vill till att det finns något militärt bistånd kvar då den dagen kommer. Filtar kanske?

Men Ryssland är ju enligt samma logiker slut och kan inte ens klara av att knäcka ukrainska stridsvärn, så vad är vi då
rädda för?
Börjar tro att tråden spammas av AO robotar.

Ja, det är inte roligt att inte ohämmat kunna presentera det ryska propagandanarrativet – då måste det förstås vara robotar på spel, istället för självständigt tänkande människor. Offermentalitet finns i överflöd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in