2023-03-29, 19:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MickyD
Du fattar väl att dom blåser bort Finland från kartan först, sen kommer dom från norr.

Med vadå?
Trasiga soldater och WW2 stridsvagnar?

Nej, Ryssland blåser inte av fetaste kärnvapen vid första försöket.
Citera
2023-03-29, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Formellt medlemskap är akademiskt när de facto militärt bistånd i händelse av rysk attack är verkligheten.
Som Ukraina då?
Vill till att det finns något militärt bistånd kvar då den dagen kommer. Filtar kanske?

Men Ryssland är ju enligt samma logiker slut och kan inte ens klara av att knäcka ukrainska stridsvärn, så vad är vi då
rädda för?
Börjar tro att tråden spammas av AO robotar.
Citera
2023-03-29, 20:02
Avslutad
Är det bara jag som får uppfattningen att många verkar fortfarande tro att Ryssland är en militär stormakt?

Dom liksom bara:
Citat:
Ryssland spränger bort vilket land som helst på 5 minuter! Dom bara avfyrar en bomb och sedan är det klart! Alla länder har inte ens en chans! Inte ens USA! Rysslands minsta vapen är Satan-2! Så fort dom ska avfyra något så blir det alltid kärnvapen! Ryssland har allt! Ryssland vet allt!

Citera
2023-03-29, 20:06
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Nej det började inte då.
Media gör allt för att få dig att glömma upprinnelsen.
Tänk att det gick att skriva detta 2014 i The Guardian, men knappast i dag!

https://amp.theguardian.com/commentisfree/2014/may/13/ukraine-us-war-russia-john-pilger

John Pilger skrev det där i en gästspalt. Han är känd pacifist , krigsreporter och fobisk rädd för USA. Han ingår inte i Guardians bemanning och jobbar inte där. Det är en personlig betraktelse och den är intressant. Men knappast 100% vattentät.
Varken UA eller RU har följt Minskavtalet. Mycket beroende på att RU inte lämnade de ockuperade områden i öster 2014. Vilket dom skrev under på. Det får man ändå inte utraderat som fakta oavsett om man tycker det är helt ok att ockupera ett annat suveränt lands territorium eller ej. Där faller rysslandsvänner på arslet varenda gång i varje diskussion om 2014
Senast redigerad av Upplyften 2023-03-29 kl. 20:11.
Citera
2023-03-29, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickyD
Du fattar väl att dom blåser bort Finland från kartan först, sen kommer dom från norr.
Trams
Ryssen klarar ju inte ens att ta ett u-land som Ukraina, hur i helvete skulle det gå mot NATO tror du, de 10 största städerna i Ryssland skulle jämnas med marken inom ett par timmar om ryssarna avfyrar ett kärnvapen, OCH det vet Putin mycket väl om.
Citera
2023-03-29, 20:14
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Är det bara jag som får uppfattningen att många verkar fortfarande tro att Ryssland är en militär stormakt?

Dom liksom bara:

Det är ingen som har den låga nivån på argumentationen såvitt jag sett, så det får du nog visa isåfall.
Citera
2023-03-29, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Är det bara jag som får uppfattningen att många verkar fortfarande tro att Ryssland är en militär stormakt

Militärt är styrkeförhållandet mellan Nato och Ryssland ca 13 till 1 i Natos favör. Ryssland är stort geografiskt, men knappast någon stormakt när det gäller ekonomisk och militär förmåga. Det vet nog Putin innerst inne också, men vägrat inse realiteterna.
Citera
2023-03-29, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
John Pilger skrev det där i en gästspalt. Han är känd pacifist , krigsreporter och fobisk rädd för USA. Han ingår inte i Guardians bemanning och jobbar inte där. Det är en personlig betraktelse och den är intressant. Men knappast 100% vattentät,

”Känd pacifist” ja i dessa krigshetsartider närmast ökänd.
Inte riktigt klok helt enkelt.
Nej han jobbar inte på The Guardian, men det jag skrev var att den typen av texter har svårt, eller snarare helt omöjligt att nå ut.
Ja intressant, och verkar ju ha träffat rätt. Inte 100% vattentätt kan man säga utan att berätta vad man menar. Antagligen sant, men vad fattas, och vem är hundraprocentig?
Fobiskt rädd för USA? Han tycker sig se att USA inte bryr sig om Ukraina eller dess befolkning. Jag håller med.
Senast redigerad av MacMackay 2023-03-29 kl. 20:27.
Citera
2023-03-29, 20:24
Medlem
DRAVKCABs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Fysiken säger att det är fantasier.

Säger fysiken att en explosion på 100 megaton under vatten inte ger en våg?
Höll du fysikboken upp och ner under skoltiden?
Citera
2023-03-29, 20:25
Medlem
Ytterst problematiskt att attackera Sverige... Enda vägen in är över östersjön men då ska Ryssland först lägga beslag på de Baltiska länderna inkl. Finland. Samt kontrollera all luft och sjö i hela östersjön.

Att ta sig in norr ifrån är bara att glömma, topo och geografin gör det mer eller mindre omöjligt.
Citera
2023-03-29, 20:30
Medlem
Duvlorts avatar
Legitimt mål för vad, invasion, kärnvapenattack?
Vad skall ett så stort och mäktigt land som Ryssland ha med lilla Sverige att göra?
Citera
2023-03-29, 20:32
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autismpower
Vilka jävla vi? När ansökte jag? Makthavarna gör oss till ett mål utan att vi svenskar får säga till sedan upprepar de samma propaganda varje dag tills allmänheten tar efter. Jag vill fan inte att makthavarna och media ska hetsa mot några andra stater och begå krigshandlingar.
Säger inte emot.
Sverige har en lång historia av att vara neutrala.
Det finns inget som talar för att vi ska gå med i Nato annat än att vi hade ett gemensamt försvar med Finland och vi då tvunget skulle äntra Nato hand i hand enligt våra politiker.

Dock så stödjer det svenska folket enligt undersökningar detta, drygt 60% vill ha de så sägs de.
Folket är å andra sidan idioter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in